Bild
Nästa artikel

Provkörning: Kia Cee´d (2012)

Provkörning

Bra garantier har gjort Kia Cee´d stor bland folk som köper bil för egna pengar. Nya Cee´d har egenskaper som även borde tilltala tjänstebilisterna. Bäva månde Golf.

Det tar max tre sekunder efter man tagit plats i nya Kia Cee´d innan man förstår att något stort har hänt. Borta är känslan av plastig lågprisprodukt. Materialen känns förtroendeingivande och sköna att ta i. Den nya inredningen är snygg och städad. Instrumenten är tydliga, de flesta reglagen väl placerade även om ansamlingen av små knappar och kontroller i ratten gör det svårt för nybörjaren att hitta rätt. Det känns...premium! Bilen är helt ny. Komponenter som man inte ser och känner delas med koncernsyskonet Hyundai i30.

Den utgående versionen av Cee´d har under många år legat högt i försäljningsstatistiken. Speciellt privatkunder som köper bil för egna pengar har uppskattat Kia, kanske mer beroende på lång garanti än på själva bilens egenskaper. Nu ska det bli ändring på den saken lovar Kia. Stil, elegans och lyxiga tillbehör är önskemål som den nya bilen ska uppfylla.  

Karossen har blivit 50 mm längre, 10 mm smalare och 10 mm lägre. Utrymmena var generösa även i föregående generation av Cee´d men på några punkter har de nu förbättrats ytterligare. I framsätet har man 12 mm mer takhöjd och 21 mm mer benutrymme. Baksätet är lika stort som förrut och lastvolymen i bagageutrymmet har ökat med 40 liter. När baksätets ryggstöd fälls fram, bildas en helt plan lastyta som klarar 1,3 m3 packning. Inte illa pinkat av en halvkombi i mellanklassen. Men nu ska vi provköra.  


Jag sträcker handen mot startknappen för att dra igång motorn samtidigt som jag sneglar mot instrumenten och inser att varvräknaren redan ligger strax under 1 000 varv! Motorljudet är knappt skönjbart på tomgång. Testbilen vi sitter i är utrustad med Kias nya drivlina, en 1,6 liters direktinsprutad bensinmotor och en sexstegad dubbelkopplingslåda, den första i sitt slag från Kia.

Vi kör en slinga med blandade vägtyper och kombinationen imponerar stort. Bensinmotorn går sällsynt tyst och vibrationsfritt och lådan växlar mjukt och smidigt och klarar krypkörning helt utan den ryckighet som i början var dubbelkopplingslådornas nackdel.

Med manuell sexväxlad låda klarar Cee´d miljöbilsgränsen med den här motorn men förbrukningen ökar något med dubbelkopplingslådan och hamnar strax över målsnöret. Är miljöbilsgränsen viktig finns också en rad dieselmotorer att tillgå. Vi provkör varianten på 1,6 liter och 128 hk, en lätt förfining av den maskin som sitter i omkring 80 procent av de Cee´d som sålts av den gamla generationen. Visst blir det mer vibrationer och motorljud från dieseln men förbrukningen blir också väldigt låg, bara 3,7 l/100 km.  

Hjulupphängningarna är av samma typ som tidigare, fjäderben fram och multilänk bak, men finjusterade. Cee´d har alltid haft säkra vägegenskaper men den nya bilen har blivit klart roligare att köra. Testbilen var utrustad med en finess kallad ”Flex Steer”. Med en knapp i ratten kan föraren variera styrkänslan mellan comfort, normal och sport.

Vibrationsdämpande motorfästen, tjockare glas i vindrutan och många andra åtgärder har vidtagits för att förbättra komforten men många kommer nog att reagera på att Cee´d är väl fast i fjädringen. I alla fall om bilen är utrustad med lågprofildäck och 17 tums fälgar. Kia värnar om sin sportiga image men jag tror att många kunder kommer att trivas bättre med den ökade komfort som mindre hjul ger.

Och det lär kunna bli många kunder. Jag tror Kia har en ny försäljningssuccé på gång. Om nu bara priset inte skenar för högt.

Kia Cee´d 1,6 GDi Eco/1,6 CRDi Eco

Pris, från kr: Ej fastställt.
Säljstart: Maj.
Modell: Femdörras, femsitsig halvkombi.
Mått, cm: L 431/B 178/H 147.
Tjänstevikt, kg: 1 268/1 375.
Dragvikt, kg: 1 400/1 500.
Motor: 4-cyl. Volym 1 591/1 582 cm3. Max effekt 135/128 hk vid
6 300/4 000 v/min. Max vrid 165/260 Nm vid 4 850/1 900 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. 6 vxl manuell låda. Stopp/start.
Prestanda: 0–100 km/tim på 9,9/10,9 s. Toppfart ingen uppgift.
Förbrukning: 5,2/3,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119/97 g/km.
Konkurrenter: VW Golf, Opel Astra, Ford Focus, Hyundai i30.

Vad nytt? Helt ny generation av Kias mellanklassbil.
För vem? För väldigt många, nya Cee´d kommer att bli en storsäljare!

Plus: Utrymmen, smidig dubbelkopplingslåda, bra material, 7 års garanti.
Minus: Stötig med 17-tums hjul, okänt pris. 

Kommentarer

#1
2012-04-24 16:28

Nja krossar Golf tror jag inte den gör, men den är ett trevligt tillskott i klassen.
Den ser inte så tokig ut och den verkar vara hyfsat bensinsnål.
Kan bli en vinnare, men mycket hänger på priset. Tror den behöver vara ganska ordentligt billigare än en Golf för att vinna över köparna i denna prisklassen.

#2
2012-04-24 16:58

Varför borde den vara ordentligt mycket billigare än Golf om den har minst lika generös utrustning, är roligare att köra och har klart mer generösa garantier kan man fråga sig?
Jag tycker denna låter lovande även om priset bara skulle vara lite billigare än Golf och det skulle vara kul att kolla in hur denna ser ut i verkligheten.

#3
2012-04-24 17:05

Helt enket för att det inte är en VW Hanzzon. Det är en stackars Kia som köparen måste leva med.
Men du har säkert haft en Kia just på lyften för puts av däckens undersida och säkerligen också en totalhavererad VW som är nästan ny och mätaren inte ens rundat 0 ..
Eller hur är det?

#4
2012-04-24 17:41

Har ni tänkt på att snart finns det inga framskärmar kvar? Det är mest strålkastare och stötfångare, själva skärmen blir mindre och mindre....

Mittkonsollen ser helt OK ut, inte en massa pilleknappar nere vid växelspaken, men.. ser inte mittfacket väldigt grunt ut?
Hastighetsmätaren i mitten, tack för det! :-)

#5
2012-04-24 17:51

Tror inte bara Golf får känna på konkurrens från denna fina bil.
Utan också Focus, Astra, Auris...osv.
7 års garanti är inte fy skam.
Gamla modellen har ju sålt mest i Sverige till privatpersoner.
Med snitsigare design, finare material och känsla finns inget som tyder på annat än succé !

#6
2012-04-24 17:52

hultarn, just det där med krympande framskärmar har jag funderat på länge. Undrar när man tar steget fullt ut och skippar plåten till förmån för plast?

I övrigt, en intressant bil som säkert kommer att sälja bra. Tittade på en till frun, precis när den första modellen kom. Men vissa detaljer och en 4-växlad automat gjorde att det blev en ungefär lika dyr Polo. Jo, jag vet... Men nu har hon en Golf!

Jes_, bara så du vet; jag asgarvar till mycket av vad du skriver. Riktigt roligt!

#7
2012-04-24 17:53

Värsta konkurrenten är inte Golf, Focus, eller Auris.
Det är Hyundai i30 !
En lika fin bil på alla sätt, men med "bara" 5 år garanti dock.....
Grattis Kia !

#8
2012-04-24 17:55

Snygg! Kommer säkert att ruska om bland konkurrenterna. Nu har ju t.o.m. den lilla Piccanto känsla av kvalitet i inredningen och denna lär ju inte vara sämre. Tydligen bra för Kia med lite tyskar på designavdelningen.

#10
cyklist_1
2012-04-24 18:29

Ja kan ju vara så att Kia ljudisolerat sin bil bättre! Skilde lite i ljudisolering mellan skoda och audi med(åtminsone förr) även om det med i grunden är samma bilar!

#11
2012-04-24 18:36

leifer: Hyundai i30 vann AutoMotorSport test över Honda Civic och VW Golf!

Litar mer på en renodlad biltidning än en skvallertidning som Aftonbladet.

#13
2012-04-24 18:51

Skumt, eftersom min far har en Kia Ceed och jag tycker inte att den är precis bullrig inte om man jämför med en Golf eller varför inte en Audi A4 som jag brukar åka med i då och då!

#14
cyklist_1
2012-04-24 18:57

men säljer gör dom redan ! Ta kia tex som från ingenstans gått o blivit ett av sveriges mest sålda bilmärke! Detta trots att man enligt vissa riskerar bullerskador i bilarna :-). tror det hela är rätt så överdrivet som mycket annat i den fåfänga bilvärlden .Men visst jag kan ha fel!

#15
2012-04-24 19:01

cyklist_1: Äsch, det är tyskälskarna som kör med samma försvarstal varje gång, japanska och koreanska bilar har plastig inredning samt är "bullriga".

#17
2012-04-24 19:24

Trollen är ute tidigt i vår!

#18
2012-04-24 19:26

Collin i Aftonbladet,är väl inget att gå efter! Man kan fråga sig om AMS och han kört samma bil? Om ens Collin kört bilen,han såg väl inte över ratten och då blir han sur och dömer ut bilen totalt. Inte första gången Collin gör otroliga felbedömningar.

Vad är så märkvärdigt med Golf? Ingenting enligt mig! Väljer både i30 och Honda Civic före,troligtvis nya Ceed också om jag får stöd för höger lår och gasfoten i behagligare vinkel i den nya modellen,det fick jag inte i den gamla och då gick den bort.

#19
2012-04-24 19:38

leifer, jag är väl ingen känd "fan" av Koreaner, men bullret var sannerligen inget problem med den Kia Ceed vi provade? Lite mystiskt, detta. Kan det bero på olika däck på bilarna?

#20
2012-04-24 20:03

Konstigt att ingen av er hänvisat till denna tidnings långtester - Cee´d har ju varit med där och ansågs bullrig.
Golf, som ju faktiskt annars är välbyggd, lär ju vara en riktig bullerlåda liksom alla Fordar utom möjligen de lite nyare MPV:erna. Focus har jag egen erfarenhet av och den har väldigt mycket vägljud. Det är en stor skillnad att snacka mellan fram- och baksäte i den jämfört med t ex Passat.

Jag, precis som leifer, värdesätter verkligen tysta bilar.

Cee´d har ju sålt riktigt bra. Antar att det beror på bra utrustning, bra pris och bra garantier. Bullernivån har alltså inte haft högsta prioritet.

#21
2012-04-24 20:19

Återkommer till detta med däck och buller. När jag skiftade hjul på på fruns Golf för någon vecka sedan, upptäckte jag att verkstaden vid service återmonterat de bägge framhjulen fel. Detta innebar att båda hjulen fick fel rotationsriktning, och jag lovar, det bullrade. Kunde inte förstå varför, men nu vet jag. Med sommarhjul; tyst som i graven. Däck spelar roll i buller. Jag upplevde som sagt inte Kia som bullrig, kan det ha berott på däcken?

#23
2012-04-24 20:34

leifer; kan det vara resonans, däck och vägbeläggning i kombination? Inte för inte som somliga fabrikanter förlägger sina provkörningar på släta sydeuropeiska vägar. Där blir allt tyst och det finns flera exempel (Mazda 6? senast) som blev hyllad och senare sågad i samma genre?

#24
2012-04-24 20:49

Jag bytte min A4 Avant 2003 mot en ny KIA Cee'd 2010. Den är lite bullrig men inte så det stör. Det enda som jag inte gillar är att den är riktigt tråkig att köra jämfört med Audin samt att stolarna ger träsmak efter 30 mil. För övrigt är den utmärkt och otroligt billig i drift, byter den till en ny i höst när nya kombin kommer.

#25
2012-04-24 21:33

rolands: Varför bytte du bort Audin?

#26
cyklist_1
2012-04-24 21:49

vi får väl vänta o se när bilen finns hemma för provkörning! Får väl ta med hörselkåporna kanske :-). Själv föll valet på en sportage när jag bytte bil för ett drygt år sedan. Mest för att ceeden var på g med modellbyte och att det bara skilde 10000kr i jämförelse med en ceed kombi. helnöjd med bilen vet inte vad jag ska klaga på. var lite orolig för priset på årscervicen man har hört att kia ska vara svindyra på det men stannade på 1200kr. var länge sedan jag servade en bil på märkesverkstad till ett sådant pris!

#29
2012-04-25 13:31

För några år sedan kostade en oljeservice hos Mekonomen drygt 1200kr
( 4 liter "Long-life" olja + filter )
En service drygt en tusenlapp mer.
Köpte man oljan och bytte själv kostade det ca 900kr.
Idag kan man förvisso få en "Basservice" för drygt 1600kr men jag tror nog att det blir svårt hos Kia.

#30
2012-04-25 21:01

@kameo: Jag ville ha en miljöbil och just då fanns ingen Audi Avant med miljödiesel.
Nu är jag för snål för att lägga de 150 000 kr extra för att skaffa en Audi igen. Men självfallet skulle jag ta en Audi före en KIA alla dagar i veckan om jag fick välja.

#31
2012-04-26 08:44

Leifer pekar på en viktig sak, som gäller alla bilar: de skrovliga svenska vägarna.
Rent krasst kan man påstå att ju mer oväsen från hjulen, desto högre förbrukning.
Vid test har det visat sig att skillnaden mellan att köra i de slitna och skrovliga rännorna i vägbanan, eller köra bredvid spåren på den slätare (och tystare) asfalten, är så mycket som 3- 4 cl/mil!
Något som de s.k. snålproffsen förstås nyttjar. Och även jag...

#32
2012-04-26 11:27

Ja "roland",det är dyra ringar dem där och tyvärr är jag inte längre så övertygad om dem även är värda sitt pris.
Jämför man en A3:a med en Ceed så har jag faktiskt ganska svårt att hitta någon fördel för Audin ...bortsett då ifrån ringarna. ;)
Rent praktiskt är Kian bättre (insteg,utrymmen,utrustning,garantier)
Lägg till det ockerdyra priset för Tysken och jag tvivlar på att dess köpare överhuvudtaget har funderat på om det finns några andra fabrikat....skita pengar verkar i alla fall vara en god grundförutsättning om man vill köpa och äga en ny Audi.

Men vad gör detta? ...vill man nu andas premiumluften som dessa bilar skall tillverka så är väl kostnaden eller funktionen mindre viktig?

#33
2012-04-26 13:44

Tips på intressant test:
Nya Volvo V40, Mercedes B och Golf, alla så kallade premium.
Låt dem möta Kia ceed och Hyundai i30 i ett test för att se vem/vad som är premium !

#34
2012-04-26 13:46

Kasta in ett udda kort i form av Citroen DS4 också.....

#35
knulla
2012-04-26 21:32

Tråkigt att de gjort den fulare.

#36
2012-04-29 21:23

Irvor: det är väl bara Mercedes som vill vara premium av dem?

#37
2012-04-29 21:55

@McTar: Nej, Volvo har tydligt deklererat att dom marknadsför Volvo V40 som en premiumbil!

#38
2012-05-01 07:58

Tycker Golf är minst lika mycket premium som Audi A3, men inte lika dyr. Nya B-klass och V40 både vill och är premiumbilar. Citroen DS4 vill vara premium och är kanske det. Så kom igen och testa !

#39
2012-05-01 15:53

Golf, Audi A3, nya B-klass och V40 är hyfsade bilar och håller bra kvalitet men de har inte den kvalitet, utrustning och materialval som utmärker en premiumbil. Dessa kommer aldrig att vara premium eftersom de är till för en marknad som mest handlar om vanliga familjebilar.
Premium är en topputrustad bil i den över prisklassen som vänder sig till de som vill ha något utöver det vanliga som familjeklassen erbjuder.
Vi har där Bmw 550, AudiS8, Lexus, Jaguar V8, Bentley o.s.v.
Om du säger till någon att du köpt en premiumbil och denne frågar "vilken bil har du köpt?" och du svarar "en ny Golf", så blir det nog en hel del fniss.

#40
2012-05-02 08:42

Varje bilklass har sina premiumbilar. Och i B-segmentet eller "Golfklassen" så tillhör ändå Golf premiumbilarna. Den både ser ut och känns premium, tycker jag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.