Bild
Nästa artikel
Ättlingen till 1941 års krigsjeep. Varselljusen ute på framskärmarna avslöjar den nya modellen, här i färgen Firecracker Red.

Provkörning: Jeep Wrangler (2018)

Provkörning

Jeep Wrangler är både lätt att gilla och hopplös. Den senaste modellen är hårdare än det mesta och slår rekord i prishöjning!

Att hitta bilen på parkeringen har sällan varit enklare. Jeep Wrangler liknar inget annat. Just den här har två tilläggsnamn: Unlimited står för lång kaross och fyra dörrar, Rubicon betyder extra skogsmaskinsmässig.

Sprillans ny inifrån och ut säger Jeep att bilen ska vara. Ändå är det mesta som vanligt. Wrangler är fortfarande byggd på separat ram med stela axlar fram och bak – robusta grejer som klarar hårda tag.

Motorer och växellådor är dock nya och Jeep har bantat bort ungefär 100 kilo, bland annat genom att tillverka dörrar och baklucka av aluminium. Provbilen väger alltjämt 2,2 ton men förbrukningen ska vara 15 procent lägre än tidigare.

Oj så civiliserat, härifrån ser det nästan ut som en vanlig bil.

Handtaget på vindrutestolpen underlättar klättringen upp till förarstolen. Här finns mycket att titta på. Man sitter ovanligt nära den upprätta vindrutan och genom den ser man ut över den långa huven – en annorlunda och kul utsikt! Instrumentbrädan är lodrät och mellan stolarna sticker två spakar upp, den ena är växelväljaren och med den andra ställer man in fyrhjulsdriften.

Bekvämligheter finns det gott om, bland annat tvåzons klimatanläggning, rattvärme, backkamera, multimediasystem med navigation, stöd för Bluetooth och Apple Carplay, dödavinkelvarnare, och sjyst stereo med högtalare i taket. För en stund kan man nästan tro att detta är en vanlig modern bil.

När jag startar kommer jag att tänka på vad produktchefen Marco Pigozzi berättade:

– Vi har förbättrat terrängegenskaperna men framför allt har vi förbättrat egenskaperna på vanlig väg. Nu kan man använda Wrangler som vardagsbil.

Då måste man ha överseende med att bilen känns som en traktor. Det var länge sedan vi körde en ny bil med så vevig och lealös styrning. I låg fart får man ta i för kung och fosterland för att svänga. Fjädringskomforten är minst sagt bristfällig. Dieseln känns hyggligt stark men surrar högljutt och vibrerar osnyggt.

"En kul bil som garanterat inte är för alla men säkert helt rätt för vissa."

Hemma i USA säljs Wrangler med V6 och i motorutbudet finns även en mildhybrid men i Europa är fyrcylindriga bensinare och dieslar det som gäller.

Väl i landsvägsfart är Wranglern svajig och vindkänslig och att hålla rak kurs är hopplöst. Värst är ändå ljudet från de grovmönstrade terrängdäcken, redan vid 70 km/tim skriker gummit mot asfalten. En liten tröst är att de breda läderfåtöljerna är sköna att sitta i. 

Med tanke på allt oväsen kan man lika gärna plocka av taket, ”Freedom Top” som det heter i broschyren. Fyra snabbfästen lossar de två främre takbitarna. Det går också att beställa bilen med tygtak, antingen manuellt avtagbart eller elmanövrerat. Även dörrarna går att avlägsna, bort med tre skruvar, koppla ur kablarna och haka av. Kom dock ihåg att sidospeglarna försvinner och att dörrlös körning på allmän väg är olagligt.

Precis som på den klassiska krigsjeepen går också vindrutan att fälla framåt, en finess som U.S. Army använde för att frakta bilar över Atlanten i låga trälådor.

Baksätet har väldigt kort dyna och man får inte vara alltför lång för att åka bekvämt. Bagageutrymmet är större än tidigare men inte så brett. En titt i utrustningslistan visar att autobroms saknas.

Vi försöker hitta eländiga skogsvägar men det som bjuds är, tyvärr, mest en gäspning för Wranglern. Skyddsplåtarna under är aldrig nära att ta i och vi behöver inte använda lågväxeln för krypkörning över hinder. De elektroniska differentialspärrarna fram och bak och den urkopplingsbara krängningshämmaren på framaxeln ger en ostoppbar känsla – men hur ofta behövs de egentligen?

Smutsa ned bilen gör vi dock och då är det ju praktiskt att inredningen är vattensäkrad upp till startknappen. Överdelen av instrumentbrädan ska man vara försiktig med, annars är det bara att gå loss med slang eller högtryck. Dräneringsventiler finns i golvet.

Wrangler säljs i flera utföranden: Sahara är mest väganpassad, Rubicon mest terrängtuff, och de finns antingen med tre eller fem dörrar. En pickupvariant är på väg.

2017 kostade Wrangler Unlimited Rubicon 409 900 kr – nu kostar samma version 150 000 kr mer! En helt obegriplig och orimlig prishöjning. Två års nybilsgaranti och sju års garanti mot genomrostning ingår i alla fall.

Trots tillkortakommanden kan vi inte låta bli att gilla Wranglers starka karaktär. En kul bil som garanterat inte är för alla men säkert helt rätt för vissa.

Diskutera: Vad tycker du om Jeep Wrangler?

Högtryckstvätta insidan? ”Waterproof” säger manualen.
Jeep Wrangler Unlimited Rubicon

Pris, från kr: 559 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 493/B 189/H 185.
Markfrigång, cm: 25,2.
Bagagevolym, l: 548–1 059.
Tjänstevikt, kg: 2 207.
Max dragvikt, kg: 2 495.
Motor: Fyrcylindrig dieselturbo, volym 2 143 cm3, max 200 hk vid 3 500 v/min, max vridmoment 450 Nm vid 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttastegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,3 s.
Deklarerad förbrukning: 7,9 l/100 km. CO2-utsläpp 206 g/km.
Konkurrenter: En ny Land Rover Defender ska komma 2020.

Plus: Närmast ostoppbar, modernare än tidigare.
Minus: Orimlig prishöjning, primitiv på vanlig väg.

Vad nytt? Helt ny modell, även om den ser ut som tidigare.
För vem? De senaste åren har den svenska försäljningen legat på 100–200 bilar per år.

Kommentarer

#1
2018-12-16 11:02

Vilken härlig bil! Synd bara att man inte kan blåsa av hela innanmätet med vattenslang. Som det nu låter vete fasen om man vågar sig på manövern där det så tillåts. Och att man kan ta av taket, kul! Suzuki Jimny verkar dock vara fasen så mycket mer prisvärd, om än inte med dessa finesser.

.

#2
2018-12-16 11:23

" Det var länge sedan vi körde en ny bil med så vevig och lealös styrning. I låg fart får man ta i för kung och fosterland för att svänga."
Hur ska det då inte vara i terränglådan? Nävisst där får man ju inte köra! Men vad ska man då ha den här till?

#3
2018-12-16 11:45

Borde inte krock(o)säkerheten belysas och vara med på - listan?

#4
2018-12-16 15:47

Helt onödig modell i de flesta länderna på detta jordklotet. Omodernt och lite otidsenlig. Skall man ut i krig finns bättre fordon, är man skogsbonde finns bättre fordon. Den passar inte in någonstans!?

#5
2018-12-16 13:43

Och trots att den är så hopplös och omodern så älskar kunderna den, det är ju därför som Jeep fortfarande gör den - Wrangler är modellen som vägrar att dö på grund av fortsatt stor efterfrågan.

#6
2018-12-16 13:55

Intressant det där med däcken. Terrängdäcken ser fräcka ut, men är knappast optimala på asfalt. Skulle vara med intressant att prova bilen med normala däck.
Å andra sidan ser man ibland stor-SUV:ar med lågprofil sportdäck, blir liksom systemfel om man tror att en SUV på 2,2-2,4 ton är en sportbil.
Wrangler är egentligen hopplöst omodern, men säljer ändå runt 200.000 per år enbart i USA, vilket är 2,5 gånger mer än alla Volvomodeller tillsammans där.
Så varför inte fortsätta tillverka den?

#7
2018-12-16 15:08

Det är en Fiat! Och vad det betyder i kvalitet kan alla snabbt räkna ut.

#8
2018-12-16 15:13

Att bilen blivit mycket dyrare beror mest på att svenska kronan fallit kraftigt och numera påminner om den gamla italienska liran. Med andra ord i stort sett värdelös. Tillkommer sedan 10% tull och 25% moms.
Min gissning är att denna bil kostar marginellt mer i sin hemmamarknad än vad den gamla modellen gjorde.

#9
2018-12-16 18:39

Hopplös och omodern?? Jeep Wrangler är fortfarande en av de bästa landsvägsregistrerade terrängbilarna som finns. Väl i paritet med G-wagen, Landrover och Landcruiser, om inte bättre i vissa avseenden. Jeep provkör alltid nya Wrangler-modeller på Rubicon Trail i USA och släpper inte ut någon ny modell om den inte klarar testet. Rubicon Trail är en rejäl utmaning och som 99,9999 % av normala SUV-ägare inte ens skulle komma på tanken att åka på. De skulle fastna direkt vid entrén på första stenen. Även merparten av rutinerade terrängbilsåkare med sina mer anpassade bilar tvekar rejält på att ta sig an Rubicon.

Men Rubicon är alltså inga problem för Jeep Wrangler. Vad skulle behövas för att göra Wrangler modernare och mindre otidsenlig och trots det fortfarande klara av Rubicon, köra 130 km/h på motorväg, åka och storhandla samt lämna barnen på dagis?

#10
2018-12-16 19:05

Det här kan ni ju försöka med en Q5 eller en XC60. En riktig terrängbil kommer aldrig, bli riktigt bra på landsväg.
https://www.youtube.com/watch?v=f7L83ugPpH0

#11
2018-12-16 20:03

kesey: så sant. Det är verkligen tuffa förhållanden som den klarar på filmerna. De där jättedäcken passar utmärkt där, och inte på motorvägen. Man kan inte få allt.
Skulle inte tro någon av de moderna SUV:arna klarar det även om de förseddes med liknande däck.
Med omodern menar jag stel framaxel, luftmotstånd i samma nivå som en tegelsten, krocksäkerhet som inte är uptodate, särskilt inte för de som kommer ivägen...

#12
2018-12-16 20:25

Precis!

Det här är en terrängbil. Och skall bedömas därefter. I terrängen behöver man vissa saker men inte andra saker. Man kör ofta inte så fort så luftmotståndet är mindre viktigt. Euro Ncaps tester är ju mer än vanligt meningslösa, det finns inga fotgängare där den här skall köra. Den drar säkert mycket mindre soppa i terräng än vad en personbil skulle göra. Det är en terrängbil.

Heh..det vore något för gamla Top Gear gänget att testa.. ta en sådan här och så ta en i storlek motsvarande personbil och låt dem köra över stock och sten. Jag kan lova att då den här tar sig fram så mycket lättare så drar den mindre soppa. Och fastnar inte heller. Det är helt olika biltyper.

.

#13
2018-12-16 21:13

Klarsynt, enligt terrängkörningslagen 1975:1313 och terrängkörningsförordningen 1978:1313 med tillägg är det i praktiken fullkomligt onödigt med en sådan här bil.
Det finns vissa yrkesgrupper där undantag kan åberopas, men de har ofta andra krav än det här fordonet kan klara.
Även FM får under vissa omständigheter göra avsteg från lagen, men jag tvivlar på att den här bilen skulle klara en kravspecifikation.
Ingen behöver egentligen en sådan här bil om man nu inte är en form av lantbrukare med vissa privilegier, men då finns bättre alternativ!

#14
2018-12-16 21:16

Jag har släktingar i USA och de har Jeep. Att de skulle byta ut den mot en suv finns inte på kartan.

#15
2018-12-16 21:51

Nisse med Saaben: Enligt ditt sätt att tänka är det onödigt med crossmotorcyklar, dressyrhästar, slalomskidor, segelbåtar, lerduvegevär, judodräkter, husvagnar mm. Får man inte äga och använda en sak om den inte kan användas yrkesmässigt?

Det finns en hel del iordningställda offroad-områden i Sverige där Wrangler passar perfekt och är fullt tillåten att köra endast för nöjes skull. Ta med familjen, åk dit, åk runt i terrängen, ha kul och åk sedan hem igen. Allt med en och samma bil.

#16
2018-12-16 23:08

@saabnisse

Nej, du har helt rätt. Men det är en sådan bil. Oavsett vad svensk terrängkörningslag säger. Sedan vet jag förstås av egen erfarenhet att man lite längre upp i landet inte bryr sig ett jota om terrängkörningslagen. Och så finns det förstås andra delar av världen där det finns behov av att köra i terräng. Nå, oavsett vad svensk terrängkörningslag säger så finns nu den här bilen och den bör bedömas efter vad den är tillverkad för miljö att verka i. Men jag håller med dig om att den för väldigt många är helt onödig. Mig inkluderad. Det finns oerhört många olika fordon på vår planet som är onödiga för mig. Snöskoter, t ex. Stridsvagn. Ambulans. Brandbil. Men om man nu testar en snöskoter så skall man väl inte säga att den är onödig för Klarsynt, utan man skall testa den för vad den är tillverkad att göra :)

.

#17
2018-12-17 01:14

Saabnisse, på vintern i Sverige finnes det väldigt många situationer där en ordentlig terrängbil med hög markfrigång och låsbara diffar behövs, utan att man bryter mot terrängkörningslagen på något sätt.
Det finns väldigt många oplogade skogsvägar med flera decimeter snö och branta isiga backar där man kan köra, och där vanliga bilar och SUVar inte har en chans att ta sig fram!

#18
2018-12-17 10:16

@Klarsynt, där kan jag hålla med, bilen bör givetvis bedömas efter vad den är och här har man jämfört mer med en konventionell bil än en terrängbil.
Men frågan är ju också vad det är? Man anmärker på tung och vevig styrning, något som absolut inte hör hemma hos en terrängbil. Jag har kört flera olika terrängbilar ute i terränglådan, både nyare och äldre (oftast roligare), den "vevigaste" var nog Dodge WC, en gammal veteran utan servo och en av de jobbigaste, en Volvo TL22, en fenomenal klättrare med alldeles för liten ratt (muskelservo), men det finns modernare bra terrängbilar.
@ Olle Öberg, jag tror inte det är så många som behöver en terrängbil för att ta sig fram på oplogade vägar, men de som ändå har det behovet kan säkert hitta bättre alternativ än den här.
Sedan faller oftast skogsvägar också under terrängkörningslagen vilket de är oplogade eller ej.
Och så är det naturligtvis upp till var och ens samvete om man vill bryta mot lagen, många anser ju tydligen att det är en sport att frångå bestämmelser och med tanke på det fåtal poliser som finns för övervakning är det ju också ganska riskfritt när det gäller straffpåföljd.

#19
2018-12-17 19:43

Lite cool är den, mest för att den finns en historia. Jag kan förstå varför amerikaner väljer en sådan här bil.
Varför man som svensk köper en sådan här förstår jag inte. Nåja, är väl för imagens skull...

#20
2018-12-18 10:25

Känns som det finns en övertro när det gäller möjligheten att ta sig fram på oplogade vintervägar med denna typ av fordon. Visst - innebär detta typ 15 cm jämnt snötäcke så går det säkert men ofta har snön blåst ihop till mera massiva drivor på nåt ställe och då spelar det ingen roll längre - man sitter fast ändå. Vi har testat på vår lilla väg i Mellansverige med bl a Toyota Landcruiser och Land Rover och till slut tog det stopp - lyckligtvis hade vi vinsch på bilarna så de kunde hjälpa varandra...

#21
2018-12-18 10:30

Pi, då är det nog bättre med en bandvagn ełler snöskoter.. haha. Blir det för mycket snö slutar det oftast att en bil inte klarar det. Även med en 11-bil (militär fordon) blir det till slut för svårt att ta sig fram, och det är en modell som är väldigt terräng gående. Oftast sitter man där och tänker, hur länge till klarar fordonet innan det tar totalt stopp. Upplevde detta vintertid under lumpen några gånger.

#22
2018-12-18 15:27

Hmmm, 560kkr för en bil med ett chassi från 40-talet.

#23
2018-12-18 20:09

Stygga
Nåja, även bandvagnar har sina begränsningar och vi lyckades fastna med en sådan en gång...när vi skulle gena över en blötlagd myr...sjönk förbi larvfötterna...haha. Tur att vi hade befälen med oss som kunde rapportera in bärgning.

Men jag gissar på att den mest hängivne skulle påstå att en Wrangler hade fixat det...
:-D

#24
2018-12-20 06:41

I USA är priset högst marginellt högre. Det rör sig om småpengar i nybilssammanhang. Fast här i Sverige har man alltid prissatt USA-bilar konstigt. Och det beror inte bara på tullar eller valuta - det här är något som har gällt åtminstone sedan jag fick körkort 1990.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.