Bild
Nästa artikel
18-tumshjul fyller inte Jeeps klassiska hjulhus. Korta överhäng, 21 cm markfrigång och 4WD gör Compass svårstoppad!
Förarplats och instrumentering har uppenbar likhet med Renegade men med slätare panelytor. Funktionellt och lite tuff inredningsstil.
Framstolarna ger bekväm körställning och bra stöd vid körning i terräng.
Jeep Active Drive har fyra körlägen plus möjlighet att låsa 4WD. Trailhawk har dessutom lågväxel och ett särskilt läge för stenig terräng.
Display med Uconnect, Apple Carplay och information om körläge och motordata.

Provkörning: Jeep Compass (2017)

Provkörning

Jeep presenterar en helt ny Compass byggd på Fiatkoncernens gemensamma bottenplatta. Mer höghållfast stål och komposit gör nykomlingen starkare och lättare.

Nya Compass är en global modell som också ersätter Patriot. Helt ny kaross, bekanta motorer, attraktiv prissättning, men utan autobroms för gående och cyklister. Inledningsvis körde vi ett bra stycke på den vackra kustvägen utanför Lissabon i Portugal.
 
På dessa vägar,
släta som en nypressad skjorta, genererade bilen knappt något oväsen alls! Det lär bli mer buller på skrovlig svensk asfalt. Å andra sidan kan långslagig terrängfjädring sila bort en hel del.
 
Compass gick riktningsstabilt och lätthanterlig på vanlig väg. Men det blev då och då en lite ryckig startprocedur efter automatisk motoravstängning vid till exempel rödljus. Körställningen är väl avpassad för en normallång svensk. Baksätet är också skapligt rymligt.
 
Interiören är stram och ”jeepig” med rejäla knappar och rattar. Längst fram på konsollen mellan förare och passagerare finns 4WD-systemets vred som styr hur systemet ska arbeta. För den som satsar på top of the line – Trailhawk – tillkommer då lågväxel.

Utseendet är inte oväntat i linje med Cherokee. Den är med andra ord välkammad men självklart med vissa Jeepattribut, av vilka grillen och de typiska hjulhusen kanske är mest uppenbara. Här och där finns typiska Jeepsymboler.

"En nackdel är lägre tillåten släpvagnsvikt, men importören undersöker för närvarande om släpvagnsvikten kan höjas för Sverige."

Provkörningen i Portugal strax innan den tragiska skogsbranden, skedde med viss tyngd lagd på terrängegenskaperna. Med viss förvåning fick vi faktiskt styra in i Sintra National Park för att köra över stock och sten.
 
Torkan innebar att utmaningarna blev ganska blygsamma för Jeep Compass. Men där fanns ändå en del skapliga branter, tillräckliga för att vi skulle kunna känna på bilens kapacitet. När vi provade Trailhawk blev vi invinkade till ett tuffare spår där vi fick engagera lågväxel, låst mellandifferential och ”downhill-programmet”.
 
Med den hjälpen var det bara att släppa allt utom ratten och låta bilen ta sig ner i lugnt tempo och under full kontroll. Genom att gasa försiktigt gick det att öka farten om man så ville. Med 21,6 cm markfrigång (drygt 40 cm vadningsförmåga) och 4WD-systemet Active Drive kan Compass automatiskt koppla i och ur fyrhjulsdrivningen för att ge bästa framkomlighet respektive bränsleförbrukning.
 
Fiat Group Sverige tar bara in fyrhjulsdrivna versioner av Compass. Man kan välja mellan utrustningsnivåerna Longitude, Limited och Trailhawk. Volymmodeller blir  Limited med 170-hästars dieselturbo och 9-växlad automat respektive 170-hästars 1,4-liters bensinmotor. Förväntad försäljning i höst och till årets slut ligger på hela 450 bilar!
 
170 eller 140 dieselhästar innebär inte så stor skillnad. Lite högre vridmoment, men nästan samma fartprestanda. Bensinmotorn uppges vara lite snabbare, trots mindre volym och lägre vridmoment. En nackdel är lägre tillåten släpvagnsvikt, men importören undersöker för närvarande om släpvagnsvikten kan höjas för Sverige.
 
Nya Compass blir ett rejält kliv uppåt i en het bilklass. Och en Jeep är ju alltid en Jeep. På presskonferensen hävdades att Compass är den mest kompetenta bilen i klassen och det kan möjligen stämma när det gäller framkomlighet och när man talar om Trailhawk.

Elektrifiering är på gång, men inte förrän nästa år. Dieseln klarar visserligen Euro6, men bensinalternativet kan med tanke på dieseldiskussionen vara klokt i längden, inte minst för privatpersoner.
 
Diskutera: Vad tycker du om Jeep Compass?

Jeep Compass Limited multijet 170

Pris, från kr: Ej fastställt. Enligt uppgift förväntas Compass Longitude med 140 hk diesel hamna på ett pris omkring 280 000 kr.
Säljstart: Sept–okt 2017.
Mått, cm: L 439/B 182/H 164.
Bagagevolym, l: 368–438/1 251.
Tjänstevikt, kg: 1 615. Max släp 1 500 kg (1 000 kg för bensinmotor).
Motor: Fyrcylindrig commonrail turbodiesel på 170 hk och 380 Nm vid 1 750 v/min. 1 956 cm3. Stopp/start med kyld EGR avgasåterföring.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning med automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrivning. Niostegad automat.
Prestanda: Toppfart 196 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,1 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 148 g/km.
Konkurrenter: VW Tiguan, Ford Kuga, BMW X1, Audi Q3, Mercedes GLA, Hyundai Tucson, Nissan X-Trail med flera.
 

Plus: Terrängkapacitet, komfort, pris.
Minus: Har inte autobroms vid stadstrafik.

Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? Främst för den som behöver bra framkomlighet, eller som gillar biltypen och Jeeps rykte.   
 

Kommentarer

#1
2017-09-23 11:00

Då måste reglerna vara konstiga för släp, jag får dra 1500 kg med min skoda som väger 1372 kg. Har ingen fyrhjulsdrift heller.

#2
2017-09-23 12:15

Inte dumt alls, påminner om Opel, vissa detaljer ser ut att vara hämtade från GM, inre dörrhandtagen är fula och ratten en smärre katastrof, annars är det rätt angenämt alltsammans, om den nu inte välter i kurvorna, säker väghållning brukar ju inte detta bilmärke erbjuda så ofta.

#3
2017-09-23 13:24

N-iklas, ratten är väl ok, den är ju rund som det ska vara på en sådan här bil, men det är ju en väldigt trist och tråkig inredning.
Varför är man så rädd för att sätta lite färg på tillvaron?

#5
2017-09-23 15:22

Ingen bil i min smak men den spöar iaf de betydligt dyrare tyskarna när vägen blir riktigt svårframkomlig. Så om jag skulle bo väldigt "off-grid" så kanske... Men då vore nog en Panda 4x4 det mest troliga alternativet, en extremt underhållande bil om man kan stå ut med några uppenbara nackdelar.

#6
2017-09-23 15:38

20 knappar i ratten är helt enkelt inte funktionellt när de dessutom är släta och inte åtskilda med annorlunda utformning, ett oerhört rörigt intrycket gör det inte bättre.

#7
2017-09-23 16:57

Rålle G: "den spöar iaf de betydligt dyrare tyskarna när vägen blir riktigt svårframkomlig" Du har alltså aldrig kört en G-klass.

För övrigt så var förra Compass ett bedrövligt fordon och den nya kommer knappast lyfta modellen ur moraset, den enda Jeep som fortfarande är värdig att kallas Jeep är tyvärr Wrangler.

#8
2017-09-23 18:09

N-iklas, 21 är det, du glömde den i mitten.
Men jag har lärt mig efter Mondeo, som har ett myller av knappar, man använder inte alla och de mest frekventa lär man sig snabbt.

#9
2017-09-23 20:19

Jeep har alltså knåpat ihop en ny bil som de hoppas att många ska upptäcka, gilla och köpa. Varför släpper man då iväg ett exemplar i blekbeige kulör till journalisterna för fotografering? Trist!

#10
2017-09-23 20:34

Insidan är ju värre.......

#11
2017-09-23 21:49

Utifrån sin biltyp är Compass en utmärkt bil med bra bottenplatta och seriöst system för fyrhjulsdrift samt hög säkerhetsnivå. Däremot är den rätt tung och drar för mycket bränsle. Den större Alfa Stelvio är lättare och snålare trots kraftigare motirer men så kostar den mer också. Jag tror att Compass kommer att attrahera Jeeps mer konservativa kunder, den tillfredsställer de redan trogna. Men exteriören lite för ospännande för en yngre publik.

#12
2017-09-23 22:31

Jag tycker att nya Jeepen ser väldigt trevlig ut och dessutom väldigt billig. Enda nackdelen är att rostskyddet är sådär så en extra rostskyddsbehandling måste man absolut göra.

#13
2017-09-23 23:40

Vem behöver dessa bilar för "framkomlighet" ställer jag mig frågande till!? Grusvägen klarar en vanlig bil att köra på. När kommer denna "framkomlighet" till användning?? Kan någon ge mig ett bra exempel när en vanlig bil inte fixar det när denna bil gör det!?

#14
2017-09-24 12:32

Absolut Vargen! Jag kan ge dig mängder av sådana exempel direkt från verkligheten. Är du seriöst intresserad av en sådan debatt eller blir det som vanligt att du häver ur dig lite dogmer och sedan flyr fältet när du får svar som inte stämmer överens med dessa?

MVH AL

#15
2017-09-24 12:34

Compass och G klass är naturligtvis inte konkurrenter. GLA däremot. Men vill man missförstå så..

#16
2017-09-24 15:48

Med handen på hjärtat så kommer få bilar av den här typen köras på djupt eländiga vägar.
Compass är inte jättedyr men för kostsam till att köras ned på genuint usla sk vägar och tveksamt är att om den tål stryk i det långa loppet och om dem gör det så är det konstigt att man inte ser den här biltypen ute i obygderna utan mest i städerna.
Det finns billigare och det finns dyrare som är bättre.

#17
2017-09-25 08:16

En eller ett par dagar per år skulle jag ha behov av en sån där eller nåt liknande.

#18
2017-09-25 23:13

En Jeep ska ha Bensinmotor, och då ingen liten skitmotor. Utan rejäl volym. Annars kan man lika gärna köra en asiatisk suv

#19
2017-09-25 23:29

Det här är en arbetsbil och det gör faktiskt inte ont i ögat när jag ser en sådan i skogen.

#20
2017-09-27 08:00

Då får du nog leta länge, du finner dem i stan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.