Nästa artikel
Provkörning: Hyundai Santa Fe (2018)
Provkörning

Provkörning: Hyundai Santa Fe (2018)

Publicerad 23 september 2018
”Kaskadgrillen”, som Hyundai kallar den, knyter an till märkets andra modeller. Allt ljussken kommer från LED-lampor.
Det var länge sedan Hyundai Santa Fe var billig. Den nya modellen försöker försvara prislappen med massor av utrustning och en skopa jänkekänsla.
Hyundai Santa Fe har gjort en klassresa som heter duga. Den första generationen kom 2001 och bilköparna behövde inte mycket till övertalning, en stor fyrhjulsdriven suv med pris från 180 000 kronor var lockbete nog. Det dröjde inte länge innan Santa Fe seglade upp som Sveriges mest sålda fyrhjulsdrivna bil. Som mest registrerades fler än 2 600 exemplar under ett år.

Men det var då det.
Trots att Santa Fe kom i nya versioner (2007 och 2013) ville köparna inte följa med. Försäljningen gick stadigt nedåt och 2017 såldes bara 268 bilar. Visst har konkurrensen blivit tuffare men den främsta förklaringen är nog att Santa Fe blivit en annan bil – mer än dubbelt så dyr som originalet.

Nu står ännu en ny Santa Fe på banan. Vad den kostar är oklart i skrivande stund men inte lär det bli mindre än de 450 000 kr som föregångaren gick loss på. Lyssnar man på den svenska importören låter det snarare troligt att priset hamnar närmare en halv miljon. Formatet är aningen större än tidigare, sju cm har tillkommit på längden. Den storleken är tillräcklig, tycker Hyundai, som strukit den nästan fem meter långa jättevarianten Grand Santa Fe som funnits tidigare.

Tekniskt är den nya modellen byggd på samma plattform som koncernsläktingen Kia Sorento, motor och växellåda är också gemensamma. Ett utvändigt kännetecken är att de främre lamporna är staplade på höjden i tre olika insatser, tunna varselljus överst, hel- och halvljus i mitten, dimljus längst ned. Till skillnad från tidigare finns ingen strålkastarspolning, snålt nog.

Den högbyggda karossen har sina förtjänster, en är det smidiga insteget. Föraren sitter högt och ganska upprätt med utmärkt överblick och en känsla av trygghet. Att sidospeglarna flyttats ned på dörrsidan har förbättrat sikten snett framåt, större rutor i aktern har också gjort det enklare att se vad som händer bakåt.

Hyundai är noga med att påpeka att nya Santa Fe blivit lättare tack vare större andel höghållfast stål i konstruktionen. I själva verket är viktbesparingen 20 kg, alltid något men bilen väger fortfarande uppemot två ton.

Det är mycket bil som ska konkas runt i trafiken. Ändå känns Santa Fe inte överdrivet klunsig, lättgående och relativt snabbverkande styrning bidrar till att göra det stora ekipaget enkelt att lotsa fram. Körkänslan är lite åt det amerikanska hållet, fjädringen är ganska mjuk och färden går behagligt för det mesta. Grova vägbucklor är inte lika sköna 
att åka över, det kan slå till ordentligt i hjulupphängningarna.


Att välja motor är enkelt eftersom det bara finns en: diesel på 200 hk. Den fanns också i förra Santa Fe, fast nu är den försedd med ny avgasrening (SCR-system som kräver påfyllning av AdBlue) som minskar utsläppen av kväveoxider. Motorn är stark på låga varvtal och arbetar hyfsat tyst men särskilt snabba fartökningar ska man inte räkna med. En laddhybrid och en ”vanlig” hybrid kommer inom ett par år, lovar Hyundai.

Automatlådan med åtta steg är ny och verkligen smidig, växlarna glider i hur lugnt och mjukt som helst. Den högt utväxlade ”åttan” ger vilsam motorvägskörning. Två brasklappar: någon förbrukningsmätning kunde inte göras den här gången och bullernivån är svår att säga något om efter provkörning på släta spanska vägar.

På bakluckan sitter ett emblem med bokstäverna HTRAC, det står för Hyundais nya egenutvecklade fyrhjulsdrift, ett elstyrt system som vid behov kan skicka upp till 50 procent av kraften till bakhjulen. Det går också att låsa fördelningen till 50/50.

"Det gråspräckliga tygtaket skulle mycket väl kunna klä en snygg soffa och bidrar till trivseln."

Kvalitetskänslan i kupén går inte att jämföra med första Santa Fe, sammansättning och material håller hög klass. Det gråspräckliga tygtaket skulle mycket väl kunna klä en snygg soffa och bidrar till trivseln. Plus för de rejäla och välstoppade framstolarna som på elektrisk väg kan ställas in på alla möjliga vis, riktigt sköna.

Den svenska importören har valt att endast ta in en fullsmetad toppversion med massor av utrustning: rattvärme, panoramaglastak, 360-graderskamera, trådlös telefonladdning, ”vägguttag” i baksätet, ventilerade framstolar…

Bland säkerhetsutrustningen noterar vi, förutom automatisk nödbroms, att Hyundai har ett nytt system som låser dörrarna om en bil är på väg att passera. På så sätt ska man undvika att någon slår upp dörren och blir påkörd. Baksätet är skjutbart och ryggstöden går att vinkla, också här åker man bra. Lite synd dock att Hyundai gått över till tvådelat baksäte (60/40), jämfört med tredelat i föregångaren (40/20/40).

Längst bak finns två extrastolar som med stroppar dras upp ur golvet. Dynan sitter nästan vid golvet, knäna hamnar väldigt högt på vuxna men för barn kan det fungera. Värt att komma ihåg är att nästan allt bagageutrymme försvinner med alla stolar uppe. En möjlighet är beställa bilen femsitsig, då blir det lite mer utrymme under lastgolvet.

Till syvende och sist är det svårt att smälta att Santa Fe blivit så pass dyr, även om bilen i sig övertygar på många områden. Frågan är vad man väljer om man kan få en (förvisso femsitsig) Volvo XC60 för samma pengar eller till och med mindre?

Den nya fordonsskatten som infördes 1 juli slår också hårt mot stora och tunga dieselbilar. För Santa Fe höjs skatten från 4 028 till 9 205 kr/år under de första tre åren. Efter de tre åren, när värdeminskningen slagit till, lär Santa Fe bli en intressant begbil.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Santa Fe?
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI AWD 8AT

Pris, från kr: Ej fastställt men sannolikt cirka 500 000.
Säljstart: Årsskiftet.
Mått, cm: L 477/B 189/H 168.
Markfrigång, cm: 18,5.
Bagagevolym, l: Sjusitsig 547–1 625, femsitsig 625–1 695.
Tjänstevikt, kg: 1 980.
Max dragvikt, kg: 2 000 (2 500 med manuell växellåda).
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, volym 2 199 cm3, max effekt 200 hk (147 kW) vid 3 800 v/min, max vridmoment 440 Nm vid 1 750–2 750 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,3 s.
Deklarerad förbrukning: 6,3 l/100 km, CO2-utsläpp 165 g/km (NEDC).
Konkurrenter: Kia Sorento, Skoda Kodiaq, VW Tiguan Allspace, Volvo XC60 med flera.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.