Bild
Nästa artikel
Delad extraljusramp är standard på den första omgången av ansiktslyfta Hyundai Santa Fe.

Provkörning: Hyundai Santa Fe (2016)

Provkörning

Hyundai Santa Fe har fått mild ansiktslyftning och flera nya säkerhetsdetaljer. En trygg, bussig bil med något besvärande törst.

Hyundai har ofta visat mästerskap i utseendejusteringar som knappt märks och 2016 års Hyundai Santa Fe är inget undantag. Marginellt förändrade drag i fronten, nya baklampor, nya trösklar, nytt avgasrör, retuscherade strålkastare, en ny färg… Då är införandet av säkerhetsdetaljer som autobroms (standard från och med utrustningsnivå Premium) en viktigare nyhet, liksom kolli-sionsvarning, adaptivt kurvljus och dödvinkelvarning. En förändrad programmering av styrningen ingår också.

Det är 15 år sedan Santa Fe generation ett debuterade. Med sin framtoning av ”budget-Volvo XC90” gjorde den succé. I dag finns inget budget över modellen, priset för provkörningsbilen i femsitsigt Premium Plus-utförande är 469 900 kronor (ytterligare 10 000 för sjusitsigt utförande). Pengarna köper dock en version med all tänkbar utrustning: rattvärme, läderklädsel, kylning (och värme förstås) i framstolarna, elvärme i baksätet, solskyddsgardiner, panoramasoltak, en myriad eluttag och burkhållare – you name it. Framtoningen är lätt amerikansk men storleken i trekvarts skala jämfört med suv-modellerna som överbefolkar vägarna ”over there”.

Körstilen blir också behagligt amerikansk. Santa Fe kräver små insatser av föraren, sitt format till trots är bilen enkel att hantera även i trånga utrymmen. Hjälpmedel som vältecknande backningskamera och ”top view” som visar bilens position ovanifrån i förhållande till omgivningen bidrar till det.

Under huven finns en 200- hästars diesel, som tidigare kopplad till en sexväxlad automat. Tjänstevikten är över två ton och något fartåk är Santa Fe verkligen inte, men väl en bekväm ”glidare” som behagligt gör långturer kortare. Ljudnivån är lägre nu än när vi testade bilen 2013, ett visst brus från 19-tumsdäcken hörs ändå för det mesta.


Kupén håller verkligt fin klass, med generösa utrymmen, stora och sköna stolar, tredelat och skjutbart baksäte och gott om plats för bagage – över en hög tröskel. Det är ordning på knappar och reglage, finishen är trivsam. Det har verkligen hänt mycket sedan ”ur-Santa Fe”.

Nästa punkt på utvecklarnas dagordning bör bli att få ned vikten (över två ton) och att minska förbrukningen. Deklarationen påstår 6,6 l/100 km men under provperioden noterade jag ”nollåttifem”. Det är lite för drygt i en bil som annars övertygar i det mesta.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Santa Fe?
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi Premium +

Pris, från kr: 469 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 470/B 188/H 168.
Tjänstevikt, kg: 2 038.
Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, direktinsprutning. Volym 2 199 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 3 800 v/min. Max vridmoment 440 Nm vid 1 750–2 750 v/min.
Kraftöverföring: Permantent fyrhjulsdrift med spärrbar diffverkan mellan fram- och bakhjul.
Prestanda: Toppfart 190 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,1 s.
Deklarerad förbrukning: 6,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 174 g/km.
Konkurrenter: Honda CR-V, Kia Sportage, Mitsubishi Outlander.

Plus: Utrustning, utrymmen, lättkörd, bra fyrhjulsdrift.
Minus: Bränsleförbrukning, surrig klimatanläggning.

Vad nytt? Nya säkerhetsdetaljer, nya exteriördetaljer.
För vem? Rejäl, lyxig bruksbil – för den som har råd.

Kommentarer

#1
2016-05-01 12:16

Utseendemässigt så ser den väl ut som det mesta i klassen. Tyvärr.

#2
2016-05-01 13:03

Snygg, men prislappen :(

#3
2016-05-01 13:18

Ser fortfarande ut som en plastig boombox på insidan.
Sen förstår jag inte vem som i sina fulla sinnes bruk som ändå lägger runt 500k på en bil skulle vilja ha den här över XC90:n t.ex?
Visst, Volvon är dyrare. Men det ser ju ut som en helt annan liga också.

Det jag menar är: Hur känslig kan någon vara för prislappen på bilar för en halv mille och uppåt? Spela roll om den kostar 100k till?

#4
2016-05-01 19:42

Över 2 ton för en 4,7 meter lång bil, inte illa jobbat! Skall man skratta eller gråta åt detta? Varför producerar vi ens sådana här helt onödiga bilar? Helt klart väger den minst 500 kg för mycket. Hade den haft bensin motor hade den dragit 1,2 liter mil. Den drar dubbelt så mycket energi om man hade jämfört den med en vanlig kombi bil med samma längd. Är det ingen som är det minsta kritiskt till utvecklingen??? Å andra sidan, såg en Mercedes kombi som var splitter ny förra veckan, den var typ 4,9 meter lång och vägde in på 2025 kg, måste väl ändå rekord??

#5
2016-05-01 20:45

Styggavargen: Håller med, men bara delvis. Vikt är inte allt. Stora bilar, eller större kombis/sedaner på motorväg drar inte nämnvärt mer pga sin vikt. Luftmotstånd och däck påverkar mer än vikten. Visst påverkar vikt med, så det är inte oväsentligt.

Men SUV:ar är bara dåliga på allt. Ladugårdsvägg som luftmotstånd, tunga, stora däck. Sen att majoriteten åker omkring med dem inne i storstäderna där den högsta kanten SUV:en kommer se är en misslyckad placering av bilen och en trottoarkant.

#6
2016-05-01 21:58

...och vid kollisioner med mera normala bilar så är ju stora och tunga SUV:ar dessutom utomordentliga mordvapen, tyvärr...

#7
2016-05-02 00:24

@ milkylainen

Men om nu majoriteten åker runt med dem inne i stan, som du skriver, så spelar väl inte luftmotståndet någon större roll?

#8
2016-05-02 09:10

Antifeministen:
Visst. Men storleken och vikten blir då mer gällande. Två ton klump+ är mycket jobbigare vid startstop rödljus än en 1-tonsklump. Stan har egentligen inte plats för MegaSUV:ar ändå är Östermalmfolkets egon större än deras geografiska möjligheter.

#9
2016-05-02 09:14

Santa Fe? Hur tänkte dem?

#10
2016-05-02 09:42

milkylainen, håller med dig fast jag är övertygad om att även vikten spelar stor roll. För att göra en lite jämförelse, ta min Octavia kombi som är lika lång som en Lexus 300h. Dessa två bilar har likvärdig förbrukning (ca 0,6-0,65 liter/mil). Lexus väger 300 kg mer. Så trots att det är en hybrid så hamnar utsläppen på ungefär samma nivå. Så jag tror vikt påverkar mer än man tror. Sedan är som sagt luftmotståndet viktigt, speciellt i farter över 70 km/h. När vi pratar dessa 2 tons klumpar så blir ännu mer påtagligt hur mycket energi de behöver för att ta sig fram. Stora tunga diesel bilar i stan är inget jag blir glad och exalterad över. I stan skall bilen vara lätt för att spara energi vid alla accelerationer.

#11
2016-05-02 12:04

styggavargen: Nu förstår jag inte. Du bevisar ju det jag säger? Olika vikt, samma förbrukning. Som jag sa, vikten är inte allt såvida man inte kör start-stop inne i stan. Då har vikten extremt stor betydelse. Din Lexus har en atkinson-cycle motor också. Det gör den lite mer effektiv till förlust på förpackning, storlek och förväntad effekt.

#12
2016-05-02 14:30

När man skall starta är en tung bil mer energikrävande än en lätt bil men när den väl börjat rulla så kräver den inte så mycket mer energi än en lättare bil förutom kanske för att övervinna ett visst luftmotstånd om bilen är hög och ganska platt framtill.
Däremot att bromsa in ett tyngre fordon kräver mer kraft. Med samma bromskraft som för en lättare bil borde bromssträckan för den tyngre bilen bli längre.
En lägre mer strömlinjeformad bil har mindre luftmotstånd att övervinna, det säger sig självt och detta påverkar drivmedelsförbrukningen.

#13
2016-05-02 16:06

milkylainen, Lexus är hybrid och har batteri. Den är tyngre men detta kompenseras av batteriet. Jag var inne på att köpa hybrid med sedan när jag insåg hur mycket vikten spelar roll på förbrukningen så valde jag istället en lättare bil utan batteri. Samma sak gäller denna SUV i artikeln, hade den vägt 500 kg mindre så hade den säkert fått ned förbrukningen med 0,25-0,35 liter/mil. Hade vi sedan tagit bort SUV karossen så hade vi fått ned förbrukningen med säkert 0,1 liter/mil till...och plötsligt hade vi haft en i40 :-) Men jag tycker det är otroligt att man skulle kunna köra nästan två st i40 till priset av en SUV av denna modell när det gäller till utsläppsnivå.

Bara som referens, på den gamla goda tiden när alla körde vanliga personbilar (typ 15-20 år sedan), så låg alltid Volvo på hög förbrukning, ofta drog de ca 0,1-0,2 liter/mil än andra bilar men detta berodde ju inte på att de hade sämre motorer, utan att de vägde mycket mer.

#14
2016-05-02 19:01

Hyundai jagar "premiumstämpeln" och vill konkurrera med Mercedes, då blir det så här.
Premiumköpare bryr sig inte det minsta om vikt, att mangla ner andra bilar vid "sammanstötningar" betraktas som ett stort plus och köpskäl.

#15
2016-05-02 21:31

Jag fattar inte hur man ska få det att fungera på större parkeringsplatser ifall alla har SUV? Måste bli trångt som sjutton och uppslagsmärken i var och varannan SUV. Överklassen löser det med otillåten handikappsparkering....

#16
2016-05-02 22:03

Axa: Om man löser det så att SUV:ar bara får parkera på handikapp-platsen då? :D

#17
2016-05-02 22:10

Milky
Hehe, ja. Det kan ju vara så att att SUV-ägare ser sig själva som "handikappade".
"Det är skönare insteg"=Usch jag får ont i ryggen av att sätta mig i normala bilar.
"Man får bättre sikt"=Usch jag ser så dåligt överhuvudtaget
"Det är ju säkrare bilmodell"=pust, det är skönt då jag ofta hamnar i diket

;-D

#18
2016-05-03 00:49

200 diesel "pållar" och 10 sek... haha, hade jag haft så många i min Octavia hade karossen blivit sned av belastningen, men antagligen hade jag nått 0-100 på mindre än 6 sekunder...
Varför jämföra med en mellan-SUV som Kia Sportage? De ligger inte alls i samma liga. Sportage är en liten bil (som en Fabia lastmässigt).

#19
2016-05-03 21:41

#17 Bra där Axa! Klockrent inlägg!

#20
2016-05-03 21:56

#15 Min förra chef-en äldre rättskaffens man som inte var konflikträdd och vågade säga vad han tyckte var till stormarknaden och en så kallad premiumbil dock inte en SUV ( det här var på den gamla goda tiden när det inte fanns så många av dem) stod parkerad utan handikapptillstånd. Ägaren kom samtidigt som han och förra chefen utbrister-Den där platsen är inte avsedd för förståndshandikappade! Det höll på att bli handgemäng då premiumföraren ovanligt rörlig för att stå på en handikappruta blev skogstokig. Detta berättades för mig av hans fru som var med.

#21
2016-05-04 10:43

Står det två Suv med en ledig parkeringsplats mellan dem så är de inte lönt att ens med en vanlig sedan försöka parkera mellan dem för man kommer inte ur bilen då eftersom Suv:ar oftast tar hela sin egen parkeringsplats och lite av nästa om de så bara parkerar aningen snett.
Alla parkeringsplatser bör ritas om för en bilpark som består mest av Suv.

#22
2016-05-04 11:36

#18
Sportage har 34 liter mer bagage än en Fabia kombi.

#23
2016-05-04 16:18

Deeds, tar inte så allvarligt på det.. jag ville bara lyfta fram att en liknande storlek på bil (SUV) väger ett antal hundra kilo till och denna vikt kan inte användas till något alls, inte ens lasta mer.

#24
2016-05-07 00:15

Octavia RS TDI har 170hk/350nm och gör 0-100 på 8,5 sekunder :P Hoppas karossen inte slår knut på sig själv ;)

#25
2016-08-31 18:44

Jag läste alla inlägg, och japp vad ska man säga det finns så mycket avundsjuka.
för det första beställde jag en Santa fe och jag bor ej i stureplan. Santa fe kommer nästa vecka och den är så jävla snygg. Med de rabatter som jag fick gick för ungefär halva priset än en ful xc90.
liknande utrustning i en xc90 går för ca 690000, dessutom kan man inte jämföra garantier.
så man kan inte jämföra bananer med äpple. XC90 är helt ok , ful men ok ,men för det pris skulle jag välja en riktig kvalitetsbil som BMW eller Mercedes.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.