Bild
Nästa artikel
Mattgrå lack ger Nexo ett ödesmättat anslag. LED-bandet som binder samman strålkastarna kallas ”Horizon headlight”. Okej ...
Förarmiljön är proppad med närmast identiska knappar, kräver viss tillvänjning. Samma typ av knappstyrd växelväljare som i Kona Electric.
Handtag infällda i karossen, Tesla med flera hälsar. Finns det inte lite av Citroën C4 Spacetou-rer (tidigare C4 Picasso) och DS4 över linjespelet?

Provkörning: Hyundai Nexo (2018)

Provkörning

Bilvärlden älskar akronymer, SUV, MPV, ESP, ABS, för att nämna några. Hyundai kompletterar nu biblioteket med vätgasdrivna bränslecellsbilen Nexo. Världens första FUV – Future Utility Vehicle, suven för framtiden.

Ska vi ta det tråkiga först? Hyundai Nexo kommer alltför tidigt för att bli något annat än en symbolhandling för tekniskt initierade. I Sverige är infrastrukturen för vätgas milt sagt dåligt utbyggd. I dag finns fyra publika vätgasstationer. Vill du känna dig helt säker på att kunna köra mellan Malmö och Stockholm utan bränslestopp behöver du ta vägen över Mariestad. Nytankad i Stockholm – att fylla Nexos gastankar med 156 liter väte tar cirka fem minuter – går det med tillförsikt att fortsätta norrut. Landets nordligaste vätgasmack ligger i Sandviken... 

Men livet för vätgasbilisten kommer att bli enklare. Under året får Stockholm sin tredje station och Malmö återöppnar en station. Under 2019 och 2020 ska ytterligare åtta stationer etableras längs E4, E6, E20 och E18. Går planerna i lås kommer Sverige att ha 14 publika vätgasstationer vid utgången av 2020. Med det sagt: Över till Hyundai Nexo!

För att få plats med bränsle-cellstekniken har Nexo, till skillnad från föregångaren iX35, begåvats med ett modellunikt chassi. Bränslecell och elmotor vilar under motorhuven, batteri och vätgastankar finns under bagagerumsgolv och baksäte. 

Via en kemisk process omvandlar bränslecellen vätgas till vatten och elektricitet, enda biprodukten är vattenånga och lite värme. Eftersom bränslecellen behöver viss reaktionstid för att generera ström används ett litiumpolymerbatteri som ”flätar över” vid hastiga gaspådrag. Vidare kompletterar batteriet bränslecellen vid kraftig acceleration. Batteriet lånas från Ioniq Hybrid.

Bränsleceller är klimatkänsliga, traditionellt har de behövt en viss uppvärmningstid vid sträng kyla. Hyundai har kommit tillrätta med det problemet, ned till minus 30 grader behöver inte Nexos bränslecell förvärmas innan avfärd. Med en verkningsgrad på 60 procent menar Hyundai att man har världens mest energieffektiva bränslecell. Med fulla tankar har Nexo en räckvidd på 666 kilometer enligt den striktare WLTP-körcykeln. Ingen annan kommersiell bränslecellsbil kommer längre. 

Bränslecellen har en begränsad livslängd. Hyundai räknar med tio år eller upp till 16 000 mil. När bäst före-datum passerat kan den återvinnas fullt ut.

"Nexo har förutsättningar att bli lika betydelsefull för bränslecellsbilen som Tesla Model S har varit för den batteridrivna elbilen."

Nexo är Hyundais tekniska flaggskepp vilket märks på listan över säkerhetssystem. Utöver självklarheter som dödavinkelnvarning, autobroms och trötthetsvarnare finns kollisionsvarning vid backning och delvis autonom körning (följer fil). Vidare finns fjärrparkering av samma typ som i exempelvis Tesla och BMW. Automatiskt helljus är standard, men adaptiv ljusbild saknas.

En kul finess är att sidospeglarna har försetts med kameror. Blinkar man åt höger visas sidospegelvyn i instrumentklustret framför föraren. Förhoppningsvis kommer den märkligt vanebildande funktionen att få efterföljare. 

Kupén känns ombonad. Under den knappintensiva mittkonsolen finns ett förvaringsutrymme stort nog åt en mindre ryggsäck. Trådlösa så väl som trådbundna laddmöjligheter står till buds. Vätgasinstallationen har passerat bagageutrymme och baksäte obemärkt. Lastytan är plan, sätet fällbart i familjebilsvettiga 40/60-proportion och baksätespassagerarna störs inte av benvinkelsförstörande knölar och prång.

Rent praktiskt är Nexo precis som vilken elbil som helst. De 163 hästkrafterna räcker för att den ska skjuta fart med tillräcklig övertygelse. Motor och bränslecell vilar mer eller mindre över framaxeln och bilen blir framtung. Provkörningssträcka och väderlek gjorde det svårt att utvärdera hur Nexo hanterar kurvor i lite högre hastighet. Hyundai har lyckats bra med att isolera bort chassi- och stomljud. Vid försiktig landsvägskörning hörs bara ett svagt vindsus och diskreta elektriska ljud från kylpumpar, elmotor och bränslecell. Synd att Hyundai inte har ägnat samma möda åt att ljudisolera de mer ordinära delarna av modellprogrammet. 

Den massiva teknikuppvisningen till trots: Nexos verkliga storhet är att den fungerar som en vanlig bil. Blir priset det rätta och utbyggnationen av vätgasstationer inte stagnerar har Nexo förutsättningar att bli lika betydelsefull för bränslecellsbilen som Tesla Model S har varit för den batteridrivna elbilen.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Nexo?

Hyundai Nexo

Pris, från kr: Inte fastställt.
Säljstart: Hösten/vintern 2018. 
Mått, cm: L 467/B 186/H 163.
Bagagevolym, l: 461–1 466.
Tjänstevikt, kg: 1 873.
Motor: Elmotor, permanent magnet. Maxeffekt 163 hk. Max vridmoment 395 Nm. 
Kraftöverföring: Tvärställd motor, framhjulsdrift. 
Prestanda: Toppfart 179 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9.6 s. 
Deklarerad förbrukning: 0,84 kg/100 km. CO2-utsläpp: 0.
Konkurrenter: Det är glest bland vätgasbilar. På svenska marknaden är Toyota Mirai enda egentliga motståndet. Mercedes GLC F-Cell går i produktion under året. Honda har sedanen Clarity, men några planer på att lansera bilen i Europa har Honda i dagsläget inte.
 

Kommentarer

#1
1
2018-10-06 10:29

Underbar.

#2
2018-10-06 10:37

Ska FUV uttalas som "few" för att indikera prognosticerat antal sålda?

#3
2018-10-06 12:31

Och varför skulle man köpa den här för förmodligen högre prislapp än t ex Tesla Model 3 Performance?!

#4
2018-10-06 12:44

"Går planerna i lås kommer Sverige att ha 14 publika vätgasstationer vid utgången av 2020." Vill till att man bor nära en sån då och enbart åker mellan dom övriga för att denna bil ska funka. Norra Sverige kan nog glömma denna biltyp många år till, om inte utbyggnaden av tankställen tar fart rejält.

#5
2018-10-06 12:46

Upp till 16000 mil? Innan man byter vitala komponenter? Undra vad en ny cell kostar?
Det är max 5 års drift med nuvarande pendlingstempo.

#6
2018-10-06 12:47

@raywave och varför skulle man köpa en Tesla Model 3 Performance?

#7
2018-10-06 16:38

@kesey - tja, för att det är den bästa prestandabilen på marknaden, för en rimlig peng, dessutom miljövänlig och med alla elbilens fördelar? Alla skäl jag behöver! Och tydligen alla skäl köpare i USA behöver då den säljer långt mer där nu än nån av de tyska premiumsedanerna...

#8
2018-10-06 16:58

Att köra på vätgas i Sverige påminner mig om killen i Sibirien som under Sovjettiden hade 50 mil till närmaste mack. Det gick åt 100 liter bensin för att hämta två 195 liters fat!
Med vätgas är det ju svårare att få med sig något utanför bilens tank, så den här biltypen får nog hägra i fjärran många år!

#9
2018-10-06 19:20

Jag tror att det kommer bli extremt svårt för vätgasbilar att hävda sig i Sverige/Europa.
Eftersom vätgasbilen i princip är en komplett elbil med mindre batteri och komplicerad bränslecellsanläggning så kommer den sannolikt inte bli billigare i inköp än en elbil med bra räckvidd (exempelvis Kia Niro EV).
Däremot kommer vätgasbilen kosta betydligt mer att köra per mil än en elbil som laddas hemma.
Vill man ha extremt lång räckvidd så kan man köpa en laddhybrid. Då åker man billigare än med vätgas när man kör korta sträckor och behöver inte oroa sig för brist på vätgasmackar när man kör långt.

#10
2018-10-06 20:33

Anders, allt beror på hur infrastrukturen utvecklas och på hur resp. drivmedel kommer att beskattas.
En miljöfanatisk stark regering skulle mycket väl kunna se till att det bara var ekonomiskt möjligt med vätgasbilar.
Men en sådan regering får vi inte på länge och därför är vätgasbilar en utopi.
Det vore bättre om utvecklingen kom att koncentreras på bränslecelldrivna bilar för redan existerande flytande drivmedel.

#11
2018-10-06 23:31

Tänk att alla optimister har samlats här.....stor R&D avdelning verkar man ha i hobbyrummet också.......

Bilen är det säkert inget fel på alls......det är bara fel på utbyggnaden av infrastruktur för vätgasmackar går långsamt här i landet.

#12
2018-10-07 04:27

Ingen här har nämnt riskerna med vätgas. Detta är en väldigt farlig gas ur brand-och explosionssynpunkt. Värre än vanlig fordonsgas. Skulle en trafikolycka inträffa där en brand uppstår i en vätgasbil kan konsekvenserna bli katastrofala. Det rör sig om någon kilometers säkerhetsavstånd, komplicerade avspärrningar och utrymningar av intilliggande fastigheter. Om någon uppsåtligt tänder på en vätgasbil som står på garageuppfarten kommer sannolikt hela huset och kanske även grannars hus skadas allvarligt. Hade inte utsläppshysterin varit så utbredd i samhället så hade sannolikt vätgasen förbjudits i fordon. https://www.brandsäkert.se/2017/0517/gasdrivna-fordon-kräver-nytt-insatstänk

#13
2018-10-07 09:02

Sen finns det en tråd i forumet där man länkar till en artikel som anser att vanliga elbilars elförbrukning även i Sverige skall likställas med att elen framställs fossilt eftersom elmarknaden är global och därmed skulle vara väldigt skitig. Vad skall man då säga om vätgas - endera framställs den av fossilt ursprung eller som vissa föreslagit av el. Och elframställd vätgas är ju inte direkt den mest effektiva processen så då bör man likaledes likställa det som att varje kWh som krävs för framställning av vätgas från el också skall likställas med att denna el är fossilframställd - oavsett om det är solenergi för hade man inte gjort vätgas av solenergin så hade den kunna ersätta fossil el på annat ställe i vårt globala elsystem. Ja - vill man så kan man verkligen vända och vrida allt till de resultat man själv vill se. Men oavsett så är vätgasframställning, distribution och lagring väldigt mycket mera ineffektiv än att använda el lagrad i batterier - om vi skall köra eldrivet.
Sen är ju denna vätgasbil oerhört mycket mera användbar och anpassad för normalt "bil-liv" än Toyotas motsvarighet så bilen som sådan är det nog inget fel på.

#14
2018-10-07 09:42

Farbror Blå, angående riskerna med vätgas var detta uppe för diskussion på Forumet för något år sedan och det visades en film där det framkom att vätgas brinner upp istället för ner som t.ex LPG som är tyngre än luft och rinner utmed underlaget.
Vätgasen är antagligen mindre farlig än fordonsgas.

Sedan håller jag helt med Pi, så länge man inte hittar ett kostnads- och miljöeffektivt sätt att framställa och distribuera vätgas, finns ingen anledning att bygga ut infrastrukturen.

#15
2018-10-07 10:37

Bränslecellstekniken är absolut intressant men kräver såsom påpekats stora infrastrukturinvesteringar. Kanske mest lämpad för fjärrtransporter där batterier är mindre lyckat och framförallt för flyget

#16
2018-10-07 11:30

Jag är tveksam till om det kan bli ekonomiskt försvarbart med vätgasbilar (om de ska drivas fram förnyelsebart dvs. Vätgas från rysk naturgas är idag vanligast och billigast). Sätta upp massor med förnyelsebar el som ska producera vätgas som ger framdrivning till en verkningsgrad som är 3 ggr sämre mot att direkt skicka in el i batteriet genom en infrastruktur som redan är utbyggd (elnätet). Vätgasbilar kommer aldrig bli billigare än elbilar och när elbilar kommer 50 riktiga mil på motorvägen och laddar för 40 nya mil på el halvtimme då kommer alla som kan ladda hemma eller på jobbet (80 procent av Sveriges befolkning typ) att skaffa elbil då den är 5ggr billigare i framdrivning plus att det är smidigare med 50 mil i batteriet varje morgon än att behöva åka och tanka.

#17
2018-10-07 17:12

Toyotas utvecklingschef tror på bränsle celler, och precis som förr kommer Toyota vara ledande och visa vägen. De var först ut med hybrid bilar, det tog minst tio år innan andra började med detta. Nästan pinsamt när premium märkena inte kommer ut med bilar med lägre förbrukning mm, de kör vidare med sina omoderna dieselmotorer.

#18
2018-10-07 19:07

Saabnisse, som skyddsombud och en av dem som förväntas arbeta på olycksplatser har jag har tagit del av information som påstår att vätgas är betydligt mer explosivt än vanlig fordonsgas och kräver mellan 500 och 1000 meters säkerhetsavstånd vid brand. En bensinbil har ett säkerhetsavstånd på 50 meter och fordonsgas 100 meter. Jag har tyvärr hänvisningen på jobbet. Men det dräller ju av räddningspersonal och poliser i riket så det är ju inte så himla farligt om några stryker med.

#19
2018-10-07 19:35

@Styggavargen
En stor anledning till att Toyota "tror på bränsleceller" är som jag förstått det att Japans regering har bestämt sig att man vill ha en vätgas-ekonomi.
Uppenbarligen har regeringen pumpat in 1,2 miljarder dollar i projektet och Toyota vill på typiskt japanskt vis inte vara dom som sviker regeringen: https://www.bloomberg.com/gadfly/articles/2017-11-29/toyota-s-hydrogen-b...

#20
2018-10-07 20:25

Farbror Blå, du har säkert rätt och jag är ingen förespråkare av vätgas, men om man tänker tillbaka på brasan som orsakade Hindenburgs olycka så visade utredningen att, trots många dödsoffer, brändes ingen ihjäl. Gasen brann upp!
Hade tyskarna haft tillgång till amerikanernas helium hade det inte blivit någon brand.
Men jag tror inte att du behöver oroa dig för vätgasbränder, det kommer att dröja mycket länge innan vätgas blir mer allmänt förekommande, om det någonsin blir det!

#21
2018-10-07 23:10

Det är sant att vätgasbilar som volymmodell lär dröja. De förefaller inte vara lösningen på klimatproblemen då framställningen av vätgas verkar vara en energikrävande process. Jämförelsen med vätgasluftskeppet Hindenburg är inte bästa jämförelsen då det är själva tryckkärlen som skapar själva bomben om de överhettas.

#22
2018-10-08 13:43

Kan inte annat än förundras över utvecklingen KIA och Hyundai genomgått senaste 30 åren. Från Atos till idag är vägen enorm. Kan bara lyfta på hatten.

#23
2018-10-08 21:09

Olvildrajv, det är ungefär som Audi gjorde nåt decennium tidigare.

#24
2018-10-09 22:30

Jag har fått för mig att en vätgasbil väger betydligt mindre än en ren elbil med samma räckvidd. Det är väl den enda stora fördelen. Tekniskt kan man bygga dem med mycket lång räckvidd.

#25
2018-10-09 22:33

I Härnösand fanns en ingenjör Olle Tegström som byggde egen vätgasanläggning hemma i källaren och som drevs av en egen vindsnurra. Den värmde hela huset samt drev hans ombyggda Saab som gick på vätgas. Det var redan 1985.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.