Bild
Nästa artikel
Hyundais designchef Peter Schreyer har tagit ut svängarna i designen av Kona.
Förarmiljön är utmärkt med tydliga instrument och lättanvända reglage. Högt placerad infotainmentskärm gör systemet lätt att använda.
Bakljusen ger associationer till Alfa Romeo.
Bagagevolymen tillhör de mindre i klassen. Lastgolvet blir helt slätt när baksätets ryggstöd fälls.

Provkörning: Hyundai Kona (2017)

Provkörning

Designen gör att Hyundai Kona syns i svärmen av b-suvar. Fyrhjulsdrift finns för den som önskar och en eldriven version är på gång.

I informationsfilmen som visas innan vi får chans att provköra nya Kona gör Hyundai ett stort nummer av att deras lilla suv går att få med 18-tums hjul. I mina ögon är det knappast något att skryta med. Testbilarna är utrustade med dimensionen i fråga och det krävs inte många meters körning innan jag inser att resultatet blivit både bullrigt och stötigt. Dessutom blir det kostsamt den dag det blir dags att köpa nya däck! 

Om åkkomforten förbättras med mindre hjul får vi återkomma till när vi får chans att köra bilen i Sverige. Generellt är de små högbyggda suvarna ganska stötiga och risken finns att Kona uppträder på liknande sätt även med mindre hjul. Vi måste också sätta ett frågetecken för ljudnivån. Motorerna förefaller väl ljuddämpade men även på Spaniens asfalt bullrar det påtagligt från däcken när väg-ytan på något ställe blir grövre.
 

"Nästa år kommer Kona med eldrift, ett mycket spännande motoralternativ."

Utrymmet för förare och passagerare tillhör de bättre i klassen. Även i baksätet ryms fullvuxna passagerare men tyvärr är framstolarnas baksidor skodda med hård plast. Lätt att torka av för barnfamiljen men det gör ont när knän och smalben slår emot. Förarmiljön är utmärkt. Instrument och reglage fungerar bra och den högt placerade pekskärmen till mediesystemet är lätt att läsa av och använda. Bilarna vi kör på den internationella provkörningen är fullutrustade. Kona erbjuder finesser som framstolar med ventilation samt vindrutedisplay som projicerar aktuell hastighet, gällande hastighetsbegränsning och information från navigationen i vindrutans nederkant. Det är ovanlig lyx i klassen. Å andra sidan saknas sådant som adaptiv farthållare och möjlighet att ställa kupétemperaturen individuellt för höger och vänster sida.  

Kona 1,0 T-GDI är den trecylindriga, framhjulsdrivna versionen som tros bli bästsäljare hos oss. Motorn är en pigg krabat även om den vibrerar en del. Den sexväxlade lådan är enkel att hantera och bottendraget räcker till. Väljer man fyrhjulsdrift blir motorn istället en kraftfullare fyrcylindrig maskin på 177 hk i kombination med  7-stegs dubbelkopplingslåda. Den kraftfullare drivlinan går mjukare men väger drygt 170 kg mer, vilket delvis förklarar att den inte känns så mycket piggare än den lilla trepipen. Nästa år kommer Kona med eldrift, ett mycket spännande motoralternativ.  

Resultaten från krockproven i Euro NCAP blev fem av fem stjärnor. När det kommer till den aktiva säkerheten är det väl sörjt: i Sverige blir bland annat autobroms som upptäcker fotgängare och dödavinkelnvarnare standard.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Kona?

Hyundai Kona 1,0 T-GDI

Pris, från kr: Ej fastställt.
Säljstart: Januari 2018. 
Mått, cm: L 416/B 180/H 156.
Markfrigång, cm: 17,0.
Bagagevolym, l: 361–1 143.
Tjänstevikt, kg: 1 233.
Motor: Trecylindrig direktinsprutad bensinmotor med turbo. Max effekt 120 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 172 Nm från 1 500 v/min. 
Kraftöverföring: Tvärställd motor. Framhjulsdrift. Manuell 6-vxl låda. 
Prestanda: Toppfart 181 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 117 g/km.
Konkurrenter: Kia Stonic, Opel Crossland X, Seat Arona, Mazda CX-3, Citroën C3 Aircross, Renault Captur.
 

Plus: Bra förarmiljö, 4WD som tillval, välutrustad.
Minus: Stötig, korta sittdynor, däckbuller.

Vad nytt? Ny bil i det populära b-suv- segmentet. 
För vem? Den som prioriterar högt insteg framför komfort.    
 

Kommentarer

#1
2017-12-17 12:06

Tycker den är snygg.

#2
2017-12-17 12:33

Högt och lågt blandat, synd den hade kunnat vara bättre, skärm av denna typ placerad precis i denna position har visat sig ge ökad risk för handledsskador i en olycka då förarens hand riskerar att boxa i skärmen med kraft.

#3
2017-12-17 12:46

Fronten har lånat mycket från C3, men blivit fulare. Annars ser den ok ut, minus för den dystra inredningen och konstiga bakänden.

#4
2017-12-17 12:56

Ännu en menlös "SUV", kan vi få en vanlig bil i hybrid utförande som minimum? Eller varför inte en elbil i samma storlek som denna? Skippa SUV attributen..

#5
2017-12-17 14:49

Hyundai Kona leder mig till min tes där jag påstår att biltillverkarna idag i stort ej har en egen designavdelning.
En del tillverkare har i stället en kultur där de lånar design ifrån andra och påtar ihop en komposition av de gångbara märkenas karaktärsdrag i typ Photoshop och då kan det bli som med denna Frankenstein, riktigt illa.

#6
2017-12-17 15:52

Hur är det med autobroms som detekterar fotgängare – bromsar den för älgar också?

#7
2017-12-17 16:19

Det är en crossover inte en suv......

#8
2017-12-17 17:29

Det är inte så festligt med en inredning tillverkad av lakrits.

#9
2017-12-17 18:10

Förlåt, "Crossover" då... jag vill ändå se fler hybrider, och bättre hybrider eller elbilar.

#10
2017-12-17 19:00

Crossover hybrid är inte fel. Diesel crossover är däremot helt fel idag.....

#11
2017-12-17 21:56

Ähum. Nej.

#12
2017-12-17 23:15

Utsvävande design kan lätt bli fel, det finns många lysande exempel på det men den här skapelsen är okay i mina ögon.

#13
2017-12-18 08:10

Öhum, nej igen. Svarta plastsjoken runt hjulen. Kan någon säga ifrån. Någon gång? Och guldgul med svart tak. Smaklösheten regerar tydligen.

#14
2017-12-18 09:14

Usch för all ful plast. Lägg ner detta, fyller ingen vettig funktion. Undrar vad som händer om ca tio år när plasten blivit solblekt och skör.

#15
2017-12-18 10:42

Styggavargen : Bara att kolla på alla XC70's. Händer inget speciellt.

#16
2017-12-18 11:11

Plast runt skärmkanter borde ju vara suveränt mot rost. Annars blir ju skärmkanterna blästrade!

#17
2017-12-18 11:17

Tycker inte att designen sticker ut, det är mer plasten som sticker ut.

#18
2017-12-18 12:20

Plast runt skärmkanterna innebär ibland dold rost under plasten i början och sedan efter 7 år sätter det fart.
Fattar inte att folk betalar 20 tusentals kronor mer för 3 cm högre bil och plast runt skärmarna och dessutom törstigare.

#19
2017-12-18 15:24

På XC70 lossnar plastblafforna. På kompisens bil var han tvungen att öppna framdörren först för att kunna öppna bakdörren. Lagom smidigt...
De bytte senare in den mot en i40, XC70 såldes vidare och servostyrningen falerade direkt för nya ägaren. 25.000 kr. Tack.

#20
2017-12-18 15:43

det skall bli mkt intressant att läsa om deras el Kona som kommer nästa år.

#21
2017-12-18 18:15

Herran jumala va ful bak!

#22
2017-12-18 18:16

Kort och gott:
Faktiskt tämligen smakfullt.

#23
2017-12-19 08:49

Jag skulle vilja placera denna någonstans mellan gräslig och intetsägande.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.