Nästa artikel
Provkörning: Hyundai ix35 2WD (2011)
Provkörning

Provkörning: Hyundai ix35 2WD (2011)

Publicerad 4 maj 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Hyundai ix35 finns numera i en version med bara drivning på framhjulen. Vi provkörde den med minsta motorn på försiktiga 1,6 liter och 135 hästkrafter. Bilen gör bra ifrån sig, men förmågan att dra släp blir förstås sämre, liksom framkomligheten på halkiga vägar.

Jag var tvungen att kolla om det verkligen var den lilla fyran som satt under huven. Motorn går tyst och vibrationsfritt. Den är också snål på bränsle, med tanke på bilens tyngd och storlek. Jag snittade på 7,8 l per 100 km och körde då i en av vinterns värsta trafikveckor. Det var kallt, mycket snö och trög trafik.

Trenden med terrängliknande bilar håller i sig och till och med växer. Men nu är det inte längre nödvändigt med fyrhjulsdrivning. Rätt utseende räcker. Man får fortfarande en tuff bil med lite högre sittställning och markfrigång. Men den drar mindre bränsle och är billigare i inköp.

Hyundai har skämt bort kunderna med bilar som redan i grundutförande är välutrustade och ur den aspekten prisvärda. Ix 35 är inget undantag. Luftkonditionering med kylt handskfack är standard liksom farthållare, läderratt, lättmetallfälgar, mätare för yttertemperatur, tonade rutor, till och med eluppvärmt säte på ytterplatserna bak.

Det här är bara några exempel ur den digra standardutrustningen på ix35, som på andra bilar oftast kostar extra.

Däremot finns inget insynsskydd över bagaget där bak. Det är tillval och ingår i nästa utrustningspaket, ComfortPlus. En aning märkligt – jag skulle nog tro att de flesta uppfattar eluppvärmt baksäte som lite lyxigt, men insynsskydd som ett självklart tillbehör.

Okänslig styrning
Ix35, som tog över efter Tucson för ungefär ett år sedan, gjorde en rivstart i försäljningsstatistiken men ligger för närvarande efter koncernens systermodell Kia Sportage  vars långa garantier säljer. Hyundai har nyligen känt sig tvingade att gå upp till en femårig nybilsgaranti som dessutom är utan milbegränsning.

Fem år gäller också för väg- och serviceassistans. Vagnskadegarantin ligger däremot kvar på tre år. Men det är ändå bra försäljningsargument, liksom utmärkt resultat i Euro NCAP:s krocktester.

Styrningen är däremot inte så trevlig. Den är alldeles för okänslig, särskilt vid mittläge. Då känns ratten för trög och styrutslagen blir oprecisa. Svänger man så går inte ratten tillbaka, man får vrida tillbaka till rakt-fram-läget. Det känns konstigt och jag känner inte igen det från provkörningen av 4WD-modellen.

På skorvig och ojämn vinterväg skramlade vår ix35 från hjulupphängningen. Det brukar inte bilar från Hyundai göra. Från importören har man senare svarat att det var fel på stötdämparna och att dessa skulle bytas.

De vinterdäck som satt på testbilen var inte optimala vid den extrema halka som rådde vid testkörningen. När det var som värst fick vi inte ens ut bilen från parkeringen.

4WD kostar 55 000 kr
Ix35 med minsta bensinmotorn på 1,6 liter är en välutrustad inropare. Vill man ha 4WD måste man lägga upp 55 000 kronor till. Då får man i och för sig också en bil med starkare motor och än mer omfattande utrustning.

Skillnaden i pris mellan 2WD- och 4WD-versionerna med 2,0-litersmotor är 20 000 kronor. På köpet följer då integrerad takreling och extra sidodekor.

Fotnot: Här kan du läsa testet av Hyundai ix35 4WD.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Hyundai ix35 2WD

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Hyundai ix35 2WD

Pris, kr från: 189 900.
Modell: 5-dörrars suv.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 441/B 182/H 167. Markfrigång 17 cm.
Vikt, kg: 1 380 tjänstevikt, totalvikt 1 830, släpvikt 1 200 (B resp E-kort).  
Motor: Tvärställd fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor med 16 ventiler och kamkedja. 1 591 cm3. 135 hk vid 6 300 v/min. Vridmoment 164 Nm vid 4 850 v/min. Sexväxlad manuell växellåda.
Prestanda: Toppfart 178 km/tim. 0–100 km/tim på 11,1 s. (tillv uppg).
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,8 l/100 km (deklaration), 7,8 l/100 km (test).
CO2-utsläpp: 158 g/km, blandad körning.
Konkurrenter: Kia Sportage, Ford Kuga, Honda CR-V, Suzuki Grand Vitara, Toyota RAV4 med flera.

Vad nytt? Tvåhjuldriven version av ix35.
För vem? Aktiva familjer utan behov av 4WD.
Bra köp? Prisvärd men inget miljöval.

Plus: Komfortabel motorgång, prisvärd och rymlig familjebil, bra garantier.
Minus: Oprecis styrning, låg släpvikt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-04 18:07
Gert Andersson (ej verifierad)

2WD. Jag som trodde att stadsjeepar inte kunde bli en mer onödig bilmodell. Så löjligt! Bra för miljön mm med onödigt stora automobiler?

#2 • Uppdaterat: 2011-05-04 19:55
Roger Skagerström

Onödig eller ej. ix35 och syskonet Sportage är så ohemult jävla fula bilar att jag inte förstår hur någon vill vistas i en 10-meters radie i dessas närhet. Som ett enormt tält gjort av böljande plåt, och minimala hjulhus med pyttesmå hjul i förhållande till plåtberget ovanpå. Någon borde sagt stopp.

#3 • Uppdaterat: 2011-05-04 21:18
Raymond K (ej verifierad)

Omg vilken plåtorgie.

#4 • Uppdaterat: 2011-05-23 20:20
Tom-Erik

ix35 och framförallt den av Peter Scheyer designade Sportage är en av de vackraste skapelser i bilvärden som gjorts. Nytänkande som det kallas. Mycket bil för billig peng och sju års helgaranti, det ni!

#5 • Uppdaterat: 2013-11-26 11:33
Hyundaiix35

Finns som Hybrid Gert och jag åker gärna omkring och glassar i min Roger.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.