Bild
Nästa artikel
Elbilsversionen av Hyundai Ioniq känns igen på avsaknaden av grill. Luftmotståndet sänks till låga 0,24 i Cd-värde.

Provkörning: Hyundai Ioniq Electric (2016)

Provkörning

Med Ioniq Electric träder Hyundai in i elbilssegmentet. En räckvidd på 28 mil, rymlig halvkombikaross och relativt lågt pris lovar gott.

Mellanklassaren Ioniq är en rejäl satsning på elektrifierad mobilitet från Hyundai. Tidigare (i nr 12/ 2016) körde vi hybridversionen, men Ioniq kommer också som en ren elbil utan förbränningsmotor. Ioniq Electric, som är dess föga fantasifulla beteckning, drivs av en elmotor på 120 hästkrafter. Det 28 kWh stora batteriet av litiumjonpolymer är placerat under bagagegolv och baksäte. För att få plats med det större batteripaketet har elbilsversionen en enklare bakvagnsupphängning med vanlig torsenaxel, jämfört med hybridens mer påkostade multilänk.

Designmässigt utmärker sig elbilen med en täckplatta i kontrasterande färg istället för hybridens kylargrill. Därtill har lyktorna en annan utformning på LED-slingorna. För att understryka eldriften finns orange detaljer invändigt som ska föra tankarna till kopparledningar.
 

"Frånvaron av växellåda ger en föredömlig stadssmidighet."

Den elektriska drivlinan är piggast i Ioniq-familjen trots lägst effekt, i alla fall i lagliga hastigheter. Vridmoment på 295 Nm står ständigt till buds och Electric är kvick iväg från stillastående. Frånvaron av växellåda ger en föredömlig stadssmidighet. Generatorns kraftiga ”motorbroms” kan justeras i tre steg via paddlarna bakom ratten. En mycket smidig lösning. Fjädringen är mjuk och stora fartgupp sväljs smidigt. Utanför stadsgränsen kränger Ioniq Electric betänkligt i kurvorna och här är skillnaden mot hybridversionen väsensskild. Personligen uppskattar jag komfortprioriteringen vars lugna gång passar bra i urban miljö. Men av någon anledning är chassit hårt satt. Rullkomforten över brunslock och större skarvar är onödigt hård. Här får Hyundai bakläxa.

Styrningen har en kvickare utväxling än hybriden, men känns ändå slapp kring mittläget. Den kombinationen skapar en olinjär och diffus styrkänsla. Bilens körprogram ändrar servomotståndet, dock aldrig till det bättre. Räckvidden uppges till 28 mil. Så långt varade inte provrundan, men 15 mil kors och tvärs genom Nederländerna avklarades utan problem.

Priset på 371 900 kronor, innan statlig premie, är billigare än e-Golf men dyrare än Nissan Leaf med 30 kWh. Jämfört med Leaf är dock Ioniq en betydligt mer påkostad produkt och något rymligare. Med sin 4,5 meter långa halvkombikaross är Ioniq större än övriga elbilar (Tesla undantagen).

Totalt sett är Ioniq Electric en av de mest intressanta elbilarna just nu. Rymlig, längre räckvidd än de närmaste konkurrenterna (än så länge) och upplevs ovanlig vanlig. Ioniq har inget extra effektsökeri bara för att den är en elbil. Det uppskattas.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Ioniq Electric?

Hyundai Ioniq Electric

Pris, kr: Cirka 371 900. (331 900 efter supermiljöbilspremie.)
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 447/B 182/H 145.
Tjänstevikt, kg: Från 1 495.
Motor: Permanentmagnet synkron elmotor. Maxeffekt 120 hk. Max vridmoment 295 Nm.
Batteri: Litiumjon-polymer, 28 kWh. Snabbladdare CCS.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 165 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s.
Deklarerad förbrukning: 11,5 kWh/100 km.
Deklarerad räckvidd: 280 km.
Konkurrenter: BMW i3, Kia Soul EV, Nissan Leaf, Renault Zoe, VW e-Golf.
 

Plus: Stadssmidig, bra räckvidd, utrymmen.
Minus: Styrning, greppnivå på smala miljödäck.

Vad nytt? Hyundais första elbil.
För vem? Elbilisten som söker en lite större bil.

Kommentarer

#1
2016-12-26 10:22

Välkommen till knapphelvetet...

#2
2016-12-26 10:23

En i flera hänseenden bättre bil än Tesla till ett pris som är under hälften jämfört med Tesla kommer nog att sälja bra.

#3
2016-12-26 10:23

Undrar varför den har ett utseende som är en mix av förra generationen Prius samt Honda Insight. Känns något fantasilöst..

#4
2016-12-26 10:34

"Knappar istället för växespak ger en smalare mittkonsol"
Ok, varför inte ta bort den onödiga mittkonsolen då?
Knappar kan ju placeras var som helst.

#5
2016-12-26 10:45

Den enklare bakaxeln är en dealbreaker för mig i alla fall, har en liknande på min Prius idag och vill inte ha det igen.

#6
2016-12-26 10:48

För utseendets skull kunde man ju haft någon form av grill.

#7
2016-12-26 11:04

Nått är fel i datan. Först verkar förbrukningen väldigt låg. Som jämförelse har Renault Zoe 13,3 och Nissan Leaf 15 kWh/100km. Men anta att den stämmer (vilket jag inte tror). Med 11,5 kWh/100 km och en räckvidd på 280 km behövs 32,2 kWh. Om man dessutom använder max 90% av kapaciteten (vilket är att rekommendera) behöver batteriet vara 36 kWh. Vilket det inte är utan enbart 28 kWh. Skulle inte tro att denna bil klarar mer än 15 mil i cert och klart mindre i verkligheten.

#8
2016-12-26 11:59

Inte speciellt snygg

#9
2016-12-26 12:31

Döm inte alla "enkla" bakaxlar efter den på en Toyota, Vidstige. Om jag inte minns fel så har t ex Golf den "enklare" bakaxeln på de lite motorsvagare versionerna och jag vill också minnas att nån motortidning jämfört både väghållning och åkkomfort men inte fann nån avgörande skillnad. Så jag förstår inte motståndet - i alla fall inte om det fungerar som på nämnda Golf.
Mythbuster - om jag också får "tro" så tror jag att det är den användbara kapaciteten som redovisas för batteriet. Sen är denna drivlina ovanligt snål och om du kollar filmen som Previa länkat till i "Elbils-tråden" på forumet så har han en räckvidd runt 16 mil i vinterväglag och utan snålkörning vid körning i Norge - viket nog bekräftar detta med 28 kWh i användbar kapacitet. Betydligt bättre räckvidd i praktiken än t ex Leaf. Och hans åsikt är att det går att få ut några mil till med en aning försiktigare körning.

#10
2016-12-26 13:57

Visst verkar den här elbilen gå långt på en laddning och det även på vintern som i den sista filmen. 17,7 mil enligt bränslemyndigheten i USA.
https://youtu.be/0kZgYdKmIKA
https://youtu.be/04kfyrZBrAU
Del 2 i Norge.
https://youtu.be/Oy79PZHXq04
Här kan man jämföra elbilars förbrukning och körsträcka i verklig trafik.

http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=38431&id=38...
Toyota Mirai går att köra 50,2 mil på en tank enligt bränslemyndigheten i USA som tar hänsyn till AC användning och körning i kallare väder i verklig trafik vilket ger kortare körsträcka än Europeiska bränsleuppgifter om bilars förbrukning.

#11
2016-12-26 14:10

Pi, skillnaden märks bl.a. på sämre väg och ojämn väg. Sen en biltidning som hyllar Golf oavsett variant ska man nog inte lägga för stor vikt vid.

#12
2016-12-26 14:19

Äntligen en tillverkare som förstår att mittkonsollen ska ha många och rymliga fack, och inte heller vara onödigt bred.
Det är annat än Volvos idiotiska "svävande" mittkonsoll.
Fast, de där växelknapparna vet jag inte om jag gillar. Det var läckert på bl.a.Chryslers bilar fram till 1964, och även Lincoln och Fiat i modern tid,men då satt de åtminstone i logisk ordning (på rad)

Men, fortfarande fattar jag inte poängen med den orunda ratten, korkat mode!

Intressant bil, betydligt snyggare än Prius, och framförallt: Leaf.

#13
2016-12-26 15:04

Jag läste en privatpersons provkörningsrapport häromdagen och en kommentar var "Det är ungefär dubbelt så bra räckvidd som en nissan leaf 24kWh enligt mina erfarenheter. Framförallt i de högre farterna."
Att utseendet påminner om Prius och Insight är kanske inte så konstigt när man tänker på luftmotstånd istället för utseende.
De andra versionerna har en traditionell grill, men då det inte behövs för kylning och kostar energi får man stå ut med en platt nos som på senare års Tesla.

#14
2016-12-26 15:59

Vidstige - åter, jämför inte med Toyotas bakvagnar. Corolla Kombin jag hade (-04 års modell) hade en helt sunkig bakvagn - jämfört med t ex dåtidens Golf kombi och Focus kombi. Vi talar ju trots allt inte om nån stel bakaxel a'la gamla Volvosar och annat utan fortfarande om individuell fjädring och relativt låg ofjädrad vikt.

#15
2016-12-26 16:09

Pi, tar alla gånger hellre hybridversionen av Ioniq med den bättre bakvagnen! Tror inte på resonemanget att den enklare varianten är ungefär lika bra. Ska du ha verklig individuell fjädring så måste du ha den med multilänk mig veterligen.

#16
2016-12-26 16:28

Finns ingen anledning att haka upp sig på bakvagnen. En välkonstruerad stel axel kan ge väldigt bra vägegenskaper t.ex deDion, men däremot kan komforten bli sämre, men det spelar säkert ingen större roll för de flesta som färdas på normala vägar.
Att det sedan finns tillverkare som inte lyckats med den axeltypen är en annan sak.

#17
2016-12-26 18:58

Sanningen i detta fall är nog väldigt nära saabnisses sista mening i inlägg #16.
En "stel" bakaxel i en framhjulsdriven bil har ju fortfarande individuell fjädring även utan ett mera komplicerat multilänk-system.

#18
2016-12-26 20:00

Fler modeller likt denna behövs nu, dvs energisnåla men ändå rymliga bilar som klarar av det bilen är gjord för, ta passagerare och last ifrån punkt A till B. Jag vill också se någon liknande modell fast i kombi utförande. Biltillverkare måste sluta satsa på SUV och istället ta fram lättare bilar med "framtidsteknik" som funkar idag med låga utsläpp. Hybrid borde vara ett krav ifrån nästa år om den skall drivas med fossilt bränsle. Nu måste också hela världen börja ta ansvar, eller vill vi ha jular utan snö? Storm och extremväder? Skall vi endast kunna se isbjörnar på zoo? Världen håller på att duka under av klimatproblem och överbefolkning. USA, Kina och Indien måste också ta större ansvar globalt.

#19
2016-12-26 20:30

Ioniq verkar vara en väldigt sympatisk bil, ser framemot en egen provkörning.
2017 verkar bli den folkliga elbilens år!

#20
2016-12-26 21:37

Styggavargen vi får hoppas att Skoda ägarna oxå tar sitt ansvar och byter sin smutsiga bensin bil till en el bil.
Alla måste ju dra sitt strå till stacken....

#21
2016-12-26 21:43

Styggavargen, här kan du se lite statistik över hur jularna blir allt snöfattigare ... eller?
http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.112153.1479983057!/image/vitjul-2015.pn...

#22
2016-12-27 01:52

1.Ful
2. Relativ dyr

#23
2016-12-27 07:36

Hur ser en Torsen bakaxel ut?

900/9000 hade torsionsbakaxel - som rätt konstruerad - gav mycket bra vägegenskaper.

#24
2016-12-27 08:46

saabnisse, problemet är att "normala vägar" blir mer och mer sällsynt. På släta jämna vägar funkar förstås allt i lugn vardagskörning.

Poängen här var att man inte ska behöva försaka morderna saker som multilänk bara för att man väljer en elbil.

#25
2016-12-27 09:07

Nu vet vi inte hur just Hyundais "halvstela" bakaxel fungerar men är det lika bra som på många andra bilar med välkonstruerade sådana så är det inget att vara rädd för. Dessutom är ju varken en Prius eller en elbil nåt som inspirerar till sportig körning så jag har fortfarande mycket svårt att se det problem som Vidstige uppenbarligen ser. Döm som sagt inte alla andra efter Toyotas bakaxel-konstruktioner.
F ö kan orsaken till frånvaron av multilänk på elbilen vara förorsakad av utrymmesbehov för batteriet.

#26
2016-12-27 14:08

@Mythbuster. Uppgifterna i tekniska data är korrekt, trots att de inte går ihop matematiskt. Så är det också för andra elbilar. Detta beror på att räckvidd och energiförbrukning räknas ut på olika sätt.

Räckvidden är ganska självklar: det är helt enkelt hur långt bilen kommer tills laddning är slut, beräknat på EU-körcykeln.

Energiförbrukningen mäts genom att ladda batteriet från tomt till fullt igen. Mätningen inkluderar alla energiförluster som sker under laddningen. Därmed går det åt mer än 28 kWh att ladda upp batteriet igen från tomt, och det är denna siffra som ligger till grund för energiförbrukning omräknat till kWh/100 km, baserat på den uppmätta räckvidden.

Jag hoppas att du blev lite klokare av mitt svar.
//Nils Svärd, Vi Bilägare

#27
2016-12-27 15:34

Tack Nils. Och vist är det så. Räckvidd blir elmängd utan laddförluster och medelförbrukning med laddförluster. Och allt detta i NEDC några år till. Fast från september nästa år även i WLTC. I en laddbar bil är det normalt att inte använda hela batterikapaciteten för att inte skada batteriet. Därav antagandet att även Hyundai tar max 90%. Men nått är fortfarande tokigt. Dels har bilen väldigt låg certifierad förbrukning. Jämför 15 kWh/100 km på Leaf och denna på 11,5 kWh/100 km. Det andra konstiga är om man jämför max räckvidd och den förbrukning (som är låg) skulle det innebära drygt 20% förluster i laddning. Det låter relativt högt fast det blir lägre om de använder mer än 90% av kapaciteten (inte att rekommendera). Tror helt enkelt att ni fått fel siffror från tillverkaren. Eller att de gör två varianter och har blandat ihop dessa värden. Nått är lurt dock. Men de är tyvärr inte de enda som är luriga.

#28
2016-12-27 15:43

Jag vill minnas att deklarerad förbrukning på e-up är 11,7 kWh/100 km och med tanke på att Hyundai gjort vad de kan för att göra denna snål på energi så låter 11,5 rimligt trots att den är större. Även Kia Soul EV är snål på energi så någonting gör de rätt i Sydkorea.

#29
2016-12-27 15:58

Användbar kapacitet i batteriet är med stor sannolikhet ca: 28kWh vilket inte minst bekräftas av den norska provkörningen. Snittet i vinterväglag vid högst normal vinterkörning (ingen eco-körning) och med all "komfort-värme" låg väl runt 1,7 kWh/mil och jag vill minnas att han räknade med typ 16 mils räckvidd under dessa omständigheter.

#30
2016-12-27 16:32

Om en bil klarar 16 mil eller 28 mil spelar nog ingen roll i de fallen man pendlar till jobb och lite körning på helgerna. Hur många gånger kör man längre sträcka än 10 mil enkel väg per år? Jag skulle tro att det max händer 0-4 gånger/år för de flesta. Dessa gånger kanske man kan genomföra på annat sätt? (Buss eller tåg). Hade det funnits en elbil som kostar rimliga pengar, är rymlig som en medelklass kombi som klarar garanterat minst 15 mil på en laddning hade jag kunnat göra alla resor utom möjligen 1-2/år. Jag hade nog fått börja åka mer tåg/buss om jag haft enbart en elbil. Vad jag ville föra fram, är att det fokuseras nästan lite för mycket på räckvidden istället för att försöka få till riktiga modeller som är billigare i inköp och därmed kan hitta fler köpare. Tänk städer där enbart mindre elbilar körs omkring, istället för stora SUV's som bränner på massor med diesel avgaser...hade det inte varit skönt?

#31
2016-12-27 17:42

Räckvidden är nog för många ett mer mentalt än praktiskt problem.

#32
2016-12-27 18:09

Ligger räckvidden på 28 mil, så finns det kraft kvar för att värma på vintern och att kyla på sommaren. Min räckviddsångest har gått över, så nästa bil kommer med stor sannolikhet att bli en ren elbil. Det som saknas på dessa idag är en riktig dragkrok, för det behöver jag allt som oftast, därför valde jag laddhybrid för ett år sedan. Jag hoppas att det kommer dragkrok även på rena el-bilar framöver.
Dock behövs det betydligt fler laddstolpar. Jag har garage med laddstation, men flertalet bilägare har enbart parkeringsplats. Dessutom snabbladdare spridda över hela landet, på lika många ställen som det finns bensinstationer. Vore inte ett orimligt krav.

#33
2016-12-27 18:44

Verkar vettig, kul med nya alternativ på El.bilar.
Angående halvstel axel så är det för att få ner vikten och att få plats med batterier.
Om jag skall vara helt ärligt så uppskattar jag väghållningen bättre på halvstel axel än på multi-axel för att rörelsen blir mer förutsägbar. Sedan på en day-to-day-car så känns det som det kvittar för mig.

#34
2016-12-27 20:22

Lennart J. Kia Soul EV godkänd för krok. Dock onödigt dyr i inköp och service.

#35
2016-12-27 21:56

Halt och mittåt!! Soul ev inte godkänd för drag enligt KIA:s hemsida. Fanns dock en Soul ev till salu på Blocket nyligen med monterat drag. Lämnar frågan öppen.

#36
2016-12-28 07:59

Lasse J. När det kommer el-bilar med krok, är ett stort behov löst. Det lite festliga i sammanhanget är att min laddhybrid går på el med släpet påkopplat. Det trodde inte jag, även med last ifrån bygghandeln. För min del skulle det räcka med en tillåten totalvikt på 750 - 1000 kg. Att dra husvagn kräver säkert en annan lösning, Tesla model X för 1,5 mkr ligger nog i ett lite fel segment.

#37
2016-12-28 08:16

Jag trodde att artikelförfattaren skulle ändra sin felaktiga benämning av bakaxeln - men icke!

Jag kollade - bilen har den enkla typen av torsionsaxel - inte en avancerad, som 900/9000 hade.
Det innebär sämre sidkraftupptagningsförmåga och är mindre lämplig vid tyngre bilar. Ex. större bilar eller bilar med tungt batteripaket i bakre delen.
I artikeln klagas på mjuk fjädring och stötig gång- dvs "dåligt" chassi. Uppenbarligen har H försökt "rädda situationen" genom att ha hårt satta stötdämpare.

En "bra" multilänkbakhjulsupphängning, har inga nackdelar - bortsett från kostnad, vikt och utrymmeskrav.

Mao, H har, sannolikt, tvingats till en mindre bra lösning pga bristande utrymme.

#38
2016-12-28 10:27

Allt i en bil är en kompromiss mellan olika parametrar. Om nu en multilänkbakvagn kräver att man byter ut drivlinan till något som drivs av gamla dinosaurier så är ju valet lätt och man får stå ut med en enklare konstruktion. Vem vet, den kanske rent av är "good enough" för normal körning...

#39
2016-12-28 10:57

+1 för Mäkinens senaste inlägg !

#40
2016-12-28 13:42

Konstruktion av en bil innebär ett antal val av "minst dåliga" lösningar på problem, varav bakhjulsupphängningen är en sådan lösning. Vid provkörningen klagas på styrning, stötig gång och - vilket är allvarligt - "svajig i kurvor utanför stadsgränsen - väsensskild mot hybriden" !?

Det är ju lite luddigt, men skulle kunna innebära oacceptabla vägegenskaper - speciellt i undanmanöver vid krisläge. Det är konsistent med "klen" bakaxel m.a.p sidkraftupptagningsförmåga-relativt den höga vikten baktill pga batterier.

Vi får sannolikt svaret när Teknikens Värld genomför sitt undanmanöverprov, vilket jag anser vara orealistisk, men har stor genomslagskraft.

#41
2016-12-28 19:47

HT19, jag kommer att köpa el-bil när det kommer något som är i rätt prisklass och som är lika praktisk som en Octavia. Jag kommer att montera sol-celler nästa år (som genererar ca 9000 KWh/år) som jag kommer att beställa ifrån något företag som tillverkar dem med låg miljöbelastning (antagligen ifrån Tyskland istället för Kina). Kommer att cykla mer till jobbet när "vintern" släpper sitt grepp. Jag kommer göra aktiva val för att inte påverka miljön negativt och detta med vetskap att det mer eller mindre inte kommer göra skillnad för ingen annan på denna planet kommer att bidra till en renare värld.

#42
2016-12-28 20:11

Du är inte "ensamvarg", vargen. Flocken växer!

#43
2016-12-28 20:22

Styggavargen, jag har också tagit in offert på solcell. Håller på att förbereda för elbil. Men jag väntar nog på Opel Ampera-e, något bättre räckvidd än Ioniq.

#44
2016-12-29 11:00

Optimus, spännande tider väntar. Dock går allt långsamt. Men förhoppningsvis kan vi lägga SUV bakom oss och i framtiden glida fram i energisnåla bilar som i princip kör sig självt så vi slipper alla seriekrockar mm. Ozon-håls problemet löste vi tillsammans i världen, min förhoppning att vi tar oss ur denna klimatkris på något smart sätt och om alla hjälps åt går det att lösa. Jag inväntar fler nya modeller och helst helt eldrivna, en väg att gå kan att vara köpa en hybrid tills rena elbilar blivit bättre.Dock väldigt nöjd med min Octavia än så länge, låga driftkostnader och låg förbrukning.

#45
2016-12-30 14:38

Om SUV försvinner skulle jag vara hänvisad till minibussar. Min hustru tar sig knappt in i en lågbyggd bil med sitt handikapp. Ännu värre har hon att ta sig ut.
För övrigt är jag övertygad om att inte heller Ioniq kommer att få elbilarna att slå igenom på allvar. Räckvidd och pris är helt fel än.

#46
2016-12-30 17:57

Ja, den var ju billig...eller? Hade Henry Ford resonerat på samma sätt som dagens elbilstillverkare med prissättning av det "som ska ersätta det gamla" hade vi förmodligen åkt motorcykel fortfarande allihopa.

#47
2016-12-30 18:05

Fast det finns ju som sagt andra alternativ än SUV:ar om man vill ha lite bekvämare insteg och lite högre sittposition... Och dessa kanske t o m är bekvämare att ta sig in i än en hög SUV om man har rörelsehandikapp. T ex är en XC90 mycket obekväm att ta sig i och ur om man är lite kortare.

#48
2017-01-02 09:45

Det blir intressant att se framtida test av körsträckan i -20gr c , anmärkningen på fjädringen över brunslock o dyl är konstig det brukar vara hårda däck o lågprofil som ger sådana stötar inte fjädringen

#49
2017-01-02 09:45

Det blir intressant att se framtida test av körsträckan i -20gr c , anmärkningen på fjädringen över brunslock o dyl är konstig det brukar vara hårda däck o lågprofil som ger sådana stötar inte fjädringen

#50
2017-01-05 11:21

Finns redan ett riktigt vintertest gjort av Björn Nyland: https://www.youtube.com/watch?v=04kfyrZBrAU

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!