Bild
Nästa artikel

Provkörning: Hyundai i30 Kombi

Provkörning

Hyundai väljer att bygga nya i30 Kombi på det sätt som passar oss resliga nordbor. Med fem centimeter extra mellan axlarna blir utrymmena bilens starka kort. Men hur är det med spökfelet på provbilarna?

En ny Hyundai på garageuppfarten håller effektivt kvarterets bil-entusiaster på behörigt avstånd. Det finns liksom inget att säga. Men när faktabladen, prisjämförelserna och framför allt statistiken över felkällor langas upp på bordet kan vem som helst se att Hyundai har ett välförtjänt gott rykte - även om Vi Bilägare har uppmärksammat brister vad gäller reservdelssituationen.

Med undantag för Hyundai Atos och i viss mån Santa Fé har det mest varit urvattnade former under de 17 år märket har funnits på den svenska marknaden.

I bästa fall har man nått schlagerfestival-nivå med milda plankningar av andras originalhits. Med i30 som presenterades i september förra året märks en kursändring. Det må skymta lite BMW och Mercedes både här och där, men det är snyggt gjort och sammantaget känns Hyundai nu betydligt fräschare och modernare. Snart kommer också lätt uppnosiga i10 som blir den billigaste miljöbilen på svenska marknaden.


Bra styrkänsla
Med i30 Kombi visar Hyundai att man tar kombimarknaden på allvar genom att ge den fem centimeter längre axelavstånd, något som kommer baksätespassagerarna till fördel. Det är också ett sätt att skilja sig från koncernsyskonet Kia som har bibehållet axelavstånd på Cee´d i kombiutförande, en jämförelse som inte gillas av Hyundai-importören. Kia är något helt annat menar man.

Vi kör i30 Kombi med dieselmotor på 115-hästkrafter, men under några timmar också den nya miljödieseln. Den är på 90 hk och erbjuds inte till kombikarossen utan enbart i femdörrarsutförande som då på trendkänsligt vis heter i30 e-Sense. Det hade annars varit en riktig karamell för den svenska marknaden, men fabriken har valt att optimera den något lättare femdörrarskarossen att klara gränsvärde på 120 g/km koldioxid.

Körupplevelsen är likvärdig, lagom engagerande med bra känsla i styrningen, fast fjädring som dock inte riktigt fixar vägskarvar lika bra som de "finare" konkurrenterna.

Samma fel
Det märkliga inträffar att båda testbilarna uppvisar samma fel! Plötsligt tappar motorn orken då den ska vara som starkast i registret runt 2 000 varv, för att sedan omöjligen gå att varva mer än 3 000 varv. Det är som om elektroniken akut ställt ner motorn i köra-till-verkstan-läge.

Det sker helt odramatiskt utan missljud och utan att några varningslampor tänds, men är inte desto mindre olustigt om det skulle ske vid exempelvis en omkörning. När vi sedan stannar, stänger av motorn och därefter startar igen går båda bilarna som ingenting hade hänt.

Hyundais tekniker hittar först inget fel men meddelar senare att det varit bubblor i bränslet och att man bytt till en ny sorts bränslefilter. Det återstår att se om spökfelet därmed är löst eller om det blir de första kunderna som blir drabbade.

Motorn är annars dragstark, smidig och väl anpassad till bilen. En modern bruksmotor som med sin körbarhet ställer motsvarande bensinmotorer i skamvrån.

Utrymmena är övertygande. Med en långskånk bakom ratten är det fortfarande bra rörelseutrymme i baksätet, även den inre bredden och takhöjden är mycket bra. Förarstolens rygglutning går inte att ställa steglöst vilket känns som något som tillhör förra århundradet. Stolen är också kort med klent stöd för benen. Ändå är ergonomin i det stora väl genomarbetad, speciellt i Comfort Plus-utförande där även ratten är justerbar i längsled.

Baksätespassageraren lider under längre sträckor av hårda dynor och en valk i ryggstödet som antagligen ska bidra till någon slags sidostöd, men mest väcker irritation.

Konkurrerar med utrymme
Växelöverföringen är skräpig och då och då tänds utan anledning varningsdisplayen för antal bältade personer i kupén. Ännu ett spökfel? Annars övertygar i30 Kombi med god kvalitetskänsla i knappar, vred och sömmar. Nog så viktigt om man ska slåss med VW Golf, Volvo V50, Saab 9-3, Ford Focus och ytterligare ett 20-tal konkurrenter i detta heta segment!

Utrymmena blir den stora konkurrensfördelen, men också lastutrymmets utformning är vettig med lastkrokar och en rejäl bottenskiva som döljer småfack och ett riktigt reservhjul. Baksätet är delat 60/40 och fällningen är gedigen.

I30-försäljningen rev igång rejält i höstas med 1 400 sålda bilar inom loppet av ett par veckor. Nu hoppas företaget sälja 3 500 i30 totalt och av dem knappt hälften i kombiutförande. Med fördelaktig prissättning, bra standardutrustning och trygga (om än något luddiga) garantier bör det inte vara några större bekymmer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.