Bild
Nästa artikel
Hyundai i30 2017 är en helt ny bil, några centimenter längre, men ändå med lägre vikt. Fronten har fått mjukare design och förstås LED-lampor.

Provkörning: Hyundai i30 (2017)

Provkörning

Redan vid första blicken på nya Hyundai i30 så förstår man de nyckelord som trummats ut: ”formgiven, utvecklad, testad och tillverkad för och i Europa”. Bilen är påfallande lik de andra konkurrenterna i det vi kallar Golfklassen.

När jag frågade en kollega vad han tänkte när han först såg i30 vid presentationen blev svaret ”Audi A3”. Själv tänkte jag VW Golf. Men bakpartiet har, måste jag erkänna, en  hel del gemensamt med A3. Det är i och för sig svårt att variera formen om man vill erbjuda både kompakta yttermått och bra kupéutrymme. Det är inte så underligt att bilarna är tråkigt lika varandra.
 
Hyndai i30 har närmat sig VW ytterligare om man ser till karossens utseende. Därför har det blivit lättare att kliva i och ur både när det gäller fram- och baksäte.
 
Den nya 1,4-litersmotorn startar med ett mjukt surr och vi petar i driveläget i automatlådan utan att känna minsta ryck. Färdvägen är inprogrammerad
i navigatorn och det bär iväg från Malagas flygplats. Jag känner inga vibrationer eller tendenser till påverkan vid pådrag eller gassläpp i ratt eller växelväljare.
 
På motovägens släta asfalt är ljudnivån i kupén behagligt låg, men det hörs lite vindbrus från de yttre backspeglarna. Fjädringen är europeiskt tuff, vilket ger stabilitet vid kurvtagning och tillsammans med en rapp och distinkt styrning så får man en bra kommunikation med bilen. Man känner vad som händer mellan väg och hjul – förhoppningsvis lika bra vid vinterhalka.

"Precis som den förra versionen verkar motorn optimerad för låg förbrukning snarare än kvick aktion."

Jag hade väntat mig lite mer explosivitet från 140-hästarsmotorn när man trampar gasen i botten för en omkörning. Motorstyrningen ger en ett tydligt kickdownläge när man verkligen trycker pedalen i mattan. Jämfört med den manuellt växlade känns faktiskt automaten piggare.
 
Om man jämför den nya 1,4-litersmotorn med föregångarens 1,6-liters, så hade den 135 hästar och 164 Nm. Nu handlar det alltså om 140 hästar och 242 Nm. Precis som den förra versionen verkar motorn optimerad för låg förbrukning snarare än kvick aktion. 
 
Det är bara 25 år sedan Hyundai introducerades i Sverige. Sedan dess har märket gjort en imponerande resa. Det har gått från ett billigt alternativ med lite tvivelaktig kvalitet och märklig asiatisk design till att bli en svår konkurrent för vilken europeisk biltillverkare som helst. Hyundai har insett att för att lyckas i Europa måste bilarna vara byggda för europeer. Det är därför jag sitter bra bakom ratten i i30. Stolen är hyfsat komfortabel, den går att sänka i bakkant och höja i framkant. Avståndet mellan pedaler, stol och ratt passar oss av medellängd eller lite längre.
 
Instrumenteringen är överskådlig och lättanvänd. Knappar och reglage sitter där man oftast brukar hitta dem. Displayen för infotainment är oväntat stor och tydlig och håller samma storlek oavsett utrustningsnivå. Den som väljer standard i Hyundai slipper alltså en billig miniversion. Baksätets rygg är fällbart och kan delas 60/40, men last-ytan blir inte slät. I och för sig trycks kanske sittdynan ihop vid belastning. Men om lasten bara är skrymmande? Här finns utrymme för förbättring.
 
När det gäller utrustningen
har Hyundai inte bara försett bilen med diverse komfortdetaljer utan också satsat seriöst på säkerhet som full LED-belysning, kollisionsvarnare, autobroms med radar och kamera för bilar och fotgängare, aktiv farthållare, döda vinkelnvarnare, varning för korsande trafik vid backning körfältsassistans, trötthetsvarnare med mera.
 
Hyundai kommer att vara mycket offensiva de närmaste åren. I år ska i30 kompletteras med en kombi och en extrem sportversion, kallad i30 N, därefter kommer en Fastbackmodell. Före 2020 ska Hyundai presentera 14 nya elektrifierade bilar.

2021 är målsättningen att Hyundai ska sälja fler bilar i Europa än någon annan asiatisk tillverkare...

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i30?

Hyundai i30 1,4 T-GDi Premium

Pris, från kr: 184 900 kr (1.0T, manuellt växlad Comfort LaunchEdition), provbilen 229 900 kr. 
Säljstart: Mars 2017.
Mått, cm: L 434, B 179,5, H 145,5.
Bagagevolym, l: 395/1 301.
Tjänstevikt, kg: 1 316.
Motor: 4-cylindrig bensinturbo på 1 353 cm3. 140 hk (103 kW) vid 6 000 v/min. 242 Nm vid 1 500 v/min.  
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning med sjustegad dubbelkopplingslåda, alternativt sexväxlad manuell.
Prestanda: Toppfart 205 km/tim (210). Acceleration 0–100 km/tim på 9,2 s (8,9 för manuellt växlad).
Deklarerad förbrukning: 4,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 109 g/km.
Konkurrenter: VW Golf, Opel Astra, Honda Civic, Renault Megande,  Peugeot 308, Mazda 3 med flera.
 

Kommentarer

#1
2017-03-11 11:04

Synd att bilen har hög prissättning, för nu för nog andra storsäljare som golf se upp. En vän's dotter bytte nyligen ut en Audi A4 mot en i30 och var väldigt nöjd och då pratar vi om förra versionen före denna.

#2
2017-03-11 11:14

Ser ingen anledning att välja bort dem andra i klassen före denna. Borde ha ett instegspris runt 149.

#3
2017-03-11 16:41

partikel: Håller med.

#4
2017-03-11 16:48

Notera ordet "Premium" i namnet på modellen. Två ord som missbrukats mycket på senaste tiden, SUV och Premium.

#5
2017-03-11 18:10

Vem kommer med en bil i denna klass som är aningen högre, typ Golf SV, och samtidigt har samma bagagerumslängd som kombibilarna i denna klass. Det formatet skulle passa många - inte minst oss som är lite äldre men även barnfamiljer. Golf SV har klart kortare bagageutrymme än Golf SC och det är väl i princip det jag saknar på SV-utförandet. Och SC och klasskompisarna är lite för låga tycker jag.

#6
2017-03-11 19:24

Pi, bilen du beskriver är Ford C-Max Grand och Peugeot 307 SW (som inte tillverkas längre). Minibussar säljer inte bra längre, ej hellre bilar som är mellan minibuss och vanlig bil, utan det är SUV som alla vill ha eller lägre kombis för de uppfattas som "sportigare".

#7
2017-03-11 19:25

Hm, verkar lite slö...

#8
2017-03-11 19:46

VIB konstaterar förmodligen helt rätt i frågan för vem?
Unga familjer som är i början...och framförallt en del pensionärer köper Adidas look a like på marknader och outleets och på råge påstår att det är lika bra om inte bättre än originalet.
Jag personligen lägger till en slant på äkta vara och trivs på riktigt eller så söker jag något som är sitt eget och det gör inget om det kommer billigt och är oftast av bättre snitt än de rena plagiaten.

Om vi för över detta på bilmärken ur Asien, vilka kan jag tänka mig att köpa? Toyota och Mazda punkt slut.

#9
2017-03-11 20:09

Bortsett från A3-grillen så såg jag en Peugeot 308 här. Oavsett detta, så är väl detta en nog så intressant bil. Den lär bli ganska vanlig i trafiken i Sverige - och Europa.

#10
2017-03-11 23:11

Peugeot 308 i fronten, VW Golf från sidan och baktill. Om den kan lägga sig på samma priser som Peugeoten kan den sälja. Mot Golfen lär den inte ha någon chans.

#11
2017-03-12 12:16

KIA och Hyundai har alltid haft lite omoderna motorer med ganska hög förbrukning, hoppas de fått bättre snurr på denna generation. Priset anser jag vara lite högt, men kan matcha bilen beroende på hur bra den är totalt sätt. Ett högt medelbetyg är intressant ur många synvinklar, då bilen kan upplevas som mycket bra fast den inte sticker ut på något område.

#12
2017-03-12 16:25

Varför köpa en blek kopia istället för oriiginalet?

Hade den varit mycket billigare än Golf så kanske men nu ...nä!

#13
2017-03-12 20:34

Eller en Seat Leon med mer punch i motorn och ändå snål.

#14
2017-03-13 00:16

Är ingen märkesfantast av något slag. Men om Hyundai har fått bukt med buller och upplevd kvalitet i material så är detta en VAGdräpare. Ska bli intressant se hur den atär sig. Sen lär den nog prissättas under Golf om vi jämför motorer och utrustning. Jag är också förbluffad att så många svenskar inte fattat galoppen vad gäller servicekostnader. Golfar är inte precis någon sparvössa vad gäller den aspekten. Inköpspris är en sak. Det är kostnader över tid som är mest intressant iaf om man äger bilen privat. Sen så är det alltjämt så att jag hittintills trivs bättre att köra en Golf än en I30. Men om jag själv ska äga en så skulle jag gå på I30 sedan den kom 2007.

#15
2017-03-13 08:15

Antalet Golf dräpare har varit lika många som antalet iphone dödare... Golf är Golf och dess försäljning lär inte påverkas av denna. Däremot kanske Skoda, Seats, PSA, Opel och Ford får det mer kännbart.

#16
2017-03-15 18:22

Den ser, kort och gott, trevlig ut. Inte fullt så utslätad som VAG-produkterna, men nästan.
Men det har hänt mig mer än en gång att min uppfattning förändrats när jag suttit bakom ratten en stund.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.