Bild
Nästa artikel
i20 Active är inte fyrhjulsdriven men markfrigången är höjd två centimeter till totalt 16.
Rattvärme är standard till alla i20 Active. Tack för det!
Hyundais första trecylindriga turbomotor är pigg men saknar förfining.
Invändigt ser det ut som en vanlig i20. Mer nyktert än spännande.
i20 har goda utrymmen för klassen. Bagaget sväljer 326 liter.

Provkörning: Hyundai i20 Active (2017)

Provkörning

Med svart plast och högre markfrigång förvandlas småbilen Hyundai i20 till i20 Active. En stark turbotrea lovar extra dragningskraft.

Hyundai saknar en kompakt småsuv i sin modellflora. För att utmana Renault Captur och Peugeot 2008 har småbilen i20 förärats svarta skärmbreddare, kraftfull takreling och 20 millimeter extra markfrigång. Resultatet är en tuff bil med rätt utstrålning. I den generiska småbilsklassen sticker i20 Active ut som en kaxig utmanare.

Det är utsidan som räknas för Active-versionen. Under skalet är allt sig likt. Någon fyrhjulsdrift finns inte att välja till och invändigt finns inget som avviker från vanliga i20. Förarmiljön är fotriktig och lättöverskådlig men kan knappast beskyllas för att vara designbejakande. Det betyder också att i20:s förtjänster med fina utrymmen och god körställning lever vidare.

"Samspelet mellan pedaler och motorstyrning är lika uselt som mellan Donald Trump och CNN."

Provbilen är den starkaste i i20-flottan: 1,0t med 120 hk. Den nya trecylindriga enlitersmotorn ger en förhoppning om karaktär och karisma till en i övrigt alldaglig körupplevelse – en i20 väljs inte för dess dynamiska kvaliteter. En liten turbotrea kan vara lustfylld, kultiverad och välljudande. Precis vad i20 skulle behöva.
Tyvärr är Hyundaimotorn inget av detta. Tomgångsvibrationerna är värre än en dieselmotor och ljudet under acceleration är ansträngt.

Samspelet mellan pedaler och motorstyrning är lika uselt som mellan Donald Trump och CNN. Addera en kraftlöshet vid tomgångsvarvet och 1,0t är svår att umgås med i stadsmiljö. Själva motorn är egentligen stark och dragvillig. Det är installationen i i20-modellen som sviker den.
 
Bränsletörsten bör också ses över. Förbrukningen under vår provvecka var inte småbilslåg. Räkna med strax över 6,0 l/100 km. Även listpriset hör till en större storleksklass. Active 1,0t 120 hk kostar 189 900 kr. Onödigt högt med tanke på att komforten är småbilsskral. Kupébullret är högt och i20 Active har fått ett styvare (läs: mer obekvämt) chassi för att motverka karosskrängning med den höjda fjädringen. Inte heller de stora 17-tumshjulen hjälper komforten. Vanliga i20 rullar nättare på vägen.
 
Kan du motstå suvflörten
är en i20 utan Active-tillägg ett betydligt bättre köp. Om inte finns i20 Active i en snålare 100 hk-version av samma motor med femväxlad låda och magrare utrustning från 159 900 kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i20 Active?

Hyundai i20 Active 1,0t 120

Pris, från kr: 189 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 407/B 176/H 153.
Bagagevolym, l: 326–1 042.
Tjänstevikt, kg: 1 273
Motor: Trecylindrig bensinturbo, 998 cm3. Maximal effekt 120 hk vid 6 000 varv. Maximalt vridmoment 172 Nm vid 1 500–4 000 varv.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda. Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 183 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,4 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: Dacia Sandero Stepway, Citroën C4 Picasso, Fiat Panda, Kia Soul, Nissan Juke, Renault Captur, Peugeot 2008, Suzuki Ignis.
 

Plus: Tuff design, utrustning, utrymmen, garantier.
Minus: Pris, komfort, förbrukning, okultiverad motor.

Vad nytt? Suvifierad småbil utan fyrhjulsdrift.
För vem? Den med mottot: så tuff som möjligt, så billigt som möjligt.

Kommentarer

#1
2017-05-27 10:49

Verkar på alla sätt och vis vara en flopp, och jag bor på landsbygden och har inte sett en enda "lantlig" version av i20, däremot några i20 av den vanliga modellen. Tror faktiskt att "lant" i20 är mest för staden.... För storstadsbor som drömmer om landsbygden och vill signalera att de rör sig i skog och mark utan att göra det...

#2
2017-05-27 15:51

Sätt något franskt märke på den, och vips så har du en succe.........;o)

#3
2017-05-27 17:14

Fett flopp på den då. En anemisk 1-litersturbo som knappt orkar få knuff på den egna plåten verkar som salt i såren när man ändå står ut med en sån trist bil i övrigt. Nä.. Känns som det finns många bättre alternativ i minstingklassen.

#4
2017-05-27 17:18

@Raphael, hur tänker du nu? Det här är en ny version. Varför skulle dina grannar på landet åka runt med den redan nu?

#5
2017-05-27 17:37

Ja, denna bilen är för stadsbor, de som bor på landet och behöver en terrängbil köper något helt annat.

#6
2017-05-27 18:02

Verkar som Raphael hittar på lite grann.
Bilen är nog inget för mig.

#7
2017-05-27 18:04

Vad menar ni med landet? Ute på landsbygden finns asfalt eller grusvägar och i princip alla bilar funkar på dessa vägar. Det blir nästan myter om att man måste ha 4WD och SUV för att man bor på landet, och det är faktiskt nästan det motsatta, en vanlig personbil kommer man lika långt med, så länge man skall köra på vägarna.Terrängkörning är inte lagligt i Sverige vad jag känner till. Angående bilen, varför skulle inte 120 Hkr funka fint i denna lätta bil? Tyvärr lider Kia/Hyundai av dåliga motorer, med en riktig motor hade denna bil kört från de flesta bilar. Jag har bara 140 Hkr i min Octavia och den gör 0-100 under 9 sek... mer än fullt tillräckligt kan jag lova.

#8
2017-05-27 18:20

Swemba, ny och ny kan diskuteras den här "Active"-modellen kom förra året som 2016 års modell. Men det verkar knappt ha sålts någon. Finns 14 demobilar kvar av 2016 års modell på Blocket, utförsäljning. Däremot finns det några i20 på vägarna där jag bor, som inte är Active.

Styggavargen har helt rätt, det finns både asfalterade vägar och grusvägar på landsbygden - som de flesta bilar klarar. Däremot så kan det vara trevligt med höjd markfrigång när tjälen lossnar och en del av grusvägarna blir väldigt spåriga, särskilt när traktorer har kört... Så jag skulle inte säga nej till högre markfrigång men 4wd behöver jag inte.

Shogun, franska bilarna har bättre motorer och har helt enkelt lyckats förena körkänsla, komfort och tufft utseende bättre än koreanerna - iaf i detta segment.

#9
2017-05-27 19:15

Raphael. Visst franskt är ju alltid bäst.....eller hur. Därför sätt ett franskt märke på den så blir den bra, vips!

#10
2017-05-27 19:30

Märkligt - har inte synts till hos den lokala Hyundai-handlaren så nog trodde jag att det var en ny modell... Men ser på Blocket att dom skall ha minst en så man har väl inte letat tillräckligt noga...:)

#11
2017-05-27 20:08

I motsats till ViB så tycker CarWow (vilket namn!!??) att motorn är kanon!
https://www.carwow.co.uk/hyundai/i20-active

Ett plus för "excellent new engine" och "the all-new 100hp 1.0-litre three-cylinder petrol is a peach"! Om inte annat så visar detta på att bilrecenserande tycks vara subjektivt i alla aspekter. Om en bil ser bra ut eller inte är självklart en fråga om tycke och smak, men om en motor är bra eller dålig skulle man kunna tänka sig att journalister (och andra?) kunde vara relativt eniga om. Men icke! :-)

#12
2017-05-27 21:38

Ungefär som testet där de sätter en 1.8 liters skylt på nya Octavia, och efteråt avslöjar de att det bara var en 1.0 liters motor. Snacka om vad förvånade de som testkörde var. Det pratas mycket negativt om allt, fast det inte behövs.

#13
2017-05-27 22:21

Fast när det gäller små turbo-bensinare så verkar VW ligga i topp vad gäller körbarhet och bränsleförbrukning. T ex drog Toyotas motsvarande betydligt mycket mera när jag provkörde på samma sträcka.

#14
2017-05-27 22:52

Världens mest korkade biltyp. Fattar inte att folk köper sådant skit.

#15
2017-05-27 23:02

Det är trendigt att sitta högt av någon märklig anledning. Generellt har bilarna blivit lägre, så det kanske något rebellisk över det hela?

#16
2017-05-28 07:23

Shogun, jag tror att anledningen till att Renault Captur och Peugeot 2008 säljer bättre än i20 Active och är marknadsledande i Europs är inte bara för att de är franska utan även för att dessa har en design, komfort och utrustning samt körbarhet och rymlighet som uppskattas av kunderna. Dessa två är ju dessutom designade från början för att vara mini-SUV istället för att vara en vanlig standardbil med höjd fjädring.

#17
2017-05-28 07:29

ToRy men nu jämför du äpplen och päron. ViB har testat 120 hk och CarWow 100 hk versionen av motorn. Uppenbarligen är 100 hk versionen bättre. De har olika motorstyrning och därmed uppförande. Tydligen har 100 hk versionen bättre körbarhet.

#18
2017-05-28 10:50

Aj då, det missade jag! Men båda är på 1 liter och 3 cylindrar... Vi kanske kan säga astrakan och gravensteiner i alla fall? :-) Hur som helst, den svagare är ju billigare, så det är ju bra! (Om man nu inte vill ha den extra utrustningen.)

#19
2017-05-28 15:20

Så länge de experimenterar med små bilar som SUV är jag glad. Dock vill man helst inte se tyngre pjäser på vägarna, X3/X5/Q3/Q5 XC60/XC90 osv... dåligt både för miljön och medtrafikanter. Ibland ser man pensionärer som köpt en Santa Fe eller liknande och kan inte parkera bilen inne i stan.

#20
2017-05-28 17:08

Den stora frågan är: Varför?

#21
2017-05-28 21:02

Nyhetens behag? Jag vet faktiskt inte, nackdelarna med "SUV" är fler än fördelarna. Kvinnor känner sig säkrare?

#22
2017-05-28 23:10

Efter att ha kört en Audi Q2 i 5 dagar så måste jag säga att jag börjar förstå varför folk gillar små SUV;arna.
Nu säger jag inte att just Q2 är en speciell upplevelse, snarare tvärtom, men just att sitta lite ovanför, insteget och se lite mer var faktiskt riktigt trevligt.
i20 är ju lite samma tänk som Q2, även om Q2 är en egen modell snarare än någon förhöjd tidgare modell.
Däremot så känns tanklocket som en lite överdriven eller onödig detalj, visst, på en mini funkar det bra men här känns det lite väl mkt biltema.

#23
2017-05-28 23:27

I20 Active är bara en i20 med högre markfrigång och extra plast. En Q20 är ju byggd som SUV från början, precis som flertalet konkurrenter. Det var förresten fransmännen som skapade den första fejk-SUV:en genom Talbot Matra Rancho i slutet av 70-talet. I20:ns föregångare Hyundai Getz fanns med extra plastpaket och förhöjd markfrigång. Även VW Polo har haft en sån. Volvo XC70 var ju sån också.. om än större.
Nya C3 har crossoverelement, i alla versioner alltså ingen special crossover-version utan nya C3 är en crossover i sig. Det är helt klart en populär trend på marknaden, det behöver inte vara dåligt det beror på utförandet.

#24
2017-05-29 08:08

Går tydligen utmärkt att lägga in lite politik i texten. Donald Trump är the bad guy, vad jag förstått.

"Samspelet mellan pedaler och motorstyrning är lika uselt som mellan Donald Trump och CNN."

#25
2017-05-29 08:29

Lite högre insteg/sitthöjd än en stor del av våra "standardbilar" tilltalar även mig - men det kanske är ett tecken på tilltagande ålderdom...:) För mig löstes det på ett acceptabelt sätt genom att jag valde en Golf SV som är nån cm högre än t ex Golf SC. Och det finns faktiskt småbilar som har acceptabelt insteg och sitthöjd utan att för den skull vara av SUV/CUV-modell. Och det finns de som ser ut som SUV/CUV men som faktiskt har lägre insteg/sitthöjd än t ex min Golf SV. Så det gäller att prova själv och inte bara gå efter utseendet.

#26
2017-05-29 09:42

Att Donald Trump och CNN ligger i fejd med varandra har nog inte undgått någon oavsett om man är positiv eller negativt inställd till Trump eller CNN.

#27
2017-05-29 12:25

Kolla in nya Suzuki Swift,riktigt bekvämt i och ursteg på den bilen.

Nya Hyndai i30 är heller ingen dum bil om det inte vore för vägbullret som tränger in i kupen förstör mycket. Tyvärr!

#28
2017-05-29 15:03

Man kanske skulle ha en bil med högre markfrigång så man slapp höra plånkandet när maskrosorna slår i golvet längs vägen hem.

#29
2017-05-29 16:14

Kör just nu en skogsmullevariant av en Leon och visst är den extra markhöjden trevlig. Känns dock lite som att budgetbilar, dit jag även räknar standardutrustade Leon och Octavia som mullefierats, blir lite gungiga och tappar körkänsla.
Ska man göra ett bra högbygge av en standardbil så tror jag det behövs en mer påkostad fjädring och stötdämpare för att få det att fungera bra.

#30
2017-05-29 21:06

Tunn plåt om du hör maskrosorna!. En "skogsmulle" version blir inte bättre än en vanlig standardbil, när kan folk börja inse detta? Alla egenskaper blir sämre utom markfrigång, vilket INTE är ett problem 99% av all körning.. eller som i mitt fall, aldrig.

#31
2017-05-29 22:04

KIAn låter som en xylofon. Det är nog en plåt som sticker ner mitt under bilen.

#32
2017-05-29 22:53

@Styggavargen.
Vad som är "bättre" är väl upp till var och en att bestämma, ibland kommer ju dessa mullar med hasplåt under och bra utrustning från fabrik, som t.ex. dragkrok.
Men när man läser testet ovan så är det ju tydligt att vissa tillverkare helt missat att testa produkten innan den släppts ut på svenska marknaden, lite trist då det bara smutsar ner ett märke som lyft sig väldigt mkt de senaste åren.

#33
2017-05-29 23:05

Jag tycker inte om dessa 3-pipare, inte Renault och inte Hyundais heller. Jag fattar inte detta modenyck med 3 cylindrar, om bilen blev billigare eller gick snålare så OK men jag tror att fabrikanterna härmar varandra tills döden skiljer oss åt som det står nånstans. Tantens Hyundai I 10 med 1200 cc 4: an går mycket bra och det hade nog blivit en ny I 10 men när hon provkört nya 3:an så behåller hon den gamla. Även jag tyckte att det var ett nedköp att byta motor. Och då I 20 har samma antal cyl som gamla Tvåtakts Saaben då gick proppen ur för mig. Tacka vet jag Uppsicade Audi 5:an, åkte VW Santana på sin tid och vilken härlig sång det var i den 5 cylindriga Audi motorn. Johan i Borlänge.

#34
2017-05-30 07:45

"hasplåt"? du menar väl hasplast Benny?

#35
2017-05-30 08:24

Jo, du har nog rätt i det Hacken, det är nog mer plast än plåt idag, speciellt på denna typen av bilar.

#36
2017-05-30 14:21

Personligen så tycker jag att i20 är lyckad till sitt yttre, Hyundai kan detta med det ytliga, de kopierar de tyska märkena....inuti så är bilen två decennier efter i tiden och att motorerna är alltid råa i gången, trötta och törstiga så att denna trepipen bryter ej trenden och jag tror inte heller att den ambitionen finns utan att dugligt räcker till en kopia, de säljer bevisligen ändå.

#37
2017-05-30 14:25

Benny, om det är plast som ger illusionen av att vara plåt så förstår jag inte varför du är kritisk till mitt inlägg. Det där med "Skogsmulle" är rena tramset. En massa ful plast kan accepteras på radio bilarna på gröna lund, men därifrån att hamna på en bil som inte fyller någon som helst funktion är bara så larvigt.

#38
2017-05-31 08:23

Jag tycker också att den extra plasten inte tillför något vare sig i funktion eller som utsmyckning men det finns folk som gillar detta Styggavargen, de känner sig kanske lite manligare med det eller?

#39
2018-06-15 06:31

Jag har haft en i20 active 120 hk i drygt ett år och jag håller inte alls med
den negativa testrapporten. Fake news för att tala med Trump.
I20 active 120 hk är en utmärkt bra bil.
Smidig, lättkörd och med en härligt kraftfull motor.
Inte minst i stadstrafik.
Det enda negativa är 17 tumsfälgarna med lågprofildäck.
Stötiga, bullriga, spårkänsliga och med en känsla att man baxar fram bilen i kurvorna.
Efter byte till 15 tums hjul försvann olägenheterna plus att den extra gummihöjden ger karossen
den rätta svikten.
En bra bil är en bra bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.