Bild
Nästa artikel
Gott om krom och svällande proportioner ger nya Grand Santa Fe amerikanska vibbar.
Med knappt fem meter mellan stötfångarna är Grand Santa Fe en riktigt stor kloss.
Finishen har skruvats upp jämfört med föregångarna. Förarplatsen känns trivsam och instrumenten är enkla att hantera. Plus för rattvärme och bra avläggningsytor för plånbok och mobiltelefon. Minus för irriterande reflexer från ljusreflekterande lister.
Insteg till tredje sätesraden sker från höger. Väl på plats hamnar knäna krampaktigt högt eftersom stolarna sitter så nära golvet.

Provkörning: Hyundai Grand Santa Fe

Provkörning

Efter en omgång på sträckbänken har Hyundai Santa Fe blivit numret större och på kuppen fullsmetad med utrustning. Nya Grand Santa Fe smakar men kostar också en vacker slant.

Stor och lite amerikanskt svulstig är nya Grand Santa Fe, och innanför den fylliga karossen finns plats för sju åkande. Även vanliga Santa Fe kan beställas med två extrastolar längst bak (15 000 kr), men de är snarast att betrakta som nödsäten för de minsta passagerarna. I Grand Santa Fe finns mer svängrum för huvud och ben, särskilt om mittraden skjuts en bit framåt, men skillnaden är inte jättestor.
Nej, vill man ha en sjusitsig bil för fullvuxna finns regelrätta familjebussar att välja bland.
En hel del last (634 liter) ryms dock om stolarna fälls ned i golvet och om andra sätesraden viks ihop, vilket görs enkelt med spakar precis innanför bakluckan, blir utrymmet nästan tre gånger så stort (1 842 liter). Bilens extra längd har också kommit passagerarna i baksätet till godo och ytterplatserna är bortskämda med stolsvärme.
 
Som sig bör i en bil av den här typen är insteget bekvämt, sittpositionen upphöjd och sikten över trafiken god. Stolarna fram är elektriskt ställbara och så välstoppade man vill ha dem på långresan. Även åkkomforten är bekväm, trots 19-tumshjulen, men bullret från däcken mot den grövre asfalten är dessvärre pinande högt. En annan osnygg ljudmiss är surrandet från den bakre vindrutetorkaren.
Tunga högbyggen brukar inte vara särskilt förtjusta i krokiga vägar och Grand Santa Fe är inget undantag, men även om det lyser igenom att bilen är en pjäs på två ton går den tryggt och stabilt. Styrningen, som kan ställas in i tre lägen med olika servoverkan, känns lite vag vid låga hastigheter men blir skarpare med mer fart.
 

Slående är att modellen är fullsmockad med utrustning (förutom allt som tidigare nämnts bland annat glastak, navigator, parkeringsassistent, xenonlyktor, reservhjul och så vidare) och inget går att välja bort eftersom bilen bara säljs i ett utförande. Det kan ställa till det för den som vill använda Grand Santa Fe som dragbil eftersom automatlådan, som är det enda alternativet, begränsar den maximala vikten på kroken till 2 000 kilo, jämfört med en manuellt växlad Santa Fe som får dra 2 500 kilo.
Vad som däremot saknas på utrustningslistan är den senaste säkerhetstekniken, som till exempel autobroms och adaptiv farthållare. Filbytesvarnare och ett system som lyfter motorhuven för att minimera skadorna om en fotgängare skulle bli påkörd är dock standard.
 
Massor av utrustning är förstås lyxigt, men det gör att priset skjuter i höjden och därmed diskvalificerar Grand Santa Fe som ett överkomligt val för många bilköpare, inte minst barnfamiljer. Men den som är beredd att betala och ta värdeminskningen får mycket bil, om än för väldans mycket pengar.
Annat var det när Santa Fe kom för 14 år sedan. 

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Grand Santa Fe?
Hyundai Grand Santa Fe

PRIS, FRÅN KR: 459 900.
MODELL: Sjusitsig suv.
SÄLJSTART: Nu. 
MÅTT, CM: L 492/B 186/H 170.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 991–2 131.
Max dragvikt, KG: 2 000.
MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel, rak, tvärställd, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder, volym 2 199 cm3, max effekt 197 hk (145 kW) vid 3 800 v/min, max vridmoment 436 Nm vid 1 800–2 500 v/min. 
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, sexstegad automatlåda. 
PRESTANDA: Toppfart: 190 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,3 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 7,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 199 g/km.
KONKURRENTER: Fiat Freemont, Volvo XC90, BMW X5, Ford Explorer.

Vad nytt? Sjusitsig Santa Fe som dragits ut på längden.
För vem? Den som tål sneda blickar på grund av bilens storlek.

PLUS: Komfort, utrymme, framkomlighet, utrustning, flexibel inredning.
MINUS: Buller från däcken, högt pris, ingen autobroms, trång tredje stolsrad.

Kommentarer

#1
2014-06-24 07:19

Det är en bekväm bil som är skön att åka i. Skönt också att sitta högt upp med bra sikt och lätt att kliva i och ur mot en "vanlig" bil.Den är snygg. Bra garantier. Mycket utrustning, skönt med rattvärme. Detta gäller även den korta versionen som jag har i premium utförande.

#2
2014-06-24 07:24

För att citera en skribent här: den borde förbjudas då den saknar autobroms.

#3
2014-06-24 07:49

hultarn.

;o) Det är mycket som skulle förbjudas här........

#4
2014-06-24 08:38

Lada 1500 fanns också bara i ett utförande .. men i hela två färger.

#5
2014-06-24 08:46

Så det är minus på tredje stolsraden, för att det är trångt!?
Beror väl på hur stora personerna är som skall sitta där .
Tror nog att några barn får plats där utan att trängas.
Och plus för framkomlighet, gäller väl inte trånga stadsgator kan jag tänka mig.

#6
2014-06-24 09:31

"... begränsar den maximala vikten på kroken till 2 000 kilo, jämfört med en manuellt växlad Santa Fe som får dra 2 500 kilo."
Undrar hur många som köper en personbil om man har lastbilsbehov. Det är ytterst få husvagnar / hästsläp o.d. som har en större totalvikt än 2000kg.

#7
2014-06-24 16:17

Bortom:

Husvagnar har jag dålig koll på, men nog finns det folk som behöver kunna dra tunga hästar med en vanlig personbil. Vi köpte en XC90 för att kunna dra 2 storhästar eller häst med föl med marginal, men nog hade vi gärna haft lite högre dragvikt än 2250 kg eftersom storhästar gärna väger ca 600 kg och släpet väger 1000, totalvikt 2700. Men ekonomi och komfortkrav fick till slut bestämma (man blir ju bortskämd med det sistnämnda när man ägt volvo och saab...), en pickup hade varit bra men jäklar vad okomfortabla de är, på alla vis.
Så nog finns finns de, och det hade verkligen behövts fler. Det är verkligen skrämmande hur många som kör olagligt. Överlast i släpet eller kanske 2 ton efter en bil som är begränsad till 1600 kg, de finns överallt... Fler viktkontroller från poliserna!

#8
2014-06-24 16:37

Jaha, 459000 kr mycket pengar det. För en Hyundai.
Jag hämtar min nya Fiat Freemont imorgon den är 165000kr billigare i grundpris.
Så stor skillnad är oförsvarbar.
(skadade inte att jag fick den 70000kr billigare ink vinterdäck)

#9
2014-06-24 16:53

För stor, för klumpig, för dyr.

#10
2014-06-24 17:48

Hackenbusch.

Det beror ju på vad du har för behov? Klumpig är den inte, men det kanske beror på var man kör tex i stan. Men jag kan hålla med om att den inte är billig. Men man får också mycket för pengarna jämförelsevis. Så mycket minus punkter har jag inte upptäckt än efter 3200mil.

#11
2014-06-24 21:45

Varför begränsar automatväxeln bilen med 500 kg? Min bil, som ju också är automat väger 2,5 tom (2,9 lastat) och får dra 2,5 .. Helt normalt vill jag tycka!

#12
2014-06-25 01:59

http://www.motortrend.com/used_cars/11/hyundai/santa_fe/recalls/
Rost,ägarkostnader,avsaknad av körglädje(prestanda som en 240)
Dragvikten,eller rättare sagt avsaknaden av denna är medioker,skäl nog till att ej köpa.
Dyrt skit,de inte så gamla silvriga har bruna ränder,och då ej lackränder.
Tex parkeringsassistenten kräver en del utrustning som helst skall fungera..
Skräp med lång garanti,som lär behövas.
Konkurrent,X5?,skrattretande,även prismässigt.

#13
2014-06-25 03:48

Den länken sa inte mycket då det gäller USA versioner där man inte har dieseln som vi har i Sverige. Om vi tar 2013 som detta gäller. Blandar kameler och dromedarer......

http://www.motortrend.com/used_cars/11/bmw/x5/recalls/

Även solen har fläckar.......

#14
2014-06-25 04:15

"Men den som är beredd att betala och ta värdeminskningen..."

Precis, värdminskningen är den verkliga kostnaden, inte inköpspriset. Ränta på kapitalet är bara kostnaden för inköpspriset men med dagens låga ränta är det inte speciellt mycket.

#15
2014-06-25 09:31

Thommys.

Det gäller även Mercedes och andra dyra bilar, så ingen skillnad där heller.......;o)

#16
2014-06-25 12:26

Kommentaren var till artikeln. Vad jag kan se så nämnde de inget varken om Mercedes eller andra bilar.

#17
2014-06-25 17:57

Thommys.

Men så är det att det gäller även för Mercedes och andra dyra bilar, även om det inte stod i artikeln. Så det var bara ett konstaterande från min sida ;o)

#18
2014-06-27 22:04

Jag har inte kört den här, men eftersom LC är en av mina favoritbilar och den här är något liknande så skulle jag säkert gilla den här också.

Men så är det ju det här med kostnader för de här bilarna förstås!

Men det är ju en sak man måste väga in i bilköpet, måste man ha den här biltypen så kostar det!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.