Bild
Nästa artikel

Provkörning: Hyundai Coupé

Provkörning

Med en sexa under huven och en sexväxlad manuell låda, ska Hyundai plocka nya poäng i kampen om sportkupé-köparna. Förutsättningarna finns att de 200 bilar som kommer till Sverige går åt, trots att priset är satt på en respektingivande nivå.

Hyundai har slagit fast sitt närmaste mål: år 2005 ska företaget finnas med bland de fem största biltillverkarna i världen. Ett stort steg på vägen är att bredda och förfina produktutbudet och i januari blir det dags för nya sportkupén som här i Sverige döpts till - Hyundai Sportkupé.

Muskler, stil och profil är tre egenskaper som passar in på nya sportkupén. Formgivarna har lyckats väl och givit bilen en helt egen profil. Den har ett litet, satt, kraftfullt utseende som säkerligen kommer att tilltala nya köparkategorier.

Mest märkbart är akterpartiets dubbla avgaspipor som läckert blanka sticker fram vid varsin ytterkant av bakdelen. Föraren har en härlig komfort i sin Recaro-stol. Ratten är tyvärr bara ställbar i höjdled, vilket begränsar möjligheterna till en optimal körställning. Nere på golvet finns, i V6-versionen, läckra metallpedaler och en metallplatta att vila vänsterfoten mot.

Även om chassit ursprungligen härstammar från nya Elantra, har teknikerna lyckats fantastiskt väl med trimningen. Bilen uppträder mjukt utan att vara svampig och hårt utan att vara stötig. Den beter sig med andra ord mycket rakt och bestämt. Sedan spelar det mindre roll om vi kör med en tvåliters fyra under huven eller med 2,7-liters sexan.

Fyran är rapp och trevlig och ger med sitt glada morrande betydligt mer sportbilskänsla än den större motorn. Med fyran följer också femväxlad manuell låda.


Med den mindre motorn får man växla flitigare och på branta och kurviga vägar blir den fyrcylindriga versionen snabbt favorit, medan vi på motorväg klart föredrar den sexcylindriga varianten, inte minst för att motorljudet då är betydligt lägre i en i övrigt mycket välisolerad och välbyggd kaross.

Hyundai Sportkupé är bekväm, rymlig och smidig samt lättkörd även i de besvärligaste lägen. För två personer kan den utan tvekan bli den lilla läckra långresebil många drömt om. Till det bidrar definitivt ett rymligt och lättlastat bagageutrymme med en lyfthöjd på bara drygt 72 cm. I den mätning Hyundai själva presterat är bagaget uppmätt till 418 SAE-liter. Bagageutrymmet kan ökas med hjälp av fällbart och delbart (50/50) ryggstöd i det diminutiva baksätet.

Något oberoende krockprov finns ännu inte, men i de prov som är gjorda i fabriken säger man att bilen med lätthet klarar tre stjärnor i Euro-NCAP. Det finns krockkuddar fram och i sidorna, dessutom är karossen förstärkt på utsatta ställen.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Hyundai Coupé

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Hyundai Coupé

Modell: 2-dörrars sportkupé.
Pris: 209 900 kr (4-cylindrig version m femväxlad låda) 239 900 (V6 automat) 244 900 (V6 6-vxl manuell).
Motor: 4-cyl rak 1 975 cm3. Effekt 138 hk (101,5 kW) vid 6 000 varv/min. Max vridmom. 181,4 Nm vid 4 500 varv/min. V6 på 2 656 cm3 .Effekt 167 hk (122,9 kW) vid 6000 varv/min. Max vrid 245,1 Nm vid 4 000 varv/min.
Längd/bredd/höjd: 440/176/133 cm.
Chassi: Fram MacPhersonben och krängningshämmare. Bak dubbla tvärlänkar och krängningshämmare.
Prestanda: acc 0-100 km/tim 10,5 sek (4-cyl man), 8,5 sek V6 aut, 8,2 sek V6 6 vxl man. Toppfart: 206 km/tim 4-cyl man), 218 km/tim V6 aut, 220 km/tim V6 man.
Förbrukning: Ej uppmätt.
Närmaste konkurrenter: Toyota Celica 1,8, Peugeot 406 coupé, Opel Astra Coupé, Ford Cougar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.