Bild
Nästa artikel

Provkörning: Honda Insight Hybrid

Provkörning

Honda Insight skulle bli en hybridbil för folket, med en prislapp mycket lägre än andra hybriders. Men den japanska valutan ställer till det. Honda vågar nu inte ens bestämma vad bilen ska kosta och om den blir någon folkhybrid är osäkert. Men tekniken övertygar när förbrukningen går under 0,4 l/mil.  

En eftermiddag, på vägarna runt Valencia, samlar jag kvistar i hopp om att få en blomma. Kvistarna dyker upp, en efter en, i färddatorns fönster som belöning för att jag varit lätt på foten.

Systemet kallas Eco Assist och är det roligaste med Hondas hybridbil Insight. Det lär mig köra snålt och det går till så här:

I den digitala hastighetsmätaren, som sitter i synfältet uppe på instrumentbrädan, finns en ljusbåge. Den ska lysa grön. Om jag blir för hård på gasen skiftar bågen färg till varnande blått.

Att hålla sig grön är inte lätt, det kräver fjäderlätt gasfot och jag får smyga fram i motorvägens långtradarfil. Det är rätt långtråkigt, men när jag varit duktig en lång stund tänder färddatorn den första kvisten.

Någon timme senare har jag fått ihop en rad med fem kvistar och börjar kvalificera mig för blomman. Men den hinner jag aldrig få, för den delar bilen ut efter betydligt längre körsträcka än vad man hinner avverka på en eftermiddag. Motordatorn lagrar den sammanlagda förbrukningen under flera hundra mil. Hur man ligger till går att ta fram på en display. Den som kört snålt länge får till slut en pokal i färddatorfönstret!

Och det går att spara soppa med Honda Insight. Jag hamnar visserligen några centiliter över den angivna förbrukningen på 0,44 l/mil men duktiga kollegor klarar körningen på 0,36 l/mil.


Parallellhybrid
Honda Insight är en så kallad parallellhybrid. Systemet är i princip detsamma som sitter i Honda Civic som sålts i Sverige i tre år. Mellan motorn och den steglösa, remdrivna växellådan sitter en liten tunn elmotor på 14 hästkrafter. Den hjälper bensinmotorn (som är på 88 hk) när extra kraft behövs, under acceleration och i uppförsbackar till exempel, men elmotorn kan också ensam driva bilen kortare sträckor. Batteriet laddas av den kraft som frigörs vid inbromsningar eller av motorn.

Vid rödljusen står Insight vanligen knäpptyst. När jag bromsar till stopp stängs bensinmotorn av och förblir avstängd så länge foten ligger kvar på bromspedalen. Men ibland surrar motorn även fast bilen står stilla. Antagligen för att ladda batteriet.

- Elektroniken sköter drivsystemet efter en mängd parametrar och vad som sker i varje ögonblick är lite svårt att veta, säger Honda Europas PR-chef Christoph Rust.

Sammanlagda driveffekten är 102 hk och det räcker nätt och jämnt till den cirka 1 270 kg tunga bilen. Den känns ganska seg. Eco Assist kopplas in med en knapp och då sänks effekten med 4,4 procent, vilket märks direkt. Gasen liksom mjuknar under foten och Insight blir ännu lite mer ovillig att öka farten.

17 000 sålda
Körglad kan man inte kalla Hondas hybrid,  men den är lätt att lotsa fram i trafiken. Motorkraften kommer mjukt och ryckfritt tack vare CVT-lådan. Stora rutor ger bra sikt åt alla håll utom snett bakåt där kraftiga plåtpartier skymmer. En liten extraruta på bakluckan gör bilen lättare att fickparkera.

Honda har jobbat med hybridteknik i 20 år och både förfinat och gjort den billigare. År 1999 kom den första hybridbilen som också hette Insight - ett tvåsitsigt egendomligt fordon som inte fann mer än cirka 17 000 köpare. Nu pratas det andra siffror. Fabriken i Japan ska göra runt 200 000 hybrider per år, varav 50 000 ska skickas till Europa.

Frågan är hur det går med planerna. Meningen var att nya Insight skulle bli en lågprishybrid som det stora flertalet familjebilsköpare skulle ha råd med. Konkurrenterna, Toyota Prius och Hondas egen Civic, är dyra bilar. För Insight nämndes ett pris under 200 000 svenska kronor.

- Inte en chans, säger den svenska importören i dag.

Sedan halvårsskiftet har den japanska yenen stigit med 62 procent mot kronan. Exakt vad det betyder för Insight törs ingen säga, men en sak är säker: Den blir dyrare.

Importören, som i fjol inte lyckades kränga iväg mer än 281 Civic-hybrider,  har redan skruvat ned ambitionerna för sin nya modell, från 1 000 till 400 bilar. Det är ungefär en tiondel så många som Toyota  säljer av Prius.             

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.