Bild
Nästa artikel
Den tidigare så sävliga HR-V är full av ungdomlig vigör efter motortransplantationen. Den glitt-riga grillen har blivit svartlackerad.

Provkörning: Honda HR-V (2019)

Provkörning

Hondas kompaktsuv har nått halvtidsvila och får en vitamininjektion. Starkare motor och tillägget ”Sport” är nytt för 2019.

HR-V passerade operationsbordet redan hösten 2018. Nytt ansikte och mindre detaljändringar, men det är nu den egentliga nyheten presenteras. HR-V Sport med 1,5-litersmotorn från Civic.

Den 182 hästkrafter starka bensinmotorn ger en effektökning på 40 procent jämfört med basmotorn. Krafttillskottet suddar bort den tidigare pen-sionärströttheten. 0 till 100 km/tim tar nu 7,8 sekunder. Backa tiden ett decennium och det är i klass med Civic Type-R.

Växelspaksknoppen har formgivits för att påminna om den i moderna klassikern S2000. Den trivsamt mekaniska känslan uppmuntrar till överanvändning. Utväxlingen är låg, vid 110 km/tim varvar motorn 2 800 v/min. Steglös automatlåda är tillval. Trots att det är frågan om marknadens skarpaste CVT-låda lägger den viss sordin på körglädjen. 
 

Oförändrad instrumentering. Klimatanläggningen har touchknappar.

HR-V Sport har utöver en något fastare chassisättning fått vad Honda kallar ”Performance Damper”. Koncist uttryckt en lång stötdämpare utan fjäder. Dämparna är monterad tvärs karossen strax vid stötfångarna och filtrerar de oscillerande karossrörelser som uppstår vid körning. Effekten är att hjulgeometrin hålls mer konsekvent och hjulställen kan arbeta så som chassiteknikerna tänkt sig under ett bredare hastighetsspann. Honda använder en liknande lösning på sportbilen NSX. Variabel styrväxel är ytterligare en detalj som särskiljer Sport från övriga versioner av HR-V. 

Finjusteringarna har gett resultat, bilen slinker genom de portugisiska bergsvindlingarna med fin spänst i steget. Det är inte frågan om någon sportbil, men för en suv som rullar på komfortorienterade däck i 50-profil står den sig bra.

"HR-V är högst intressant för den som letar efter en körglad kompaktsuv."

I övrigt är HR-V samma trevliga kompaktsuv som tidigare. Bra med ben- och fotutrymme i baksätet men med takhöjden är det sämre. Är man inte längre än rikssnittet kommer dock frisyren klara sig bra. 

Den kluriga lösningen med uppvikbar baksätesdyna finns kvar medan den mysbyxliknande tygklädseln i Sport har ersatts av textil/läderklädsel. Stolarna har blivit något fastare och mer skålade, men mina 182 centimeter upplever att sittdynan är i kortaste laget. Justerbart svankstöd och vinklingsbar sittdyna fattas. Mediaanläggningens upplägg och grafik passerade bäst före-datumet för tre, fyra år sedan.

Uppdateringen av motor och chassi gör HR-V högst intressant för den som letar efter en körglad kompaktsuv. I mitten av april står den hos handlaren.

Diskutera: Vad tycker du om Honda HR-V?

Honda HR-V 1,5 VTEC Turbo Sport

Pris, från kr: 276 500. 
Svensk lansering: April.
Mått, cm: L 435/B 177/H 160.
Bagagevolym, l: 431–1 456.
Tjänstevikt, kg: 1 349.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor med turbo. 4 vent/cyl. Volym 1 498 cm3. Max effekt 182 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 240 Nm från 1 900 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda. 
Prestanda: Toppfart 215 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,8 s. 
Deklararerad förbrukning: 6,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 151 g/km. 
Konkurrenter: Nissan Juke, VW T-Cross, Seat Arona, Skoda Karoq med flera. 
 

Plus: Smidigt format, baksäte av biostolstyp, körglädje, drivlina.
Minus: Bristande sittkomfort, krånglig mediaanläggning.

Vad nytt? Nytt utseende, ny motor. 
För vem? Den som har behov av en praktisk suv och värdesätter tekniskt finlir. 
 

Kommentarer

#1
2019-05-19 10:47

Snart kommer alla bilar oavsett modell att heta sport. Men det är ju kul för då kan alla säga att de äger en sportbil.

#2
2019-05-19 11:10

Otidsenligt med sådan motor i tider där vi ska tänka på låg förbrukning och låga utsläpp.

#3
2019-05-19 11:49

Tänk om PSA kunde bygga sådana här kvalitetsbilar, med sådana fina motorer som Honda bygger. Otroligt trevliga och kul att köra, vem behöver en diesel med dess skadliga utsläpp av Nox. Att sedan ägarna till Honda är bland de mest nöjda i hela branschen visar ju att man gör något rätt, till skillnad mot fransmännen PSA och Renault som inte kan det där riktigt att få till det med kvalitet jämfört med asiaterna i längden.

#4
2019-05-19 12:42

Idioti att inte ha en modern diesel i en sådan här bil.. Bensin är hopplöst ute!

#5
2019-05-19 12:47

Rätt trevlig bil att köra men den skulle må bra av en liten dieselspis.

#6
2019-05-19 12:50

Det är nog diesel som är ute. Det säljs allt färre bilar med dieselmotor nu.

#7
2019-05-19 13:19

Ser fram emot en hybrid och även en version med bränsleceller samt en utbyggnad av infrastruktur för vätgas mfl för att driva bränslecellen. Detta gäller inte bara HR-V, utan för alla märken och modeller. Just nu känns diesel hopplöst passe i jämförelse med alternativen, för dyrt att äga en sådan bil med dieselmotor.

#8
2019-05-19 13:36

Känns lite bakåtvänt att gå tillbaka till ineffektiva och törstiga bensinare nu i min mening, jag hade hellre sett att man hade fortsatt utvecklingen mot elektrifieringen samtidigt som man låter dieselmotorerna husera i den sista generationen av de fossildrivna bilarna, gärna med något förnyelsebart dieselsubstitut.

#9
2019-05-19 13:47

Ingen bil för mig så länge jag kan gå och röra mig utan ryggskot och kan komma ner i en miata och tycker det är kul.
Men uppvikbar sitts bak skulle jag tacka ja till.

#10
2019-05-19 17:55

Det fanns ju en vätgasstation i Göteborg men något har hänt. Tror inte att den är i drift längre så de vätgasbilar som eventuellt finns kan inte tankas.

#11
2019-05-19 20:19

Hm, tittar man på spec så inser man att VAGs 150 hk bensinmotor är en pärla. Bättre vrid och från lägre varv gör att min Leon gör lika på 0-100.
...dessutom snålare

#12
2019-05-20 20:33

Jag har en Kadjar 2016 med 110 hk dieselmotor och automat. Jag är ruggigt nöjd med den.
Hade tänkt byta bil nu men hittar ingen annan jag vill ha så jag behåller den lite tills det klarnar vad jag ska ha istället. Den har varit helt problemfri i 3500 mil nu.
Hade en Captur tidigare och tycker inte man ska jämföra dessa, Kadjaren är en rejälare bil. Capturen mer som en stor Clio fast trevlig på sitt vis ;)

#13
2019-05-21 14:50

Synd att de tog bort sin 120hk diesel, den är riktigt bra. Kör en sådan nu och snittar hur enkelt som helst på 0,49-0,50 vid pump och då är jag inte särskild försiktig i min körning. En lagom stor bil, och som har sagt tidigare av andra trådskrivare bra kvalitét.
Denna Sport är intressant men ännu mer intressant är hybriden, som inte verkar tas in till Sverige, vilket är trist.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.