Bild
Nästa artikel
Utöver det diskreta hybridmärket på framflygeln är det inte mycket som skiljer CR-V från de mindre miljövänliga syskonen.

Provkörning: Honda CR-V Hybrid (2018)

Provkörning

Honda CR-V överger dieselmotorn till förmån för en unik hybridlösning.

Femte generationen Honda CR-V har stora skor att fylla. Totalt har det sålts närmare tio miljoner av CR-V sedan lanseringen 1995, stundtals har CR-V varit världens bäst säljande suv. Framgångsreceptet då som nu är fina utrymmen och trevliga köregenskaper.

Innerutrymmena är enastående, baksätets ben- och fotutrymme är nästan skrattretande generöst. Förarmiljön är tydlig och logisk, men vid starkt solljus blir de digitala mätartavlorna svåravlästa. Elefantöronstora sidospeglar ger fin runtomsikt, bra då backkameran snabbt smutsar igen. Skillnaderna mellan hybriden och övriga CR-V- programmet är att växelväljaren blivit till tryckknappar samtidigt som bagageutrymmet tappat 64 liter i lastvolym. Vidare omöjliggör hybridbatteriets placering en tredje sätesrad. 
 

"Växlingarna mellan motorerna är absolut omärkbar, men vid mer engagerad körning finns en ”tröghet” innan systemet vaknar till liv."

Den traditionella lösningen för bensin/el-hybrider är att förbränningsmotorn står för drivningen och att elmotorn vid behov assisterar. Honda har istället valt att bygga vad man skulle kunna kalla ”elbil med en kraftig räckviddsförlängare”. En 184 hästkrafter stark elmotor är primär drivkälla. En fyrcylindrig förbränningsmotor av Atkinsontyp är kopplad till en generator vilken förser elmotorn med direktverkande ström. Hybridsystemets litium-jonbatteri (1 kWh) laddas vid inbromsning och av förbränningsmotorn.

Fördelen med att använda förbränningsmotorn som generator är att den kan gå på gynnsamma varv under längre tid. I regel startar bilen helt eldriven och tar då ström från batteriet. Vid cirka 30 km/tim startar förbränningsmotorn. Gasar föraren mindre än vad som är idealt justeras förbränningsmotorns belastning, den extra strömmen skickas till batteriet. Vid jämn hastighet från cirka 70–80 km/tim låser en hydraulisk koppling förbränningsmotorn till drivhjulen. Vid lätt acceleration assisterar elmotorn förbränningsmotorn, men vid kraftigare pådrag frikopplas förbränningsmotorn igen. 

Vid vardagskörning fungerar hybriddrivlinan utmärkt, känslan påminner en hel del om att köra en bil med steglös automatlåda (CVT). Växlingarna mellan motorerna är absolut omärkbar, men vid mer engagerad körning finns en ”tröghet” innan systemet vaknar till liv. Under en kort provkörning är det svårt att säga något om bränsleförbrukningen, men färddatorn under den bitvis ganska tuffa körningen konstaterade en förbrukning på 6,8 l/100 km. Visserligen en bra bit från den officiella siffran på 5,5 l/100 km men fortfarande lägre än för fyrhjulsdrivna CR-V utan hybriddrift (7,1 l/100 km). 

Är CR-V Hybrid en fullvärdig ersättare till tidigare dieselversion? Tveksamt. Dragvikten är begränsad, 750 kilo är rent uselt. Vidare tror jag att det kan bli kärvt att nå ned till dieselns förbrukning. Men; med rätt körmönster kommer jag säkert bli motbevisad. Jämfört med vanliga CR-V vill Honda ha cirka 65 000 kronor extra för hybriddriften. Ett surt piller att svälja, men den som gör det – vilket Honda Sverige förväntar sig att cirka hälften av CR-V- köparna gör – får en bekväm och tekniskt intressant bil.

Diskutera: Vad tycker du om Honda CR-V Hybrid? 

Honda CR-V  Hybrid AWD Elegance

Pris, från kr: 371.900. 
Säljstart: Nu, leverans i mars.  
Mått, cm: L 460/H 170/B 185.
Bagagevolym, l: 497.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 700. 
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Volym 1 993 cm3. Max effekt 145 hk vid 6 200 v/min. Max vridmoment 175 Nm, 170 Nm vid 4 000 v/min. Elmotor: 184 hk, 315 Nm. Systemeffekt: 184 hk, 315 Nm. 
Kraftöverföring: Tvärmonterad motor, fyrhjulsdrift. 
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,2 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 121 g/km. 
Konkurrenter: Toyota RAV4, Mitsubishi Outlander, VW Tiguan med flera. 

Plus: Fjädringskomfort, körupplevelse, smidig drivlina. 
Minus: Dragvikt, drivlinan kräver viss tillvänjning.

Vad nytt? Hybriddrift. 
För vem? Den som vill ha ett lite renare miljösamvete.
 

Kommentarer

#1
2019-01-13 11:34

60k extra för att ändå inte kunna köra enbart på batteri? Och SUV utan vettig dragkapacitet med bara mer vikt? Möjligheterna att åka småärenden utan kall motor som spyr avgaser är också noll.
Håller med artikelförfattaren. Lösningen känns tveksam.

#2
2019-01-13 11:57

Ampera Volts version där bensinmotorn också drev elmotorn (men först efter att batteriet var tomt) förefaller mindre krånglig i funktionen än denna invecklade historia.

#3
2019-01-13 12:02

Milky: håller helt med! De här lösningarna med små batterier o klena elmotorer känns som ett spel för gallerierna. Man vill kunna skriva ”hybrid”, ”elektrifierade drivlinor” osv för att det ser bra ut, men i praktiken är det lösningar som kostar en hel del extra men ger mycket liten nytta.

#4
2019-01-13 12:42

Grundproblemet kvarstår, man inser inte hur mycket energi det går åt att driva 1700-2000 kg framåt i hastighet 1-130 km/h. Tror det är kört med nuvarande design på bilarna, de är för tunga och energi krävande. Diesel och bensin innehåller mycket energi. behövs bilar om man hittar på andra transporter? Att sittande ensam i en två ton tung klump tror jag de skrattar åt om hundra år.

#5
2019-01-13 12:48

Jag hade siktat på större batteri och mindre bensinmotor.

#6
2019-01-13 12:48

Ärligt talat så förstår jag mig heller inte på denna lösning.

#7
2019-01-13 12:57

Känns som en rätt stor motor för att ladda batterier. En i3 klarade ju sig med en MC motor på 647cc. Visserligen lättare bil men ändå.

#8
2019-01-13 13:04

Se och lär av Musk

#9
2019-01-13 13:40

Om bilen väger 600-700 kg räcker 500cc långt med bra acceleration. Nu väger jag inte in säkerhets aspekter, eftersom sådan bilar inte kan umgås med dagens tunga bilar på samma väg. Då de senaste 50-60 år inom bilindustrin har vi egentligen inte haft utvecklingen, utan det liknar mer en börskursen uppåt, fast istället för pengar är det kilo som enhet.

#10
2019-01-13 15:20

Diesel är nog det skonsammaste för miljön för denna bilen (och typ av bil). Med bensin/batteri måste man till börja med tillverka batteriet, och även idén med att låta bensinmotorn ladda batteriet.. varför inte i så fall en diesel motor till detta istället för bensin?

#11
2019-01-13 16:36

Men 500 cc räcker inte långt om man kör en lång sträcka upp i bergstrakter om bilen är fullastad.

#12
2019-01-13 17:13

Skruttbil!

#13
2019-01-13 18:07

@vargen, utan att ha läst på, så gissar jag att värmen kommer från bensinmotorn, en dieselmotor ger alltså inget lyft, tar även längre tid att ta sig till lämplig arbetstemp. och ska den endast gå vid behov av laddning blir det mycket av och på, gissar att det är anledningen till att Honda liksom de flesta kombinerar bensin i hybrid, även priset kan antas ha en betydelse:)

#14
2019-01-13 19:03

Helt puckat usel hybridlösning, vad håller Honda på med? Sänker inte förbrukningen nämnvärt, vad är poängen överhuvudtaget?! Att köra in de 60k kr i merkostnad tar alltså ca 90 år, om man kör 1500 mil per år...

#15
2019-01-14 06:12

@Styggavargen

Det är inte tillverkarna som har drivit fram den här galna utvecklingen, utan våra politiker (ivrigt påhejade av media) som står bakom besluten som nu gör att diverse miljövidriga lösningar såsom denna kommer fram. Visst hade diesel varit bättre än bensin plus blodsbatteri men våra politiker har ju bestämt oss för att vi inte skall gilla diesel. Ja, först så hyllade de dieseln men sedan bestämde de oss för att vi inte skall gilla den. Sedan införde de bonus-malus för att understryka vilka galenskaper vi skall gilla och nu sitter vi alltså med sådant här elände och våra motorjournalister försöker med dårars envishet få oss att tro att det vi vet inte är det vi vet utan det vi vet skall lite mer överensstämma med det som våra politiker tror.

.

#16
1
2019-01-14 07:13

Bra. Förutom dieselns avgasproblem tillkommer problem med buller, vibrationer, hård gång, okänslig respons.

#17
2019-01-14 10:42

Jag tycker ju att Nissan har en bättre lösning i e-POWER i Note och Serena.
https://insideevs.com/nissan-e-power-add-plug-in-capability/

#18
2019-01-14 11:36

Jämfört med nya Toyota RAV4 hybrid så är Hondan svagare, törstigare, har lägre dragvikt (1650 kg på RAV4 awd) och dessutom ca 50.000 kr dyrare...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.