Bild
Nästa artikel

Provkörning: Honda Civic Tourer (2013)

Provkörning

Honda tar ut svängarna både i design och format med nya Civic Tourer. Förutom att erbjuda överraskande lastutrymmen lockar bilen med en körkänsla få andra i klassen kan matcha.

Den vardagliga kombimodellen håller på att bryta sig ur sin traditionella form. Titta bara på Renault Clio kombi som kom häromåret – eller på nya Honda Civic Tourer. Den liknar inte mycket annat och åsikterna om de böljande linjernas skönhet tycks vara delade, åtminstone av kommentarerna på Vi Bilägares hemsida att döma.

Ingen kan dock ta ifrån den nya bilen att den erbjuder mängder av praktiskt tänkande under sitt speciella skal. Dessutom har bilen köregenskaper få om ens någon annan i klassen kan matcha. Det kunde jag snabbt konstatera efter ett par rundor på varierade vägar runt Rom, i både diesel- och bensinversioner av nykomlingen.

Karossen behåller samma axelavstånd (260 cm) som halvkombimodellen, men totallängden har ökat hela 23,5 centimeter, allt bakom de så kallade B-stolparna. Tillsammans med låg lasttröskel (en typisk Hondafiness) och generös bredd i lastutrymmet har det skapat en bagagerumsvolym som gott och väl matchar konkurrenterna och till och med brädar Volvo V70: Honda rymmer 624 dm3 med baksätet uppfällt, 1 668 dm3 med baksätet nedfällt. Motsvarande siffror för Volvo V70 är 575/1 600 dm3. Lasttröskeln i Honda är bara 56 cm, mot 61 i Volvo.

Siffrorna är en sak, det är framför allt roligt att se hur Honda verkligen försökt tänka till i detaljerna. Liksom i flera andra av märkets modeller kan baksätets sittdynor fällas upp ungefär som biostolar så att yuccapalmer och halvvuxna trädgårdstomtar enkelt kan fraktas.


Eftersom bilen har utrymmesbesparande torsionsaxel bak och bränsletanken placerad under stolarna fram finns mycket utrymme under bagagegolvet. Det utnyttjas dels till ett smalt, brett fack där insynsskyddet enkelt stuvas undan när det inte används, dels till ett rejält, brett och djupt fack som enkelt rymmer två stora kabinväskor. Det senare förutsätter dock att man valt bort reservhjulet för en lagningssats.

Ytterligare en finess är att själva insynsskyddet enkelt skjuts undan automatiskt när man trycker till på det med fingret.

För bagaget blir det full pott, men även de åkande har det bra i Civic. Det som ser ut som en väldigt uppdragen fönsterlinje vid baksätet upplevs på plats inte som särskilt besvärande – tvärt om har bilen riktigt bra sikt runt om. Benutrymmet bak är knappast störst i klassen men det duger, medan takhöjden absolut vunnit på att taket dragits ut bakåt.

Köregenskaperna är nästa starka kort. Jag kan inte komma på någon annan bil i klassen som är så suveränt hanterlig som Civic, det är som att åka omkring i ett par måttsydda favoritskor av hög kvalitet. Styrningen är vass, krängningen låg, växellådan närmast i en klass för sig – bilen i rörelse utstrålar en precision som är högst påtaglig. På släta italienska vägar var ljudnivån låg, men vis av erfarenheten med Honda får ljudomdömet anstå tills vi kört bilen på våra vägar.

Motoralternativen är dels Hondas nya 1,6-diesel på 120 hk, dels den bekanta 1,8-bensinaren som också kan kopplas till en femväxlad automatlåda. De ger skilda intryck. Dieseln är verkligt bränslesnål (3,8 l/100 km och bara 99 gram CO2/km, enligt deklarationen) och erbjuder ett härligt dragregister kombinerat med riktigt kultiverad gång. Jag får ingen känsla alls av att det verkligen är en diesel under huven. Bensinmotorn låter mer och kräver klart mer varv för att ge sitt bästa, men den har en intensitet och känsla av sportighet jag också gillade. Dieselmodellen i jämförbart utförande är 18 000 kronor dyrare än bensinversionen.

Med Tourermodellen kommer också vad Honda kallar en världsnyhet – stötdämpning bak som är ställbar i tre olika hårdhetslägen. Det sker med hjälp av en knapp på panelen och är ingen ordinarie nivåreglering utan ett sätt att öka ”kördynamiken”, med eller utan last.

Dämparna kommer från Sachs och enligt den ansvarige chassitekniker jag talade med är lösningen ett sätt att kombinera kostnadseffektivitet med förbättring av köregenskaperna: ”Vi når minst 80 procent av den förbättring man får med helt adaptivt chassi för alla fyra hjul men till bara 20 procent av kostnaden.”

Hur det hela fungerar i exempelvis en undanmanöver får vi återkomma till, det finns i alla fall tydliga skillnader i de olika inställningarna.

I prislistan för Sverige finns hela tio bensinversioner och sju med diesel. Importören räknar med att utförandet ”Sport” blir vanligast och att fördelningen diesel/bensin blir 50/50.

Diskutera: Vad tycker du om Honda Civic Tourer?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Honda Civic Tourer 1,6i–DTEC Sport

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Honda Civic Tourer 1,6i–DTEC Sport

PRIS, FRÅN KR: 221 900.
MODELL: Femdörrars kombi.
SÄLJSTART: Mars 2014.
MÅTT, CM: L 453/B 177/H 148.
TJÄNSTEVIKT, KG: Ca 1 300.
MOTOR: 4-cyl rak tvärställd turbodiesel med direktinsprutning, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Borrning/slag 76/88 mm, volym 1 597 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 300 Nm vid 2 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,1 s.
FÖRBRUKNING: 3,8 L/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 99 g/km.
KONKURRENTER: Kombimodeller av Ford Focus, Opel Astra, Skoda Octavia, Toyota Auris, VW Golf med flera.

VAD NYTT? Kombiversion av Civic.
FÖR VEM? Den som söker en kompakt, rymlig kombi med härlig körkänsla.

PLUS: Motorer, utrymmen, köregenskaper, växellåda, finish.
MINUS: Hårt motorljud i bensinversionen.

Kommentarer

#1
2014-01-25 10:49

Tycker den är rätt snygg, kanske lite rörig i interiören. Massa skärmar och knappar framför föraren. Annars är den en full poängare med sitt stora och smidiga lastutrymme. Magic Seats är imponerande.

Skulle man ju absolut kunna tänka sig att titta närmare på om man behöver en kombi nån gång.

#2
2014-01-25 11:46

Golf dödaren! Desseutom en kul bil att köra och med en design som sticker ut ur mängden till ett vettigt pris och som är rymlig, kan det bli bättre? Knappast!

#3
2014-01-25 11:50

Verkar otroligt fin. Med Hondas superkvalitet så är den säkert mycket driftsäker också. Synd att den förmodligen aldrig kommer att säljas utanför europa. Hade varit ett klart alternativ när vi byter bil nästa gång om ca, tre år.

#4
2014-01-25 12:23

Diggar inte heller interiören, och det är lite av en dealbreaker. Även förra Civicen hade en gräslig blanksvart historia. Vill ha alla instrument samlade rakt framför mig, inte utspridda över halva bilen :P Ser rätt uddlöst ut när det inte finns en snygg keps runt mätarhuset heller... Typ som Volvos äldre inredingar - en trist sanddyn.

I övrigt verkar den ju trevlig dock :P De uppfällbara sittdynorna är smart (även om de knappt är först med det). Kanske lite VÄL mycket ninja-design över senaste generationen dock...

Det är rätt kul att den har större bagage än V70 när folk gnällde som fan när första bilderna kom, för att den tvungen var en helt värdelös kombi ;)

#5
2014-01-25 12:51

Vi får väl se Shogun om den kommer att "döda" Golf... Inte så säker på det som du tydligen är. Fast gillar man inte Golf så gör man inte det men det kan lätt bli lite "lustigt" när man tar alla tillfällen i anspråk att uttrycka sitt ogillande. Sen skall "Golf dödaren" skrivas som ett sammansatt ord Shogun - om du skulle få för dig att använda detta igen...:)
Personligen tycker jag inte om designen - tror det är en design som är rätt "ute" om några få år. Rymlig kan den dock vara och sen har jag fullt förtroende för Honda som märke så ur den synvinkeln skulle jag absolut kunna äga en Honda.Och slutligen är man ju inte sämre än man kan ändra sig när man sett den i verkligheten...:) Vår lokale Mazda/Honda-handlare har en mycket sympatisk säljare som säkert kommer att "tvinga" på mig en provkörning när bilen kommer i lager...:)

#6
2014-01-25 13:12

Jag uppskattar att hastighetsmätaren är ovanför ratten och närmare framrutan, precis som jag anser att det ska vara i en bil så man slipper flytta ögat ner mellan ratten. Den yttre designen har jag dock svårt för, bilen ser konstig ut helt enkelt med en massa linjer som för mig inte går ihop, det är en utmaning att göra en bil sportig i designen och samtidigt rymlig och praktisk - och här anser jag att dessa ambitioner krockar med varandra vilket har gått ut över stilrenheten.

#7
2014-01-25 13:17

Hondas superkvalitet ger jag inte mycket för.
Köpte en Civic av förra generationen helt ny och stod ut 4 månader samt 1000 mil innan jag bytte bort skräpet.
Skramlade överallt och var av allmänt undermålig byggkvalitet.

Tillverkas i England.

#8
2014-01-25 13:47

En bil med stort lastutrymme, som har linjer som en snygg sportbil och dessutom låg förbrukning. Det blir något att bita i för många lådformade törstiga kombibilar.

#9
2014-01-25 13:58

Junkers.

Bara för att din var dålig behöver inte alla vara dåliga. Jag känner folk som kör Civic och är otroligt nöjda med dem. Och jag var nöjd med alla de Honda vi haft. Inte ett fel.

#10
2014-01-25 14:10

Designen är så udda att den troligen inte blir omodern lika fort som t ex Volvos senaste överdrifter. Tänk på Citroën ID som var smått unik under hela sin långa livslängd. I Volvos fall har man tagit dagens alla trender och överdrivit dem till något som redan känns parodiskt.
Om Civicen är snygg vet jag inte riktigt, men den sticker ut - vilket är en prestation när det faktiskt inte gått ut över funktionen. Den rymmer ju mer än en V70 och har bättre sikt än Volvos senaste skapelser.

Helt klart ett intressant alternativ - om den bullrar mindre än de tidigare och om rostskyddet är bättre. Sen är det inte helt fel om den har bra strålkastare också.

#11
2014-01-25 14:11

Sen verkar det faktiskt ha betydelse var det är byggda. Läst lite på forum och tex Mazda byggda i USA verkar inte alls ha samma finish och kvalitet som de Japanbyggda. Att engelsmän använt uttrycket "hantverk" för att bygga skit i flera decennier är ingen direkt hemlighet. Kan mycket väl tänka mig att de är snäppet sämre på att sätta fast kabelpiskor ordentligt, skruva fast plast så det inte sitter i spänn etc. Skulle säkerligen kunna förbättras om Honda drev på med piskan. Till och med amerikaner kan ju bygga ihop Toyotabilar som upplevs lika kvalitativa som JDM-bilarna. De Toyotor som säljs här väl inte alltid tillverakde i Japan heller kan jag tänka mig.

Sen får man nog inte ha ALLT för höga krav på en Civic. Det är inga jättedyra bilar direkt. I den prisklassen är det en del plastknak etc. Speciellt när det är kallt. Skillnad på BMW som knarrar året om ;) ;)

#12
2014-01-25 15:35

Shogun
Det finns ett forum som heter Civinfo, där kan du fördjupa till i många timmar och beskåda alla de möjliga och omöjliga fel som förra generationen Civic drogs med.
Tyvärr höll den ordentligt låg nivå.
Jag kan bara tala för mina egna erfarenheter och tyvärr delade jag dem med en ohygglig massa andra på nämnd plats.

Accord däremot är en helt annan bil men den tillverkas inte i England heller.

#13
2014-01-25 16:51

Roger Skagerström!
Du menar att amerikanerna lyckas bygga Toyotor med lika usel kvalitet som japanerna själva?
Det är väl inget att skryta med, eller?

85 miljoner återkallningar kan inte ha fel...

Vore väl bättre om de gjorde som andra och monterar klart bilarna på fabriken istället?

#14
2014-01-25 16:59

Junkers: Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av Civic, själv är jag helnöjd med min med min efter 7 månader. Inget skrammel eller annat att irritera sig på.

#15
2014-01-25 17:11

z65!
En kompis till mig fick två olika växellådshaverier på sin Civic inom ett halvår.
Han sålde skräpet och köpte en Skoda istället.

#16
2014-01-25 17:28

Hälsingen: Det var ju tråkigt för din kompis, min växellåda funkar perfekt, och faktum är att den är den växellåda med bäst känsla jag hittils haft så det blir nog ingen Skoda för mig än på ett bra tag!

#17
2014-01-25 18:10

z65@ prova växellådan på fiat brava funkar lika bra ;-)

#18
2014-01-25 18:16

True believer: Mycket möjligt ,jag har aldrig kört en Fiat Brava så jag kan inte uttala mig om det!

#19
2014-01-25 22:22

Audi A8 har ju 25 rörliga Full-Led fram lysen, men den här ser ut att ha simpla halogen lampor?

#20
2014-01-25 22:30

Ja det är en simpel bil för oss simpla människor som inte har komplex för vår lilla.....

#21
2014-01-26 00:58

Alla Hondor som säljs i Australien tillverkas i Thailand numera och dessa verkar ha samma goda kvalitet som de tidigare japanska. Dock tillverkar varken Honda, Mazda eller Ford några kombibilar i Thailand. Däremot sedaner. Vi har blivit begåvade Honda City (Jazz sedan), Civic sedan, Mazda 2 och 3 sedan samt Ford Fiesta och Focus sedan. Ford och Mazda tillverkas sida vid sida i samma fabrik.

#22
2014-01-26 01:18

True Believer : Koenigsegg CCX går i nästan 400 km/h. Audi A8 går ju inte ens i 300.

Priskillnaden är ungefär den samma. Du börjar bli patetisk nu.

#23
2014-01-26 01:39

citerar:"Sen verkar det faktiskt ha betydelse var det är byggda. Läst lite på forum och tex Mazda byggda i USA verkar inte alls ha samma finish och kvalitet som de Japanbyggda."

Roger Mazda bygger inga bilar i USA, alla Mazdor har förr byggts i japan. Det var först nu i Januari de har påbörjat och levererat bilar byggda i sin nya fabrik i Mexico, men antar att ingen hittills har kunnat säga varesig bu eller bä om dessa. Då produktionen där startade den 7e Januari.

Vad det gäller Honda Civic så har den "vanliga" civicen sveriges nöjdaste ägare enligt autopedia http://autopedia.se/resultat/topplistor/bilmodell/helhet/

#24
2014-01-26 06:48

Borjeboy, Mazda har tillverkat Mazda 2 och BT50 i Thailand i flera år nu i en fabrik man delar med Ford.

#25
2014-01-26 10:29

borjeboy:
Alla Mazda6, för den amerikanska marknaden har byggts i Flat Rocks, Michigan, fram till Augusti 2012, då produktionen togs hem till Japan. även 1990-talets Mazda 626 och MX-6, för den amerikanska marknaden byggdes där. Mazda2 och 3, byggs mycket riktigt numera i Mexiko, och BT50, även för europamarknaden, byggs som nämnts i Thailand.

#26
2014-01-26 10:49

Calle Carlqvist skrev:
För bagaget blir det full pott.

För mig kan det aldrig bli full pott utan genomlastningslucka
eller 40/20/40 delning!

#27
2014-01-26 11:21

Roger Skagerström@ Nya Audi A8 och MB S-klass är likvärdiga motståndare i stora premium segmentet här en länk :

Koenigsegg CCX är opraktisk supersport bil, läst förresten om Lamborghini veneno? den såldes nyligen för 27 miljoner kr till en privat kund ;-)

#28
2014-01-26 16:58

"Vi provkör Hondas nya lastslukare"
Civic är en mindre mellanklassbil, att kalla den lastslukare är att överdriva.

#29
2014-01-26 18:04

Men du jämförde ljusinstallationen på A8 med den på Civic. Inte S-klass. Ditt troll.

#30
2014-01-26 20:11

Bortom, den är en storlastare, väldigt få bilar oavsett klass har större lastvolym och flexibilitet.

#31
2014-01-26 21:33

Storlastare? Jo för sin klass måste den väl räknas som en sådan. Dels lastar den inte bara mer än exempelvis V70, som väl är en sorts svensk standard, den kan till och med frakta yuccapalmer då det behövs :o)

#32
2014-01-27 09:19

Åter igen denna total fokusering runt en bils lastvolym i liter!
De flesta sedaner och halvkombilar har också stora bagage räknat i liter men det gör dessa knappast särskilt praktiska för det. Skall vid tillfälle titta på denna Civic men det skulle förvåna mig om den inte "faller" på samma punkter som sina konkurrenter. ( smalt mellan hjulhus/inlastning,låg takhöjd och sluttande bakruta. )

#33
2014-01-27 15:24

Det där är säkert ett bra köp. Kvalitet naturligtvis. Inredningen ger ett plottrigt intryck, men det är typiskt för asiatiska bilar, japanska såväl som sydkoranska.

#34
2014-01-27 16:00

Mistro:
Låter som en bra idé att faktiskt undersöka själv innan man dissar något.

#35
2014-01-27 16:23

Junkers: Kanske också bra att undersöka själv även innan man "hissar" nåt...:)
Överhuvudtaget så har man ju sina egna krav så vad som är bra eller mindre bra är ju ofta personligt. Och när det gäller rena liter-uppgifter om bilars bagagekapacitet så säger dom just bara hur många liter - inte hur dom är disponerade, bredd och höjd på bakluckan m m så det måste nog undersökas.

#36
2014-01-27 22:57

Självklart men jag har ägt en Civic och är väl förtrogen med deras smarta lastlösningar. Hur bred den är mellan hjulhusen misstänker jag finns uppgivet om det är viktigt.

#37
2014-01-28 06:34

Junkers - att du äger/ägt en vanlig Civic är nog inte speciellt relevant när vi talar om praktisk "lastnytta" på den nya kombimodellen av Civic. Det bl a jag och Mistro reagerar emot är att många biltillverkare skryter om "litrarna" bilen kan svälja men tyvärr behöver detta inte säga så mycket om den praktiska användbarheten - och det gäller absolut inte bara Civic kombi. Och behoven rent praktisk är även dessa olika - t ex vill jag personligen ha hyfsat stor yta medan t ex Raphael uppenbarligen nöjer sin med ett högt bagageutrymme med liten yta om man skall tro tidigare diskussioner - nåt som inte tillför speciellt mycket för mig personligen.

#38
2014-01-28 09:20

Populärt idag och så även på denna Civic är stuvfack i olika storlekar och inte så sällan befinner dessa sig under lastgolvet i bagaget. Det finns fiffiga benämningar på detta som skall låta praktiska men i praktiken handlar det om att få till ett lastutrymme utan lasttröskel. Ibland lyckas man och ibland inte men oavsett vilket så stjäl detta takhöjd och "riktigt" utrymme. ( volymen i dessa fack ingår i det totala antalet litrar )

Detta gör angivelserna än mer missvisande för stuvfack i all ära men hur ofta använder man dessa förutom då man packar för bilsemestern? Får hunden eller den där kartongen ifrån Ikea ( el dyl ) mer plats för att det finns ett lastfack under golvet?
Då man mäter upp till lasthyllan så tages ingen notis till hur bakrutan sluttar eller vilken takhöjd som finns i bilen. Inte heller om det finns en lasttröskel som effektivt begränsar användbarheten. Ofta ser det ut så att bagaget kanske uppmäter upp emot en meter i längd men mellan hjulhusen är det oftast under en meter. Mäter man sedan ifrån nackstödet (som är det som begränsar utrymmet) till bakrutan så får man sällan ett särskilt bra resultat ens på stora bilar. (mät ifrån baksätet med stängd baklucka)

Just utav denna anledning så tjatar jag om att folk skall sluta tänka så mycket i litersvolym då dessa siffror faktiskt inte anger verkligt utrymme. Tittar man på hur de flesta kombibilar ser ut idag så är det tydligt att vi i allmänhet inte längre behöver så praktiska bilar men jag vil ändå uppmana de som behöver en rymlig bil att noga jämföra mellan bilarna och därav mitt tjat.

#39
2014-01-28 09:58

Mistro - håller med dig till stor del men just stuvfack under innergolvet i bagaget uppskattar jag mycket för där kan man stuva undan grejor man behöver ha med sig utan att de tar plats och "far runt" i det normala bagageutrymmet. Bilar utan stuvutrymmen under innergolvet går i stort sett bort för mitt vidkommande av den anledningen.

#40
2014-01-28 12:58

Ja det är ju skillnad på stuvfack och stuvfack men i de flesta bilar brukar det finnas sådana fack både under golvet och/eller i sidorna där domkraft m.m får plats. Tänker väl närmast på de bilar som sägs ha "ställbara golv". Med dessa golv i "rätt" läge så blir lastytan jämn och den höga lasttröskeln försvinner. Praktiskt kan tyckas vid en första inblick men med sådana bilar går t.e.x en hundbur bort och även om buren gick in....hur kommer man då åt allt utrymmet under den?

I Hondans fall handlar det dock bara till synes om en lucka i golvet och det är ju klart att sådana utrymmen är praktiska till sådant som man vill ha med men sällan använder. (Man skall bara veta att dess rymd räknas med som lastvolym )

#41
2014-01-28 15:56

Sorry, jag vidhåller:
en bil på 450 cm kan inre vara ´storlastare´. Civic är en liten mellanklassbil... och hur man än virder och vänder måtten kan man bara ´kräma´ ur så ´många´ dm3. INGEN Civic kan komma i närheten av en V70... oavsett vad uppblåsta journalistsiffror må säga.

#42
2014-01-28 17:42

Tycker ni hänger upp er på onödiga detaljer.
För den som vill lufta sin yoccapalm är denna bil ett måste.

#44
2014-01-28 19:12

Jes - Civics lillebror heter ju Fit på vissa marknader så varför inte döpa om denna till Yukka...:)
Och till Raphael upprepar jag det jag sagt många gånger redan och det är att för många är inte höjden "under lastgardinen" det viktiga utan själva lastytan därför att all last kan inte staplas ovanpå varandra. Därför fungerar inte dina minibussar för alla.

#43
2014-01-28 19:13

Jag håller inte med. :) En C4 Grand Picasso II är 4,6 lång (rätt nära 4,5) och den lastar 704 under insynsskyddet, med sätena i andra raden på plats. Och den lastar 1873 med sätena nedfälld. Detta att jämföra med V70 575 med baksätet på plats, och 1600 med baksätet nedfällt. Hur kan nu detta komma sig, för V70 är ju längre? Jo, lösningen är att bygga på höjden!

Och som jag har förstått det så bygger nya Civic också på höjden till viss del, om än inte lika mycket som en minibuss. :) Men höjden maskeras av linjerna. Utanpå är den inte så hög egentligen men lastgolvet till taket har ett bra avstånd och det gör mycket... En V70 är grund bak, är rätt låg invändigt mellan lastgolv och tak, det förlorar den på. V70 är inte särskilt rymlig för sin storlek, den är inte så effektivt paketerad.

#45
2014-01-29 09:48

Raphael har i alla fall rätt i att en C4 Grand Picasso är betydligt rymligare än en V70 eller för den delen någon annan stor kombibil. Längden på bilen är inte det viktigaste utan som sagt hur bagaget är utformat. Mäter man sedan även volymen över lastskyddet så blir skillnaden än större till den högre bilens fördel.

#46
2014-01-29 11:02

Mistro - nu har ju Raphael talat sig varm för C3 Picasso många gånger och ansett att dess bagage är minst lika bra som de kombibilar i Golfklassen erbjuder. Men det är där han villar bort sig en hel del för många har nog antagligen samma behov som jag - alltså av lastyta och inte främst lasthöjd.
C4 Grand Picasso är ju en förhållandevis stor och hög bil så den har säkert bra bagagerum om man skippar de bakre stolarna. Sen är frågan om den tål lasten m a p de tveksamma undanmanöveregenskaperna som dess "lillebror" - alltså den vanliga C4 Picasso - hade i Euro Ncap-testen. Att lasta högt och tungt brukar inte befrämja undanmanöver-egenskaperna men har man bara lätt last så fungerar det säkert bra.

#47
2014-01-30 09:04

Jo jag vet "Pi",..bara en kommentar om att en bil på 4,5 meter KAN vara väldigt rymlig p.g.a att de är högre. Till denna klassen hör också t.e.x Scenic som är väldigt rymlig i skuffen trots att bilen är hyfsat kort. Med tillägget "Grand" får man än mer plats om man inte använder de två extra stolarna bak. Dessa bilar skall dock inte som du säger förväxlas med C3 Picasso ...

#48
2014-02-01 12:41

Vilket utrymmesbehov man har varierar naturligtvis väldigt.
Tidigare mätte Vi Bilägare med ett gäng väskor, vilket troligen är ganska representativt för semesterfiraren. Nu mäter de med hårda, stora backar, vilket innebär att en bil med två centimeter lägre takhöjd än en annan rymmer betydligt färre backar. VB gör naturligtvis detta eftersom man aldrig kommer att fylla utrymmet med vätska eller lecakulor - men vem fyller bilen med så skrymmande saker som backar? Jag tycker väskorna var bättre.
VDA-normen mäter väl upp till insynsskyddet, men jag vet inte med vad.

Har man lastkydd, galler, så kan man naturligtvis lasta högre än annars.
Semesterpackning kan ofta stuvas in så att skrymslen utnyttjas bra, men möbeln från IKEA har andra krav.
Kommer man från brädgården är det bra med fällbart främre passagerarryggstöd.
Kylskåpet, liksom hundburen, ställer krav på måttet mellan hjulhusen och att bakluckan inte sluttar för mycket.
Det mesta går att stapla, men inte allt, och då är golvytan viktigast.
Höga blommor kan i bästa fall ställas på golvet i baksätet - och särskilt då i denna Civic.

Så en mindre bil kan klara transportbehovet minst lika bra som en större - eller inte.
Inte så mycket att tjafsa om.

#49
2014-02-02 00:02

VDA mäter väl med.. luft? :P Hur som ser Civicen vettig ut ur den synpunkten. Hjulhusen tar ju inte mer bredd än lastöppningen tex.

Kom och tänka på - den borde heta Civic Aerodeck :P Coolt ord som användes för lite ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.