Bild
Nästa artikel
Halvkombin är ganska extrem men Civic finns också med en nedtonad sedankaross. Förra generationens kombi sålde för dåligt, därför kommer ingen ny.
Flera märken är på väg att införa eller har redan infört avgasrening med AdBlue - inte Honda.
Ovanligt låg sittposition ger viss sportbilskänsla och knöligt insteg.
Oregelbunden form, ganska hög tröskel och sidohängt insynsskydd.

Provkörning: Honda Civic (2018)

Provkörning

Den nya dieselmotorn i Honda Civic möter de senaste tuffare avgaskraven - utan en droppe av tillsatsmedlet AdBlue. Motorn övertygar också på andra sätt.

Allt fler tillverkare förser sina dieselmotorer med avgasrening som kräver att bilägaren med jämna mellanrum fyller på med AdBlue. Tillsatsvätskan, som trots namnet är genomskinlig, sprutas in i en speciell katalysator och simsalabim så minskar utsläppen av kväveoxid, den giftiga gasen som hamnat i fokus i dieseldebatten.

Kruxet är att tekniken är dyr, 10–15 000 kr per bil enligt vissa uppgifter, plus att det blir ytterligare en vätska att hålla reda på.
Honda struntar dock i AdBlue och ändå uppfyller den uppgraderade dieselmotorn i Civic – i grunden samma maskin som finns till CR-V och HR-V – de skärpta kraven i den senaste miljöklassen (Euro 6D-Temp).

Motorn är en av de första som har testats i riktig trafik med mobil mätutrustning. Hemligheten ligger i en ny katalysator som, utan tillsatser, bryter ned kväveoxiderna till godkända nivåer.
– Vi har hittat den optimala utformningen och vi ser till att temperaturen hela tiden är optimal, säger Ko Yamamoto, teknisk talesperson på Honda.

"Frågan är om Honda klarar sig utan avgasrening med Adblue när reglerna spetsas till 2020."

Att motorn är urtrevlig att köra gör inte saken sämre. Gången påminner nästan om en bensinare, det finns inga vibrationer att tala om och heller inget dieselknatter. Stark som attan är den också, bra drag från låga varv gör körningen avspänd.
Än så länge är manuell låda det enda alternativet, en smidig sådan med en mekanisk känsla när växlarna går i. Vid 100 km/tim jobbar motorn på vilsamma 1 700 varv. Senare i år tillkommer en niostegad automat i utbudet.

Provkörningen var för kort för att göra en vettig förbrukningsmätning. De officiella siffrorna är låga men har de bäring i verkligheten? Påslaget för dieseln är 13–14.000 kr jämfört med den trecylindriga enlitersmotorn på 129 hk. Bränslekostnaden blir lägre men det krävs många mil för att ”köra in” skillnaden.

Vad som är uppfriskande är att Civic är en egen karaktär i Golfklassen. Den senaste modellen, som funnits på marknaden i drygt ett år, sticker ut med en ganska vågad design. Snabb styrning, spänstigt chassi och låg körställning bidrar till att göra den japanska bilen till en av klassens mest körglada. Fjädringen är ganska fast men inte obekväm ens på dåliga vägar. Hög ljudnivå på grov asfalt är dock en miss.

Civic har vuxit till en stor bil med goda utrymmen för passagerare, lastutrymmet är bara medelstort för en bil på 4,5 meter. Säkerhetsnivån är femstjärnig enligt Euro NCAP, automatisk nödbroms är standard.

Frågan är om Honda klarar sig utan avgasrening med Adblue när reglerna spetsas till 2020.
– Om det krävs så har vi inget val men vi ska göra allt vad vi kan för att slippa tillsatser, säger Ko Yamamoto.

Diskutera: Vad tycker du om Honda Civic?

Honda Civic 1.6 i-DTEC Comfort

Pris, från kr: 211 900.
Säljstart: April.
Mått, cm: L 452/B 180/H 143.
Bagagevolym, l: 414–1 245.
Tjänstevikt, kg: 1 301.
Max dragvikt, kg: 1 400.
Motor: Fyrcylindrig dieselturbo,
volym 1 597 cm3, max effekt 120 hk (88 kW) vid 4 000 v/min, max vridmoment 300 Nm vid 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, manuell sexväxlad låda.
Prestanda: Toppfart 201 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,8 s.
Deklarerad förbrukning: 3,5 l/100 km, CO2-utsläpp 93 g/km (gamla körcykeln NEDC).
Konkurrenter: VW Golf, Hyundai i30, Mazda 3, Kia Cee’d, Peugeot 308, Skoda Octavia, Opel Astra, med flera.
 

Plus: Stark motor, smidig avgasrening.
Minus: Är det verkligen värt att betala prispåslaget?

Vad nytt? Uppgraderad dieselmotor.
För vem? Dieseltrogna som gärna slipper AdBlue.

Kommentarer

#1
2018-03-17 14:48

Varför ska man köra in "skillnaden". Vill man ha en starkare mer körbar motor så får man i allmänhet betala för det. Gäller även för bensinmotorer. Men i dessa tider skulle man vilja veta exakta NOx och PM-värden eftersom fokus ligger på det. Om de inte är extremt låga så är förmodligen intresset från eventuella köpare också lågt.

#2
2018-03-17 15:07

Nu när dieselbilarna kommer att kräva att kisset verkligen tillsätts för avgasreningen när dieselbilarna kommer att avgastestas i verklig trafik vilket inte gjorts tidigare kommer behovet av urinen öka vilket gör att dieselbilisterna får handskas mer med en vätska som behöver skyddshandskar när den hanteras och som fryser till is redan vid - 11 grader.
Om urinen tar slut så går dieselbilen inte att starta längre vilket Hondaägarna slipper med en bil som producerar urinvätskan själv i katalysatorn vilket även spar pengar då varken Ad-blue eller dess påfyllning är gratis. Honda leder tydligen dieselbilstekniken före europeiska dieselbilstillverkare.
Honda är bland de första bilarna som testas med den nya sertifieringen som sker med bilarna i verklig trafik står det här.
https://hondanews.eu/eu/en/cars/media/pressreleases/112312/upgraded-dies...

#3
2018-03-17 15:50

Adblue kommer nog bli kostsamt att hålla igång.
Bra Honda!

#4
2018-03-17 17:32

4-vägskatalysator?

#5
2018-03-17 17:31

Testa och kolla bilen i ett avgastest. Min spekulation är att man faktiskt inte klarar Euro 6d-TEMP med RDE utan AdBlue.
Finns det någon annan tillverkare som gör det? Det är ju inte så att 4-vägskatalysatorer med NOx-nedbrytning inte funnits för någon annan att använda.
Så om ingen annan gör det så är mitt tips: Honda har ingen magisk sås. De fuskar.

#6
2018-03-17 17:58

Den har klarat av RDE testen iaf.
Vågar dom fuska i dagsläget?

#7
2018-03-17 18:45

Kolla på t ex reg.nr XSB783 på https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/
Där kan ni se uppmätta utsläppsvärden även enligt den nya WLTP-normen för denna motor.

#8
2018-03-17 18:46

Japansk finurlighet får saker och ting att fungera........sa någon att japaner bara kopierar......

#9
2018-03-17 19:12

Honda har tagit täten. Jag menar när det gäller storleken på fejkade luftintag/utsläpp i stötfångarna. De är enormt fula!

#10
2018-03-17 19:34

Intressant att det finns med WLTP-normen från transportstyrelsen med Honda Civic fordonet tillverkat 2018 februari.
Gamla NEDC blandad körning är 93 g/km.
Nya WLTP blandad körning är 118 g/km.

#11
2018-03-17 19:35

Honda har alltid varit bra på motorer,med sin "tornado" liknande insug på 70- talet vvt osv.Nu også en ny katalysator som skär ned på konsumtion av kemikalier och gynnar miljö i stället for de kooperativa.

#12
2018-03-17 20:09

Jag vill inte ha en dieselbil men jag är imponerad över att Honda knåpat ihop en maskin som inte kräver tillsatser. Att hälla i extraflaskor i soppan hör till Trabant och tvåtaktssaabar.

#13
2018-03-17 20:27

Jag är ändå inte övertygad om att det inte krävs en separat kemisk process för att neutralisera kväveoxider. Att sedan AdBlue inte är blå beror förmodligen på att ordet Blue ytterst syftar på vår planet och förstås därmed på miljönytta och möjligen klimat.

#14
2018-03-17 21:41

Tidigare Mazda var första avancerad med SKYACTIV-D och idag kom en helt ny Honda Civic med avancerad med i-DTEC.
Är det Honda kom förbi bästa resultat än Mazda när det gäller renaste motor med extremt låg utsläpp, tystast och ingen diesel knatter vid vinterkyla?

#15
.
2018-03-18 01:25

Ad blue tiltsätts inte i "soppan" Världens

#16
2018-03-18 07:23

Dieseln är redan dött. Denna kommer floppa rejält.

#17
2018-03-18 08:07

Honda är kända för flera av sina motorer, en drygt 20 år gammal jordfräs med en liten Honda motor går fortfarande himla fint tyst och snålt. Jämfört med Briggs & Stratton motorer så verkar de komma från 2 olika världar, så välj trädgårdsmaskiner med Honda. När det gäller bildesign är denna bil något som borde varit passerat för flera decennier sedan, ingen eller få kommer att vilja ha denna bil även om motorn skulle hålla vad den lovar.

#18
2018-03-18 09:16

Reinhard: RDE som körs iom Euro6d-TEMP säger nästan lika lite som tidigare. RDE är egentligen fortfarande lite för snäll.
Folk missförstår dessutom vad testerna innebär. Det är fortfarande så att bilarna och motorerna kvalificeras mot ett test.
Det enda det betyder är att _det går_ att köra såhär. Betyder inte att du kör såhär och det betyder inte att om du startar i -35 i arktis, golvar pellen med släp på kroken så kommer den hålla alla koldioxid och avgaskrav. Testerna ser inte ut så.

Körmönster, miljö, last och allt annat är extremt diverst. Det finns inget enstaka "test" för att täcka det.

#19
2018-03-18 09:20

Nu är du hård Lasse, alla bilar som vill sälja i Kina behöver bling-blingplast se bara på v90 xc, trågskydd av plast det är uppenbarligen där bara för att se ”exklusivt” ut.

#20
2018-03-18 10:39

Såg en blågrå Civic Sport igår. Mycket snyggare i verkligheten än på bild, särskilt i den färgen... sticker som sagt ut mot övriga på ett förtjänstfullt sätt.

#21
2018-03-18 15:53

Moget att kalla Adblue/urea (karbamid) för kiss. Karbamid används i en mängd produkter. Chansen är stor att du t ex smörjer in dig med "kiss", eller har "kiss" på läpparna när de är torra. Urea framställs kemiskt och är inte urin!

Att Adblue fryser vid -11 grader är inte ens ett teoretiskt problem eftersom tanken och vätskan värms till flytande på några sekunder. Och ja, om man skiter i att fylla på AdBlue trots veckor av påminnelser, så kommer bilen till slut inte att starta, precis som att bilen inte startar om du låter bli att tanka ...

#22
2018-03-18 17:00

Tanken på dryga 15 liter,värms på sekunder?
När man stänger av bilen,blåses rören rena fram till inm punkten?(exvis Volvos lösning då)

#23
2018-03-18 18:24

@Reinhard, tror du SCR-systemet behöver 15 liter för att fungera? Det krävs några droppar ..
För det andra så tar det extremt lång tid att få 15 liter vätska att genomfrysa med en så låg fryspunkt.

#24
2018-03-18 19:33

ok Styrbjörn lite tog jag i, smaken kan ju variera oss, men jag tycker inte alls om varken baken eller frontens stora utskjutande sjok. Har inget emot Honda annars som du kanske förstod. Önskar jag hade fler maskiner med Hondamotorer som har gjort mycket gott intryck på mig, de kanske är lite dyrare än andra men går himla fint.

#25
2018-03-18 20:52

Swemba,Jag tror att dessa system är ofunktionella när tempen kommer runt vätskans fryspunkt,kanske kan någon på ViB ta kontakt med Volvo och få redovisat funktionen under svensk vinter?
Pumpa slush vill man nog undvika,skulle vara kul att få förklarat hur man löst det med funktionen i kyla.

#26
2018-03-20 11:35

Reinhard, det finns viss uppvärmning men visst tar det tid att få grejerna att funka - kravet är att vid kallstart i -15 ska det ta högst 20 minuter innan SCR börjar fungera. I de flesta fall går det sannolikt snabbare än så, men å andra sidan är det ju inte helt ovanligt med lägre temperaturer än -15 så många av resorna i rejäl kyla görs med mkt reducerad NOx rening. Påverkan på fordonet verkar variera högst väsentligt mellan märkena, vissa har inga problem alls medans andra strular rejält - var det inte någon på forumet som hade stora problem med en sprillans ny Ford van?

#27
2018-03-20 13:31

Smaken och utseende kan man ju diskutera i oändlighet, ända sedan generation 8 har ju designen varit lite udda. Personligen tycker jag det är en kul bil som sticker ut lite bland alla gråa tråkiga bilar, man blir glad när man ser den. Sen är den ju en fantastiskt skön och roligt bil att köra men ett chassi som gillar kurvor och bara ber om mer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.