Bild
Nästa artikel
Nya Honda Civic kommer från start som halvkombi. Senare lanseras även en fyradörrars sedan och efter semestern dyker prestandaversionen Type-R med 320 hk upp.

Provkörning: Honda Civic (2017)

Provkörning

Nya Honda Civic har svällt rejält och mäter numera över 4,5 meter mellan stötfångarna. Den har även vuxit som bil och såväl köregenskaper som drivlinor håller hög klass. Men varför finns ingen kombi?

Honda Civic är ett modellnamn med anor. Det har hängt med i över 40 år och när bilen nu kommer i ny skepnad är det den tionde (!) generationen i modellserien. Få bilar i Golf-klassen klår den nya Hondan när det gäller yttermått. Avståndet mellan stötfångarna är hela 452 centimeter och det gör att Civic med stormsteg närmar sig mellanklassen. Bara en dryg decimeter fattas till bilar typ Volvo S60 och jämfört med en VW Golf är nya Civic mer än 20 centimeter längre. Det är faktorer som givetvis påverkar stadssmidigheten negativt, åtminstone  när det gäller att baxa in bilen på trånga p-platser och sno runt i täta trafikmiljöer.  
 
När det handlar om köregenskaperna i stort finns inte mycket att klaga på. Tvärtom får nya Civic tummen upp på de flesta punkter. Styrkänslan är närmast perfekt och bilen reagerar i alla lägen kvickt och med exakt precision på förarens rattkommandon. Något som blir extra tydligt när vi sätter den japanska Golf-utmanaren under lite tuffare press på de slingriga bergsvägarna i Pyreneérna, strax utanför Barcelona, där provkörningen äger rum. 
Det känns som hemmaplan för Hondan. Den löper genom de tvära krökarna hur stadigt, följsamt och förtroendeingivande som helst. Men bilen har ett bredare register än så och upplevs som smidig och enkel att hantera i de flesta situationer; lättkörd i stan och stabilt bekväm på snabba landsvägsetapper.
 
Även motormässigt övertygar den nya Hondan. I basversionen sitter en nytuvecklad trecylindrig bensinturbo på 1,0 l/129 hk. Den låter ettrigt sportig vid hård acceleration, men jobbar lent och tyst vid normal belastning. Såväl effekt som vridmoment känns fullt tillräckliga för vardagsbruk. Däremot återstår att se hur mycket bränsleförbrukningen – 4,8 l/100 km enligt deklarationen – skenar när bilen körs i verklig trafik. 
 
Den exakta och lättarbetade växellådan förstärker det positiva intrycket av drivlinan, som ger en behaglig känsla av teknisk förfining. Vill man ändå slippa att växla manuellt finns en nyutvecklad steglös automatlåda (CVT) med sju simulerade växellägen att tillgå för 15 000 kronor extra. Nya generationen Civic går även att få med en mer potent kraftkälla, i form av en 1,5-liters bensinturbo på 182 hk. Den kostar från 236 900 kronor, 40 000 kronor mer än man får ge för en Civic 1,0 Comfort.

"Smarta fällningssystemet ”Magic seat”, där baksätets sittdynor hade en biostolsfunktion, bantats bort. Nu går bara ryggstöden att fälla, vilket ger en klart sämre flexibilitet än i den tidigare modellen."

Honda säger sig ha lagt ned massor av krut på att förbättra ljudkomforten i den nya bilen. Speciellt mycket jobb har lagts på att dämpa däckbullret, en av de allvarligaste skönhetsfläckarna på den nuvarande modellen. Hur de åtgärderna fungerar på grov asfalt väntar vi med att bedöma tills vi kört bilen  hemma i Sverige. På säkerhetsfronten har Honda valt att utrusta alla versioner av nya Civic med sitt Sensing-paket, som bland annat innehåller aktiv farthållare, autobroms och filhållningssystem. En klok åtgärd!
 
Kupéutrymmena i den nya bilen är klart generösare än tidigare, vilket inte är så konstigt med tanke på de kraftigt utökade yttermåtten: 14 cm på längden och tre cm på bredden. Enda anmärkningen gäller takhöjden bak som störs av den sluttande taklinjen. Dessutom har det smarta fällningssystemet ”Magic seat”, där baksätets sittdynor hade en biostolsfunktion, bantats bort. Nu går bara ryggstöden att fälla, vilket ger en klart sämre flexibilitet än i den tidigare modellen. 

Själva lastutrymmet är generöst och en listig innovation är insynsskyddet, som går åt sidan istället för framåt. Därmed behöver det inte tas loss när baksätet fälls för att ge plats åt mer skrymmade prylar. Men den som vill ha riktigt bra lastmöjligheter får se sig om efter något annat än en Honda Civic. Någon kombi finns märkligt nog inte på programmet som, förutom halvkombin, begränsar sig till en coupe-modell (som inte tas till Sverige) och en fyradörrars sedan som lanseras i början av maj.
 
Diskutera: Vad tycker du om Honda Civic?

Honda Civic 5D 1.0 Comfort

Pris, från kr: 196 900 kr.
Säljstart: Mitten av mars.
Mått, cm: L 452/H 143/B 180.
Bagagevolym, l: 478–1 267.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 300.
Motor: 3-cylindrig direktinsprutad bensinturbo, 988 cm3. Maxeffekt 129 hk (95 kW) vid 5 600 v/min. Max vridmom. 180 Nm vid 1 700–4 500 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Steglös automat (CVT) tillval för 15 000 kr. 
Prestanda: Toppfart 201 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,5 s.
Deklarerad förbrukning: 4,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 110 g/km.
Konkurrenter: Audi A3, BMW  1-serien, VW Golf, Opel Astra, Ford Focus, Mazda 3, Kia Cee´d, Hyundai i30, Toyota Auris, Seat Leon, Peugeot 308, Renault Mégane, Citroën C4 med flera.

Kommentarer

#1
2017-04-08 11:10

Tror nya Civic kan bli riktigt intressant för svenska köpare först när/om man får den nya hybriddrivlinan. Honda har en ny hybridteknik liknande den Kia har i Niro. Det är då en ca 1,6 liter bensinmotor med dubbelkopplingslåda (Honda har 7 steg mot Kias 6) och elmotor med batteri för bromskraftsåtervinning. Hoppas det alternativet dyker upp snart.

#2
2017-04-08 12:09

Vet ju att smaken är som baken, och allt det där. Men i mitt tycke så är Hondas bilar rent fula! Den här är något bättre än den gamla men forfarande en extremt udda fågel..

#3
2017-04-08 13:35

Nya Civic är ingen Civic utan en Honda Quintet. Quintet var en modell mellan Civic och Accord, på den tiden slutet av 70-talet och början av 80-talet då Honda gjorde snygga bilar till skillnad från nu. Nya "Civic" är för stor och för ful, ser krockad ut redan som ny. Förra modellen var mycket snyggare.

#4
2017-04-08 14:43

Längre, lägre, bredare... dessutom sänkt förarsits. Ingen bil för seniorer...

#5
2017-04-08 15:54

Håller med Peter B. Skall väl egentligen inte uttala mig innan jag sett den i verkligheten, men på bilderna ser den ut som en gammal Opel Manta som man hängt lite extra plast-kit på.

#6
2017-04-08 16:44

Ser bra ut. Men vad i hela fridens namn tänkte de med när de designade bakändan?
Två designteam:
Front, sida, medelålders gubbar som gillar lite mindre bilar.
Baktill, fjortisar höga på braj?

#7
2017-04-08 17:27

Sedanen ska granskas å provköras..

#8
2017-04-08 17:45

Varför i hela friden har man tagit en bra bil och gjort den sämre? Och vart tog kombi modellen vägen? Tror inte på en alltför liten cylindervolym på motorn. Vad håller Honda på med?, vill de sälja ännu mindre volymer!?!

#9
2017-04-08 17:49

Jag var och provkörde 1,5 turbo med CVT låda, jag tyckte den var riktigt trevlig och rymlig.Motorn kändes stark och gick tyst. Lådan växlade riktigt fint och kändes som en vanlig automatlåda tyckte jag. Bra komfort och snygg interiör samt naturligtvis fin körkänsla hade den med, utseendet är ju en fråga om tycke och smak så det lämnar jag därhän, Däremot kan man tydligen inte få dragkrok på 1,5 turbon tack vare de centralmonterade utblåsen, hur tänkte man där? 1,0 turbon får tydligen bara dra 1200kg så där missar man nog en och annan presumtiv köpare som vill kunna dra husvagn.

#10
2017-04-08 20:08

Vidstige, Hondas låda är inte 7-växlad. Den är steglös med simulerade lägen.

Tycker att man ska vänta med att uttala sig om utseendet tills man sett den i verkligheten. Jag var i Kalifornien i höstas och där kryllade det av nya Civic, tror det var den mest sålda bilen där under 2016. Så nog säljer den... iaf på andra marknader.

Att man gjort den sämre skulle jag inte säga, snarare bättre på alla sätt förutom att den saknar magic seats. Annars är den nog klassledare i det mesta, men det får väl ett mer ingående test visa. Kombi kommer inte komma, detta då Honda Europe behandlas med vänsterhanden och globalt sett är kombimarknaden väldigt liten.

Ha bara kört 1.5T med CVT och jag blev imponerad av drivlinan. CVT lådan var lätt den bästa steglösa låda jag kört och motorn var en riktig pärla. Även 1.0T har fått fina ord, i Teknikens Värld fick dom omdömet "bäst i klassen" efter en kortare provkörning, alltså i konkurrens med andra så små motorer. Detta är i princip är de första överladdade bensinmotorerna från Honda så det ska bli spännande att se vad de kan göra i framtiden. Det ska bli intressant att se förbrukningssiffror, de har ju tidigare lyckats få fram riktigt snåla drivlinor på diesel-sidan.

Dock är det ju en riktig miss att man inte kan få dragkrok på 1.5T sport och på sport+ kan man inte heller ha takräcke pga soltaket. Vill man ha dragkrok med stora motorn från man köpa en Prestige (skinnklädsel och värme i baksätet) som har dolda sidomonterade utblås.

#11
2017-04-08 21:47

@Vidstige

Honda, Lexus, Subaru och Toyota som bygger alltid CVT eller Hybrid E-CVT.
Dubbelkoppling kommer inte framtid med Honda, Lexus, Subaru och Toyota.
Jag har kollat Honda dubbbelkoppling med nya modellen på google men hittar inte.
Du bara vill tror som är "hoppas" och vill satsa produkter?

#12
2017-04-08 21:52

Säkert bra, men utseendet nej.

#13
2017-04-08 22:29

@VW Polo 2012

Ja, fast är ju Japansk är utseende som är fula futurisk byggd.
Jag gillar design som är mjukare och snyggare linjen är Italien, Koreansk, Spanien och Tyskland.

#14
2017-04-08 22:36

@GF

Honda/Acura säljer modeller med DCT men inte i Europa/Sverige.

Acura TLX (ersättaren till TSX "vår Accord) och Acura ILX (lillebror till TLX) säljs med en 8-växlad DCT med momentomvandlare tillsammans med K24-motorn (4cyl 2.4 liters NA, typ samma som i vår Accord). Den ska av vad jag läst och sett i provkörningar inte lida av den ryckighet i låga farter som många andra DCT lådor lider av.

#15
2017-04-08 22:43

@Sammen

Tack för synpunkter. Visst håller med dig DCT ryckningar på låga hastighet efter jag har läst på olika bilmärken som ägare och biljournalist.

#16
2017-04-08 23:08

Ser ut som "Startrek kommer", tyvärr har Japanerna fler bilar ur Startrek programmet. Synd, för rent mekaniskt brukar de vara riktigt riktigt bra. Hade de bara fått ordning på utseendet så hade säkert sålt bättre.

#17
2017-04-09 17:16

@optimus. Honda civic är en av världens mest sålda bilar i sin storleksklass. I USA var denna nya modell (den säljs där sen länge) den mest sålda 2016. Så jag tror inte utseendet är så avskräckande. Men smaken är förstås olika.

#18
2017-04-09 19:12

Två fel av två möjliga i kommentar #1,

Denna kommer inte inte att erbjudas med hybridlina eller med dubbelkoppingslåda.

#19
2017-04-10 08:41

Har ni kommit fram till om bilen är snygg eller inte? Resten av världen väntar på ett klargörande.

#20
2017-04-10 16:01

Åttiotalsfuturismen verkar stå sig än. Även om instrumentbrädan blivit mer konventionell. Kanske ett alternativ för de som tycker att Golf är för tråkig och menlös?

#21
2017-04-10 17:07

Att en bil säljs i stora upplagor i USA är långtifrån ett säkert tecken på god design och god smak... snarare tvärtom. :)

#22
2017-04-10 19:18

Det har knappast gått att sälja franska bilar i USA, pga kvaliten.........? Men nu ska man försöka igen ;o)

#23
2017-04-10 19:34

Kan få en jättestor Avensis för det priset! Dessutom bra rostskyddad!

#24
2017-04-10 23:01

Förstår inte riktigt jämförelsen mellan Civic och Avensis. De har väl inget gemensamt utöver att de båda är japanska och lockar nog helt olika kunder.

#25
2017-04-11 16:05

Jag såg den idag, en vit och en grå. Ursnygg. Stor risk att jag köper. Har tidigare haft en Legend.

#26
2017-04-11 21:59

Honda är inte fransk Shogun.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.