Bild
Nästa artikel
Muskelmassa. Ford Mustang har blivit en storsäljare i Europa.
Femlitersmotorn är en modern konstruktion som nu fått ännu mer effekt, 450 hk mot 435 tidigare.
Stolarna och tolvtums instrumentskärm (tillägg) är nyheter i den ombonade inredningen.
Baklamporna har filats till en aning, liksom ”diffusorn” i stötfångarens nedre del. Ändå bekant!

Provkörning: Ford Mustang (2018)

Provkörning

Lätt facelift och flera tekniska nyheter för sjätte generationens Mustang – en urstark och ändå snäll sportbil med brett anslag.

Sedan Ford i samband med en rejäl förändring av modellen beslöt sig för att satsa på Mustang i Europa 2015 blev den vår världsdels mest sålda sportiga bil. Drygt 33 000 exemplar rullar sedan dess på vår kontinent.

Den modifierade 2018/19 års modell beräknas säljas i 500–600 exemplar i Sverige per år och populariteten är inget konstig alls. Förutom att Mustang är ett av världens mest kända varumärken är bilen snudd på ett fynd. Inte bara en allmänt kul uppenbarelse med motor och muskler utan också en klart duglig körupplevelse även för den med höga krav.

Front och bakparti har slipats till, interiören har bättre materialkänsla och nya stolar, V8-motorn har något ökad volym, större effekt och flera nya detaljer (oljetråg av lätt plast till exempel). V6-motorn på 3,7 liter har slopats och den fyrcylindriga med turbo har sänkt (!) effekt från 315 hk till 290, samtidigt bättre vridmoment. Förarmiljön kan förses med en 12-tums informationsskärm där de fem olika körprogrammen har sin egen visning. Nya körläget ”drag mode” värmer bakdäcken (spinner loss dem) för snabbare start (”at dedicated drag strips” enligt pressmaterialet).

"De feta däcken biter ända tills man enkelt vill bryta ut bilen i bakvagnssladd."

Stötdämpare med ”elektromagnetiskt” styrd hårdhet är extrautrustning, liksom olika prisvärda ”custompaket”. Avgasljudet kan justeras, bland annat med ”Quiet mode” för grannsämjans skull. Åtskilliga krocksäkerhetsdetaljer har lagts till för att mildra det nesliga resultatet i Euro NCAP för några år sedan (två stjärnor). Den nya automatlådan med tio växlar arbetar snabbt och effektivt för att ge mesta möjliga fart och minsta möjliga törst (nåja!). I något av sportlägena åtföljs dock skiftena av syntetiska, ”tuffa” ljudpuffar som åtminstone jag tycker blir tramsiga i längden.

Väghållningen är utmärkt. Hjulupphängningarna står inte efter någon mer utpräglad sportvagns och de feta däcken biter ända tills man enkelt vill bryta ut bilen i bakvagnssladd. Fjädringen känns allroundkunnig, karossen kränger inte mycket och åkkomforten är klart anständig. Jag hade önskat mig en mer konsekvent styrkänsla. Nu löper ratten väldigt lätt kring mittläget, sedan markant trögare. Det hämmar precisionen.

Vill man klara sig undan den kraftigt höjda skatten (upp till 21 000 kronor) första åren gäller det att komma åt en av de cirka 75 bilar som registreras före 1 juli. Det kan bli svårt, suget efter en Mustang är stort. Inte konstigt!

Diskutera: Vad tycker du om Ford Mustang?
 

Ford Mustang Fastback GT 5,0

Pris, från kr: 486 500.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 478/B 192/H 138. bagagevolym, l: 408.
Tjänstevikt, kg: 1 831.
Motor: Längsmonterad 8-cylindrig V, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Volym 5 038 cm3. Max effekt 450 hk (331 kW) vid 7 000 v/min. Max vridmoment 529 Nm vid 4 600 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, diffbroms, tioväxlad automatlåda alt. sexväxlad manuell.
Prestanda: Toppfart 249 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,3 s.
Deklarerad förbrukning: 12,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 270 g/km.
Konkurrenter: Chevrolet Camaro, Dodge Challenger, Jaguar F-Type, Porsche 718 Cayman.

Plus: Kul körupplevelse, motor, utrustning, åkkomfort, pris.
Minus: Något inkonsekvent styrning.

Vad nytt? Ökad effekt, fler växlar, mer utrustning, kosmetik.
För vem? Sportbilsälskare med smak för traditionell USA-stil. 

Kommentarer

#1
2018-05-13 11:20

Vill gärna ha en Ford Mustang, en sådan läckerbit som ”Junker” just har köpt!

#2
2018-05-13 11:44

Inte snäll mot miljön! Obegripligt att man kan lägga så mycket pengar på en Ford istället för en sofistikerad Alfa istället.

#3
2018-05-13 12:10

Om pengar och platts fanns skulle jag starkt överväga köp.
Amerikanskt stål och V8 det är grejer det och går aldrig ur blodet.
Vad ska man med en alfa eller Porsche till?? Det finns ju ändå inga vägar för sånt och i mina ögon är det inte det minsta fränt.

Min första och enda Mustang var en 65a med rallypac och köptes för 14,500 och såldes för 31000:-
Men det var några år sedan

#4
2018-05-13 14:51

Syntetiska ljudpuffar vet jag inte varifrån han fått...
Möjlig Ecoboost har nåt sånt men V8 har äkta ljud.

#5
2018-05-13 15:03

@Raphael 2018-05-13 11:44
20 st SUV test från TV var högst dyrast 70,15 kr per mil för en Alfa Romeo Stelvio än andra 19 st SUV mellan 32,33 - 57,45 kr per mil.

#6
2018-05-13 15:23

GF, vad har det i den här tråden att göra?
Har du inget att skriva i sak är det bättre att låta bli!

#7
2018-05-13 15:40

Annat än småfranska ala Citroën kaktusar.

#8
2018-05-13 18:39

Dual Exhaust and Active Valve Performance Exhaust.
Put those beautiful dual exhausts with quad tips to work with the brand-new (and class-exclusive*) active valve performance exhaust. This is a fully variable exhaust system, which means you can control the volume of your Mustang’s rumble. (från Fords hemsida)

Alltså inget syntetiskt skräp. Framför allt inga högtalare " i " bilen som förstärker ljudet. Det är ett system som bypassar ljuddämparna i varierande grad efter önskemål.

#9
2018-05-13 19:25

Härlig bil :)

#10
2018-05-13 20:50

Trög, ful, väcker noll habegär.

#11
2018-05-13 21:13

efter 1 juli lär inte kön efter den bilen vara speciellt lång...

#12
2018-05-13 21:16

GF, fast detta är inte en SUV. Jag tänkte mer på Alfa Giulia som konkurrent. Giulia Quadrifoglio Verde har en motor på 510 hk. Finns i mindre effektstarka och snålare versioner också. Giulian har fått bra betyg i pressen! Men värdeminskningen är hög på Alfa vilket påverkar milkostnaden negativt. Men en Alfa köper man inte för att sälja!

#13
2018-05-13 21:59

@Raphael
Ok, de flesta gillar mest på Mustang än Alfan. Visst håller jag med dig att man köper Alfa och borde inte sälja några år utan istället decennium klarar sig bra sakta sänkning priset eller upp till 30 år eller äldre får höjs bilvärde så fina gamla bilar.

[GF, använder du Google Translate? Din text är smått obegriplig.

Roy, i egenskap av moderator]

#14
2018-05-14 12:19

Sofistikerad Alfa? Ehh? Giulia är en småsmäckig bil som garanterat har samma "kvalitet" som tidigare modeller.

#15
2018-05-14 16:02

Roger, en Alfa har en betydligt mer sofistikerad körupplevelse och vägegenskaper än amerikanska muskelbilar som bara handlar om maximal och brutal kraft - även om amerikanarna har förbättrat sig på senare år. Alfa har ju en mer sofistikerad design, mer komfort och mer avancerade tekniska lösningar. Gällande kvaliteten så tillverkas Giulia i en helt moderniserad och renoverad fabrik, 1300 nya robotar, nya produktionsmetoder, förbättrad utbildning av personalen samt man har även gjort fabriken till den inom Fiat-gruppen som är minst skadlig för miljön. Vi talar givetvis om Cassino-fabriken, klassisk mark och renoverad, ombyggd och uppgraderad för att bygga premiumbilar av hög kvalitet. Ombyggnationen pågick under flera år, men blev färdiga i tid för Giulias marknadsintroduktion.

Jag är inte övertygad om att en amerikansk muskelbil som en Ford Mustang har högre byggkvalitet eller mer sofistikerad känsla i detaljerna. Giulia finns ju även med träinredning förutom kolfiberdetaljer. Man köper knappast en Mustang för att den är sofistikerad, snarare för att den inte är det.

Mustang är som ett par vanliga jeans och jeansjacka med lite glitter på samt arbetarkängor och en cowboy-hatt. Giulia är däremot Armani i finaste tyger och handsydda skor samt en exklusiv sjal i en kontrastfärg som nonchalant hängs runt hals och axlar.

#16
2018-05-14 17:46

1,2 liter milen och 270g/km ... En Mercedes SL 500 Roadster med 435 hk ligger på 0.91 liter milen och 212 g/km. (Jag antar att bådas bränsledeklaration är satt enligt samma körcykel.)

#17
2018-05-14 19:16

Snygg men tar hellre en Charger

#18
2018-05-14 19:22

Körde min Mustang 2018 V8 med 450hk på 0,69 under femmilatrippen igår.
Ford har inte optimerat efter körcykeln som de europeiska tillverkarna.
Den är inte törstigare än de andra i verkligheten.

#19
2018-05-14 19:28

A true gentleman never travels behind less than 12 cylinders

// Krister

#20
2018-05-14 23:03

junkers, ta den med Rödluvan också.

#21
.
2018-05-14 23:16

Är notariuspublicus och styggavargen kusiner eller nå't?

#22
2018-05-15 10:21

Mustangen är garanterat inte bättre byggd. Men jag litar mer på en okomplicerad nygammal konstruktion från USA än en helt rakt igenom ny italienare. Dock - provsuttit båda - i Mustangen var reaktionen "Hmm men ja helt OK ändå för att vara amerikansk". I Alfan var tanken "Den kostar VAD?!".

https://www.youtube.com/watch?v=YPWqh2l3aFM
Buggigt ljudsystem och felkoder. På en helt ny bil. Tror inte den är bättre än nåt annat de byggt. Sen må den ha ett bra chassie och bra väghållning. Men det hjälper inte i min värld iallafall.
Ett lite mer nyanserat test här dock, jämfört med diverse ensidiga hyllningar :P

#23
2018-05-15 17:22

Notarius om du går till forumet får du bildbevis på femmilatrippen.

#24
2018-05-16 17:27

Mustangen har blivit en riktigt kompetent sportbil! Har kört denna och man blev inte besviken!

#25
2018-05-17 11:06

Corvette blev med tiden en skaplig vägvagn medan Mustang helt tappade sin karaktär och fortfarande endast verkade avsedd att köras rakt fram med. Men nu är sannerligen tillbaka. De har lyckats hitta tillbaka till grundlooken och gjort den ännu vassare. Och nu duger den även till att svänga med.
Jag är egentligen motståndare till smäckiga jänkare med dinosauriemotorer, men den här gillar jag! Det är så att jag skäms. Dessutom är en Musse otänkbar utan en V8:a.

Man ska inte jämföra med Alfa. Det är en helt annan, mer finslipad körkultur i vackra karosser.
Ska man ha en riktig motsats till tunga jänkarjärn och somliga supersportbilar, ligger väl Lotus bra till.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.