Bild
Nästa artikel
Ny stor grill utmärker uppdaterade Kuga. Dubbelkopplingslådan till dieselmotorerna växlar ovanligt mjukt.
Lädersömmar och svart plast – Kuga Vignale blandar och ger…
Färre interiörknappar och rattvärme är välkomna nyheter.
Mediasystemet har förbättrats och har stora tydliga "pek-knappar".
Bagaget är inte så stort som hos vissa konkurrenter.

Provkörning: Ford Kuga (2017)

Provkörning

Ford Kuga är en körglad suv med mysiga USA-vibbar. Nu har den fått en ansiktslyftning – med allvarliga säkerhetsmissar!

Sedan andra generationens Ford Kuga kom 2013 har suv-klassen blivit ett riktigt getingbo. För att möta konkurrensen har Kuga fått en uppdatering som gör att modellen utstrålar mer självförtroende. Det främsta kännetecknet är det stora gapet i fronten. Även baklyktorna har fått ny design.

Invändigt har knapphysterin tonats ned och menysystemet är uppdaterat till det senaste SYNC3 med åtta tums pekskärm. Det är en klar förbättring men förarmiljön är ändå rörigare och mindre trivsam än i konkurrenterna. Ford blandar friskt mellan olika plastmaterial. Känslan är mer amerikansk hyrbil än europeisk sub-premiumvagn.
Men jänkekänslan är inte enbart negativ. För att vara en mellansuv har man en påtagligt förhöjd sittposition med tydlig ”kapten-position” i skutan.

 

"Påkostade Vignale förstärker jänkevibbarna med en udda mix av läder och lågprisplast som man annars bara finner i semi-lyxiga USA-bilar."

Motorpaletten har breddats med en ny instegsdiesel på 1,5 liter och 120 hästar. Tvålitersdieseln, med 150 eller 180 hästar, är bekant sedan tidigare. Så också bensinalternativet på 1,5 liter med 150 eller 182 hk. Provbilen är en 2,0 TDCi 180 med AWD och automatisk dubbelkopplingslåda med sex steg. Automaten imponerar med att både vara alert och ha ovanligt lena växelbyten. Kuga har bibehållit sina fina köregenskaper som är bland de allra bästa i klassen. Detta är en suv som är kul att köra.
 
Numera erbjuds Kuga i den lyxiga specialversionen Vignale.  Den adderar läderdetaljer med synliga sömmar på panelen, quiltade skinnstolar, kromade ytterdetaljer samt kostnadsfria tvättar hos utvalda Fordhandlare. Påkostade Vignale förstärker jänkevibbarna med en udda mix av läder och lågprisplast som man annars bara finner i semi-lyxiga USA-bilar.
 
I resten av Kuga-familjen kan man glädjas åt funktioner som adaptiva strålkastare, parkeringsassistans och automatisk nödbroms som nu fungerar upp till 50 km/tim. Men nödbroms och övriga säkerhetsassistenter är endast tillval – obegripligt för en uppdaterad bil anno 2017.

En annan stor miss är att passagerarkrockkudden inte går att stänga av, ens som tillval! Istället krävs ett dyrt verkstadsbesök för cirka 3 000 kronor. Småbarnsfamiljer gör bäst i att välja en annan suv. Trist, för Kuga är alltjämt en bil med ovanligt attraktiv mix av hög sittposition och personbilslika köregenskaper.
 
Diskutera: Vad tycker du om Ford Kuga?

Ford Kuga 2,0 TDCi 180 AWD Vignale

Pris, från kr: 377.000. (Grundpris TDCI 180 AWD 299 900.)
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 454/B 186/H 170.
Bagagevolym, l: 456–1 656.
Tjänstevikt, kg: 1 716
Motor: Fyrcylindrig diesel 1 997 cm3. Maximal effekt 180 hk vid 3 500 varv. Maximalt vridmoment 400 Nm vid 2 000–2 500 varv.
Kraftöverföring: Sexstegad automat med dubbelkoppling. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,0 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 134 g/km.
Konkurrenter: Honda CR-V, Hyundai Tucson, Mazda CX-5, Kia Sportage, VW Tiguan, Subaru Forester, Toyota RAV4.
 

Plus: Köregenskaper, kupé-utrymmen, garantier.
Minus: Interiör, genomsnittligt bagage, säkerhetsutrustning.

Vad nytt? Fords mellansuv kaxar till sig.
För vem? Suvköpare som gillar att köra. 
 

Kommentarer

#1
2017-07-16 10:25

Nya fronten gör att den ser klumpigare ut än tidigare.

#2
2017-07-16 10:59

Jag tycker den blev tuffare med nya grillen. Men jag tycker standardversionen är snyggare än Vignale. Helt nedlackad och vit gör dessutom bara att den ser klumpigare ut. 1.5T 2wd riktigt prisvärd.

#3
2017-07-16 12:02

Jag har aldrig gillat jättegrillar, det är bara fånigt. Och pekskärmar är en säkerhetsrisk, det hör inte hemma i en bil, det ska stanna på mobilen och plattan.
Det var en fånig kommentar om att barnfamiljer bör välja en annan SUV för att passagerarkudden kostar 3000:- att stänga av. Det får man väl räkna in i nypriset om man funderar på den här eller pruta in i priset vid ett köp!

#5
2017-07-16 14:44

Brut 33 vi bytte våran XC70 2011 mot denna. Mycket tystare än Volvon och än tidigare modell som min far har. Vi tog en välutrustad 180hk diesel awd glastak helskinn osv allt utom största stereon. 330000 kr inkl vinterhjul. Grymt nöjd. Ligger på 0.62 blandad körning.

#6
2017-07-16 14:59

Kugan bygger ju på nuvarande Focus, så det är klart att helt ny är den ju inte.. Detta är ju bara en facelift, som dessutom, kom för typ ett halvår sedan.. Tycker dock att det är en trevlig bil, klart bland dom snyggaste i klassen, och trevliga att köra.. Amerikansk i sin framtoning? Tycker jag inte alls! Den har fått bra säkerhetskritik.. Vad är 3000 om man skall köpa ny bil? Är ju bara att låta fixa innan lev..

#8
2017-07-16 16:52

Linus: Betalade du 330k för en Kuga? Holy crap. Glad att du är nöjd.

#9
2017-07-16 18:31

Vi provkörde alla bilar till våran hästverksamhet. Vill man ha allt extra som finns att ha i bekvämlighet (fullutrustad) till vår vardag.

Fanns det inte på kartan att köpa en Volvo igen. Då vi köper bilarna kontant utan lån. När vi kolla på 3008,kadjar osv så var forden tystare och bekvämare och bättre dragbil. Andra märken vart över 400.000 el strax under. Marknaden är inte så stor för vettiga dragbilar/mellansuv om man inte vill slå till på en duster. Men där är det andra bekymmer som utrymme och teknik. Så 330000 för forden vart bra. Annars hade vi fått slänga upp 400.000 för samma utrustning och bilar. Sen är kugan väldigt rolig att köra, bra garantier håller hyffsat värde om man räknar med service,försäkring osv. Jag bryr mig inte om märket jag kör utan vad jag får per krona allt som allt. Där har vi räknat hem denna med bra marginal.

#10
2017-07-16 21:32

Det är en vettig bil för den stora familjen men att interiören är verkligen lågbudget! Ser väl närmst ryskt ut, grått, annan grå, brun, svart o vit, ungefär så som det var i en bekants VAZ/Lada men ok allt fanns typ...bara så att i lite olika nyanser men att det kan iofs kvitta i en ren fraktare, slit o smuts syns mindre så.
Jag har haft tur med Ford, ägt två fina lågmilare och var helnöjd med dem men att jag köpte dem beg och till vrakpris för det är så som man köper Ford.

#11
2017-07-16 23:06

Linus, varför valde du bort VW Tiguan. Priset? VWs halvdana rykte? Den har väl det mesta och är i samma klass?

#12
2017-07-17 12:31

Priset ja. 430000 och lite till då var vi inte helt nöjda med allt vi plockat på än. Hade en hyffsat offert på en sportage. Fin invändig, men hemskt död motor och törstig samt usel automatlåda. Yeti kändes gammal och trång. Nya seats mellansuv vart dyr den med. Sen var den lite tråkig på vägen. Bilarna i mellanklassen har blivit dyra. Hade man inte behövt tänka pengar och vettigt. Hade jag köpt en dodge ram 1500 hemi som dragbil tagit nya q5,xc60 el annat som andrabil. Byter våran captur 90 hästar manuell. Mot facelift modellen 120 hästar automat nu på fredag som kommer. Där fick bränsle ekonomi, utseende och utrymme avgöra. Då vi har en väg vi sköter och plogar själva är det hemskt att köra en låg bil. Hade en octavia innan capturen. Vart så jobbigt om man fuska att ploga eller på våren när vägen spricker och bildar stora potthål.

#13
2017-07-17 00:13

Sen måste jag bara berömma eldragkroken halvautomatisk på kugan. Två tryck på knappen kroken åker ut. Två tryck till så är den uppe igen om man trycker upp den med foten. Smart och hållbar lösning. Skönt att inte behöva köra med den framme hela tiden eller bli kladdig om man har en avtagbar. Hade en helautomatisk innan. Men den gick platskuggarna sönder på. Denna lösning är mer hållbar.

#14
2017-07-17 00:35

Är det bara jag som tycker att den första kugan är den klart snyggaste ?
Både interiört och exteriört. Det är något med de grova dragen och det lite tillyxade som tilltalar mig. Sedan sitter man ju bra i den biltypen generellt, med bra överblick och så.

#15
2017-07-17 11:07

Instrumentbrädan är som vanligt ful och överdesignad! Noterar att man inte ser ena hörnet på displayen från förarplatsen.

#16
2017-07-17 12:05

Detta är faktiskt en riktigt snygg och tydligen en riktigt bra bil enligt Linus som faktiskt äger denna Ford. Knappt 400 000 kr för en maxutrustad AWD Ford måste väl betraktas som ett attraktivt pris för dem som behöver en rejäl, förhöjd dragbil. För mig finns dock inte dessa pengar över för ett bilköp varför jag bara har råd med en (simpelt skraltig) Toyota som körs några hundra mil per år.

- Grattis Linus till en fin bil!