Bild
Nästa artikel
Knepiga proportioner. Aldrig har 15-tumshjul sett så små ut på en liten bil.
Tillbaka till 90-talet. Inredningen är anno dazumal.
Öppningsknapp är bortprioriterad. Bagageluckan måste öppnas via bilnyckeln – irriterande!

Provkörning: Ford Ka+ (2016)

Provkörning

Ka är död. Leve Ka+. Fords minsting har vuxit en storlek, men glöm design- och premiumambitioner. Detta är Fords prispressade Dacia-utmanare från Sydamerika.

Senaste generationen Ford Ka delade teknik med Fiat 500 men blev aldrig någon succé. Istället lanseras Ka+.
Plussuffixet skvallrar om att modellen blivit en storlek större. Under skalet är Ka+ en Fiesta som kapats fyra centimeter och med sina 3,93 meter lämnar den lilla A-segmentet för att konkurrera i B-klassen.

Gamla Ka var en europeisk produkt. Nya Ka+ är global. Den är utvecklad i Brasilien, byggs i Indien och säljs på nästan alla kontinenter, speciellt inriktad på tillväxtländer. Frågan är vad den kan tillföra på den svenska marknaden?
 
Enligt broschyren
ska Ka+ ”förenkla vardagen”. Jodå, den har hjul, ratt och kan ta dig till punkt B. En regnig novembermorgon är det skönare att sitta under taket på en Ka+ än att stå ute och vänta på bussen.

Ford skriver att det är ”enkelt att ta med dina vänner.” Visst, bakdörrar är standard och baksätesutrymmet är stort för klassen. Mer benutrymme än i Fiesta och högt i tak. ”Enkelt att hålla händerna på ratten.” hävdar Ford. Tja, det finns inte så mycket annat att pilla på. Utrustningslistan är kort. Medan prislistan för en Ford Focus stäcker sig över fyra tätskrivna sidor är tillvalen för Ka+ uppräknade på en halv.

Standardutrustningen inkluderar 15-tums plåtfälg med navkapsel, delbart baksäte, fönsterhissar fram, färddator och fjärrstyrt centrallås. AC och cd/radio kostar extra till den billigaste versionen. Automatisk nödbroms eller andra moderna säkerhetsassistenter finns inte ens som tillval. Den bästa broschyrposten är nybilsgaranti i 5 år/10 000 mil.
 

"Av de utlovade 82 hästarna finns endast ett fåtal tillgängliga på normala varvtal. Inte ens vid urvarvning verkar stallet vara fulltaligt."

Men modellen har även andra förtjänster, som Ford missat att nämna i broschyren. Bilarna i Europa har en chassisättning som fintrimmats i Tyskland. Ka+ har ärvt de fina vägegenskaperna från Fiesta och lever upp när vägen svänger. Styrkänslan är en av de allra bästa i småbilsklassen. Även ojämnheter i vägbanan hanteras med bravur.
Körställningen är god trots begränsade inställningsmöjligheter och kupébullret är lägre än befarat. Det är inte tyst, men det finns värre bullerburkar i klassen.

Tyvärr lägger motorn sordin på körupplevelsen. Den fyrcylindriga 1,2-litersmotorn är ovillig och trög. Av de utlovade 82 hästarna finns endast ett fåtal tillgängliga på normala varvtal. Inte ens vid urvarvning verkar stallet vara fulltaligt. Någon kraftfullare drivlina finns inte. Det enda alternativet är en svagare version av samma motor på 70 hästar. Ka+ är inte speciellt snål heller – 5,0 l/100 km eller 114 g/km är snäppet högre än hos konkurrenterna.
 
Totalt sett har Fords lågprissatsning vissa förtjänster. Ka+ är både körglad och rymlig. Men för 119 900 kronor är den inte tillräckligt billig. En Dacia Sandero med stark turbomotor och sjutumspekskärm med navigator kostar 100 900 kronor. En välutrustad Fiesta 1,0T 100 hk har ett officiellt kampanjpris på 129 900 kronor.

Ka+ är säkert en viktig bil på många tillväxtmarknader, men adderar inget mervärde för svenska konsumenter. 

Diskutera: Vad tycker du om Ford Ka+?

Ford Ka+ 1,2 85

Pris, från kr: 119 900.
Modell: 5-d småbil i B-segmentet.
Säljstart: Januari.
Mått, cm: L 393/B 170/H 152.
Tjänstevikt, kg: 1 136.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, volym 1 196 cm3, maxeffekt 85 hk vid 6 300 v/min, maxvridmoment 112 Nm vid 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Femväxlad manuell låda. Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 169 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 13,3 s.
Deklarerad förbrukning: 5,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 114 g/km.
Konkurrenter: Dacia Sandero, Ford Fiesta, Suzuki Baleno.
 

Plus: Körglädje, baksäte, nybilsgaranti.
Minus: Motor, utrustning.

Vad nytt? Ny modell – gammal teknik.
För vem? När priset är viktigare än design.   
 

Kommentarer

#1
2016-12-10 10:03

Lite lustigt är det allt att bilfabrikanter tar fram en småbil som år efter år växer och blir större och ett antal år senare tar man fram en ny småbil som år efter år växer och blir större och ett antal år senare tar man fram en ny småbil som...........................

#2
2016-12-10 10:32

Den enda jag kan påminna mig gått åt andra hållet är Peugeot då modell 207 blev 208.
Till denna Ford finns ett antal mer tilltalande alternativ. För mindre pengar får du en ny eller nästan ny Clio, Corsa, Karl, Hyundai i10, i20, Sandero eller Duster som exempel på en mindre dålig affär.

#3
2016-12-10 13:46

Galet prissatt.

Sänk den åtminstone 10-15 000 så att dom kanske skulle kunna kränga några iaf. Dessutom ful som stryk..Pinsamt värre Ford.

#4
2016-12-11 11:38

Inte fulare eller mindre attraktiv, än något annat i den här prisklassen. Man får vad man betalar för! Lär duga bra som citybil till kortare sträckor..

#5
2016-12-12 07:56

79900 hade varit vettigt. Nä, denna borde inte säljas i Sverige. Vi måste göra Sverige bra igen.