Bild
Nästa artikel

Provkörning: Ford Focus Econetic

Provkörning

Med stopp/start-system, pressar Ford ned förbrukningen på Focus Econetic till 0,38 liter diesel per mil, i alla fall vid mätningar i laboratorium. Det är fantastiskt att en stor, rymlig halvkombi kan gå så snålt, men frågan är hur mycket extra det är vettigt att betala för att spara några centiliter bränsle.

Focus Econetic har funnits på marknaden några år. Nu har modellen uppdaterats och erbjuds nu också i en version med stopp /start-system, som automatiskt stänger av motorn när föraren stannar vid exempelvis ett stoppljus.

Dieselmotorn på 1,6 liter är en gammal bekant. Den togs fram gemensamt av Ford och franska PSA och finns under huven på en lång rad modeller från Peugeot, Citroën, Ford och Volvo. Det är en motor med god dragkraft och låg förbrukning. Så snart den är varm, går den dessutom tyst och smidigt.  

Modellen Focus börjar närma sig åldersstrecket. Efterträdaren kommer att visas på bilsalongen i Genève i vår och redan till hösten dyker den upp hos de svenska återförsäljarna. Köregenskaperna hos den nuvarande modellen är dock fortfarande fullt moderna. Kvickt och villigt styr Focus in i kurvorna och styrningens precision är svårslagen.

Belönas med blommor
I ronden komfort står Focus Econetic starkare än någon tidigare modell. Det beror främst på att den här bilen som standard är utrustad med Michelins nya däck Energy Saver. Förutom att de är lättrullande, har de den goda egenskapen att vara ovanligt tysta. Vi har ännu inte testat kombinationen på svenska vägar men hyser gott hopp om att Michelindäcken lyckas dämpa den annars ganska vägbullriga Focusen. På slät fransk asfalt är i alla fall bilen knäpptyst!

Focus Econetic har också fått extra hög utväxling på treans, fyrans och femmans växel. Den passar perfekt på motorväg men på slingriga bergsvägar är det inledningsvis svårt att hitta rätt växel.

En ny växlingsindikator visar när det är dags att växla upp. Ford har ett helt system för att få föraren att köra så ekonomiskt som möjligt. I färddatorns display mellan varvräknaren och hastighetsmätaren, finns konturerna av tre blommor. Föraren kan förtjäna belöningar i form av att blombladen fylls ett efter ett om färden går tillräckligt mjukt och energisnålt.

Sparar upp till tio procent
Chassiet är sänkt jämfört med standardversionen. Tio millimeter lägre front och åtta millimeter lägre akter ger lägre luftmotstånd. Dessutom har bilen regenerativ generatorladdning. Det betyder att generatorn får jobba hårdare med att ladda bilens två batterier under motorbromsning.

Därigenom tar man till vara en del av rörelseenergin som annars skulle bromsas bort till ingen nytta. Den insamlade energin används under korta perioder av acceleration då generatorn frikopplas och därmed inte längre utgör någon belastning på motorn. Systemet sparar cirka en procent på medelförbrukningen.

Stopp/start-systemet stänger av motorn när man till exempel stannat för rött ljus. Enligt Ford sänker det snittförbrukningen med fem procent vid blandad körning. I extremt tät stadstrafiken kan förbrukningen sjunka med upp till tio procent tack vare systemet.

För att motorn ska stanna måste man stå helt stilla, lägga ur växeln och släppa upp kopplingen. Motorn startar på 0,3 sekunder när föraren nuddar koppling eller gaspedal.

Systemet aktiveras bara då yttertemperaturen ligger över fryspunkten, klimatanläggningen inte står på maximal kyla, bromstryck och batterispänning ligger inom godkända intervall samt att inte föraren valt att stänga av systemet med den knapp på mittkonsolen som finns för ändamålet.

Bilen har ett extra supportbatteri för att säkerställa att bilens stödsystem har elkraft även under de korta ögonblick som startmotorn drar igång motorn.

Begränsad extrautrustning
Econetic stopp/start kommer troligen inte att bli någon storsäljare i Focussortimentet. Extrakostnaden gentemot den vanliga dieseln är 6 500 kr, vilket knappast går att köra in på den lägre förbrukningen. I det högre priset ingår emellertid också helautomatisk klimatanläggning.

Men den allra snålaste versionen av Focus har andra begränsningar. För att hålla vikten nere har Ford begränsat valet av extrautrustning. Enbart en däckdimension finns tillgänglig och det är inte tillåtet att montera dragkrok.

Det är möjligt att den värsta konkurrenten finns inom familjen. Samtidigt med stopp/start-bilen lanserar Ford en miljöbilsklassad Focus med likadan dieselmotor fast i lägre trimningsgrad med sex centiliter högre förbrukning per mil och till priset av 182 000 kronor. Den bilen går att få i kombiutförande och får dra en normal släpvagn.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Focus Econetic

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Ford Focus Econetic

Pris, från kr: 199 000.
Säljstart: Februari 2010.
Modell: Femdörrars, femsitsig halvkombi.       
Mått, cm: L 446/B 184/H 150.
Tjänstevikt: 1 357 kg.
Släpvikt: Ej tillåtet.    
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad dieselmotor med common rail och turbo.  Cylindervolym: 1 560 cm3. Max effekt: 109 hk vid 4 000 varv/min. Max vridmoment 240 Nm från 1 750 varv/min.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim: 11,0 s. Toppfart 191 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 3,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 99 g/km.
Konkurrenter: Volvo V50 Drive S/S, VW Golf Bluemotion

Vad nytt? Focus med stopp/ start.
För vem? För den som vill vara snålast till varje pris.
Bra köp? Nix, svälj stoltheten och köp 90-hästars-versionen istället. När första omgången sommardäck är slut – byt till Michelin Energy Saver!

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!