Bild
Nästa artikel
Nya Ford Focus är två centimeter längre, vassare att köra och drygt 10 000 kronor dyrare än sin föregångare.
Pedalstället är trångt, annars fungerar förarplatsen utmärkt. Förarstolen är kalas, mediesyste-met lättanvänt och klimat-/ljudanläggning sköts med knappar och vred.
Cylinderavstängning och kamkedja är nyheter på den trecylindriga enlitersmotorn.
Lastutrymmet är tämligen simpelt inrett, men rymmer mycket.
Snett bakifrån påminner karosslinjerna starkt om Mazda 3.

Provkörning: Ford Focus (2018)

Provkörning

Nya Ford Focus lockar med finfina köregenskaper, generösa utrymmen och en rejäl portion nyttig ny teknik. Vi har som första tidning provat bilen på svenska vägar – och det gav mersmak. Se upp, VW Golf!

Ford brukar ha ambitionen – tack för det! – att erbjuda sina förare kör-egenskaper lite utöver det vanliga även i de mer vardagliga modellerna. Nya Focus, som är den fjärde generationen i modellserien sedan debuten 1998, vansläktas inte det minsta i det avseendet.

Vi har provkört bilen i alla upptänkliga trafikmiljöer och på mängder av olika svenska vägtyper och underlag. Betyget blir med beröm godkänt på i stort sett alla punkter. Inte ens de elakaste krokvägar vi kunde hitta bringade Forden ur balans, trots att den pressades hårt. Tvärtom, de kändes som mammas gata för kurvglada Focus. 

Styrreaktionerna är underhållande kvicka och exakta, kurvstabiliteten klippfast och hjulens följsamhet mot underlaget närmast perfekt även när vägen är utmanande gropig och bucklig. Helt klart har Fords tekniker fått till ett chassi som gör bilen både underhållande, säker och smidig att hantera såväl i stressade trafiksituationer som när vägen kröker.  
    
Även vid mer normal körning sköter sig nya Focus snyggt. Men lite får man betala för bilens stadiga väghållning i pressade situationer. Fjädring/dämpning är tämligen tufft avstämd och det känns i rumpan på dåliga vägar och över korta tvära gupp, typ broskarvar.

Ljudkomforten är helt okej på slät och medelgrov asfalt och håller någorlunda måttet även  på riktigt skrovligt underlag. Jämfört med dagens Focus är däcksdånet generellt klart bättre dämpat i den nya bilen.  

"Kan det verkligen löna sig att stänga av en cylinder på en såpass liten motor? Eller är tekniken i första hand till för att lyckas bra i de laboratorietester där bränsle- och utsläppsdeklarationerna fastställs?"

Vårt provexemplar var utrustat med den uppdaterade trecylindriga bensinturbon på 1,0 l/125 hk, som fått både kamkedja och cylinderavstängning. Det sistnämnda innebär att en av de tre cylindrarna automatiskt stängs av vid lätt belastning, exempelvis i jämn fart på landsväg. Som förare märker man det som en lätt vibration i ratt/pedalställ, men det är inget som egentligen stör körkomforten.

Däremot kan man fråga sig vilken nytta finessen har i verklig trafik. Kan det verkligen löna sig att stänga av en cylinder på en såpass liten motor? Eller är tekniken i första hand till för att lyckas bra i de laboratorietester där bränsle- och utsläppsdeklarationerna fastställs? 

Som standard är den nya Forden utrustad med en smidig sexväxlad manuell låda och den som inte vill växla själv kan välja till en ny åttastegad automat, med momentomvandlare, för 17 000 kronor. 

Jämfört med föregångaren håller nya Focus i stort sett samma yttermått (+2 cm på längden, i övrigt ingen skillnad). Men på en punkt har en avgörande förändring gjorts. Axelavståndet har förlängts med nästan fem centimeter och det har utyttjats för att ge bättre benutrymme i baksätet. Fyra vuxna ryms numera utan vidare i kupén och passagerarna bak sitter dessutom i ett för bilklassen ovanligt bekvämt stoppat och bra vinklat säte. 

Säkerhetsmässigt har nya Focus nyligen kammat hem toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester. Bilen är dessutom, i alla modellversioner, utrustad med adaptiv farthållare och ett autobromssystem (AEB) som reagerar för både fotgängare och cyklister. Även den komfortutrustning som följer med på köpet i den mest sålda utrustningsnivån, Titanium, känns välvald. 

Dessutom finns mängder av nya intressanta tillval att botanisera bland för den som vill och har råd. Bland annat ett system som med ett knapptryck parkerar bilen helt automatiskt (om den har automatlåda). Vindrutedisplay är en annan ny finess, liksom en funktion som hjälper föraren att styra undan för långsamma eller stillastående bilar i färdriktningen om en kollision skulle hota.     

Bra är också att Ford arbetat om sitt tidigare ganska krångliga infotainmentsystem. Nya SYNC3, med åttatumsskärm som standard (Titanium), är både användarvänligare och mer innehållsrikt än tidigare. 

Fast riktigt intressant på den svenska marknaden blir nya Focus förstås inte förrän kombin (tillägg 6 000 kr) lanseras nästa månad. Den har en längd på hela 467 cm (+29 cm jäm-fört med vanliga Focus) och en 
maximal lastkapacitet på 1 653 liter. Det är bäst i klassen.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Focus?

Ford Focus 1.0T/125 hk Titanium

Pris, från kr: 218 900 kr.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 438/B 183/H 147.
Bagagevolym, l: 375–1 354.
Tjänstevikt, kg: 1 370.
Motor: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo med cylinderavstängning. Volym 999 cm3. Maxeffekt 125 hk (92 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 170 Nm från 1 400 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Åttaväxlad automat tillval för 17 000 kr. 
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,0 s. 
Deklarerad förbrukning: 4,9 l/100 km (NEDC). 5,9 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp: 110 g/km (NEDC). 132 g/km (WLTP).  
Konkurrenter: VW Golf, Kia Ceed, Toyota Auris, Opel Astra, Renault Megane, Peugeot 308, Seat Leon, Hyundai i30, Mazda 3 med flera.   

Plus: Köregenskaper, utrymmen, mediefunktioner säkerhetsutrustning.
Minus: Något stum fjädring, trångt pedalställ.

Vad nytt? Ny generation, den fjärde, av Fords utmanare i Golfklassen.  
För vem? Den som vill ha spänstiga köregenskaper och fina utrymmen i samma paket.

Kommentarer

#1
2018-09-08 10:06

Burr.. mycket där som kan orsaka stora kostnader i felsökning och reparation i framtiden, så snart garantitiden gått ut. Inte minst cylinderavstängningen... *scary* tänk om den börjar krångla. Eller allt det elektroniska bling-blinget. Elfel är de fel som ökar allra mest på våra bilar. De är samtidigt ofta de svåraste att diagnosticera.

Och så mycket falsk trygghet. Falsk trygghet som inte ens testas av Bilprovningen en gång om året.

Men annars verkar det vara en nuftig bil :)

.

.

#2
2018-09-08 10:09

Tror inte Golf behöver vara orolig, speciellt inte om Forden håller samma låga nivå på rostskyddet som senaste årens Fordmodeller.
Största hotet mot Golfen på sikt, är nog generalagentens(VAG) attityd gentemot kunderna.

#3
2018-09-08 10:15

Tycker bilen verkar trevlig, förutom rostskyddet..

Kanske inte skulle kalla säkerhetsfunktioner för bling-bling. Men håller verkligen med om att alla nya funktioner kan bli en mardröm när bilen är 10+ år gammal. Men alla nya bilar har det ju, så inte som att man har något val där.

#4
2018-09-08 10:31

Jag är mest förundrad över hur NEDC och WLTP är så pass stor skillnad. De nya WLTP värdena ser mer lovande ut, i alla fall vid första anblicken. Ford har jag aldrig ägt, deras modeller har inte lockat mig. Men på senare tid har jag sett allt fler Focus, men antar det är leasingen som gått bra för dem med låga priset som attraherar kunder. Sedan brukar det nästan alltid ske ett uppsving på slutet, när nästa generation är på väg ut på marknaden lockas nog en del att kunna göra ett "klipp" på den gamla modellen.

#5
2018-09-08 10:57

Golf har ju inte på länge varit bäst i denna klass, de flesta har kört om för många generationer sedan.

#6
2018-09-08 11:58

Förra generationens Focus floppade rejält försäljningsmässigt här landet, undrar om den nya kan återta marknadsandelar från t.ex. Kia?

#7
2018-09-08 14:07

Första gången ecobost treanmotorn känns okey och kanske snål.
Tidigare har den varit tråkig och törstig.

#8
2018-09-08 17:00

Den allra senaste Focusen har faktiskt helt okej rostskydd, till skillnad mot företrädaren. Bullret var det värre med.

#9
2018-09-08 17:16

Har ägt flera Fordar (Fiesta, Mondeo, Kuga) och aldrig haft några problem med bilarna, bara tanka och åka. Servade enligt boken. Focus har varit för liten som familjebil för oss, så det har inte varit aktuellt att titta på den. Nu är det andra tider med barnen utflugna, skulle absolut tänka mig en Ford igen. Focus med rätt motor, vill gärna ha större motor än 125hk. Får se vad det kommer för varianter.

#10
2018-09-08 19:01

Har lite svårt att förstå dom som tycker en kuga är en stor bil.
Har åkt några gånger med sportväskan bak men, nja.
En focus kombi är väl mer att lasta i.

#11
2018-09-08 18:53

Lite svårt att se men jag skulle nog sätta dit stänklappar fram med tanke på den utsvängda plåten framför bakhjulen.
Sen får vi väl se om den här nya Focusen kan utmana en 6 år gammal Golf. Kanske.
Resten av golfklassen är distanserade sedan länge. Av just Golf.

#12
2018-09-08 20:12

@Roy J 2018-09-08 17:00

ViB NR: 12, 2018 och sidan 36 på nya Ford Focus 2019 fick 2 betyg från rostskyddsprognos.

#13
2018-09-08 20:22

mso1000, då har du inte åkt i senaste modellen av Kugan. Det är stor skillnad på de två generationerna.

#14
2018-09-09 07:36

Lätt roligast i klassen. Har ägt senaste Golf, Mazda 3 och BMW 1 serie. Nya Focusen ligger långt före i köregenskaper. Komforten är helt okej. Endast interiören känns lite trist på sina ställen.

#15
2018-09-09 08:47

Jag väntar på nya Mazda 3, med Skyactiv X-motor. Det verkar coolt... och verkar bli väldigt snygg design också. Den här Forden vet jag inte vad jag ska säga om. Designen lockar inte speciellt.

#16
2018-09-09 10:20

cylinderavstängning är en funktion för att fejka värden i gamla NEDC!

#17
2018-09-10 10:39

Klart snyggare än föregående modell som ser konstig ut. Men är misstänksam mot den lilla motorn, som kan bli dyrare i längden jämför med en större motor som inte behöver belastas lika hårt. Men om ljudnivån är tillräckligt dämpad på grov asfalt och kvaliteten är ok så är det här en modell som kommer att sälja rätt bra

#18
2018-09-11 10:55

Utvecklingen går fram och tillbaka med stormsteg. Ett slagnummer i den förra trecylindriga motorn var den outslitliga tystgående kamremmen i oljebad, som aldrig behövde bytas och skulle hålla bilen ut. Nu har Ford plötsligt återgått till kamkedja. Vad var det som hände?

#19
2018-09-11 11:51

Ni skriver (Som förare märker man det som en lätt vibration i ratt/pedalställ) när den går på två cylindrar. Aldrig i livet jag köper en sådan bil. Går fett bort oavsätt fabrikat !

#20
2018-09-11 15:56

Håller med polo.
Att man märker när det växlas mellan 2-3 cylindrar med en vibration i ratt och pedal.
Hur går det till.
Näj tack.

#21
2018-09-11 18:30

IngoS, man kanske kom på att även den typen av kamrem går av utan förvarning!

#22
2018-09-11 19:29

Cylinderavstängning och tre cylindrar ;) På frågan till Mercedes varför man inte erbjuder 3-cylindriga motorer till sina minsta modeller svarar man att små 3-cylindriga motorer ger påfallande sämre kördynamik jämfört med 4-cylindriga dito.

#23
2018-09-11 21:57

Jaså nya Focus 3 cylinder vibration än gamla version?
Har kört Seat, Skoda, VW med 1.0 TSI och min Opel Astra 1.0 T känner inte vibration utom värre Citroën C3, C3 Aircross, C4 Cactus, Peugeot 208 och 308 med 1.2 PureTech sugmotor 82 hk och turbo 110, 130 hk.
VAG 1.5 TSI 4 cylinder har cylinderavstängning och hur går det ni har någon provkört om vibration eller inte?

#24
2018-09-12 21:39

Två lustikurrar som gillar när bilen vibrerar, helt otroligt ! Hoppas dom bara retas, annars är det illa.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.