Bild
Nästa artikel
Sportig attityd: Takspoiler, markerad diffusor, dubbla avgasrör, stora hjul, rödlackade bromsok och ett stöddigt ST-emblem.
Själva rutmönstret i grillen är unikt för ST-modellen. Av någon anledning får inte tekniken till autobromsen plats vilket gör att den säkerhetshöjande funktionen utgår. Urbota dumt.
Kramgo ratt med ST-emblem.
Sportstolar med kraftig skålning. Notera ränderna i klädseln, en stilla blinkning till märkets klassiska sportbilar.

Provkörning: Ford Fiesta ST (2018)

Provkörning

Ford breddar Fiestapaletten med den 200 hästkrafter starka ST-modellen. Vi Bilägare vänder på kepsen och provkör på franska alpvägar.

Ett långt tryck på startknappen och den röda varvräknarnålen vispar till liv. Ett tryck på körlägesknappen till ”Sport” och en klaff i avgassystemet vinklas om och tonen ur de kromade avgasrören blir myndigt dov samtidigt som högtalarna förstärker ljudet in i kupén.

Jag sitter i en kraftigt skålad sportstol, kanske är den i kramsjukaste laget. På längre resor blir det svårt att variera sittpositionen med bortdomnade ben som resultat. Körställningen är inte sportbilslåg men bra. En ST-logotype i botten av den tjocka och eluppvärmda ratten är det som avslöjar att det här inte är vilken dussin-Fiesta som helst. 

Den trecylindriga motorn, nu på 1,5 liter, ger 200 hästkrafter och 290 Nm. Vid låg belastning i hastigheter mellan 80 km/tim och 120 km/tim stänger en cylinder ned för att spara bränsle. Vid behov återaktiveras den på 14 millisekunder. Under provkörningen märkte jag inte skiftet mellan två- och trecylindrigt läge. Den sexväxlade lådan är densamma som i dieselversionerna men länkaget är justerat och växelspaken nära decimetern kortare. Slagen är distinkta och har en påfallande solid känsla inte helt olik den i Porsche. I körläge ”Sport” eller ”Track” åtföljs motorbroms och växling av sportbilskorrekta avgasknallar. 
 

"Körglädjen är så intensiv att även den mest svårflirtade förare lär få kämpa för att inte dra på smilbanden."

Som en onykter snok ringlar vägen längs bergssidan. Knixiga kurvpartier avlöses av raksträckor på ett hundratal meter för att sedan försvinna in i doserade kurvor som vrider ned genom korta tunnlar och tighta passager. Jämfört med föregångaren har ST fått en något mer vardagsduglig fjädringskomfort utan att det påverkat vägegenskaperna negativt – tvärtom. Chassibalans och väggrepp är utmärkta.

Förklaringen ligger dels i superbilsgreppiga 18-tumsdäck (Michelin Pilot Super Sport 2) och den mekaniska differentialbromsen som kommer med ”Performance Pack” paketet (9 500 kr), dels i den omarbetade halvstela bakaxeln. Fjädrarna har fått formen av stående bananer med den konvexa sidan pekande utåt. Fjädrarna ”trycker” alltså hela tiden bakaxeln på plats, det ger konsekventa hjulvinklar och kvickare väguppträdande. Extra stödstag (Watt-stag) skulle ge en liknande effekt, men den av Ford patenterade lösningen är cirka tio kilo lättare.

Efter ett par timmars hjärtlig asfaltshambo kliver jag motvilligt ur bilen. Fiesta ST infriar mina högt ställda förväntningar. Körglädjen är så intensiv att även den mest svårflirtade förare lär få kämpa för att inte dra på smilbanden. Tomt PR-prat eller inte. Fiesta ST är en riktig femetta till bil.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Fiesta ST?

Ford Fiesta ST 

Pris, från kr: 213 800.
Säljstart: Kan beställas nu. 
Mått, cm: L 407/H 147/B 174.
Bagagevolym, l: 303.
Tjänstevikt, kg: 1 262.
Motor: Trecylindrig direktinsprutad bensinmotor med turbo. Volym 1 498 cm3. Max effekt 200 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 1 600–4 000 v/min.  
Kraftöverföring: Tvärställd motor framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.  
Prestanda: Toppfart 232 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 6,5 s. 
Deklarerad förbrukning: 6,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 136 g/km.
Konkurrenter: VW Polo GTI, Suzuki Swift Sport, Renault Clio R.S., Peugeot 208 GTI, Mini Cooper S. 
 

Plus: Väghållning, körglädje, pris, fortfarande en praktiskt Fiesta. 
Minus: Ingen autobroms. 

Vad nytt? Motor, bakaxel och design. 
För vem? Alla, men främst för den som vill ha Porsche-känsla i småbilsklassen.    

Tre föregångare:

20180507094534.jpg?itok=XmOnOGhz
Ford Fiesta XR2 
(1981–1983)

År 1981 presenterade Ford svaret på VW:s braksuccé Golf GTI – Fiesta XR2. 84 hästkrafter räckte inte för att matcha den större Golf, men 0 till 100 km/tim på 10,1 sekunder är för tiden svindlande snabbt. Toppfarten, 170 km/tim, är något av en akademisk fråga men det lär ha smärtat att Golf var några streck snabbare.

20180507094657.jpg?itok=B-gsh2NN
Ford Fiesta RS Turbo 
(1990–1992)

Fiesta RS Turbo skulle vara ett horn i sidan på samtida Peugeot 205 GTI. Arbetade föraren korrekt med den från Escort inlånade växellådan mäktade de 133 turbo-närda hästkrafterna sprinten från noll till 100 km/tim på 8,2 sekunder. Med en toppfart på 205 (!) km/tim fick tillvalslistans ”ABS-bromsar” ses som en särdeles klok investering.

20180507094741.jpg?itok=8ZlxamWy
Ford Fiesta ST 
(2004–2008)

Första gången Fiesta får bära ”Sports Technologies”-märket. Extra luftintag, breda hjul och ett kjolpaket ger den lätt högbyggda bilen en morsk uppsyn. Tvålitersfyrans 149 hästkrafter räckte till en toppfart på 208 km/tim, men vad viktigare pilade den runt hårnålskurvor på ett för klasskamraterna förnedrande vis. En modern klassiker.

 

Kommentarer

#1
2018-07-07 11:27

Det har tillkommit så mycket gott under skalet på Fiesta ST och att jag även personligen sväljer trecyllen med hull o hår så att bara därav så är den en stark aktör i gamet.
Priset är överkomligt med tanke på all den nya tekniken aber har jag dock med både interiör och yttre design som jag inte tycker lever upp till bilens prestanda och målsättning. En mer bilsport betonad interiör kan varken vara värst dyrt eller krångligt att få till och som exempel så finns både Skoda Fabia och Rapid i Monte Carlo utförande.
Hade Ford gått "all in" med Fiesta ST så satt den bakvända kepsen som en smäck 10/10 men som den står så ger jag 7/10.

#2
2018-07-07 12:01

hur hög är skatten

#3
2018-07-07 13:16

Den här typen av bilar brukar ha minst sex ägare på tre år eftersom man tröttnar relativt fort. De korta ägartiderna där där varje ny kepsägare måste hitta bilens gränser sliter en del. Risken att hamna i diket är också större vilket försäkringspremien måste ta höjd för. Som adzam är inne på så får man utöver högre bensinnota även betala malusavgift numera.

#4
2018-07-07 15:51

Har läst flertalet tester av denna där den får mycket bra kritik.. Ford kan göra sportiga bilar med fina chassin, som vanligt folk har råd med! Precis Som tanken med märket en gång i tiden startade.

#5
2018-07-07 19:44

adzam - Jag får det till 3722kr/år dom första 3 åren och fr.o.m. 4e året 910kr/år.

#6
2018-07-08 09:02

Äkta körglädje.
Inte som att köpa en typ stor familjekombi och välja till 20tum fälgar och stenhårt sportchassi och tro att man fått en sportbil;)

#7
2018-07-08 09:53

överkomlig

#8
2018-07-09 01:43

En nästan ny Honda Civic Type R 310 hk ligger i 220 K med 2000-3000 mil på mätaren och årsmodell 2016. Den är visserligen lite större men du slipper malus på den. Den har en toppfart på 270 km/h.
Har inte kört Forden med Hondan och det enda jag egentligen upplevdes på negativt var lite för hög sitt höjd.

#9
2018-07-09 09:13

Hondan lär väl vara bortrostad om nåt år om de är så dåliga som testet nyligen visade.
Ford har fått en del kritik för motorkaraktären i den nya Fiestan när man jämfört med den förra fyrcylindriga. Den lever för mycket på laddtryck.

#10
2018-07-09 11:56

Duger inte till rallyåka. Duger inte till banåka. Så vad ska jag använda den till? "Rejsa" på allmän väg,i trafiken? Följaktligen en bil för "jönsar"!

#11
2018-07-09 15:12

@Mäkinen
Tänkte mer på kurvkramare än rosten och för ungefär samma pengar. Fast senaste generation Honda Civic Type R går bättre än den förra och dessutom kan du sitta riktigt lågt i den. Brorsan tänkte köpa en sådan och var och provkörde. Han tyckte den hade ett enormt bra grepp. Fick offert på 332 K för en fabriksny icke GT.

#12
2018-07-12 15:33

Har lagt in en beställning på en sån. Kör idag nuvarande Fiesta ST men behöver bakdörrar. Denna gång finns det tillgängligt.
Har inte kört den men kan knappt vara sämre än nuvarande ST som jag ägt i 4 år. Väntetiden är dock dryg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.