Bild
Nästa artikel
Designen är ytterst försiktigt förändrad och nya Fiesta är snarlik sin föregångare. Men den är nästan decimetern längre och i fronten har ”Aston Martin-grillen” tonats ned.
Åtta tums medieskärm ingår i ett paket för 5 200 kr. Standard är 6,5 tum.
Finsmakaren kan köpa till ett ljudsystem från B&O med åtta högtalare.
P-bromsen är mekanisk. Ändå finns det gott om fack i mittkonsolen.
På förarplatsen har mängder av knappar rensats bort, samtidigt som materialval och detaljfinish vässats. Ett klart lyft jämfört med dagens Fiesta.
Bagagevolymen med uppfällda ryggstöd är 303 liter (+8 jämfört med tidigare) och lastgolvet har två nivåer. Kasskrokar finns, men inget 12 V-uttag.
Aktiv farthållare och autobroms är standard på alla modellversioner.

Provkörning: Ford Fiesta (2017)

Provkörning

Större, bekvämare, säkrare och ännu vassare att köra. Nya Ford Fiesta har mycket som lockar. Men priset är överraskande högt – och hur är det egentligen ställt med däckbullret?

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Så var det när Ford bjöd in till första provkörningen av nya småbilen Fiesta. På plats fanns en hel radda olika modellversioner, men inte den som kommer att dominera försäljningen i Sverige; 1.0 T/100 hk Titanium.
 
Vad gör man då, förutom att känna sig lite lurad på konfekten? Vi bestämde oss för lösa problemet genom att tillbringa mesta tiden i en Fiesta Titanium med den nya trecylindriga bensinaren på 1,0 l/140 hk, som ersätter den nuvarande 125 hk-motorn. Det är visserligen en modellvariant som inte kommer att säljas i Sverige, men den har i alla fall samma chassisättning, inredning och utrustningsnivå som 100-hästaren. Så det var det närmaste en ”svensk” bil vi kunde komma. Notera också att faktarutan här intill gäller Fiesta Titanium med 100 hk-motorn, en bil som vi alltså inte kört. Att redovisa 140-hästaren vore ju ganska meningslöst, eftersom den inte finns på det svenska Titaniumprogrammet.

"Redan med standard-chassi är nya Fiesta sällsynt alert och trevlig att hantera."

Vi hann dock prova 140-hästarsmotorn i en modellversion som faktiskt ska säljas i Sverige, ST-line för 198 000 kronor. Den är tänkt som ett lite sportigare alternativ till Titanium och är tuffare avfjädrad och ännu vassare att köra än vanliga Fiesta. Men redan med standard-chassi är nya Fiesta sällsynt alert och trevlig att hantera. Få konkurrenter i storleksklassen kan matcha Forden när det handlar om säkra, pigga och underhållande köregenskaper. Styrreaktionerna är kvicka och precisa och chassit är, som så ofta när det gäller Ford, skickligt avstämt i balansen mellan behaglig fjädringskomfort och trygg stabilitet.   
 
Dessutom har
en hel del möda lagts ned på att försöka dämpa däckbullret, ett stort aber i nuvarande Fiesta. Men hur den operationen lyckats får vi vänta med att utvärdera tills vi testat bilen på grov svensk asfalt; provkörningen ägde rum på salsagolvssläta spanska vägar.   

Jämfört med dagens Fiesta har den nya modellen vuxit med nästan en decimeter på längden och det har gjort gott för baksätet, där benutrymmet ökat med ett par viktiga centimeter. Dessutom har interiören genomgått en rejäl uppgradering, såväl när det gäller materialval som detaljfinish. Det har också rensats rejält bland knapparna i förarmiljön. Hälften av dem är borta, hävdar Ford.  
 
Säkerheten har varit ett annat högprioriterat område under utvecklingsarbetet med nya Fiesta. Ford har valt att standardutrusta samtliga modellversioner, även billigaste Trend, med adaptiv farthållare och ett nytt autobromssystem som reagerar även för fotgängare och dessutom fungerar i mörker. Infotainment-anläggningen, Sync 3 med 6,5-tums pekskärm, är också ny och ingår i priset från utrustningsnivå Titanium. Den som vill ha 8-tumsskärm får lägga till 5 200 kronor, men  då följer även klimatautomatik med på köpet.
 
Nya Fiesta kan dessutom beställas med en hel del komfortutrustning som brukar vara förbehållen större och dyrare bilar. Några exempel är automatisk p-hjälp, ljudsystem från B&O och panoramaglastak. Populäraste modellen Titanium 1.0T/100 hk säljs från start med en rejäl introduktionsrabatt, hela 30 000 kronor. Det sänker priset från 173 900 till 143 900 kronor.
 
Totalt omfattar motorpaletten fem olika alternativ, två dieslar och tre bensinare, i effektspannet 85 till 140 hk. Priserna varierar från 155 800 kronor (introduktionspris 133 800 kr) för enklaste Trend med 3-cylindrig bensinare på 85 hk till 239 300 kronor för nya toppmodellen Vignale 1.5 TDCi med fyrcylindrig 120 hk-diesel. Ytterligare ett motoralternativ kommer i ett senare skede.
 
Prestandaversionen av nya Fiesta,
med beteckningen ST, får en 3-cylindrig bensinturbo på 1,5 liter och hela 200 hk mellan drivhjulen. Men ST:n lanseras inte riktigt än och samma sak gäller den lätt suv-inspirerade och något förhöjda Fiesta Active. Båda dyker upp hos de svenska Ford-handlarna först på vårkanten nästa år.
 
Diskutera: Vad tycker du om Ford Fiesta?

Ford Fiesta 1.0t/100 hk TITANUIM

Pris, från kr: 173 300.
Säljstart: Slutet av augusti.
Mått, cm: L 404/B 174/H 148.
Bagagevolym, l: 303–1 093.
Tjänstevikt, kg: 1 144.
Motor: 3-cylindrig direktinsprutad bensinturbo. Cylindervolym 998 cm3, effekt 100 hk, max vridmoment 170 Nm vid 1 500–4 000 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda (sexstegad automat tillval för 12 000 kr).
Prestanda: Toppfart 183 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,5 s.
Deklarerad förbrukning: 4,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 100 g/km.
Konkurrenter: VW Polo, Skoda Fabia, Opel Corsa, Seat Ibiza, Kia Rio, Toyota Yaris, Nissan Micra med flera. 
 

Plus: Köregenskaper, säkerhetsutrustning, utrymmen, interiörkvalitet.
Minus: Pris, ”feg” design.

Vad nytt? Hela bilen, även om det inte syns så mycket på utsidan.
För vem? Småbilsköpare som gillar hög säkerhetsnivå och rappa köregenskaper.
 

Kommentarer

#1
2017-09-10 10:04

Ja den var dyr !!!!

#2
2017-09-10 10:18

Småbil för 173.000:-? Man sparar massor med pengar om man köper en Fabia istället eller så kan kan kryssa i tillbehörslistan ganska rejält innan man är uppe Fiestans pris.

#3
2017-09-10 10:39

Den förra var väldigt trång och det enda positiva var väl att den såg bra ut.
Denna bör vara mer praktisk kanske.
Fabian upplevdes som en två nummer större och trevligare bil på alla sätt tidigare och dessutom snålare.

#4
2017-09-10 10:54

Jag tippar på att "introduktionspriset" med över 30 000 kr rabatt i praktiken blir standardpriset.

#5
2017-09-10 10:55

Farthållare får gärna sitta på ratten men jag vill inte ha en uppsjö av små knappar för samma tumme. Mekanisk parkeringsbroms är bra i långa loppet.
Priset är högt för en liten Ford så den lär inte bli en vanlig bil.

#6
2017-09-10 11:07

Ogillar starkt skärmen som sticker upp vid instrumentbrädan, på Hyundai-manér. Ser ut som en efterhandskonstruktion, att man inte ens orkat integrera den med panelen i övrigt på ett snyggt sätt. Går bort för min del.

#7
2017-09-10 11:09

Fast nu kostar den ju inte 173.000 kr utan 143.000 kr (Titanium 100 hk manuell) och det är ju lite skillnad. Och Ford brukar ju ständigt ha extrapriser på vissa modeller så gissningsvis kommer priset att bestå ett bra tag. Tyvärr kostar det alldeles för mycket bara för att man vill ha nåt så standardbetonat numera som en backkamera - närapå 10.000 kr inkl P-sensorer. Ett stort plus dock för att adaptiv farthållare är standard i alla versioner i Sverige - det är nog den första småbilen som har det och det är inte heller många C-klassare som har det som standard.

#8
2017-09-10 12:18

@Saabium
För mig också ogillar stark och stör ovanpå skärmen som sticker upp vid instrumentbrädan, gör besvärlig att köra genom sikt framrutan, också Toyota C-HR.

#9
2017-09-10 19:35

Har varit och inspekterat denna automobil, och måste säga att jag blev imponerad! Ett gigantiskt lyft i förhållande till den gamla modellen. Men det är också slående hur gammal Focusen börjar bli, dock fortfarande en bra bil.. Har man ej behov av det extra utrymmet så tycker jag att Fiestan är ett modernare och trevligare alternativ. Mycket bra att man gjort som så många andra och flyttat upp skärmen i lämplig ögonhöjd..

#10
2017-09-10 19:47

Peter B - men dom har väl inte vinklat in skärmen mot föraren ? Eller ? Hoppas den inte slås ut av infallande sol-ljus.
Sen fattar jag inte varför jag skall tvingas betala ca: 10.000 kr på en småbil för nåt så trivialt som en back-kamera - när t ex Toyota har detta som standard på sina flesta modeller vilket jag tycker är föredömligt agerat i den frågan.

#11
2017-09-10 20:25

Rund ratt och handbromsspak!
Tackar, men får väl vänta till vårkanten när ST kommer.
Men det är ju tråkigt att allt fler bilar tappar cylindrar, vem blir först med en modern encylindrig?

#12
2017-09-10 21:04

Fast saabnisse vem vill släpa på 25% extra cylindrar när det inte behövs och när 25%mindre cylindrar ger uppenbara fördelar på flera punkter.
Men man blir skeptisk till alla knappar på ratten, tummen ur led varning men det kanske inte är i samma dåliga klass som transiten.

#13
2017-09-11 13:25

Skärmen ovanpå brädan slår att ha den nere vid AC'n alla dagar i veckan. Den skymmer inte sikten. Ser man över mätartavlorna så ser man över skärmen. Ser man inte över mätartavlorna så ska man nog skaffa kudde ;)

Riktigt snitsig inredning för övrigt. Ford envisas in i det sista med sin smäckiga pianosvarta plast - men nu har de iallafall inte satt den på det allra mest lättrepade stället i hela bilen - runt växelspaken. Där den sitter nu klarar den sig utan repor fram till dess man torkar av den iallafall.. ;)

#14
2017-09-11 13:27

Ooch tittar man på vad knapparna på ratten gör så är det inte så komplicerat.

#15
2017-09-11 15:22

Jag kan jämföra med Mondeon som har en mängd knappar, men de man använder ofta lär man sig snabbt och de sitter logiskt.

#16
2017-09-11 19:08

Gjorde ett försök att i vart fall få provsitta denna nya modell idag med den befintliga Ford-handlaren (Bilia) hade den inte - säkert beroende på att dom är i full fart med att avveckla sin Fordförsäljning. Och den nya försäljaren - "FordStore" - är ännu inte igång med sin verksamhet så "tji fick jag"...

#17
2017-09-12 14:25

Nya Fiesta bär en föråldrad design och är lik en liten överjäst bulle för att inte tala om den lille krabaten på 140hk, paketet ser ut att sprängas när som helst...
Detta är inte framsteg så att jag konstaterar att Ford inte klarar framtiden för detta tjat om en superb väghållning och sportig känsla det går inte så bara i sig.

#18
2017-09-12 17:06

Tvärnit.. Hur menar du egentligen? Designen har man uppdaterat försiktigt vilket var helt rätt då det redan var en av dom snyggaste småbilarna på marknaden.. Bilen är väldigt tekniskt avancerad, i sin storlek/prisklass har hög säkerhet bra vägegenskaper, på vilket sätt har Ford misslyckats? För övrigt är det många tillverkare som ägnar sig åt downsizing av motorer..

#19
2017-09-12 19:35

Att desigen är utdaterad! Jag vet en massa bilar ifrån förr som är snygga men inte idag.
Viss att många kör med downsizing men att det är en återvändsgränd för köparna del.
Downsizing handlar om billigt och simpelt gjort levererat som ett nydanande miljötänk vilket är ett skojeri!
En downsized motor i kombination med eldrift är ok, ensam är den ingenting för framtiden.

#20
2017-09-12 23:17

Var och provkörde en och blev mäkta imponerad av denna lilla bil. Nästan alla säkerhetssystem som standard, samt adaptiv farthållare. (Saknas i standard gör döda-vinkeln varmare och cross traffic alert)

Jag tycker ljudnivån var riktigt bra ändå, man kanske lurar sig lite där av nyhetens behag, men de 100 vägar jag körde på så tyckte jag det var mer än godkänt! Standard 16" satt på den bilen.

Jag gillar inredningen men kan hålla med om att det ser ut som att man bara tryckt dit skärmen, skulle vara snyggare om den var lite mer integrerad. Jag hade gärna sett tillvalet ledstrålkastare till denna bil, i övrigt tycker jag den har "allt". Man kunde tydligen få parkerings sensorer bak för 2200:-. Men ville man som sagt ha backkameran så blev det ju ett paket för 10000, men då ingår ju tot 12sensorer och självparkering.

Men jag har verkligen svårt med fronten, tycker de "dragit ner" huven för långt, tycker bilen får ett myrsloks utseende,. Tyvärr.

Så hade det varit lite snyggare front och led strålkastare som tillval hade det varit ett givet köp för mina behov..