Nästa artikel
Provkörning: Ford F-150 Raptor (2018)
Provkörning

Provkörning: Ford F-150 Raptor (2018)

Publicerad 3 mars 2018 (uppdaterad 4 september 2019)
Normalstor i USA - enorm med svenska mått. En vanlig kombi är nästan lika hög som huven på Ford F-150.
Ford F-150 är så amerikansk det kan bli. Jättepickisen har varit jänkarnas favorit i fyra decennier. Vi provkör värstingen Raptor som faktiskt inte har V8. Kanske kan det bli aktuellt med officiell import till Sverige.
Det finns stora bilar och så finns det STORA bilar. Synen av Ford F-150 Raptor på en svensk parkeringsplats påminner om att allt är relativt. Bilarna bredvid, vanliga kombi och suvar, ser ut som leksaker i sällskap av den väldiga pickupen.

Huven når upp till brösthöjd på mig men mest påfallande är bredden. Det är nästan 2,5 meter mellan sidospeglarna och Forden sväller ut över 1,5 p-ruta. I den svarta jättegrillen sitter tre extra lysdiodlampor, lagkrav i USA för så här breda bilar. Någon blå Fordoval finns inte, istället har märkesnamnet skrivits ut med decimeterhöga bokstäver över hela kylargallret.

Med ena kängan på sidosteget och ett fast grepp om handtaget på vindrutestolpen drar jag mig upp i hytten. Nästan som att klättra in i en lastbil. Den extrema bredden är påtaglig också på insidan. Jag försöker sträcka mig för att nå högerdörren men det är bara att glömma. Inredningen är typiskt amerikansk: grov stil, breda skinnfåtöljer och massvis av knappar. Jag räknar och kommer upp i 49 på mittkonsolen, 22 på ratten och 26 till vänster. Ytterligare sex i taket kan användas till eftermonterade grunkor som extraljus och vinsch.

Igång med motorn, ur med ”fothandbromsen” och iväg. Helskotta vilket schabrak! Det är knappt att körfältet räcker till. Perspektivet från förarplats liknar mer långtradare än personbil. Bortom den långa huven tittar man ner på biltaken framför och ligger man bakom en normalstor pickup ser man vad som finns på flaket.

Jänkarna skulle beskriva bilen som en ”full-size pickup truck” och det är också den mest populära biltypen i USA. F-serien från Ford har varit den mest sålda bilmodellen, alla kategorier, i 36 år. 2017 såldes smått osannolika 896 764 exemplar. Tvåan och trean i statistiken var också stora pickisar, Chevrolet Silverado med 585 864 bilar och Dodge Ram 1500 med 500 723 bilar, men Forden var överlägsen etta.

"Frågan är om någon behöver en sådan här bil? Kanske någon hantverkare eller lantbrukare men annars?"

Överraskande fort vänjer man sig med formatet. Oron över att speglarna ska slå i vid möten avtar så småningom. När vägutrymmet krymper kan det behövas flera omtag men självförtroendet växer och snart känns det naturligt att ratta en sådan här klumpeduns. Bilen är åtminstone tillräckligt smidig för att lotsas igenom en drive-through vid en hamburgerrestaurang. Armstödet mellan stolarna fungerar utmärkt som matbord, mugghållarna skulle klara betydligt större storlek på läsken.

Senaste generationen av F-150 kom 2015 och den stora nyheten var att bilen tappat över 300 kilo i vikt. Bantningsmetoden var att öka andelen höghållfast stål i ramen och att bygga karossen i aluminium. Ford är noga med att påpeka att det inte handlar om något ömtåligt ölburksaluminium utan om ”militär kvalitet”.

Provbilen väger in på ”bara” 2,6 ton. Prestandamodellen Raptor är breddad 15 cm, förstärkt i ramen och rustad med jättehjul (315/70 R17). Man skulle kunna tro att det sitter en biffig V8 under huven men faktiskt inte. Den åttacylindriga 6,2-litersmotorn i föregångaren har ersatts av en V6 på blott 3,5 liter. Ljudet är kanske inte lika maffigt men fartresurserna trotsar nästan naturlagarna. Rakt framåt rör sig trucken som värsta sportbilen. De glashala terrängdäcken gör dock att jag helst undviker att svänga.

Förbrukningen är inte vacker. Efter 20 mils körning fyller jag upp med 36 liter. 1,8 liter milen… Någon terrängkörning blir det inte tal om men det finns ingen anledning att tvivla på framkomligheten. Med seriös mekanisk fyrhjulsdrift med låsbar diff och 30 cm markfrigång torde Forden ta sig fram där andra får stanna och vända.

Frågan är om någon behöver en sådan här bil? Kanske någon hantverkare eller lantbrukare men annars? Ford tror att det finns en målgrupp, särskilt för den fullsmetade machoversionen Raptor. Ryktet säger att det europeiska huvudkontoret undersöker möjligheten för import via officiella kanaler, på samma sätt som Mustang började säljas hos Fords återförsäljare häromåret.

Tills vidare får man vända sig till en importfirma och en sak är saker: priset blir inte lågt. Räkna med mer än en miljon, fjärran från grundpriset i USA: 50 000 dollar (406 000 kr).

Diskutera: Vad tycker du om Ford F-150 Raptor?
Ford F-150 Raptor Supercab

Pris, från kr: Drygt en miljon via importfirma.
Säljstart: Endast USA-import än så länge.
Mått, cm: L 559/B 219/H 199.
Flakvolym, l: 1 495.
Markfrigång, cm: 29.
Tjänstevikt, kg: 2 506.
Max dragvikt, kg: 2 722.
Motor: V6-bensin, dubbelturbo, volym 3 496 cm3, max effekt 450 hk vid 5 000 v/min, max vridmoment 691 Nm vid 3 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, tiostegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 170 km/tim (elektronisk spärr eftersom hjulen inte är anpassade för högre farter). Acceleration 0–96 km/tim på 5,0 s.
Deklarerad förbrukning: 14,7 l/100 km (USA).
Konkurrenter: Chevrolet Silverado, Dodge Ram 1500.
 

Plus: Stor, snabb, stöddig.
Minus: Stor, dyr, törstig.

Vad nytt? Senaste versionen av USA:s  överlägset mest sålda bil.
För vem? Den som gillar att ta plats.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.