Bild
Nästa artikel
En rejäl kromad kylargrill signalerar att här kommer en suv som tar plats. Dollargrin!

Provkörning: Ford Edge (2016)

Provkörning

Fords nya suv har landat – direkt från Amerika! Men räcker fina utrymmen och omfattande standardutrustning för att klättra upp på toppen i den större suv-klassen?

Det första körintrycket är att Edge är väldigt lik Mondeo. Det är helt naturligt då dessa bygger på samma plattform och delar många underliggande komponenter. Från förarplats känns Edge stor och svåröverskådlig. I tät trafik är det svårt att koppla av innan man lärt sig var man har bilen. Breda A-stolpar och svällande karosslinjer som breder ut sig åt alla håll. När omgivningen erbjuder mer utrymme och farten stiger blir färden mer komfortabel, men helt bekväm blir man inte bakom ratten.

Provexemplaren var utrustade med aktiv styrning, en finess som är tänkt att göra bilen mer lättmanövrerad men som också ger en ganska nervös styrkänsla. I lägre farter hjälper styrningen till och vrider hjulen lite mer än vad föraren snurrar på ratten. I högre farter blir styrningen mycket känslig runt mittläget och det är svårt att köra bilen utan att vingla. Jag känner inte igen beteendet från Mondeo eller S-Max.

Den aktiva styrningen är tillval från utrustningsnivån Titanium och uppåt. Potentiella kunder gör klokt i att själva prova och se om man tycker finessen är värd de 5 500 kronor extra som systemet kostar.
 
Komforten är hög. Framstolarna är synnerligen bekväma även om den stora mittkonsolen tar utrymme i anspråk. Ford har lagt mycket energi på att dämpa bullret i Edge. Laminerat glas i alla rutor utom bakrutan dämpar buller utifrån och ett aktivt bullerreducerande system ska minska ljudet i bilen. Det fun-gerar så att tre mikrofoner runt om i kupén tar in bullret. En databox analyserar frekvenserna och sedan sänds samma signal ut i motfas via bilens högtalarsystem. I teorin ska dessa ljudvågor släcka ut varandra. På de tyska provkörningsvägarna rullade Edge mycket tyst. Om Fords aktiva ljuddämpningssystem även dämpar oljudet på svensk asfalt återstår att se.
 
Baksätet är bekvämt även för vuxna.
Bagageutrymmet klarar hela 602 liter när bilen är dukad för fem. När baksätet fälls bildas tyvärr ingen plan lastyta då baksätets sittdyna är fast monterad. Utrymmet blir dock ändå generösa 1 847 liter.


Instrument och reglage känner vi igen från Mondeo. Instrumenten är tydliga och jag börjar nu vänja mig att hitta rätt bland alla kontroller på ratten. Infotainmentsystemet har jag dock fortfarande svårt att bli sams med. Rörigt, svåröverskådligt och långt efter de bästa konkurrenterna. 
 
Edge är en världsbil.
Den byggs i Kanada för Nordamerika och Europa samt i Kina för den inhemska marknaden där. Den europeiska varianten är utrustad med dieselmotorer, fällbara backspeglar, LED-ljus samt mer exklusiv inredning. Kinavarianten går att få i sjusitsigt utförande, något som inte blir möjligt i Europa eller Nordamerika. Drivlinan har vi tidigare mött i bland annat Mondeo. Dieselmotorn är stark på låga varv, relativt tystlåten och vibrationsfri. Den får dock slita hårt i tunga Edge och det är med nöd och näppe som effekten räcker. Fyrhjulsdrift är standard. Den styrs automatiskt och kopplas in 20 gånger snabbare än en blinkning när något hjul förlorar greppet.

Autobroms och vingelvarnare är standard på alla versioner. Adaptiv farthållare, krockkuddar i bilbältet på ytterplatserna bak samt dödavinkeln-varnare finns som tillval till de två dyrare utförandena Titanium och Sport.

Sammantaget är nya Edge en stor, snygg och komfortabel suv men frågan är om Ford hamnat rätt i sin prissättning. Ford ser Volvo XC60 som en allvarlig konkurrent men en Volvo med motsvarande utrustning är nästan 50 000 kronor billigare. Det blir tufft att sälja.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Edge?
Ford Edge Titanium 2,0 tDCi AWD

Pris, från kr: 421 300.
Modell: Femdörrars femsitsig suv.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 481/B 198/H 169.
Markfrigång, cm: 20,3.
Tjänstevikt, kg: 1 913.
Max dragviKt, kg: 2 000.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Max effekt 180 hk vid 3 500 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 2 000–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda eller sexstegad automat (+27 000 kr).
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s.
Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 149 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC60, Kia Sorento, Nissan X-Trail, Audi Q5, m.fl.

Plus: Bagageutrymme, komfort, välutrustad.
Minus: Högt pris, nervös styrning, klumpig i stan.

Vad nytt? Stor suv på Mondeo-bas.
För vem? Den aktiva familjen med välvuxna tonårsbarn.  

Kommentarer

#1
2016-07-17 10:35

Men XC60 är ju betydligt mindre och har ju inget komfortabelt baksäte!

#2
2016-07-17 10:37

50000 dyrare än XC60 gör Forden fullständigt ointressant.
Men att hantera bilar som inledningsvis upplevs som "stora och svåröverskådliga" är alltid en vanesak. Kör man större varubil, buss eller rentav lastbil i arbetet är XC60 en liten och smidig bil för fritidsbruk.

#4
2016-07-17 11:04

För 400k på den modellen så får Ford lära sig inredning någon jädrans gång.
Plastigt värre. De är där Japanerna var för 10 år sen och ingenting har hänt.
Mazda gjorde ju en fantastisk uppryckning. Och Ford ser lika hemskt ut som alltid... pissig infotainment, billig plast, malplacerade billiga skitknappar och några försök till blänkande plast här och där. *kräks*.

#5
2016-07-17 12:02

Jag har också provat denna och måste motvilligt medge att jag blev imponerad. Jag upplevde den som mycket tyst, till och med tystare än vad jag väntat mig. Motorljudet var för mig väldigt ovanligt, den lät nästan som en ljudtrimmad bensinmotor. Jag gissar att ljudreduceringen tar bort vissa toner av motorljudet men inte andra, det var absolut inget som störde snarare tvärtom mest bara annorlunda. Jag provade den större motorn på 210 hk och upplevde inte att det saknades kraft, dock körde jag aldrig motorväg under min korta tur. Styrningen fick mig att haja till först, men jag blev förtjust direkt! Jag hade absolut valt till det!

Jag tycker i och för sig inte att det är dåliga materialval invändigt, men hade det varit möjligt att välja till en aluminiumlist som inte känns som plast, eller en träpanel som känns någorlunda äkta (Renault Talisman tex!) hade det gjort enormt för mitt köpsug. Pekskärmen tycker jag funkar bra, och jag ser inget problem i menyns logik, det som kan störa mig är att den är precis för långsam för att bli irriterande. Lite starkare proccesor i enheten och jag är nöjd.

Kommer bilen att bli en succe? Nej det tror jag knappast! Främst tror jag inte att Ford har ett tillräckligt starkt varumärke i Sverige för att sälja bilar över 350kkr.

För mig personligen är största problemet att den är dyrare och fulare än Mondeon utan att tillföra något Mondeon inte klarar.

#6
2016-07-17 13:52

Jag har inte provkört den än, men är smått intresserad. Gillar den yttre designen och storleken. Möjligen hade den gärna kunnat vara lite längre och bredare, men det är en smaksak.
Priset kan bli ett problem. Jag gjorde en snabb koll på Ford.se, och konstaterade att en maxad Edge ramlar in på runt 530 000 kronor. Bara en snabb koll, alltså. Inget grottande i erbjudanden eller liknande.
Även om det går att få rabatt på detta, hamnar priset i paritet med en Mercedes GLC, BMW X3 eller liknande med Business-paketen. Och eftersom de flesta är rätt ointresserade ifall bagaget rymmer 500 liter eller 600 liter av alla som köper de här bilarna, tror jag att det kommer att få svårt att sälja in sig.
Dessutom är en jämförbar konkurrent Mitsubishi Outlander rent storleksmässigt. Eller Hyundai Santa fe och Kia Sorrento. Alla dessa går att få som 7-sits. Och det är också ungefär enda argumentet för en sådan bil. Du behöver de extra sätena. Annars är det generellt bättre med en något mindre bil och takbox för de de där gångerna man behöver mer packning.

#7
2016-07-17 18:01

En förhöjd Mondeo till det priset. Tror int det.

#8
2016-07-17 20:26

Nu har jag i och för sig bara sett dessa bilder på ViB (och några på google) - Konstaterar för mig själv att ingen "vill ha"-känsla överhuvudtaget infinner sig...

#9
2016-07-17 21:51

Vad får man i utrustningsväg i en XC60 för den pengen? Tippar på - inte så mycket :P

#10
2016-07-17 21:58

Läs artikeln Roger;
"Ford ser Volvo XC60 som en allvarlig konkurrent men en Volvo med motsvarande utrustning är nästan 50 000 kronor billigare"

#11
2016-07-17 22:24

Papillon, Volvo har ingen motsvarande bil!
XC60 är för liten och XC 90 för stor.
Och det blir en riktig nudist i standardutförandet oavsett modell!

#12
2016-07-18 00:15

2 ton, hahaha... vilket vansinne!. "Den aktiva familjen med välvuxna tonårsbarn."...jojomen, jag tänker närmast på USA och att de där "barnen" väger över 100 kg eller nåt... tro fasen den är klumpig i stan, den är klumpig överallt...
Helt seriöst, behöver man verkligen ett system för att ta bort bullret på elektronisk väg? Själv kör jag Skoda Octavia och upplever inte speciellt mycket buller. inte ens i farter runt 120 km/h. Vart kommer bullret på denna bilen ifrån?? Eller har den ingen isolering?
Min bil lastar antagligen mer än denna och drar lika mycket per mil fast i bensin... helt seriöst, är detta vad vi skall prångla ut när vi har värsta klimatkrisen?

#13
2016-07-18 01:58

autobroms, hahaha... vilket vansinne!.

#14
2016-07-18 11:24
#15
2016-07-18 12:04

För liten...

Ska man ha en amerikatillverkad suv så är allt under 2,5 ton och V8 mesigt.

Ser fler och fler Usa-pickuper/suv:ar i Sverige vilket är skoj, miljövänner och teknikfientliga må dock slita sitt hår i vild förtvivlan...

#16
2016-07-18 13:03

Ni som är skeptiska till klimatförändringarna, hur förklarar ni annars varför isen försvinner på Grönland, eller att glaciärer försvinner? Allt extremare väder?
http://nsidc.org/arcticseaicenews/

Nä, själv väntar jag bara på när det tippar över helt..då är det försent att göra något. Och när den dagen kommer, då lär det bli kaos.

#17
2016-07-18 14:55

Jag är egentligen inte skeptisk till klimatförändringarna. Samtidigt är det osunt att bara acceptera information från ett håll och ta det som sanning:

http://klimatsans.com/2015/12/14/faran-over-for-gronland/

Jag menar inte att allt som står på sidan klimatsans är rätt, men man kanske inte ska dra allt för stora växlar på klimatförändringarna heller och börja tala om klimatkris. Visst vore det bra om alla kunde köra Skoda Octavia som verkar vara bilvärldens svar på den Schweiziska armékniven, men vi lever i en demokrati där alla får välja den bil de tycker är lämpligast och många vill då ha en SUV fast de varken behöver markfrigången eller fyrhjulsdriften. Precis som många vill ha en 52 tums TV när de skulle klarar sig med 20 tums. Det enda vettiga sättet att reglera folks bilval i en demokrati är genom beskattning på drivmedel och fordon. Vilket vi redan gör i Sverige.

#18
2016-07-18 17:28

Du vet precis som jag att det inte funkar med ekonomiska styrregler. Skall rika få skita ned våran värld mer än fattiga bara för att man har pengar? Det finns ett etiskt perspektiv på det också. Själv har jag pengar för att köpa en XC90 om jag skulle vilja.... men varför? Jag tror denna idiot trenden enbart är rädsla om man innerst inne skulle bekänna varför man måste ha en 2 tons SUV. Passiv säkerhet är det man köper på klimatet och andras bekostnad. Octavia är en bra bil, min första Skoda någonsin då jag historiskt har kört mycket SAAB och Toyota eller andra Japanska märken. En bra bil, och framförallt väldigt förnuftig med relativt små utsläpp i förhållande till storlek på bil. Självklart vill jag inte bestämma vilka bilar som folk skall köpa, men SUV tycker jag är enbart sjukt eftersom vi drar på oss onödigt höga utsläpp i förhållande till de vinster biltypen medför. Dessutom drar SUV's upp vikten så pass att medelvikten snabbt närmar sig 2 ton. Bilar som anses säkra är inte längre säkra, inte ens V70 kommer att anses vara en säker bil om några år när nästan alla skaffat sig en 300-600 kg tyngre bil än denna V70. Tycker du själv är en sund utveckling innerst inne?

#19
2016-07-18 17:54

Tror inte det har det minsta med rädsla att göra. Så mycket säkrare är inte en SUV även om den har vissa fördelar vid till exempel sidokrockar. De flesta SUVar idag har lågt monterade stötfångare och krockbalkar just för att inte ställa till problem vid krock med lägre bilar. Visst är Octavia på många sätt en bra bil, men den är inte för alla. Och det här med vikten gäller ju som jag tidigare sagt inte bara SUV:ar. Många personbilar med samma eller sämre lastförmåga än Octavia väger mer än den. T.ex. BMW 5-serie. Det handlar mycket om hur bilen är konstruerad. Octavian är en Golf med förlängd bakdel för att få större bagageutrymme. En 5-serie är konstruerad som en storbil från grunden upp och mycket mer påkostad konstruktionsmässigt än en Octavia vilket också leder till högre vikt.

#20
2016-07-18 17:57

Huvudet på spiken Skodaägare!

Elektronik, automatiska system, ljudisolering och hög säkerhet kostar vikt. MassTillskottet från sådana lösningar är högre än SUV eller fyrhjulsdrift.

Detta vet Styggavargen men han kommenterar det inte eftersom det går emot hans tro, en högst religiös och fundamentalistisk sådan. Det senare brukar känneteckna klimatalarmisterna;-().

Alla vill inte åka omkring i en obekväm och bullrig Skoda och därför väljer de något annat. Det är bara att acceptera.

MVH AL

#21
2016-07-18 18:00

Och om Vargen nu har ekonomiska möjligheter att skaffa sig en XC90 så föreslår jag en T8 - alternativt en Tesla. Båda dessa drar mindre bränsle och har högre komfort och säkerhet än en Octavia. Och XC90: n lastar mer och kan frakta fler passagerare.

Det är bara att sätta igång med bilbytet Vargen!!

MVH AL

#22
2016-07-19 10:58

Omtanken om medmänniskor och klimatet hedrar Styggavargen men vägen framåt måste ge utrymme för mänsklig kreativitet för att hitta de bästa lösningarna. Att på förhand låsa sig till en viss biltyp ger sannolikt inte det bästa resultatet. Mitsubishi bygger ju t ex en SUV-hybrid som slår de flesta vanliga personbilarna när det gäller miljöhänsyn. En modern SUV med självbärande kaross (t ex XC90) har ju för övrigt en rejäl mjuk främre krockzon som kan rädda andra trafikanter med sämre egen krocksäkerhet. Så man måste nog ha ett öppet förhållningssätt när det gäller paketeringen av moderna miljö- och klimatlösningar inom fordonsområdet om man inte ska bita sig själv i svansen.

#23
2016-07-19 11:37

pinjong, ingen har lyckats bevisa för mig att en SUV modell som lastar lika mycket som vanlig personbil har samma utsläppsnivå, det skiljer alltid minst 15% till SUV:ens nackdel. Sedan är det givetvis svårt att avgöra hur man skall mäta, SUV är mestadels på höjden och vanliga personbilar mer på längden. Cactus är nog nästan den ända bil jag vet som är lite högre byggd som har låga utsläppsnivåer, men då är bilen istället förhållandevis lätt (under 1 ton). Det man vinner på något förlorar man på något annat, det kommer alltid att finnas för och nackdelar och jag anser att fördelarna måste uppväga mer än nackdelarna. Inte vill en normalviktig person plötsligt väga 20% mer och börja krypa på alla fyra, det går åt mer energi för en sådan person. Jag vet att liknelsen inte är så bra... men det är åt det hållet. Helt plötsligt skall vi dra på oss 300-600 kg övervikt på våra bilar för att vi väljer att ha SUV. Givetvis finns undantag, men jag jämför nu relativt en personbil ur samma storleksklass utifrån lastförmåga.

#24
2016-07-19 12:42

Styggavargen: När det gäller bilen i artikeln, Ford Edge, så har den ungefär samma tjänstevikt som den bil den baseras på dvs Mondeo/Fusion. TV vägde ju in Mondeon på nästan 1900 kg med en något mindre dieselmotor. Annars är väl vikttrenden med dig när det gäller SUVar. De blir lättare för varje generation utom möjligen just nu när batteri- och hybridteknik introduceras.

#25
2016-07-19 13:03

En redan tung SUV med batteri kommer att bli tyngre, tro mig.. PHEV eller vad den heter är väl detta i ett nötskal. Den kan knappast köras längre sträckor på elen för att den är tung. Så varför är det mening med en tung kropp och klumpig? Bygg istället smart med en smidig och stark kropp så blir det bättre. Jag skulle vilja se lite mer av flygplan och rymdindustri i våra bilar, dvs starkare och lättare material. För 25-30 år sedan vägde sällan bilar mer än 1 ton.. på 90-talet var vi uppe på ca 1,5 ton med de tyngsta bilarna (Volvo 940)...idag har vi passerat 2 ton på många av dessa större SUV's (fast de är kortare än en Volvo 940). Skall vi sedan prata luftmotstånd.. ja, då ökar förbrukningen också.. PSA gruppens test visar att MPV och högbyggen drar minst 0,1 liter mer bara på den faktorn att de är högre. I min värld skulle bilen kunna få smalare däck, ta bort alla utstående delar (antenner, tackräcken, fogar, sidospeglar (kan ersättas med kameror)) dvs, göra allt för att få ned luftmotståndet. Varför öppna hjulhus? Kanske kan man täcka dessa också? Helt slät undersida under bilen.... ny lack som har lägre luftmotstånd? Det finns hur mycket som helst som kan göras för att få ned förbrukningen.

Energianvändningen för att driva bilen framåt måste ned, inte upp som i SUV fallet. Denna Egde SUV är omodern som ny, hur rolig är den om 5-10 år att äga och köra med? Vem skall ta hand om alla dessa omoderna bilar som redan var omoderna som nya? Nä, det är egentligen vansinne fast ingen vågar erkänna det.

#26
2016-07-19 14:42

Det är väl jättebra om tillverkarna kunde börja använda material från flygplan och rymdfarkoster i bilarna. Problemet är ju bara att dessa material är svindyra och ingen skulle ha råd att köpa bilarna. Visst är SUV underlägsen en personbil ur många aspekter som t.ex. vägegenskaper och luftmostånd (även om många SUV:ar har fantastiska vägegenskaper nu förtiden). Men biltillverkarna måste anpassa sig till marknaden som formligen skriker efter SUV:ar. Svårt att säga varför alla vill ha en SUV, men uppenbarligen har väl biltypen vissa egenskaper som folk uppskattar.

#27
2016-07-19 15:55

Härligt med en riktigt stor och tung suv. En diesel V8 och den hade varit perfekt!

#28
2016-07-19 17:06

Och de egenskaperna är? Mer utsläpp? Högre skatt? Mindre lastförmåga? Sämre vägegenskaper? Längre bromssträcka? Sämre sikt runt bilen? Svårare att parkera? Mer buller? Dyrare däck? Haha, det är så många fel att det direkt nästan blir löjligt. Ja just det... man kunde sitta lite högre... glömde det...

#29
2016-07-19 17:14

Jag tror inte att SUV:ar skulle sälja som smör om man bara satt lite högre upp. Men jag tänker inte återupprepa Suv:ens fördelar som biltyp ytterligare en gång. Vi kanske borde återgå till att diskutera Ford Edge här istället.

#30
2016-07-19 19:53

SUV-känslan? Kanske har några av oss kikat på Alaska Off-road Warriors och imponerats av dessa fordons fantastiska förmåga att betvinga naturen i form av lerhål och vattendrag?! Möjligen kan denna känsla överföras till vardagsbilisten som utan problem spanar över andra fordon i kön fram till vägarbetet. Jag vet inte, jag gillar att sitta lågt, riktigt lågt.

#31
2016-07-19 20:59

OK, då pratar vi Edge. Jämförelsen med XC60 haltar rejält. Edge lastar mycket mer än en XC60 och är större. Så pratar man 50 papp emellan dessa bilar hade jag faktiskt valt Edge. Har åkt XC60 några gånger och inte blivit alls imponerad, snarare åt andra hållet. XC60 anser jag är mer mot Crossover hållet då den lutar rätt mycket framåt.. vilket jag inte alls gillade. Om ljuddämpningssystemet fungerar så bra som jag tror, så slår det XC60 med hästlängder då jag inte tyckte den var speciellt tyst.

#32
2016-07-20 08:12

Vargen borde skaffa sig en skåpbil. Där får han in all den last han tycker är så viktig.;)

Angående ljudkomforten så upplever människor buller på olika sätt. Personligen tycker jag XC60 är bra ljudisolerad, betydligt bättre än det mesta på marknaden t.o.m.( framförallt i jämförelse med Skoda som ju är välkända bullerburkar). Generellt sett brukar Volvo också uppskattas för bra ljudkomfort så Vargens upplevelse torde vara rätt sällsynt.

Sist men inte minst; är det inte fantastiskt att XC60 ännu inte varit inblandad i en enda dödsolycka? Tänk om alla körde i en sådan, då skulle trafikdödligheten mer än halveras;-).

MVH AL

#33
2016-07-21 18:04

Deklarerad förbrukning: 5.8 l/ 100km, ja möjligen om det är många nedförsbackar o inga uppförsbackar medvind och sol i ryggen och hemlängtan. Tanken slog mig att tänk om man vid ett nybilsköp skulle ha som villkor att den angivna förbrukning stämmer annars hävning av köpet utan kostnad-vilken bilfirma skulle gå med på det?

#34
2016-07-25 05:00

En väldigt vacker bil !!

#35
2016-07-25 08:54

När det gäller bränsleförbrukning så kanske man kan jämföra med Mondeo med samma motor som jag har erfarenhet av. Den har ett snitt under ca 3000 mil på strax över 0,6, men på ren motorvägskörning har den varit nere i 0,47/mil.
En SUV får naturligtvis en högre förbrukning vid högre hastigheter, men totalt tror jag inte det betyder så mycket.

#36
2016-08-22 16:19

jag tycker bilen verkar lovande, men den ser tyvärr billigare ut än vad den är, och fyrhjulsdrift som standard tycker jag är dumt

#37
2016-09-26 19:45

Är tveksam till denna, snygg inredning men annars inget som gör att blodet svallar direkt. Nu svallar väl inte blodet över den bil jag har nu, en KUGA Titanum X 2015. Blir ytterst tveksam till den angivna förbrukningen på Edge till 0,58. Jag skulle kunna lägga mitt huvud i stupstocken på att detta når den aldrig ned till. Min Kuga med MSP vxllåda och 18 tums däck kommer som bäst ned till 0.67. Hur Edge som väger dryga 200 kg till skall klara 0,58 är för mig en utopi.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.