Bild
Nästa artikel

Provkörning: Ford C-Max Titanium 2,0 TDCi PowerShift

Provkörning

Ford C-Max säljer bäst med etanolmotor men när statens miljösubventioner nu försvinner framstår dieselversionen som betydligt vettigare.

Tillsammans med hushålls-suven är flexibilen den biltyp som utvecklats mest på senare år. Det var Renault som "uppfann" klassen med Scènic för knappt 15 år sedan och i dag har de flesta tillverkare minst en flexibil på programmet.

Suven och flexibilen har den lite högre sittpositionen gemensam, det är många som upptäckt fördelarna med bättre sikt och lättare insteg i en bil som är aningen högre. Den som väljer en suv får stå ut med ilskna blickar och retliga kommentarer om monstertruckar medan flexibilsägaren är i princip immun, trots att den reella skillnaden i miljöpåverkan är liten.

Ford C-Max bygger på Focus och delar därmed även bottenplatta med Volvo C30/S40/V50. Den presenterades i sin nuvarande form 2005 och genomgick en ansiktslyftning 2008.

Smidig låda
Tack vare svenska subventioner har etanolversionen varit den bäst säljande i C-Max-programmet men i takt med att förmånerna nu försvinner kommer nog Ford att få allt svårare att argumentera för detta ganska trista motoralternativ med sina 125 spritindränkta hästkrafter.

Då känns tvålitersdieseln på 136 hk och 320 Nm betydligt trevligare. Det är en lagom stark motor med god körbarhet på alla varvtal och en tilltalande förbrukning enligt EU-normen på 5,7 liter/100 km vid blandad körning.


Med Fords nya PowerShift-låda, en i grunden manuell växellåda med dubbla kopplingar och automatfunktion, stiger förbrukningen något till 5,9 liter. I realiteten kan det mycket väl bli tvärtom eftersom den sexstegade lådan alltid ser till att motorn har rätt varvtal.

Växellådan är utvecklad tillsammans med välkända Getrag och är ett svar på Volkswagenkoncernens lyckade satsning DSG, Direct Shift Gearbox, som nu funnits på marknaden i flera år.

Fords PowerShift-låda kostar 13 800 kronor extra och finns bara till just tvålitersdieseln. Den arbetar mycket smidigt, växlingarna är knappt märkbara och lådan hänger oftast med på förarens intentioner vid exempelvis omkörningar. Att det inte handlar om en vanlig automatlåda med momentomvandlare märker man egentligen bara vid start i backe och att den reagerar med en liten fördröjning när växeln just lagts i.

C-Max är en vettigt komponerad bil. Ford har struntat i att försöka få rum med fler platser än fem trots att flera konkurrenter satsat på sjusitsiga varianter av sin flexibilar. Vill Fordkunden ha mer plats hänvisas denne till den större S-Max som delar plattform med Mondeo.

Trevlig körupplevelse
Ford har heller inte lagt ned tid på att skapa en sätesfällningslösning som i till exempel Opel Zafira där stolarna kan trollas ned i lastgolvet. I C-Max kan man fälla undan som i en vanlig kombi, eller plocka ur sätena helt och var för sig.

Benutrymmet med tre baksäten i bredd är inte särskilt imponerande men mittsektionen kan fällas undan och därmed ge mer plats åt de två yttre sätena som då kan skjutas bakåt ungefär en decimeter. Bagageutrymmet drabbas då givetvis i motsvarande mån.

Första Focusgenerationen fick mycket beröm för sina underhållande köregenskaper. I denna andra generation har skärpan minskat men fortfarande hör C-Max till de trevligaste körupplevelserna i klassen. Provbilen är utrustad med 17-tumshjul med 45-profilsdäck -  det gör den onödigt studsig på sämre vägar och dessutom bullrigare på alla underlag.

Priserna för C-Max börjar strax över 170 000 kronor för 1,6-litersbensinaren med 100 hk. 2,0 TDCi med PowerShift-låda kostar från 226 400 kronor och då är utrustningsnivån klart godkänd. Konkurrenterna ligger i samma härad, det stora utbudet håller priserna nere och utrustningsnivåerna uppe. Bland flexibilarna är det extra tydligt att det är köparens marknad just nu.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford C-Max Titanium 2,0 TDCi PowerShift

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Ford C-Max Titanium 2,0 TDCi PowerShift

Pris, kr från: 249 600.  
Modell: Flexibil.
Säljstart: Finns nu.
Mått, cm: L 439/B 183/H 160.
Tjänstevikt: 1 530 kg.
Släpvikt: 1 500 (1 470 med B-kort).
Motor: Direktinsprutad turbodiesel på två liter. Cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 4 000 varv/min. Max vridmoment 320 Nm vid 2 000 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim 10,1 s. Toppfart 197 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,9 liter/100 km.
CO2-utsläpp: 159 g/km.
Konkurrenter: VW Touran, Renault Scénic, Toyota Verso, Nissan Qashqai med flera.

Vad nytt? Ny växellåda med dubbelkopling.
För vem? Familjen på 4-5
Bra köp? Ja men konkurrensen är hård i klassen, jämför erbjudanden!

Plus: Rymd, utrustning, körupplevelse, växellåda.
Minus: Inte lika flexibel som en del konkurrenter, bullrig med för breda däck.

Kommentarer

#1
Per L.
2009-08-20 13:48

Det har sagts förut; Så länge inte etanolen är ca 3:- billigare än bensin, så finns det ingen ekonomisk morot.....och den är viktig, plånboken styr naturligtvis hos de flesta! Sen kanske diesel är ett alt, men känns fortfarande lite skitig (på lukten iaf), tveksam till dess 'miljövänlighet'! Att sen dessutom räkna hem merkostnaden för den dyrare motorn verkar knepigt.

#1
Bengt-Olof Samuelsson
2009-08-20 14:15

Vad har regeringen för skäl till att dieselbilar ska ha en förhöjd fordonsskattesats med 3,15 gånger koldioxidskatten?

#1
göinge
2009-08-20 15:14

Vad har regeringen för skäl till att dieselbränslet ska ha en sänkt drivmedelsskatt jämfört med bensin?

#1
Roy
2009-08-20 16:00

Att dieselbilar har högre fordonsskatt går helt enkelt inte att motivera! Basera den på något annat - axeltryck, t ex.
Dieselbränslet i sig torde knappast vara mer miljövänligt än bensin - alltså samma skattesats. Energiåtgång (utvinning, förädling/raffinering och transporter) och miljöbelastning (CO2 kan ofta vara ett lämpligt mätetal) för själva bränslet ska vara det som avgör skattesatsen.
Någon millimeterrättvisa kan det aldrig bli, men att som nu ha extra hög fordonsskatt på dieseldrivna bilar - det är mycket grovt!

#1
MD
2009-08-20 21:14

Att förespråka diesel fram ett alternativt bränsle känns som att hålla tillbaka utvecklingen. Bilmedia, som Vi Bilägare, borde instället förespråka alternativen och gynna dessa så vi kommer ifrån fossilbränslena, istället för att ivrigt trumma fram diesel. Inte nog med att diesel är ett fossilt bränsle, dess avgaser är dessutom de mest hälsovidriga av alla bränslen. Nä, fram för alternativen som Etanol!

#1
Samuel
2009-08-20 22:08

Begriper inte denna hatkampanj mot etanolen, inte minst från media, samtidigt som man förespråkar fortsatt användning av fossila bränslen.
Etanol, motorsprit har tillverkats i Sverige sedan slutet på 10-talet, till in på 50-talet då den fasades ut på grund av låga bensinpriser.
På 50-talet körde man bl.a på BENTYL(E25) vilket fungerade alldeles utmärkt.
Etanol är, såvitt jag förstår ett bättre bränsle än besin.
Det är kemiskt sett enklare uppbyggt, brinner vid lägre temperatur och sotfritt, jämfört med bensin,vilket medför lägre värmeförluster(högre verkningsgrad) samt lägre partikelutsläpp.
Förorsakar heller inga miljöproblem vid ett eventuellt läckage till mark.
Ämnet farlighet upplevs uppenbarligen av en majoritet av landets befolkning som försumbar då man, speciellt vid mer festliga tillfällen, petar i sig en del i utspädd form.
För stora och alltför täta orala intag kan sannolikt utgöra en större risk för dom sjukdomsbilder RAPHAEL kopplar till föroreningar uppkomna genom förbränning av ämnet.

#1
S-E S
2009-08-21 18:48

Försök se bilarnas förorening på ett mera praktiskt sätt. Det faktum att vi överhuvudtaget kör bil, det är det som skapar föroreningarna. När vi allikaväl envisas med att köra bil så gäller det att köra så miljömedvetet som möjligt. Den bil som släpper ut minst skit när du kör som du gör, är miljövänligast. That´s it. Om den dessutom är miljövänlig att handha från "vaggan till graven", är det ett plus. Kom inte dragande med naturliga kretslopp diverse certifikat och andra löjliga påhitt som överhuvudtaget inte minskar utsläppen utan endast ger vissa godtrogna bättre miljösamvete eller inkomst åt staten utan att miljön påverkas. Någon undrar på varför dieselbränslet har lägre skatt än bensin och varför dieselbilar har högre skatt? Det kallas politik och bestäms av 349 personer i riksdagen som var och en är lika dum, smart, eller okunnig som du och jag och saknar praktiska erfarenher eller tekniska kunnskaper.

#1
MBUHRE
2009-08-28 15:31

Den här diesellobbyn som härjar fritt, inte minst i ViBilägare, är verkligen motbjudande. Varför klarar ingen motorjournalist av att ifrågasätta politikernas handhavande av klimatfrågan och bilismen?
Jag tror det vore befriande att skrota begreppet "miljöbil". Gradera bränslena proportionellt ur miljöhänseende och beskatta dem linjärt därefter. Det borde ge ett rejält incitament att överge fossilbränslen till förmån för förnyelsebara. Om man tillät och uppmuntrade till billig bränslekonvertering skulle det inte behöva bli något dråpslag för privatbilismen.

#2
Klas2k
2011-03-02 11:26

Ni som "hatar" dieslar - se det på lite längre sikt: I dagarna lanserades tex Shells "tallbarssolja" - syntetisk diesel gjord på träindustrins restprodukter - det finns även en lång rad andra biobränslen som funkar i dieselbilar.

Etanol är ett stickspår eftersom tillverkningen inte är effektiv nog och mkt vattenkrävande (vilket är ok i Sverige- där mkt mkt liten andel tillverkningn sker, men inte ok i många andra länder), och framförallt sörplar de förbränningsmotrer som använder det i personbilar idag i sig alldeles för mkt. Och skall man köra på etanol så skall man egentligen, av effektivitetsskäl, göra det i en dieselmotor (som tex många innerstadsbussar)

/K

#3
2012-11-27 11:39

Jag har bytt till en Ford 2.0 diesel med Automat Power-Schift . är det skadeligt att frilägga till "N" vid körning, Bilar med vanlig automat får man inte frilägga under färd enl instruktionsboken!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.