Bild
Nästa artikel
Grå kombi är två decimeter längre än röd halvkombi.
Tydlig förarmiljö. Vissa av materialen, till exempel vreden till klimatanläggningen, skulle kunna höra hemma i dyrare bilar.
Djupt och lättlastat, kombiutrymmet är en paradgren för Tipo. 550 liter går in bakom det tvådelade baksätet.
Kanske inte den mest uttrycksfulla bilen men väl så proper.

Provkörning: Fiat Tipo kombi (2016)

Provkörning

Med kombi och halvkombi i utbudet stärker Fiat Tipo sina aktier som rymligt och rimligt prissatt alternativ i Golfklassen. Men hur står det till med säkerheten?

Bilbroschyrer kan vara underhållande läsning. Fiat slår an tonen på andra sidan i Tipofoldern: ”Hittills har man behövt betala mer för att få mer. Men med nya Tipo gäller inte detta längre.” Jasså? ”Helt otroligt? Det är vad du kommer att säga när du ser vad nya Tipo har att erbjuda”, fortsätter texten.

På plats i bilen ligger ord som ”påfallande alldaglig” närmare till hands. Inte för att det behöver vara fel. Tipo framstår som en okonstlad och förnuftig bil som nu, när Fiat breddar karossutbudet, borde kunna locka en del svenska köpare. Hittills har handlarna fått hålla till godo med en fyradörrars sedan.
Både halvkombin och kombin är vettigt förpackade med generösa utrymmen fram, i baksätet och innanför bakluckan. Kombin, som vi fokuserar på här, sväljer ordentligt med prylar i det fyrkantiga lastrummet. Bakom hjulhusen finns extrafack och med stolsryggarna nere blir lastytan i princip slät och 180 centimeter lång.

"Man får visserligen mycket bil för pengarna men frågan är om modellen är ”tillräckligt billig” när konkurrenterna nosar på ungefär samma prislapp."

Köregenskaperna är lite av en blandad kompott. Chassit är relativt stabilt och följsamt och bilen rör sig mjukt över de flesta ojämnheterna. Styrningen löper väldigt lätt och känns okänslig i allmänhet och i synnerhet kring mittläget. Ganska kraftig understyrning gör att bilen upplevs tung. Sittpositionen är förhållandevis hög, vilket ger ett bekvämare insteg men spär på känslan att vara långt ifrån vägen. Största plumpen är dock allt vägljud som letar sig in i kupén.

Turbomotorn i provbilen har en pigg och reaktionsglad karaktär. I motorvägsfart kan tonen bli lite påfrestande (2 750 v/min vid 110 km/tim) och hastiga gaspådrag alstrar en del osnygga vibrationer. Den manuella lådan passar dock bra och är smidig att spaka.
 
Miljön runt föraren är anspråkslös och trivsam i sin enkelhet. Förarstolen är bekväm men kanske lite väl smal. Mitt på instrumentbrädan sitter en påkostad pekskärm på sju tum som ingår i den högre utrustningsnivån Lounge. Grafiken är elegant men ”knapparna” är många och små, hanteringen kräver nästan att man stannar.

De svenska priserna är ännu inte skrivna i sten men Fiat räknar med ett frånpris för halvkombin på 175.000–180.000 kronor. Kombitillägget blir 6.000–10.000 och Lounge-nivån går på ytterligare 15.000. Runt 200.000 alltså för en Tipokombi med vettig utrustning. Man får visserligen mycket bil för pengarna men frågan är om modellen är ”tillräckligt billig” när konkurrenterna nosar på ungefär samma prislapp.
 
Till sist det där om säkerheten: Tipo får endast tre av fem stjärnor i säkerhetsbetyg av Euro NCAP. Det är ett resultat som brukar betraktas som riktigt dåligt. Tipo klarade sig bra i själva krocktestet men kritiseras för avsaknaden av automatisk nödbroms i standardutförandet. Med radarbaserad autobroms höjs betyget till fyra stjärnor.

Vi får hoppas att den svenska importören inför denna potentiellt livräddande säkerhetsdetalj i alla svensksålda bilar.
 
Diskutera: Vad tycker du om Fiat Tipo som kombi?

Fiat Tipo 1.4 Turbo Station Wagon

Pris, från kr: Inte fastställt men Fiat siktar på 180 000–190 000.
Modell: Femdörrars kombi.
Säljstart: Första kvartalet 2017.
Mått, cm: L 457/B 179/H 151.
Tjänstevikt, kg: 1 380.
Max dragvikt, kg: 1 200.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, volym 1 368 cm3, max effekt 120 hk vid 5 000 v/min, max vridmoment 215 vid 2 500 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,8 s.
Deklarerad förbrukning: 6,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 139 g/km.
Konkurrenter: Kia Cee’d, Hyundai i30, Ford Focus, Toyota Auris, Seat Leon, Peugeot 308 med flera.
 

Plus: Rymlig för passagerare och last, mycket bil för pengarna.
Minus: Tveksam säkerhet, vag styrkänsla, bullrig på grov asfalt.

Vad nytt? Två nya karossalternativ.
För vem? Den som vill ha en rymlig bil för rimliga pengar.
 

Kommentarer

#1
2017-02-04 10:16

Vid en hastig titt på den första bilden så tyckte jag det var en Peugeot 308 kombi...
Nåja - vi får väl se vad det blir men gissar att prissättningen måste vara betydligt aggressivare om det skall bli nån framgång i Sverige - för konkurrensen är hård. Inte minst från nämnda Peugeot 308.

#2
2017-02-04 11:01

Hedin Bil i Norrköping säljer Fiat Tipo manuell för 129 900, och Tipo automat för 149 900. Verkar dock vara sedanversionen, vilket nog förklarar det låga priset.

#3
2017-02-04 11:15

20-30 tkr för dyr.

Begriper inte hur de resonerar hos generalagenturen. Bra bilar men prissättningen måste ju vara realistisk om man vill växa och bli större här. Vill man ens det kan man undra? Men efter ett halvår så kommer det garanterat sedvanliga kampanjer på den då de försäljningen inte nått upp till målen men då är det för sent...Visst är den kanske rymligast i klassen men det räcker inte då priset är fel från början.

Edit: Ser att Peugeot 308 SW 110 Active säljs för 160 tkr på kampanj nu. Vem betalar då 20-30 mer för en Tipo kombi?

#4
2017-02-04 18:07

Utseendemässigt funkar bilen, ganska snygg. Fiat ger inte mig några större vibbar, hänger nog kvar gamla förutfattade meningar. Ändå får de schysst kritik i tester, tänk bara på 500L som gick från klarhet till klarhet i en vintertest förra vinter. Enda bilen i testet som klarade sig igenom testet utan några större anmärkningar. Det hade i alla fall jag inte förväntat mig, Fiat bäst i en vintertest när hände det senast. Så det är kanske mina förutfattade meningar om märket som får justeras. Håller med Rolle och Pi. Fiat måste gå på en aggressiv prissättning för att få upp volymen i Sverige.

#5
2017-02-04 18:46

Det finns många bra och beprövade konkurrenter till ungefär samma pris, varför välja en Fiat? Om Fiat ska ha en chans måste de sänka priset till ca 150000kr 0ch lämna generösa garantier-minst 7 års nybilsgaranti så att målgruppen köper den dvs folk som vill ha trygghet och mycket bil för pengarna.

#6
2017-02-04 19:50

Jo - för 150--160.000 kr inkl hyfsad utrustning och autobroms och med minst 5 års garanti så kanske Fiat kunde lyckas hyfsat... Så Stefans teorier är nog rätt rimliga.

#7
2017-02-04 19:50

Jo - för 150--160.000 kr inkl hyfsad utrustning och autobroms och med minst 5 års garanti så kanske Fiat kunde lyckas hyfsat... Så Stefans teorier är nog rätt rimliga.

#8
2017-02-04 20:01

För sextio år sedan var Fiat ett populärt märke i Sverige, sedan har det backat rejält.
Det har ju virrats en hel del med importörer och det har ju knappast gynnat märket.
På 1990-talet kom en Tipo som jag hade ett par dagar och jag tyckte den var väldigt trevlig.
I dagsljus!
Det är den första bil jag kört, förutom mina trettiotalsveteraner, som jag stannat och kollat om det var parkering- eller halvljus jag körde med.
Men det var då det.

#9
2017-02-04 20:12

Vilket skräp. Hur kan ViB vara så positiva?

#10
2017-02-04 22:00

Det tråkiga är att interiören är gjort i "papp", nästa på Dacia-nivå. Synd på en sån "hygglig" bil som ser vettig ut.

#11
2017-02-05 00:26

Kommer hitta sina köpare oavsett kvalité

#12
2017-02-05 09:37

En utmärkt, funktionell och bra bil. Fiat gör trevliga vardagsbilar av hög kvalitet som fungerar utmärkt året om. Frågan är vilka motorer och utrustningsnivå som är aktuella för Sverige. Nog tycker jag att man borde ta in 1.6 Multijet II på 120 hk och med manuell eller dubbelkopplingsautomat. Turbonensinaren på 120 är väl också ett rätt självklart val. Den mindre tror jag kommer dissasav svenska bilköpare som tyvärr vill ha högre effekter. Men marknaden är förändrad och kombis är det inte så många som köper längre det är SUV/crossover som gäller. Inte ens en så bra baskombi som Dacia MCV har lyckats i Sverige, det är Duster SUV som är Dacias bästsäljare.

#13
2017-02-05 09:53

Nåja Raphael - både V90, V60, Golf SC och Passat SC är ju storsäljare i Sverige så nog säljs det kombibilar. Skulle gissa att t ex även Auris, Octavia och 308 säljer mest i kombi-utförandet och det gäller säkert andra modeller i Golf-klassen också. Just Golf-klassen är ju en klass där kombi-utförandet ger stora utrymmesvinster för bilköparen och dessutom en populär bilklass för privatköparna. Och det är nog de sistnämnda som Fiat får sikta in sig på. Att inte Dacia MCV lyckats har nog helt andra orsaker.

#14
2017-02-05 10:18

Fiats varumärke verkar inte stå speciellt högt här i landet. Mina fördomar säger att Fiat mer är en "engångsbil", med alltför kort livslängd jämfört med medelbilen... -vore kul att bli motbevisad. Någon som har koll på vad Fiats ingenjörer har för konstruerad livslängd som rättesnöre.

#15
2017-02-05 10:46

Grattis! Snyggaste bilen fiat gjort någonsin. Ser lite ut som en blandning av volvo och bmw.

#16
2017-02-05 12:43

Pi, om du tittar på marknaden så är utbudet av kombibilar mycket större än vad som säljs. De kombibilar som säljs handlar om ett fåtal märken, trots att utbudet är mycket större. Du talar om Volvo V90 och Passat kombi, men det finns ju betydligt fler kombis i den klassen och de säljer inte alls. Ford Mondeo är en flopp i Sverige. Nya Renault Talisman är en flopp. Peugeot 508 säljer inte alls. Mazda 6 kombi är en flopp. Och så vidare och så vidare. Däremot säljer Peugeot 3008 SUV som smör i solsken. Mazda CX-5 SUV är vanligare på vägarna än Mazda 6 kombi. Honda Civic kombi säljer inte alls men CR-V SUV säljer bra.

Den här trenden finns också i mindre segment. Kombibilarna i lilla mellanklassen som säljer är VW, Opel, Kia, Skoda och Peugeot. Resten säljer inte alls. Nya Mégane kombi är en flopp, trots att föregående modell var en storsäljare. Köparna väljer Renault Kadjar SUV eller den mindre Captur.

#17
2017-02-05 15:27

Helt ok bil. Tycker att hetsen har blivit för extrem med att det ska vara ultra premium i alla bilar. Det behövs faktiskt inte. Men för att Fiat ska lyckas måste de vara billigare. Att ta samma pris gentemot etablerade bilar går inte. Jag tittar i Golfklassen och kan tänka mig en Tipo men inte om den inte är knäppet billigare än konkurrensen.

#18
2017-02-05 18:46

Jo jag har synat denna och tycker som så att prissättningen är lite väl kaxig.
Tipo:n är ny på gården är inte i klass med varken Volkswagen gruppens eller Opels fordon.
Den yttre designen är ok men inte mer och invändigt är den sin egen så att säga.

#19
2017-02-06 13:22

Nja, 4a stjärnor fick den med rätt paket. http://www.euroncap.com/sv/results/fiat/tipo/25458

#20
2017-02-06 18:41

Det är svårt att förstå att vissa här avfärdar Fiat utan att ha en aning. Jag har ägt ett flertal Fiat av olika modeller. Säkra och sköna bilar att köra och äga vars "enda" fel var att de rostade. Rosten lär man nu fått bukt med även i södra Europa, jämför med franska bilar.

#21
2017-02-07 16:30

Fiat har länge byggt förhållandevis rymliga bilar med viss personlighet. På senare år har även rostskyddet varit OK.
Ett lite underskattat märke - men konkurrensen är för all del hård.

#22
2017-02-07 22:02

Fiat Tipo som kombi gör sig nog inte speciellt bättre än Fiat allmänt. Länge sedan man såg en faktiskt ..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.