Bild
Nästa artikel

Provkörning: Fiat Sedici (2013)

Provkörning

Fyrhjulsdrivna Fiat Sedici är ny på den svenska bilmarknaden – men särskilt ny är den inte. I själva verket har modellen hängt med länge.

Bättre sent än aldrig. Så tycks Fiat ha resonerat när Sedici till slut började säljas i Sverige i vintras. Modellen, som är resultatet av ett samarbete med Suzuki, lanserades redan 2006 i Italien. Då hade Fiat och Suzuki samma svenska generalagent och för att undvika intern konkurrens importerades bara identiska syskonbilen Suzuki SX4, som tillverkas i samma fabrik.

Sedan dess har en smärre evighet i bilsammanhang passerat och Suzuki står redo att lansera en ny generation SX4 senare under 2013.

Vilken framtid Sedici går till mötes är däremot oklart. I varje fall kommer uppföljaren inte att baseras på SX4. Kanske ersätts modellen av den kommande och mer snitsiga småsuven 500X.

Hur som helst, nu är Sedici här, och precis som med SX4 är grejen med bilen att den är fyrhjulsdriven, förhållandevis liten och relativt billig.

Fyrhjulsdriften är elektroniskt styrd och kopplas in automatiskt när något av framhjulen tappar fästet, men fördelningen av drivkraften kan också låsas till hälften fram och hälften bak så länge hastigheten inte överstiger 60 km/tim.

Vi provade systemet i en brant och isig uppförsbacke. Med fyrhjulsdriften urkopplad kom bilen ingenstans; framhjulen bara spann. I det automatiska läget aktiverades bakhjulen blixtsnabbt och Sedici klättrade lätt uppför backen.

Markfrigången på 19 centimeter tillåter körning på besvärliga vägar, men om groparna är för djupa eller hindren för höga riskerar överhänget fram att slå i. Nedtill på karossen finns dock stora plastskärmar som skyddar mot repor.


Dieselmotorn under huven har Fiat utvecklat, den är bottenstark, men surrar rejält vid gaspådrag och alstrar en hel del vibrationer. Växellådan är i sin tur från Suzuki och den kräver lite tillvänjning; ettans utväxling är så låg att det går bra att starta från tvåan.

I den floskeltäta broschyren försöker Fiat sälja in Sedici med ord som komfort och lyx. Snarare upplevs den som en funktionell bruksbil med spartansk och lite gammalmodig insida.

Insteget är bekvämt, takhöjden väl tilltagen och sittpositionen hög. Däremot finns komfortmissar: vindbruset är påtagligt, ratten går bara att justera i höjdled och stolarnas dynor är alltför korta. Bagageutrymmet på 270 liter är heller inte något att jubla över.

Sedici är några tusenlappar billigare än SX4, men Fiats mer osäkra andrahandsvärde riskerar att jämna ut den skillnaden.

Frågan är om inte Fiat Panda 4x4 är ett klokare val. Den är visserligen mindre och inte lika motorstark, men billigare – och ny på riktigt.

Diskutera: Vad tycker du om Fiat Sedici?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Fiat Sedici 4x4 2.0 Multijet

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Fiat Sedici 4x4 2.0 Multijet

PRIS, FRÅN KR: 192 900.
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: I vintras.
MÅTT, CM: L 411/B 175/H 162.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 425.
MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel, 1 956 cm3, 135 hk vid 3 500 v/min, 320 Nm vid 1 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart: 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,2 s.
FÖRBRUKNING: 5,3 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 139 g/km.
KONKURRENTER: Suzuki SX4, Opel Mokka, Mitsubishi ASX, Nissan Qash-qai, Hyundai ix35, Skoda Yeti, Dacia Duster med flera.

VAD NYTT? Veteranen Suzuki SX4 i form av en Fiat.
FÖR VEM? Den som är ute efter en mindre bil som tar sig fram i snö och halka.

PLUS: Framkomlighet, insteg, stark dieselmotor.
MINUS: Gammal konstruktion, ergonomi, buller.

Kommentarer

#1
2013-06-14 12:03

Sedici är ett alternativ för den som vill ha en 4-hjulsdriven bil till anständigt pris och lite större utrymmen än Pandan, men Panda 4x4 är ett roligare och mer ekonomiskt val i längden. Att den är roligare är givetvis min personliga bedömning, att den är mer ekonomisk baserar jag på att Pandan har lägre förbrukning deklarerad förbrukning och lägre skatt dvs den har lägre driftskostnader. Andrahandsvärdet kan bli bättre för Pandan, jag spekulerar i att den kan bli en kultbil.

När det gäller framtiden så är det officiell information från Fiat att en 500 X är på gång, en slags SUV-variant i 500-familjen. Den visades ett kort ögonblick förra sommaren i bakgrunden och det är en bild som har valsats runt på nätet. Exakt teknik, motorer och pris, är spekulationer givetvis. Trolig premiär på Frankfurtsalongen.

Det finns många rykten om att även Pandan kommer i en större version och då också som SUV, som ett mer praktiskt och inte lika livsstilsbetonat alternativ till 500. En Panda XXL som kan bli en konkurrent till Dacia Duster men dyrare.

Det kan dock tyckas märkligt med både 500 X och en större Panda, men man får se det som att de vänder sig till olika målgrupper där 500-serien är finare och mer premium än den mer bruksbetonade funkiga Panda-serien. Som relationen kan upplevas mellan dagens 500 och Panda.

Vi får se exakt vad som blir av detta jag tror hösten blir intressant med många premiärer. Och så får vi se om den nya mindre italienskbyggda Jeep-modellen blir verklighet...

#2
2013-06-14 12:31

Ännu en gammal avdammad artikel och fortfarande ser jag inte en enda anledning till att välja Sedici före SX4.
Om Fiat vore ett billigare alternativ som den borde så kanske men då skall prisskillnaden vara betydligt större än ett par tusenlappar.
Inte ens när nya Sx4 landar ser jag Sedici som ett alternativ då bilen helt enkelt numera är för gammal och dyr.
Ett bättre val är då Panda 4x4.

#3
2013-06-14 12:41

Jag har sett den förut, för 10-15 år sedan, men då med annan modellbeteckning.
Var det Suzuki?
Namnet påminner om Brolins krog i Stockholm.

#4
2013-06-14 13:04

På tal om ointressanta bilar......

#5
2013-06-14 13:32

Men broschyren är intressant;-) "I den floskeltäta broschyren.." skriver man: "Den som väljer Sedici väljer lyx med komfort." På detta kommenterar ViB: "Jo tjena!" :-))

#6
2013-06-14 15:43

SX4 lanserades 2006 och inte för 10-15 år sedan.
7 år är dock en väldigt lång tid i bilvärlden och varför Fiat väljer att lansera Sedici så långt senare kan man ju också fundera på liksom Fiats prissättning.

#7
2013-06-14 17:33

En stor anledning till att modellen inte har kommit till Sverige tidigare är för att förra Fiat-importören även var generalagent för Suzuki... Och det hade inneburit intern konkurrens mellan importörens produkter - också svårigheten för ett och samma företag att marknadsföra samma produkt under olika varumärken till samma återförsäljare och serviceorganisation.

#8
2013-06-14 17:51

Undrar varför någon ger sig tid och energi att skriva om precis det som Fredrik tidigare skrivit i sin artikel? Men vad vet jag....

#9
2013-06-14 18:06

Det är rätt kul när Raphael skriver om andrahandsvärdet hos Fiat i sitt första inlägg.
Det lär väl vara en bråkdel av det som Saab fick efter konkursen och som just därför gjorde den väldigt prisvärd en tid, men sedan (beroende på detta?) har det ju ökat betydligt.
Det tror jag inte kommer att hända Fiat och det spelar nog ingen roll hur bra bilar de gör så länge de inte får en stabil representation som bilköparna litar på.

#10
2013-06-14 18:06

Audi... för att han måste. :)

#11
2013-06-14 18:21

Det hade varit intressant att jämföra terrängkapaciteten hos Panda 4x4 med Sedici, låta dem testas under samma förhållanden. Det finns massa tester av Pandan ute i mer eller mindre omöjliga situationer, inte bara av senaste modellen utan även förra modellen som TopGear testade mot Storbrittaniens stolthet RRover. Finns att hitta på youtube för den som är intresserad...

Då Sedici och Panda 4x4 har liknande pris så kan ett jämförande test vara intressant för läsarna.

#12
2013-06-14 18:25

Sedici och SX4 kostar lika mycket att tillverka, om Sedicin ska säljas till lägre pris än Suzuki så innebär det att Fiat tjänar mindre pengar på den genom sämre marginaler och varför skulle de ha sämre marginaler på samma bil med samma teknik, samma kvalitet och så vidare. Men om jag skulle välja mellan SX4 och Sedicin så skulle jag välja Sedicin för den finns i färger som SX4 inte finns i och som jag tycker är snygga, som den mörklila varianten. :)

#13
mcregor
2013-06-14 21:18

Tänk att det är så lätt att få acceptans för en bilmodell hos Raphael som att byta namn på den...:)

#14
2013-06-14 22:30

mcregor; äsch, även färgen spelar roll;-)

#15
2013-06-14 22:44

Rapahel naturligtvis ska du passa på att välja en fiat. En fiat som har kvalitet för en gångs skull det är väl kul. Kan man inte ta över suzukis modell program helt och hållet på alla modeller så får alla bilarna med fiatnamn kvalitet värd namnet.

#16
2013-06-14 23:39

Om så Fiat bara såldes i citronblå skulle Raphael alltid välja den före en likadan Suzuki i valfri färg . . . tror jag.

#17
2013-06-15 00:32

Om nu Sedici var markant billigare än SX4 så kanske den hade gått att sälja.
Att inte sälja några bilar alls är sämre för affärerna än att sänka avansen.
Väldigt få människor hade t.e.x valt en C1 eller 107 före en Aygo om de INTE var billigare och varför skulle någon göra det?
Skillnaderna mellan Sedici och SX4 är dessutom än mindre så att då välja bort bilen med Suzukimärket ser jag som kapitalförstöring.

#18
2013-06-15 00:41

McGregor, jag har absolut inget emot Suzuki. Det är ett av få japanska märken som jag tycker är helt okej. Ett annat är Nissan, och Nissan har en egen historia. Jag gick min utbildning för körkort med en Nissan, en Stanza. Och 240z var en vräkig bil, inte så bra vägegenskaper men massor av plysch i inredningen. Stanzan gör att jag har en soft spot för Nissan, men tyvärr har de gjort många floppar och tappat sin mjukhet och fluffighet. Primeran senaste åren var ett misslyckande. Tino hade kunnat vara bra, om den inte hade bullrat så mycket och varit för obekväm...

Idag gör Nissan inget som attraherar mig, och Micran har jag aldrig tyckt om. Ryslig. Men en Stanza var praktisk, smakfullt formgiven och plysh plysh. Ok att den var väl gungig, men den hade en personlighet.

Toyota däremot har jag aldrig gillat inte heller Mazda. Subaru har jag svårt för Mitsubishi nja nja. Honda... nej. Inget för mig.

Men Suzuki är helt okej. Vitara är funkis. Tråkigt bara att de inte är så bra på miljöbilar precis... där är bristen. Och de har också gjort flera missar genom historien. Första generationerna av Swift, alltså detta var ingen bra bil. Plåtburk.

#19
2013-06-15 00:41

Audi, färg är extremt viktigt för mig ja. Det tycker jag...

#20
2013-06-15 00:42

Birger, Fiat har kvalitet. I min familj har funnits många Fiat, och Alfa. Och en Lancia. De har varit väldigt bra.

#21
2013-06-15 00:43

Jes, citronblå? Jag har svårt att se färgen framför mig - har du en länk?

#22
2013-06-15 00:48

"Om nu Sedici var markant billigare än SX4 så kanske den hade gått att sälja.Att inte sälja några bilar alls är sämre för affärerna än att sänka avansen."

Man kan tycka så, men samtidigt vill man ju att det ska gå runt att sälja en modell och inte sälja med förlust. Säljer man med förlust så betalar man ju folk för att köpa den och det är ingen bra affärsidé.

För Fiat, som är ett mindre märke än Suzuki, så kan det vara dyrare att ta in bilar och sälja dem än det är för Suzuki - alltså att Fiat har högre försäljningskostnader. Så här - om Suzuki och Fiat gjorde precis lika mycket reklam, så skulle det kosta mer per bil för Fiat eftersom Fiat säljer färre bilar. Fiat måste jobba hårdare än större märken i Sverige för att sälja. Det är inte billigt.

"Väldigt få människor hade t.e.x valt en C1 eller 107 före en Aygo om de INTE var billigare och varför skulle någon göra det?"

Det där är spekulation. Dessa bilar är ju identiska förutom vissa designgrejjer. Jag tror inte att jag är ensam om att välja den som är snyggast. En C1 i gult är snygg! Alla går inte på märke utan har andra skäl.

Eller så är jag uppvuxen i en konstig familj. Min pappa sa alltid att man ska välja med hjärtat, det är det enda som betyder något. Det var han som provade en BMW och kallade det för en gubbil, det var kanske inte så ekonomiskt att köra Alfa men han var lycklig och det är det som räknas i slutändan.

#23
2013-06-15 01:01

Gammal information blir som ny.
Precis som med denna bil.
Jag föredrar dock Suzukin som Suzuki. Om inte annat så är den lite snyggare.

Om nu den förra generalagenten hade både Fiat och Suzuki så kan man ju fråga sig varför just Suzuki då valdes och inte Fiat.

#24
2013-06-15 01:30

Roy, det var Olle Olsson bolagen som var agentur förut. Sen valde både Suzuki och Fiat att ha egna agenturer. Senast jag hörde om Olle Olsson så skulle de ha Isuzu och förhandla om kina-märken i Sverige. Men har inte hört något om dem på flera år.

Jag tror att de tog in SX4 istället för Sedici för att Suzuki är ett starkare varumärke för 4-hjulsdrivna fordon då de redan har Grand Vitara som en välkänd produkt. Och för att SX4 även fyllde en skarp lucka i Suzuki-sortimentet mellan Swift och modeller över. Fiat hade ju Stilo och Punto redan. Sedicin hamnar mellan dessa...

Men det är ju bara min teori. :)

#25
2013-06-15 03:43

Raphael då kanske du kan motivera lite bättre varför du inte gillar toyota mazda subaru mitsubishi honda. och varför du just gillar suzuki bättre än övriga japaner? kan det bero på att just suzuki är lite sämre än övriga japaner?det är nog min uppfatting att toyota honda är nog toppen av japansk kvalitet om man ser historiskt. fiat och andra märken ska vi inte nämna på samma dag som dessa japanska märken om vi pratar kvalitet. nu har jag inte haft någon japansk bil ännu. men jag blir mer och mer övertygad om deras förträfflighet jämfört med andra.och jag känner många vänner och bekanta som haft och har nämnda märken och de är toppen nöjda med dessa efter att ha haft andra märken tidigare.själv har jag tidigare varit inne på nya golf men blir mer och mer tveksam till detta. så lite bättre motivation varför du inte gillar dessa japanska märken vore på sin plats. sedan att du gillar latinska märken mer än alla andra märken har vi förstått men går du inte lite väl mycket till överdrift ibland för dessa märken? jag har nog uppfattningen att japanska bilar överlag har högre kvalitet än latinska bilar. bara att fråga vilken bilmekaniker som helst om detta så är jag övertygad om vad svaret blir. men att välja en fiat som är en suzuki bara för att det står fiat på den blir lite långsökt och fånigt i mina ögon. bilen blir ju inte bättre för att det står fiat på den.

#26
2013-06-15 09:48

Birger Karlsson, jag har redan motiverat till varför jag skulle välja Sedicin före SX4 - för Sedicin finns i snyggare färger. Och bland dessa färger så är det då särskilt mörklila som är den färg som jag explicit menar, den färgen tycker jag denna modell är snygg i. Och om du anser att detta är "långsökt" så får du givetvis anse det Birger, men sådan är jag. Design och utseende är väldigt viktigt för mig, i detta ingår färgen som en komponent.

En annan motivering är att jag inte klarar av SX4:ans front. Sedicin har ett mer subtilt utseende. Vi bör ju också vara medvetna om anser jag att detta är italiensk design, det är Giugiaro som har ritat bilen.

När det gäller din begäran att jag ska gå igenom vad jag anser specifikt om alla de japanska märkena, så upplever jag att denna tråd handlar om Sedici/SX4 och jag har ingen strävan efter att norpa tråden genom att diskutera om något helt annat, så den listan får avvakta till en mer lämplig tråd där du och jag kan diskutera detta på djupet.

Men jag tackar för ditt intresse i mina synpunkter i frågan, det var vänligt av dig.

#27
2013-06-15 11:46

En sista kommentar Birger innan jag åker (tillbaks om några dagar).. jag vill kommentera din fråga "men går du inte lite väl mycket till överdrift ibland för dessa märken".

Birger, jag går alltid till överdrift hela tiden. Jag är en överdriven, passionerad och entusiastisk person och det tänker jag fortsätta med att vara. För mig är det en positiv personlig egenskap. Jag tror på att se glädjen i livet, att se det som är bra istället för att bara vara en dysterkvist och klaga som många andra gör. Och det gäller alla områden i mitt liv, inklusive bilar. Så frågan är inte om jag går lite till överdrift, frågan är hur mycket till överdrift jag kan gå. Jag tror inte att gränsen är nådd än. :)

#28
2013-06-15 12:45

Nu var ju förvisso jämförelsen med Trillingbilarna ingen bra jämförelse då de är betydligt billigare men jag tog det exemplet eftersom att det även här handlar om Franskt/Japanskt.
För de som köper en liten bil så väger kostnaderna oftast tyngre än allt annat men ändå väljer de flesta en Aygo före alternativen C1 och 107.
Förutom att Aygon är mer påkostad så handlar troligen skillnaderna i försäljningen om att Toyota är så långt mycket mer förknippat med kvalitet än de andra och organisationen är också bättre vilket påverkar andrahandsvärdet.

Den som vet om vilka skillnader som finns kan överväga om de är värda prisskillnaden men det är ju klart att det även finns många som bara kan se ett fabrikat framför sina ögon och de är också oförmögna att göra denna jämförelse.
För min egen del i fjor så var priset på 107:an så rätt tillsammans med 5 års garanti att vi köpte 3 stycken.
Idag hade vi troligtvis valt något annat då bilarna börjar att kännas väl gamla.

Med Sedici/Sx4 blir saken dock en annan då den är betydligt dyrare och då är folk också mer rädda om sina slantar.
Skillnaden mellan vårt förtroende mellan Suzuki och Fiat är enormt och just därför måste Sedici erbjuda mer än bara lite olika färger.
Ett lägre pris är en bra början och kan man då inte sälja en gammal konstruktion billigare än vad konkurrenterna tar för sina helt nya modeller så får man helt enkelt låta bli att marknadsföra bilen.

Fiat har med sitt nya program ändå inte behov utav någon gammal skåpmat.

#29
2013-06-15 18:27

Raphael när du är så passionerad m.m för latinska bilar ser du då riktigt praktiskt ekonomiskt och nyktert på bilägandet i stort? efter ditt svar här undrar jag om du egentligen har några bra argument för att latinska bilar är bättre än japanska? jag själv tror inte det. men övertyga mig gärna med argument och bevis som talar för det du påstår. men hittills har inte dina förklaringar om att du är så överdriven passionerad räckt för att övertyga mej om latinska bilar snarare tvärtom. bättre förklaringar och bevis tack.

#30
2013-06-15 23:40

Latinska bilar är i vissa avseende avsevärt bättre än japanska Shogun.
I vissa latinobilar kan man finna själ, vilket man aldrig kan i japanska.

#31
2013-06-16 11:30

Birger, för din skull svarar jag lite snabbt från min tur ute i landet på några dagar. Jag tar en ilten paus från semester och firande och blomsterängar. Känn dig hedrad. :)

Jag ser det inte som min uppgift eller jobb Birger att övertyga dig eller någon annan, jag arbetar inte som säljare. Jag har ingen illusion om att jag skulle påverka ditt personliga val. Däremot delar jag gärna min passion, mina erfarenheter och kunskaper och sen är det upp till dig vad du gör med det.

För mig är det rationellt att vara emotionell, det är rationellt med en snygg design och interiör för det ökar trivseln och välbefinnandet. Jag tycker inte att japanska bilar är snygga, inte någonstans. Interiörerna upplever jag som billiga, konventionella och rent ut sagt tråkiga. Det känns inte trevligt att vistas i en japansk bil. Men jag respekterar Suzuki för att de gör funkis och går sin egen väg och försöker inte vara något annat än rejäla basbilar för leriga gummistövlar och slit och släng. Men de ligger efter gällande miljö och det är en stor nackdel för dem.

Mina bilar från sydeuropa har alltid fungerat bra. Jag kör runt 2 500 mil om året och jag säljer bilarna när de har gått över 15 000 mil, så säg att jag kör omkring 15 000 - 18 000 mil innan jag byter. Några har jag köpt nya, andra har jag köpt begagnade. Jag föredrar diesel och även utan tillsatsvärmare får jag skön och bra värme i 30 minusgrader. Bra vinterbilar! Har bara gjort vanlig service och bytt vanliga slitagedelar som torkarblad, glödlampor och bromsbelägg Fyllt på spolarvätska ibland, och bränsle naturligtvis. Långa serviceintevall på 2 000 - 3 000 mil (beroende på bil) har jag uppskattat. Detta är min erfarenhet av eget ägande av sydeuropeiska bilar sedan 19 år.

Mitt nuvarande fordon är 4 m lång och rymmer två poäng-fåtöljer (IKEA), ett cafébord, ett mindre datorbord, en rejäl kontorsstol, en stor matta (ihoprullad givetvis) och några växter. Jag vet det för jag bytte kontor för ett tag sedan och detta var mitt flyttlass på en körning. :) Och ändå kunde två personer sitta fram. Individuellt skjutbara och ställbara sektioner i baksätet uppskattar jag, golvhylla i bagageutrymmet ställbart i två nivåer, förbrukning på 0,5 l/mil faktisk blandad körning och 240 nm vid 1500 varv, 110 hästar. Jag har hästtransport och häst, har dragkrok med 1200 kg släpvagnsvikt. Bilen rymmer 5 vuxna även väldigt långa för taket är så högt så man kan ha hög hatt på sig inne i bilen (inte för att jag förstår varför man ska ha det, men för den som vill så...). Bra utrustning med farthållare, klimatanläggning 2-zoner, och en trevlig interiör med högt placerade instrument som gör att jag kan se vägbanan och instrumenten samtidigt utan att släppa kollen på trafiken. Bra fjädring, smidigt format, parkeringssensor (men jag klarar av att backa utan :) ). Sidospeglarna fälls in med en knapp, väldigt smidigt:

Skön att köra med lätt styrning, bra fjädring, ovanligt tyst för bilklassen. Stereon fungerar bra ihop med min iphone, inbyggd USB-port med laddare! Inget knak eller gnek. Bilen levererades hösten 2009 och har passerat 7 000 mil med råge och är snart uppe i 8 000 mil. Jag minns inte exakta noteringen just som den ligger på om det är 7200 eller 7400 eller 7600 men där omkring.

Det är mina rationella argument för mitt val av fordon.
Men det viktigaste är - den är snygg i silver och interiören med sina silver accenter i klädsel och instrumentpanel är väldigt snyggt.

Jag ber om ursäkt för att detta bröt trådens fokus på Sedici, men det var du som ställde frågan Birger. Och nu återvänder jag till min semester och äventyr någonstans i Sverige bland blommor och fågelsång.

Och förresten en sak till: Jag har sovit i min bil flera gånger, fälla ner där bak. Bra vid festivaler när det regnat så mycket att tältet läcker. Man kan klä om i bilen också, jag bra utrymme att sitta i bagageutrymmet utan att slå huvudet i taket. Och bra utrymme för vuxna sällskapslekar... :) :) :) Lätt att hänga upp handdukar i dörrarna, de är stora, rejäla och höga.

Och allt detta i en bil som inte kostade över 160 000 kr ny, icke lagerbil och därmed utan lagerrabatt.

And now back to the regular programme...
Over and out.

#32
2013-06-16 13:15

Raphael, att säga att alla "sydeuropeiska" bilar har bra värme på vintern är definitivt att försköna det hela. Speciellt med dieslarna. Det gäller nog merparten dieslar idag av de flesta märken, oavsett hur bra värme själva motorn har. Många har inte anpassat kapacieten på värmepaketet för nordiska förhållanden.
Jag har sällan känt så dålig värme på vintern i en modern bil som det var i en Renault Scenic DCI. När det var kallare än -20 fick man köra med mössa och tjocka vantar och skrapa rutan från insidan...
I en 2010 Peugeot partner HDI blev luften på sin höjd ljummen. Inte ens efter att det monterades en webasto blev värmen i kupen godtagbar. Värmepaketet var helt sonika för litet och ineffektivt för nordisk vinter.
Enda dieselbilen där värmen räckt till under de kallaste februarinätterna var Volvo med originalmonterad hjälpvärmare, där var det varmt och gott även vid -40.

#33
2013-06-16 14:49

Ja man får väl passa på att gratulera Raphael på födelsedagen. Såg att du fyllde år och det är kanske anledningen till den lilla semestertrippen (och vuxenlekarna:-)))?

MVH AL

#34
2013-06-16 14:59

Då jag köpte min första nya Citroen 2007 så fick jag reda på att en hel del var ändrat på de bilar som skulle till norden för att klara av vårt klimat.
Skulle tro att samma förändringar gäller på de flesta bilar som anländer hit.
Vad gäller värmen i dieselbilar så har jag aldrig haft dessa problem men jag märker att den är sämre än i mina bensindrivna bilar.
Vid riktigt kallt klimat kanske det gör en betydande skillnad men då använder ju folk som regel en motor/kupe värmare.

"Raphael" : Då lär du på tal om långa serviceintervaller inte bli fullt lika nöjd då du byter bil nästa gång ...

#35
2013-06-16 16:38

Jörgen, exakt var menar du att jag har skrivit att alla sydeuropeiska bilar har bra värme på vintern? Om du läser mitt inlägg så ser du att jag talade om min bil och jag skrev så här: "Jag föredrar diesel och även utan tillsatsvärmare får jag skön och bra värme i 30 minusgrader." Ja för så är det i min bil med diesel. Jag har ingen kupévärmare. För tre år sedan, du vet den där riktigt kalla vintern med -30 där jag bor i mellansverige, så hade jag det skönt i bilen. Ok att jag fick skruva upp värmen, men jag satt utan jacka i bilen och hade bara på mig en vanlig tröja när jag reste upp till Sälen efter jul och det var t o m kallare 30 minus av och till under den resan. Min Picasso är min första bil med diesel och den har inte sämre värme än en bensinbil. Mina bensinbilar hade alla skön värme även i sträng kyla. Den skillnad jag märker det är att det tar några minuter extra för dieseln att komma upp i värme, men när den väl är uppvärmd så är värmen bra och effektiv. Förra året satte jag i en motorvärmare, men jag har fortfarande ingen kupévärmare för jag tycker inte det behövs.

Och nu njuter av av AC:n istället som är effektiv så jag kan frysa hahaha, vilka kontraster i den här diskussionen men det är sommar, sommar... :) Fast just nu regnar det, attans.

Om ni ser en silver-Picasso med hästtransport bakom ute på vägarna de närmaste dagarna och en ovanligt trevlig förare i medelåldern så vet ni att det är jag :)... Jag är på kurs i westernridning, men det är paus just nu. :)

Alfa 156 har förresten fått beröm i vintertester för sin fina och snabba värme.. Jag tror inte de nyare Alforna är sämre, även jag inte har sett dem i något vintertest. :) För att nu lägga in en italiensk koppling i en tråd som egentligen ska handla om Sedici. Jag ber om ursäkt för detta off topic men det var inte jag som började. :)

#36
2013-06-16 17:08

Tja, Peugeot är väl inte den bästa vinterbilen i alla fall. Där måste man montera ett plastlock i grillen när det snöar. Om man inte gör det, så packas det snö i motorrummet och motorn stannar. Glömmer man att ta av locket när det är varmare än +10 grader eller ska köra fortare än 130 km/h, tja då går det åt pipan (motorn smälter?).

Sicken bil; man kan således aldrig köra den fortare än 129 km/h när det snöar..... och, för att bespara er besväret, jag vet vilken kommentar som kommer på det påståendet;-)

Eftersom man inte får hänga på ett släp med plastlocket monterat, så kan man alltså inte använda dragkroken när det snöar? Jisses...

#37
2013-06-16 17:31

Kan man inte köra fortare än 129 km/h när det snöar så får det vara.
Minst 150 skall man kunna köra i när det är snöoväder...

#38
2013-06-16 17:47

Hacken, jag fick rätt;-)

#39
2013-06-16 18:19

Audi A5 mitt svar på ditt inlägg var helt oundvikligt. Kändes som ett tvång.

#40
2013-06-17 01:17

Tyvärr är inte Peugeot ensamma om denna tramslösning med "plastlocken" och hade jag bott i en region med mer snö så hade jag sett till att skaffa mig en bil som "tåler" denna vita dygd ... ;)

#41
2013-06-18 19:27

Hej Mistro! Jag känner inte till några andra bilmärken som kräver plastlock i grillen. Vilka tänker du på?

#42
2013-06-19 00:09

Får återkomma på den punkten "Audi" om du insisterar.
Själv trodde jag att detta "kylarskydd" hörde till historien för att snabbare få upp motortemp. Men när min bil fick problem efter en snörik dag så visade det sig att detta skydd även skall förhindra att snö tränger in och förhindrar kylning.
Blev helförbannad på varför en sådan viktig "detalj" inte hade nämnts tidigare.
ingen utav de övriga bilarna hos handlaren ( eller ens hyrbilen ) hade detta skydd monterat så jag antar att problemet har växt på senare tid och att långt ifrån alla är informerade eller tar detta på allvar.

Tycker att det är skitdåligt att man på en ny bil skall behöva ta till sådana simpla åtgjärder och tyvärr skyddar ändå inte plastlocket särskilt väl men på "resans väg" har jag hört om detta flera gånger på flera fabrikat.
En sak är ju att skyddet finns som tillval,..en annan att det MÅSTE användas.
Garanterat inget som en säljare vill nämna som något direkt plus.

Mekaniker som jag har pratat med säger att det beror på moderna bilars enorma kylare och en del bilar får större problem än andra.
Ett rejält snöoväder kan räcka om man har otur ... :(

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.