Bild
Nästa artikel

Provkörning: Fiat Freemont (2011)

Provkörning

Behöver du en stor familjebil med smart inredning, sju sittplatser och en stark dieselmotor? Ta en titt på Fiat Freemont som presenteras i september!

Rebadging har blivit mer accepterat. Det viktiga är vad som finns bakom namnet. När det gäller Freemont så är det en Dodge Journey. Från Fiat poängteras att det inte bara handlar om att den amerikanska bilen försetts med ett Fiatstaket i nosen och ett Freemont-emblem på bakluckan.

Och jag får väl erkänna att Fiat Freemont överraskade positivt. Jag upplevde att kvalitet och design är på en skaplig nivå. Det är också en ovanligt smart kompromiss mellan buss och stor kombi.

Fiat har uppdaterat fjädringen som nu är styvare och givit bilen mer distinkta reaktioner. Man har också bytt bussningar och optimerat framvagnens geometri för europeisk körstil.

– Vi ville framför allt åstadkomma en mer direkt och precis styrning, förklarades vid presentationen av Freemont utanför Milano.

Fiat har också minskat vibrationer och förbättrat isoleringen för att åstadkomma lägre motor- och vägljud. Interiören är helt ny, bland annat instrumentbräda och klädsel.

De två dieselversionerna på 140 eller 170 hästkrafter tillverkas i Italien, skickas sedan till Tolucafabriken i Mexiko, där bilen byggs både som Freemont och Journey för att sedan exporteras. Senare kommer en 4WD-version med sexväxlad automatlåda och Fiats 170-hästarsdiesel alternativt Chryslers 3,6-liters bensinsexa på 276 hk.


Som en biosalong
Vid provkörningen, på betydligt bättre vägar än vi har i Sverige, rullade Fiats nya stora familjebil tyst och behagligt. Dieselmotorn gjorde inte mycket väsen av sig. Freemont känns stabil, med bra precision i styrningen. Den verkar vara en riktigt smart och trevlig bil för lite större familjer. För att vara en flexbil känns den smidig och inte lika klumpig att hantera som stora familjebussar kan vara.

Fiat har självklart behållit samma smarta och flexibla baksätesarrangemang som originalet har – där baksätets stolar enkelt kan fällas och dessutom skjutas framåt, för att göra det enkelt att kliva in längst bak. Dessutom kan bakdörrarna öppnas i 90 graders vinkel. Då behövs inga skjutdörrar!

Baksätets ytterplatser har dessutom inbyggda barnkuddar som enkelt höjer sittplatserna så att bilbältet hamnar rätt. Och för att ge alla möjlighet att se ut är stolarna konstruerade som en biosalong. De blir högre ju längre bak man sätter sig.

Intressant alternativ
Lägsta utrustningsnivån, Active, har sju sittplatser, automatisk klimatanläggning för förare, passagerare och baksäte, färddator och radiokontroller på ratten, 17-tums lättmetallfälgar, tonade rutor, dimstrålkastare, däcktryckskontroll, nyckellöst startsystem, ESP, larm, med mera.

Inredningen är förstås flexibel med en skjut- och fällbar andra sätesrad, inbyggda bilbarnkuddar samt del- och fällbara sittplatser längst bak.

Feemont Urban har dessutom blåtand, ljusautomatik, läderklädd ratt och styrning, p-sensorer bak, elektriskt justerbart förarsäte, elektriskt infällbara ytterbackspeglar och mörka sidofönster och automatisk avbländad inre backspegel.

Med det preliminära pris som uppges och med en numera, förhoppningsvis, mer stabil agentur kan Fiat Freemont vara ett intressant alternativ för den stora familjen.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Fiat Freemont 2.0 DS Active

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Fiat Freemont 2.0 DS Active

Pris: Från 250 000 kr (preliminärt).
Modell: Sjusitsig flexbil.
Säljstart: September 2011.
Mått, cm: L 489/B 188/H 169.
Motor: Rak fyrcylindrig turbodiesel med common rail direkt insprutning. 1 956 cm3 och 140 hk (103 kW) vid 4 000 v/min. Vridmoment 350 Nm 1 750– 2 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 12,3 s. Toppfart 180 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,4/100 km.
CO2-utsläpp: 169 g/km.
Konkurrenter: Ford Galaxy, Renault Grand Espace, VW Sharan, etc.

Vad nytt? Ny modell för Fiat som bygger på uppdaterad Dodge Journey.
För vem? Perfekt för familjer som behöver fler sittplatser eller bara mer utrymme.
Bra köp? Ja, håller priset kan Freemont absolut konkurrera mot både kombi och familjebussar.

Plus: Välutrustad, flexibel inredning, sällsynt bra insteg bak, kraftfull diesel som standard, kanonpris.
Minus: Fiat lider av misshandlad representation, glest återförsäljarnät och bristande kontinuitet. Vi sätter också frågetecken för otestad krocksäkerhet.

Kommentarer

#2
2011-08-26 09:14

"Rebadging har blivit mer accepterat". brrr det får stå för er, i grund och botten handlar det om att lura kunden att köpa något som egentligen är något annat. Om det nu är en Dodge, varför inte kalla den det?

#3
2011-08-26 10:30

Den diskussionen kan bli hur lång som helst "Henr1k" men få bilar idag är "orginal".
Det kostar helt enkelt för mycket att tillverka en bil med bara "egna" delar.
Som du också såg i texten så är det ändå en hel del som skiljer bilarna åt,...faktiskt så mycket att bilarna knappt kan sägas vara likvärdiga.
Tillverkarna är duktiga på att hitta en egen touch även om bilarna egentligen är helt lika i grunden.
Läste så sent som igår i en ägarundersökning att Toyota Aygos ägare var långt mycket mer nöjda med sin bil än vad ägarna till Citroen C1 och Peugeot 107 var.
Anser också att det lilla som skiljer dessa bilar dock ändå är en skillnad som har en betydelse.
Samma sak med Citroen C-Crosser och Mitsubishi Outlander som också är identiska...... ( många skulle hellre ha valt Mitsubishin och säkert aldrig ens övervägt den med Citroen-emblem )

#4
2011-08-26 11:03

Henr1k - Dodge ägs av Fiat. Fiat styr Doges prodututveckling. Detta innebär att alla Dodges är Fiat, så varför kalla Dodge för Dodge när det är en Fiat? Det är ju att lura kunden att kalla bilen för Dodge.

Om vi ska följa det här ordentligt, så ska även de bilar om heter Nissan idag egentligen heta Renault. Det är samma företag. Det är bara att lura kunden att Nissan heter Nissan, varför inte kalla dem för Renault made in Japan? (vilket inte ens stämmer för Nissan har en fabrik i Storbrittannien...).

Det är även att lura kunden att Volvo heter Volvo.
Bilarna Volvo är Geelys, så varför inte kalla dem för Geely? Det är ju vad det är egentligen. Det är ju bara att lura kunden att kalla Geely för Volvo som man gör idag, eller hur Henr1k?!

#5
2011-08-26 22:42

Problemet är väl att det inte är en ny bil. Mest en facelift, om ens det. Hade det varit en helt ny kaross än Journey hade det kanske varit ok men nu är det ju bara löjligt. Designspråket säger Dodge, grillen säger Dodge.

Ungefär som när de bytte namn på Dodge Viper till Chrysler Viper. Helt ologiskt och obegripligt.

Det här känns som ett enkelt försök att bara "ha en modell på marknaden, till vilket pris som helst".

#6
2011-08-27 17:21

Raphael, precis som Roger säger så är det skillnad om bilen utvecklades innan Fiat tog över Chrysler eller efter. Var ägarpengarna kommer ifrån spelar mindre roll för mig. Att dagens Volvo-bilar som alla är utvecklade långt innan Geely tog över skulle kallas för Geely låter nog helt befängt för de allra flesta. Att en Dodge med ny inredning och Fiat-emblem skulle vara något annat än besge-engineering likaså. Skulle man göra samma trolleritrick med ex. Voyagern så hade den hamnat lika långt ner i besiktings-statistiken som originalet. Det är helt enkelt en dålig bil utvecklad på amerikanskt vis.

#7
2011-08-28 19:36

Nu är det inte bara inredningen och märket i fronten som är skillnad Henr1k. Du har uppenbarligen även missat att bilen har nya hjulupphängningar med nya inställningar och nya motorer och växellådor anpassade för dessa. Motorn kommer från VM Motori som ägs av Fiat. Ett italienskt hjärta i en amerika-designad kaross.

Alltså tvärtemot vad De Tomaso gjorde. Det var ju en amerikansk motor med en italiensk kaross.

Så Fiat Freemont är "italieniserat" av italienska ingenjörer.

Det var absolut att lura kunderna att kalla gamla Chrysler 300 för Chrysler, för det är en Mercedes. Chrysler 300 har samma bottenplatta och hjulupphängningar som gamla Mercedes E-klass och den utvecklades av Mercedes Benz medan Mercedes ägde Chrysler.

Chrysler satte en egen utsida på en Mercedes.
Ssangyon gjorde inte ens det, de tog en ännu äldre Mercedes E-klass och lanserade den i Sydkorea och kallade en för Ssangyon.

Är Lada 2107 en Lada eller en Fiat?

Är Opel Corsa en Fiat eller Opel?
Tittar vi på undersidan och jämför med hur Fiat Grande Punto ser ut under så ser de likadana ut.

Samma sak med Fiat 500 och Ford Ka.
Olika yttre form, men samma stomme.

Nissan Note är en Nissan-utsida på en Renault Modus.

Saab 9-5 är en Saab-utsida på en Buick.

Ford Fusion är en Volvo S80, eller Volvo S80 är en Ford Fusion. Båda utvecklades samtidigt av Volvo-Ford och delar väldigt mycket med varandra.

(jag menar inte lilla Fiesta-baserade Fusion i Europa, jag talar om Ford Fusion på den amerikanska marknaden som är en stor bil).

Du verkar ha åsikten att amerikanska bilar automatiskt är dåliga. Detta visar varumärkets betydelse. Därför väljer Fiat, och andra, olika namn på olika marknader.

Intressant är att Fiat Freemont har fått mycket bättre betyg i tidningarna än bilen fick när den hette Dodge Journey. Den hyllas för goda köregenskaper, en bra och funktionell inredning, bra dieselmotor och bra utrustning och fin känsla.

Fiat Freemont har på två månader sålt i fler exemplar i Europa än Dodge Journey gjorde under hela förra året!

#8
2011-08-28 21:30

Nej, jag tycker inte amerikanska bilar är dåliga automatiskt, bara att de väldigt ofta är det, särskilt när vi talar Chrysler och Dodge.

F.ö har vi olika åsikter om var gränsen mellan plattforms-sharing och badge-engineering går. Jag hade gärna sett att alla biltillverkare tillverkade allt specifikt och inhouse, men inser att det är overkill för de flesta kunder. Men badge-engineering är äckligt om du frågar mig, alt. sorgligt som i dina lada-fiat exempel.

#9
2011-08-28 22:53

Om man ställde en Freemont och en Journey bredvid varann - skulle någon se skillnaden? Om man tejpar för grillen.

Att ändra detaljer inte det det handlar. Det det handlar om är att bilen SER UT precis som innan. Om du ställer en Fiat 500 och en Dodge Nitro bredvid den så tror jag nog INGEN skulle säga "Ja men bilen i mitten det är ju en Fiat".

#10
2011-08-29 15:37

"Läste så sent som igår i en ägarundersökning att Toyota Aygos ägare var långt mycket mer nöjda med sin bil än vad ägarna till Citroen C1 och Peugeot 107 var."

Detta är intressant, för bilarna är ju 99% sett samma, byggda i samma fabrik i Tjeckien.
Är det ägarna som är så olika? Är Toyotaägare vana att alltid svara för sina bra bilar, och är ägare till franska bilar mindre toleranta?
Vad är det som skiljer?

Kan ju tillägga att Fiat alltid haft det svårt i Sverige, för Saab och Volvo är "svensk kvalitet". Nja....
Fast nån anledning är det väl till att Fiat alltid sålt mycket fler bilar....

#11
2011-08-29 15:49

Henrik1, varför inte kalla Lamborghini för Audi och varför finns ens märket Bugatti??
Hultarn: precis det med C1/107/Aygo har jag också funderat på, det är bara karossplast som skiljer och därför vill jag mena att ägarundersökningar aldrig kan vara objektiva... du "vet" vad du förväntas anse om märket i fråga... C1 kan omöjligt krångla mer än Aygo då de är mekaniskt identiska, vad du har för förhållande till din bilmekaniker är en annan fråga...

#12
2011-08-29 21:28

Det kan inte vara så att respektive märke, även på en så "identisk" bil som C1 & Co, köper kabelpiskor och andra komponenter av lokala leverantörer. Det som inte syns måste ju vara billigare att köpa från redan etablerade underleverantörer än att beställa från tex Japan. Det är väl de stora delarna som kaross/skärmar/instrumentbräda som är dyra att göra verktyg för.

FLAC: Återigen missas poängen, nu i din jämförelse mellan Lamborghini och Audi. Iallafall från min synvinkel. Poängen är INTE att de inte får dela komponenter, plattform eller ens kaross. Poängen, iallafall från min sida, är att det här är ett billigt trick från Fiat för att ha en bil i segmentet. Se det lite som Saab 9-2X - fast ännu mer B då de inte ens bytt front på den. Kunde de inte ens kosta på sig att göra en mer Fiat-inspirerar grill? Bilen ser ju lika lite ut som en Fiat som om du skulle smacka på en Kia-logga på en Cadillac Coupe De Ville från 80-talet och säga "Det här är en Kia". Nej säger du då det är ju en Cadillac. Nej det är en Kia det står ju där *pekar på logotypen*.

Bilen är kanske bra. Men de som gillar Fiat lär ju be böner om att fabriken ska brinna ner innan de går till sömns. Och de som gillar Dodge skulle väl knappast få för sig att köpa en Dodge med Fiat-logga. Kvar har vi de som inte bryr sig om vad det är för märke. Och då kunde bilen lika gärna hetat Dodge och haft ett designspråk som passar namnet.

Dessutom - Jag personligen tycker/tyckte att Dodge Journey var en väldigt snygg bil och ovanligt smakfull för att vara byggd av amerikanare. De brukar antingen ha bilar som får cement att framstå som ett otroligt livfullt material, eller ta i så det skiter på sig (Chrysler 300C tex). Helt enkelt - en ovanligt vettig bil för att vara Amerikansk - just precis FÖR ATT VARA Amerikansk.

Men nu är den inte Amerikansk. Nu är den Italiensk. Och genast får jag misstankar om att vindrutetorkaren ska lossna och tändspolarna ska brinna upp. För att vara Amerikansk så är det en nedtonad smakfull design. För att vara italiensk så ser den ut som skit. Även om italiensk bildesign ofta är lite överskattad så har den ändå ofta ett stort mått elegans och stolthet i sig. En italiensk bil är Madonna. Det här är designspråkens svar på Jeremy Clarkson.

I grund och botten så känner jag att min poäng är "Hur jäkla dum tror du att jag är, käre Fiatchef?"

Hade de tagit fram en ny generation av Dodge Journey, och Dodge släppt sin version i staterna, och Fiat SIN VERSION med SIN design i Europa hade det varit gångbart. Nu är det bara billigt.

#13
2011-08-30 13:01

Det finns som sagt många exempel världen över på "identiska" bilar med olika emblem,..men egentligen är det inte konstigare än att man har anpassat bialrna efter marknaden.
Även om det är tråkigt att tillverkarna ibland inte har ansträngt sig mer för att göra några skillnader så är det ju kunderna som har styrt.
Se bara på Opel och Vauxhall där ENDAST emblemet skiljer bilarna åt....varför? Vauxhall säljs bara i Storbritanien och där hade man inte accepterat ett Opel emblem på bilarna.
Många har också förutfattade meningar och väljer bil efter gamla värderingar.
Har påpekat för många som tidigare ville ha en Taro och absolut inte kunde tänka sig en Japansk bil att detta var samma bilar. ( Faktum är att detta är en Toyota med ett Vw emblem )
På samma vis ratade en del Ranger eftersom att det står Ford på den ....Även om det är en Mazda.
Citroen,Peugeot och fiat har också byggt identiska bilar tillsammans,där kunderna också har helt skilda meningar om dem.
När Saab 9000 lanserades gjorde man det tillsammans med Fiat,Lancia och ALfa Romeo.
Croma och Thema har flera gemensamma delar som 9000,...vilket garanterat många saab älskare rynkar på näsan åt. o.s.v

När det gäller Trillingbilarna så finns det faktiskt skillnader som tråkigt nog motorjournalisterna aldrig har nämnt. Aygo har t.e.x förutom ett annat fram och bakparti också andra bakdörrar vilket ger bilen ett betydligt bättre och mer påkostat utseende.
Aygon har även en "riktig" tanklucka och ingen nödlösning som hos de andra två som dessutom inte fungerar särskilt bra och ser illa ut.
Aygo saknar också sidolister.
Detaljer som gör att bilen ser mer exklusiv ut.
Åtminstone på lite äldre bilar så skillde även utrustningspaketen.
Till en början var det bara Aygo som hade Antisladd och 3 års nybilsgaranti.
Idag verkar det som att Aygo och 107 kostar det samma medan C1 är dyrare ???

#14
2011-08-30 21:32

Opel och Vauxhall är nåt konstigt. Men så kör de på fel sida vägen med...

Ang Saab, Fiat och Lancia så ser bilarna fortfarande olika ut. Man ser märkestillhörigheten.

Ett aktuellt exempel som är på gränsen till lika löjendeväckande som Dodgen här är Citroën C-Crosser. OK att de har satt på en annan front - ser hjälpligt ut som en Cittra. Men instrumenteringen är HELT oförändrad så när på som emblemet i ratten. Vad som är än mer löjligt är att iallafall häromkring säljs de av samma handlare.

#15
2012-01-04 09:32

Fiat äger Dodge-Chrysler, och de kan göra vad de vill med dem. Just denna uppdaterade modell är ett lyckokast. 250 000 kr för en 7 sitsig minibuss med 140 hästars diesel som drar 0,64 l/mil blandad körning och med bra utrustning det är sanslöst bra.

315 000 kr för 170 hästars diesel, 4-hjulsdrift och 6-växlad automatlåda och fullutrustad är otroligt prisvärt. Det är vad Hyundai ix35 kostar med 4-hjulsdrift och automat, men då är Hyundai en betydligt mindre bil.

0,73 l/mil för 170 hästars diesel, automat och 4-hjulsdrift är helt ok för en minibuss tycker jag.

Fiat har här ett lyckokast, de italienska ingenjörerna har gjort bilen betydligt bättre än vad amerikanarna lyckades med själva. Den nya styrningen och uppdateringen av chassiet har gjort denna stora koloss till en körsmidig och bekväm vagn. Den må vara amerikansk i design, men hjärtat och upplevelsen är italiensk.

Det behövdes alltså sofistikerade italienare för att göra en amerikansk bil bra. :) Bilen tillverkas förresten i samma fabrik i Mexico som Fiat 500 för syd- och nordamerika.

#16
2012-03-08 11:38

LIte undran, Minus på otestad krocksäkerhet? Freemont testades 2011 med 5 Stjärnor. Hur kan man då sätta det på minussidan? Men som vanligt Vibilägare gillar inte Italienska bilar.

Provkörde Freemont med V6:an Minst lika bra som Land Rover Freelander. Men 100 000:- billigare ;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.