Bild
Nästa artikel
Kul på hjul för två – Fiat 124 Spider.
Utmärkt förarmiljö. Övre paneler och emblem annorlunda än i MX-5.
Extrautrustningen Bose ljudanläggning ger högtalare i nackskydden.
Längre bakparti resulterar i något större bagageutrymme än i Mazda.
Fiatmaskinen med turbo och 1,4 liters volym ger speciell karaktär.

Provkörning: Fiat 124 Spider (2016)

Provkörning

Fiats återupplivade 124 Spider bygger till stora delar på Mazda MX-5. Vilken av dem vill man helst ta en svängom med?

Fiat 124 Spider är ett bra exempel på att det inom bilindustrin är lika viktigt att välja som att vilja. Bilen bygger förstås till stora delar på Mazda MX-5 och tillverkas hos Mazda i Japan. Efter en veckas umgänge med 124 Spider upplever jag den inte alls som en kopia av MX-5 utan som en sportbil i sin egen rätt. 

Inte en karossplåt av det som syns är gemensam med Mazdas. Linjerna har en del av 124 Spiderförlagan från 1966 över sig och är obestridligen behagliga att följa. Någon hängde upp sig på att baklamporna pryds av ett parti i samma färg som karossen och har man inget annat att ogilla så…
 

"Där Mazda ständigt är 'på' känns Fiat mer som en 'långbent” GT-vagn' med större fjädringsregister och mer åkkomfort."

Fiat 124 Spider är cirka 14 centimeter längre än MX-5 och har något mer vikt över framhjulen. Tillsammans med andra val i fjädringssättning och, framför allt, motorbestyckning ger det en annorlunda och inte fullt så hysteriskt direkt körkänsla som i MX-5. Där Mazda ständigt är ”på” känns Fiat mer som en ”långbent” GT-vagn med större fjädringsregister och mer åkkomfort. I likhet med 1,5-versionen av MX-5 saknar Fiat diffbroms på bakaxeln.
 
Motorn är Fiats bekanta 1,4-turbo som i detta skick ger 140 hk. Ljudet vid jämn fart är ganska avskärmat – som så ofta på turbobilar – men vid gaspådrag låter det prima ur de dubbla ändrören och fartökningen är stark. Karaktären är skönt flexibel, man behöver inte växla så ofta, även om spaken i stort sett förmedlar samma kullagrade känsla som i Mazda. Inte så konstigt, det är samma låda, men Fiat har valt en utväxling för lägre motorvarv på sexan än Mazda. Omkörningsaccele-rationen på höga växlar är helt överlägsen i Fiat, med gott om påskjut från turbon. Enda kruxet är att turbon inte laddar så värst under 1 800–2 000 varv, vilket gör att redan tvåan ofta känns alltför hög i stadstrafik. Bränsleförbrukningen ligger något över Mazdas.
 
Kupén är i det närmaste identiskt utformad med Mazdas, ett bra betyg men vettiga förvaringsfack saknas. Ovansidan av instrumentpanelen har annan skärning och mitt i ratten finns förstås ett stort, rött Fiatemblem. Provbilen var i det mer påkostade utförandet Lounge med läderklädsel, elvärme i stolarna etc. En enklare version Pop finns också och kostar 20 000 kronor mindre.

Helheten är bara att glädjas åt, nu finns det inte bara en utan två roliga tvåsitsare i överkomlig prisklass på marknaden.
 
Diskutera: Vad tycker du om Fiat 124 Spider?

Fiat 124 Spider 1,4T Lounge

Pris, från kr: 284 900.
Modell: Tvåsitsig sportbil.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 405/B 174/H 123.
Tjänstevikt, kg: 1 176.
Motor: Längsmonterad, 4-cylindrig rak bensinturbo, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Volym 1 368 cm3. Max effekt 140 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 240 Nm vid 2 500 v/min. Max laddtryck 2,49 bar.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 215 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,5 s.
Deklarerad förbrukning: 6,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 148 g/km.
Konkurrenter: Mazda MX-5, Mini Cooper Cabriolet.

Plus: Kul att köra, sufflett, utrustning, lugnare fjädringskaraktär än MX-5.
Minus: Ljudnivå, dåligt drag under 2 000 v/min.

Vad nytt? Fiats återkomst i sportbilsklassen.
För vem? Den som söker alternativ till Mazda MX-5.

Kommentarer

#1
2016-12-04 10:07

Fin!

#2
2016-12-04 10:09

Jag tycker Fiaten är snyggare än Mazdan. Fiat blir mitt val av dessa två.

#3
2016-12-04 19:07

En Fiata :) Snygg eller inte, förmodligen världens mest driftsäkra Fiat.
Tydlig badge engineering dock, skarven framskärm/stötfångare ser inte direkt bra ut.

#4
2016-12-04 10:44

Jag får förvånansvärt stort habegär över denna, hade vart ett trevligt komplement till vardagsbilarna.

#5
2016-12-04 11:15

Väljer också Fiaten.

#6
2016-12-04 11:26

Rent ut sagt vacker! Definitivt Fiaten för mig

#7
2016-12-04 12:09

Jag får inte plats i någon av dom tror jag, har i och för sig bara provsuttit Mazdan. Med med mina 190 cm i strumplästen så är det kört för min del ;)

#8
2016-12-04 12:17

Skjut ut dig med en katapultstol några gånger Polo så blir du kortare. :-)

#9
2016-12-04 12:33

Komma i dessa bilar går nog men att ta sig ur dom sen...:)

#10
2016-12-04 14:07

Hej Hackenbush, i ryggen ja, men benen blir kanske längre ;)

#11
2016-12-04 14:14

För övrigt är Fiaten riktigt snygg i den blå kulören.

#12
2016-12-04 15:12

Snyggare än Mazdan, japp!

#14
2016-12-04 16:47

Riktigt läcker att se på Fiaten! :-)

#15
2016-12-04 18:14

En kompis har Mazdan som leksak, men han skulle nog vilja byta till den här, jag håller med övriga, den är snyggare.
Det är en njutning att puttra runt med en sån här en fin sommardag. Jag förstår dock inte Kloten riktigt, vad ska du med 200 hk till? Det blåser ju förfärligt i sjuttio, fortare är bara olustigt!
Men jag förstår däremot Polo, både i och ur är knepigt.

#17
2016-12-04 18:38

Riktig provkörning av båda:

https://www.youtube.com/watch?v=4wFuuAfYdnw

#18
2016-12-04 19:28

Jag gillar faktiskt Mazdans utseende bättre. Fiaten ser förvisso grymmare ut, men den har inte de sammanhållna linjerna, inte samma finess.
Ingen har tidigare klagat på Mazdans väguppträdande - tvärtom! Men den kan tydligen vara lite väl livlig. (Tack för länken, Hubbabubbabubben.) Så av det skälet skulle jag ändå ta Fiaten.
Men Mazdans motor är bättre och låter bättre.

Finns även Fiaten med det hårda taket, typ Targa? (Gissar att det är tystare därunder.)

#19
2016-12-04 19:58

Roy, "Men Mazdans motor är bättre och låter bättre".
Hur vet du det?
Mazdan har ju en gammaldags sugmotor.

#20
2016-12-05 06:34

@ Saabnisse - Mazdan har en Skyactiv direktinsprutad högkompressionsmotor som är mer hi-tech än nån simpel turbomotor. - Lägre förbrukning och betydligt renare än Fiatmotorn t ex. Mazdan är ju dessutom i en helt annan liga i design. Fiaten ser ut som en dålig kopia på den ursprungliga 124. Man borde inte "kopierat" en gammal design utan gått vidare och designat nåt nytt. Nej, ingen som helst tvekan vilken av de här två man skulle välja.

#21
2016-12-05 07:00

Hmm... Max laddtryck på 2,49 bar??? Då skulle man nog få ut närmare 300 hästkrafter... I filmen uppges 22 psi för 160 hästars versionen (om jag hörde rätt) vilket blir ca 1,5 bar så det är nog mindre i 140 versionen.

#22
2016-12-05 07:57

Mazdas motor släpper ju ut massor med NOX. Hur dom fått igenom den är ju en gåta?

#23
2016-12-05 08:29

Mazdan är betydligt snålare än Fiat-motorn.

#24
2016-12-05 09:26

Ingen tvekan om vilken jag skulle välja i detta fall, originalet! Men de är för trånga, i går nog att komma som Pi säger men ur! Då får man jobba ett tag......

Men säkert är detta världens bästa Fiat....

#25
2016-12-05 10:45

Ja Raywave, Mazda har verkligen lyckats med denna "högteknologiska" motor, man har lyckats ta fram en bensinmotor som skitar ner med NOX ungefär lika bra som en diesel.
Nej tack, jag föredrar lågkomprimerade överladdade motorer, där finns det också större möjlighet att styra effektuttag.

#26
2016-12-05 10:55

45000 kr extra för att få en FIAT. Finns så korkade människor?

#27
2016-12-05 11:43

Hur kan det vara korkat att lägga pengar på en bil man verkligen vill ha? Det är mer korkat att köpa en billigare version och sedan ändå gå och sukta efter den lite dyrare versionen som man egentligen ville ha.

#28
2016-12-05 15:24

Inget svårt val. Det blir en Fiat. "frugan" har beställt en! :)

#29
2016-12-05 15:26

Saabnisse, var får du uppgiften om öga NOX-värden ifrån? 8,4 mg/km för Skyactive 2,0 165 hk motorn och för en vanlig Euro6-diesel med samma effekt är det 50 mg/km. Enligt svenska transportstyrelsen. Det bästa av allt är att Skyactivemotorerna håller den angivna förbrukningen, så det är t.o.m. överensstämmande med verkligheten!

#30
2016-12-05 15:50

Chewie, Nu är det ju inte en vanlig Turbo motor. Du kanske ska läsa på lite vad MultiAir står för. Nog lite mer hightech en bara öka kompressionen på en sugmotor.

#31
2016-12-05 17:59

Fiats motor är rena stenåldern mot Mazdas underverk. Turbomotor på sportbil, nej tack otroligt tråkig karaktär.

#32
2016-12-06 08:57

Jag tycker fiaten verkar sympatisk, tyvärr är fronten inte så kul, påminner om svenska kitcaren indigo, men baken ser lite maseratiaktig ut. Om fjädringen är mjukt skön så hade jag gärna haft en automatlåda

#33
2016-12-06 09:54

Henrik_gbg. Jag förstår inte din kommentar. MultiAir? Det är Fiats motor, nu syftade jag på Mazdas Skyactive motor. Där jag vill veta om det fanns någon artikel som visar att den höga kompressionen hos Mazdas motor gav farligt höga NOX-värden.

#34
2016-12-06 12:22

Här så måste jag ändå tycka att Mazda MX-5 är läckrare.
Mitt val vore Mazdan 1.Gillar inte copy cats 2. Fiaten ser inte harmonisk ut. 3. Fiats detaljfinish likt KIA:s är av typen gungor o karuseller, man ska inte titta allt för noga, passningar åt sniskan, mattor som glipar, tak som rynkar sig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.