Nästa artikel
Provkörning: eRuf Stormster (2011)
Provkörning

Provkörning: eRuf Stormster (2011)

Publicerad 21 februari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Porsche Cayenne med eldrift är i sig inte lika spännande som de planer den representerar. Nästa år startar Siemens massproduktion av elmotorer för personbilar.

En kort provkörning av den helt eldrivna eRuf Stormster blir en blandad upplevelse. Bilen är ursprungligen en Porsche Cayenne av första generationen och togs fram i en handfull exemplar av elektronikjätten Siemens i samarbete med den exklusiva tyska sportbilsproducenten Ruf.

Avsikten var att på ett politiskt korrekt sätt frakta delegater vid klimatmötet i Köpenhamn för ett år sedan.

Siemens svarar för den integrerade elmotorn, generatorn och den elektroniska styrenheten under huven fram, medan det vattenkylda batteripaketet under bagagerumsgolvet (fyra litium-jonbatterier på totalt 52 kW/h, vikt 370 kg utan installation) kommer från LI-TEC.

18 mils räckvidd
Fart- och räckviddsprestanda är hyfsat attraktiva, åtminstone papperet. Motorn ger motsvarande 367 hk (270 kW) i maxeffekt och Stormster toppar 150 km/tim. Accelerationen 0–100 km/tim tar nio sekunder och efter en laddning på fyra–fem timmar ska man kunna köra 180 kilometer innan det blivit dags att ta fram sladden och leta efter ett uttag.

Under inbromsning och motorbroms ser styrelektroniken till att det sker viss återladdning av batterierna. Fälgarna är maffiga 22-tummare och på dem har speciellt lättrullande däck från Hankook monterats, dimension 295/30.

Ruf har också byggt om några Porsche 911 för eldrift men en tilltänkt provbil är tyvärr trasig för dagen. Den ska klara 250 km/tim i toppfart, nå 100 km/tim efter bara fem sekunder och erbjuda 200 kilometers körsträcka mellan laddningarna.

Blytung körkänsla
Instrumenteringen är modifierad. En stor förbrukningsindikator har tagit varvräknarens ordinarie plats, mindre visare för batteritemperatur och batterireserv kompletterar. I stället för växelförare finns väljarknappar för framåt, bakåt och neutralläge samt vippbrytare för att koppla in motorbroms och tillsatsvärmare.

Att komma i väg på den för dagen regndränkta Gillingebanan utanför Stockholm går hur enkelt som helst. Det är bara att trampa på bromspedalen för att elmotorn ljudlöst ska slå i gång, trycka ned knappen ”Fram” och sedan ”gasa”. Med hjälp av inte mindre än 920 Nm vridmoment direkt från start skjuter den tunga pjäsen i väg med imponerande frenesi.

Körkänslan är blytung, så långt från en vanlig Porsche Cayenne man kan tänka sig. Ekipaget väger nästan 2 700 kg och varenda ett av dem ger sig till känna i inbromsningarna inför kurvorna. Med inkopplad motorbroms hänger jag nästan i bältet.

Totalupplevelsen är inte särskilt sofistikerad, det är ungefär som i alla de andra elbilar denne skribent provat sig igenom de senaste 20 åren, men formatet är så mycket större.

Storskalig satsning
Det är heller inte meningen att eRuf Stormster ska vara något som ens liknar det Siemens har i tankarna för sin mer storskaliga eldriftsatsning framöver, för en sådan kommer.

– Tiden är absolut mogen för elbilar men det vi sett hittills är mest mindre satsningar från mindre aktörer. Elmotorerna har varit mer eller mindre handgjorda, men när de riktigt stora, som Siemens, går in helt och fullt kommer också utvecklingen att ske mycket snabbare än många kanske tror, säger Siemens svenske vd Ulf Troedsson.

– Vi inleder serietillverkning av elmotorer till personbilar redan under nästa år och kommer att finnas med som komplett leverantör av hela elbilslösningen. Det betyder produktion av förnyelsebar kraft, eldistributionen, elmotorer, laddningsstationer, smarta elnät som utnyttjar dygnsbelastningen så effektivt som möjligt och där de enskilda fordonen kan både förvara och leverera ström åt det allmänna elnätet, samt mycket annat som har med ”inne-i-bilen-teknik” och det personliga handhavandet för den enskilde elbilsägaren att göra.

– Ännu så länge har elbilarna varit ganska karaktärslösa att köra men det är faktiskt bara att välja vilka parametrar man vill åt så kan vi programmera in dem.

Fast batteritillverkningen över-låter Siemens till andra aktörer, säger Ulf Troedsson.

Testinformation

Modeller i det här testet:

eRuf Stormster

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
eRuf Stormster

Pris: Ej till salu.
Prestanda: Räckvidd ca 180 km, toppfart 150 km, 0–100 km/tim på 9 s. Laddtid normalt åtta timmar, ca fem med speciell laddstation.
Byggd av: Sportvagnstillverkaren Ruf Automobile, www.ruf-automobile.de

Plus: Inga utsläpp från bil, fartresurser.
Minus: Tung, köregenskaper, laddtid.

Siemens:
Världens största tillverkare av applikationer till elmotorer, 400 000 anställda, varav drygt 32 000 inom forskning och utveckling, omsättning 850 miljarder kronor, 26 fabriker som storskaligt producerar elmotorer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-21 10:41
Börje bilkunnig (ej verifierad)

Så onödig biltyp!

Var ute i skogsträngen kan man ladda denna?

#2 • Uppdaterat: 2011-02-21 10:47
emellertid (ej verifierad)

är väl inget problem? dra el-ledningar ut i skogen och sätt elkontakter i träden.

#3 • Uppdaterat: 2011-02-21 16:29
Yarl (ej verifierad)

vart i skogen kan man tanka bilen?!

#4 • Uppdaterat: 2011-02-21 19:45
Börje bilkunnig (ej verifierad)

Batteri tar slut fortare än bensin.

#5 • Uppdaterat: 2011-02-21 20:01
Müller (ej verifierad)

Billkunnig är lysande. Han kan ladda elbnilar i skogen!
:o/
/Viktor

#6 • Uppdaterat: 2011-02-21 20:02
Müller (ej verifierad)

elbnilar ska naturligtvis vara elbilar ..

#7 • Uppdaterat: 2011-02-22 18:30
S-E S (ej verifierad)

Om du accepterar elbil med 15 mils räckvidd accepterar du väl också en bensinbil med 10 l tank?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.