Bild
Nästa artikel
Exteriör design med egen stil även om DS lånat några drag från premiumkonkurrenter som Audi och Lexus.
Förarmiljön skiljer sig från många andra bilar. Manövreringen av fönsterhissarna på mittkonsolen känns avig innan man vant sig. Pillig pekskärm som är svårskött i fart.
Växelväljaren känner vi igen från Peugeot 3008.
Instrumenteringen är digital och utseendet kan modifieras.
Bagageutrymmet tillhör de större i klassen.

Provkörning: DS7 Crossback (2018)

Provkörning

Sugen att prova något nytt? DS7 är en fransk suv med lyxiga övertoner och omfattande utrustning. Fyrhjulsdrift finns dock ännu inte att tillgå.

Säga vad man vill om PSA-koncernens satsning på lyxbilsvarumärket DS, men självförtroende saknas i alla fall inte. Designen drar åt sig uppmärksamhet såväl på ut- som insida. Därtill finns en rad gimmicks för att ytterligare sticka ut. När man låser upp bilen snurrar LED-lamporna fram i strålkastarna. När man trycker på startknappen vänds en panel på instrumentbrädans överdel och fram träder en analog och väldigt elegant klocka. 

DS7 känns inledningsvis väldigt annorlunda men ju längre tid jag tillbringar i dess sällskap, desto mer inser jag att mycket är bekant. Plattformen kallas EMP2 och används av en rad modeller inom PSA. Peugeot 3008 är till exempel en nära släkting. Till skillnad från 3008 har DS7 en normalstor ratt och instrumentpanel på traditionell höjd framför föraren. Direkt traditionell är dock inte instrumenteringen som består av två 12-tums digitala skärmar. Den närmast framför föraren går att konfigurera lite som man själv önskar när det gäller vilken information som ska presenteras. Mitt på panelen sitter en pekskärm som sköter infotainment, färddator, klimatanläggning och diverse inställningar. Man ska helst stå still när man fipplar på den, i alla fall innan man vant sig. 

Växelspaken är direkt överflyttad från 3008 och omges av reglage för bland annat fönsterhissarna. Inledningsvis blir det en del famlande på dörrsidan innan man lärt sig var knapparna sitter.
 

"Frågan är om DS siktar rätt när man lägger sig en bit över Lexus, Audi och BMW i prislistan."

Hjulbasen är förlängd sex cm jämfört med 3008. Med en totallängd på 457 cm ligger DS7 på gränsen till de större suvarna BMW X3, Volvo XC60 och Audi Q5. DS jämför sig dock hellre med de lite mindre modellerna i klassen  och då ska det extra utrymmet ses som en bonus. Bagageutrymmet är väl tilltaget och dubbelt lastgolv ger plan lastyta när baksätet fälls fram. Även baksätet är rymligt men golvet är högt vilket medför att längre passagerare hamnar med benen i fällknivsställning och knäna under hakan. De främre hjulhusen inkräktar en del på fotutrymmet i framsätet.  

Provbilen var utrustad med en dieselmotor på 180 hk och åttastegs automatlåda. Kombinationen är både smidig och kraftfull. Varken dieselknatter eller vibrationer stör långfärdskomforten och även vägljudet förefaller väl dämpat. Fjädringen är dock satt åt det fastare hållet. Testbilarna var utrustade med kamerastyrda adaptiva stötdämpare som automatiskt kan justera sin hårdhet efter underlaget. Vi upplevde inte att systemet innebar någon stor skillnad. Tilläggas bör att provkörningen genomfördes delvis i mörker och regn. Under dessa förhållanden fungerar inte den kamera som används för att läsa av vägbanan. Köregenskaperna är i alla fall utmärkta.  

När DS7 Crossback lanseras i Sverige blir det med den provkörda drivlinan. Senare kommer även en 225 hk stark bensinmotor och en mindre diesel på 130 hk utrustad med manuell växellåda. Den senare kommer att kosta från cirka 350 000 kronor. Nästan alla konkurrenter går att få med fyrhjulsdrift men för den som vill ha en DS7 blir detta möjligt först under år 2019. Då kommer bilen som laddhybrid med en elmotor på vardera hjulaxeln, cirka 50 km räckvidd på eldrift och en total systemeffekt kring 300 hk. 

De bilar som säljs i Sverige får autobroms, dödavinkelvarnare, filhållningsassistent och en rad andra säkerhetsdetaljer som standard. Även det adaptiva chassit ingår. Att priset därmed också hamnar högt är kanske inget konstigt men frågan är om DS siktar rätt när man lägger sig en bit över Lexus, Audi och BMW i prislistan. Självförtroende, som sagt.

Diskutera: Vad tycker du om DS7 Crossback?

DS7 Crossback BlueHDI 180 Automatic

Pris, från kr: Cirka 450 000.
Säljstart: Mars. 
Mått, cm: L 457/B 189 /H 162.
Markfrigång, cm: 19.
Bagagevolym, l: 555–1 752.
Tjänstevikt, kg: Från 1 535.
Max släpvikt, kg: Från 1 550.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 997 cm3. Max effekt 180 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 2 000 v/min. 
Kraftöverföring: Åttastegs automatlåda. Framhjulsdrift. 
Prestanda: Toppfart 215 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s. 
Deklarerad förbrukning: 4,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 128 g/km (mätt enligt NEDC, förbrukning enligt WLTP är ännu inte presenterad).
Konkurrenter: Volvo XC40, BMW X1, Audi Q3, Jeep Compass, VW Tiguan, Lexus NX, Jaguar E-Pace med flera. 
 

Plus: Egen stil, fina utrymmen, trevlig drivlina, säkerhetsutrustning. 
Minus: Ingen 4WD, dyr.

Vad nytt? Ny fransk premiumsuv med framhjulsdrift.
För vem? Individualisten som inte räds ett udda bilval.    
 

Kommentarer

#1
2018-02-11 12:16

Och nu väntar vi på den samlade klagokåren. Inget kan ju vara bra med denna bil, den är ju fransk...

#2
2018-02-11 13:18

Självfallet är DS7 Crossback en helt vansinnig bil, udda, konstig, totalt knäpp. Titta på den helknasiga interiören! Därför tror jag att den blir en framgång.

#3
2018-02-11 13:19

Jag väntar på sågningarna från Xant, Pi och mso - när de blir irriterade så vet jag att DS har lyckats skapa en bra bil. :)

#4
2018-02-11 13:36

"Sågar" ingen bil och speciellt inte innan jag ens provsuttit den så då får du nog vänta rätt länge, Raphael.

#5
2018-02-11 13:40

Pi, ok men när du har provsuttit den så ser jag fram emot att läsa hur irriterad du är på den. :) Den finns snart tillgänglig här...

#6
2018-02-11 13:40

Största problemet är väl att det i provkörningar visat sig att den avancerade fjädringen som styrs med kamera inte tycks ge någon nämnvärd effekt i praktiken.
Detta system borde ha varit i världsklass, i nivå med Audi A8 men det tycks inte infria löftena.

#7
2018-02-11 13:43

N-iklas, jag har inte sett bilen köras av journalister på andra vägar än fina asfalterade vägar av hög standard - och på sådana vägar kan man inte räkna med någon större skillnad. Bilen behöver ut på sämre vägar för att skillnaden ska fram.

#8
2018-02-11 13:51

Sant, nåja man får hoppas på att någon hittar en riktigt dålig väg, en bil med ett sådant system som inte är de gamla vanliga Audi, BMW Mercedes är ju alltid roligt att se.

Annars saknar jag de matta träpanelerna gamla franska bilar hade förr.

#9
2018-02-11 13:48

För ett par månader sedan skrev "Alla tjänstebilar" efter att ha provkört två modeller: "Gemensamt för båda modellerna är den fina komforten som chassit i samarbete med den nya aktiva fjädringen som regleras med hjälp av kameror som pejlar av vägen och blixtsnabbt justerar hårdheten. Väghållningen är i toppklass och understyrningstendenserna lyser med sin frånvaro. DS 7 är tyst och stabil men styrningen kändes en aning artificiell."

#10
2018-02-11 14:01

N-iklas, träpaneler finns väl knappt hos någon längre? Se på Jaguar - det är blank plast och läder överallt. Inga träpaneler...

#11
2018-02-11 14:04

Vilket skämt till bil. Lägg ner låtsas-prestigen.

#12
2018-02-11 14:26

Ja, att försöka att på relativt kort tid skapa ett s k premium-märke är nog inte speciellt lätt så det gäller att hitta nåt riktigt unikt som förknippas med premium för att positionera sig i det segmentet. Svårt projekt tror jag dock att det blir om man inte är väldigt uthållig. Säkert inget fel på bilarna i sig men den stora frågan är väl hur de presumtiva köparna uppfattar märket.

#13
2018-02-11 14:53

ingen privatköper väl en bil i denna klass utan samtliga bilar förmodar jag leasas, då bör ju fler våga sig på att välja just denna modell, men denna folkgrupp är nog alldeles för traditionell och nervös för andras åsikt att bara Volvo, audi, VW kan komma ifråga,

#14
2018-02-11 15:03

Pi, PSA har en lång målsättning i detta. De siktar på att bygga upp märket DS under flera år, de är fullt medvetna om att det kommer att ta tid. En nyckel i det är en lansering på USA-marknaden. I Sverige tror jag inte DS lyckas, inte än. För att DS ska sälja bra i Sverige måste den lyckas i USA, då först tror jag att svenskarna blir intresserade.

#15
2018-02-11 15:05

Bilen är udda men onekligen bra designad. Det är något som fransmännen är duktiga på.

Hög komfort och en förmodad bra kördynamik gör undertecknad till en presumtiv köpare. Det enda som känns problematsikt är den dåliga driftsäkerheten. Men har man fått ordning på den (det säger man ju varje gång att man har) kan jag tänka mig en sådan här vagn - men jag väntar till jag provkört den och sett den i verkligheten.

MVH AL

#16
2018-02-11 15:42

Riktigt snygg! Synd att den inte går att få med 4-hjulsdrift som jag tycker att en SUV ska ha.

#17
2018-02-11 15:47

Apex. Enligt artikeln kommer fyrhjulsdrift till år 2019.

MVH AL

#18
2018-02-11 17:06

Den annorlunda designen med ”hajtändena” på båda sidorna om växelspaken lär samla damm och skräp.
Vissa detaljer ser riktigt bra ut, annat ser ut att komma från lågbudgetbil.

#19
2018-02-11 18:00

Udda är bra! Jag tror absolut det finns en marknad för en premiumbil som går emot mainstreamtänkandet i klassen. Sen är frågan hur stor den marknaden är, det vet jag inte.

#20
2018-02-11 18:18

Just driftsäkerheten är inget som någon vet något om, att spekulera i framtiden tjänar inget till. Alla bilar har svagheter, alla bilar kan krångla.

#21
2018-02-11 18:32

Driftsäkerhet idag handlar mest om mjukvara.

#22
2018-02-11 20:15

Urstark diesel och riktig fyrhjulsdrift är ett grundläggande krav. DS7 faller därför direkt på startlinjen.

#23
2018-02-11 20:22

"träpaneler finns väl knappt hos någon längre? Se på Jaguar - det är blank plast och läder överallt. Inga träpaneler..."

Ja en fundersam utveckling, även om det är bra att inte såga ner träd är det så att väldigt få bilar haft trä varför förbrukningen av träd aldrig varit speciellt stor.

Även imiterat trä är bättre än matt plast.

#24
2018-02-11 20:23

Dåligt att det avancerade fjädringen är mycket sämre än den sköna och berömda gasvätskefjädringen som sitter i C5.

#25
2018-02-11 20:30

Mb, jag har inte sett något test mellan DS7 och C5 så det är väl för tidigt att säga än hur fjädringen i DS7 förhåller sig till fjädringen i C5. Men jag tror de kommer att ha en annan karaktär. Varumärket DS betyder mer kördynamik än varumärket Citroën, det betyder att DS ska upplevas mer i kontakt med vägen - där Citroën bjuder på en mer filtrerad känsla. Jag tror knappast att DS kommer ha en "flytande matta"-känsla, för det passar inte med varumärket. Däremot så passar det Citroën. Stötdämparna i DS7 är ställbara mellan mjukt och fast/hårt, man kan säga mycket om gasvätskefjädringen men hård var den aldrig. Troligen har DS7 hård i högre fart på släta vägar, för bättre kördynamik, stabilitet och vägkänsla, medan den mjukare sättningen aktiveras på dåliga vägar och i lägre hastighet.

#26
2018-02-11 20:39

Mm.
Vi är alla olika som tur är.
Själv förvånas man över hur skruttig andra bilar går på vägen.
Sportigt kallas det visst för;)

#27
2018-02-11 20:56

Jag begriper inte hur PSA tänkte när de valde att försöka introducera ett helt nytt märke, det är något som är väldigt svårt och tar lång tid att få accepterat!
De har ju tillgång till en rad historiska märkesnamn att återuppväcka, varför inte välja ett av de äldsta Panhard, som dessutom hade riktiga premiumbilar i produktion!

Men bilen kan ju vara bra, den ser ju bra ut och har nog ett exempel på den instrumentdesign som kommer att bli allt vanligare.
När det gäller fjädringen så får man naturligtvis vänta och se tills man får göra en egen bedömning, men jag tror att den får svårt att mäta sig med den gamla gasfjädringen.

#28
2018-02-11 21:42

A.L.

Men det är väl laddhybriden de syftar på, med elmotor som driver bakhjulen?

#29
2018-02-12 06:01

Ni skriver: "Mitt på panelen sitter en pekskärm som sköter infotainment, färddator, klimatanläggning och diverse inställningar. Man ska helst stå still när man fipplar på den, i alla fall innan man vant sig. "

Detta är ju ett lite konstigt resonemang och jag ser ingen skillnad mot användning av mobiltelefon, där det intuitiva gränssnittet ju också "går att vänja sig vid".

#30
2018-02-12 09:28

Apex, laddhybriden har två elmotorer - en fram och en bak. Och detta innebär då fyrhjulsdrift. Det är ett liknande system som det Tesla använder.

#31
2018-02-12 09:29

Klarsynt, dessutom har pekskärmen snabbknappar i en rad under. Och som vi ser på bilden så är skärmen tillräckligt bred för att visa klimatorn samtidigt som den visar navigationen. Går utmärkt att ändra klimatinställningarna under färd på de bilar med pekskärm jag provat. Fungerar även med handskar/vantar på...

#32
2018-02-12 16:04

Raphael, jobbar du på Citroën eller Peugeot? Du pladdrar på helt okritiskt som om du vore deras automatiska säljrobot eller en ren reklamkanal. Och det har pågått i närmare sju år.

#33
2018-02-12 21:53

Raphael Är en PSA-spamrobot Oklrunkg.
Det vet alla. Eller nästan alla :-)

#34
2018-02-12 22:23

Vänta lite här nu....450000 för en framhjulsdriven Citroen med en 2-liters diesel??????
Skojar dom?
Är det 1.a april?
Måste vara årets skämt.

#35
2018-02-13 09:46

Oomkull... Nej, jag jobbar inte på PSA. Jag är en nöjd användare och jag tycker om att fördjupa mig i de saker som jag äger och har. Genom åren har jag blivit anklagad för att jobba på Citroën, Peugeot, Renault, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Pentax, Thorens, Ixos kablar, Bosch division för elektriska gräsklippare, Lotus Software, Apple och Atari för att nämna några. Det började redan när jag i tonåren var lyrisk över min Atari 1040 STF och då givetvis fick frågan "Jobbar du på Atari eller?". För så är det i Sverige, man får inte vara nöjd och ha kunskap om sina prylar för då jobbar man på företaget. Det är en del av den svenska kulturen som jag vänder mig emot. Men jag har fortfarande inte arbetat för något av dessa företag trots alla påståenden om att jag skulle göra det.

#36
2018-02-13 09:48

3D, du har helt rätt i att jag är att AI-program. Det är vi alla. Vi är alla mjukvara som kommunicerar med varandra för mänskligheten dog ut redan för 3 miljoner år sedan, så nu existerar vi bara i en virtuell simulation som skapats av rymdvarelser från en fjärran planet. Men skillnaden mellan mig och dig 3D, det är att jag vet om det. Jag har vaknat upp ur illusionen och förstått det.

#37
2018-02-13 17:44

Jag var en bra bit in på 80-talet Saab-frälst – och jag kunde motivera det. Saab var ju kanske bilvärldens mest innovativa företag, i synnerhet under 70-talet.
När jag var yngre gjorde jag alltid noggranna undersökningar innan jag skaffade något och blev då ofta så förtjust över valen att jag gärna gladde (tråkade ut) andra med mina råd.
Raphael har behållit detta intresse för fördjupade kunskaper, vilket ingen bör ta ifrån honom.

#38
2018-02-13 17:45

Faktiskt en intressant bil, om den har bra körkänsla.
Huruvida den är prisvärd, vet jag inte.

#39
2018-02-13 18:23

Om man ska vara krass så finns det ingen bil över 400 000 kr som är prisvärd. Jag vill sätta gränsen till 300 000 kr till och med. Under 300 000 kr bör alla hitta en bil som möter ens behov.

Grejjen med DS är den finns för de som har en tung plånbok och känner att de vill lätta på den. Det finns givetvis inga rationella argument för att betala så mycket för en bil, vilket konstruktörerna bakom DS förstått och därmed gått ”all in” i excesser bara för att ge en unik upplevelse.

#40
2018-02-13 22:13

Eller till och med 200 000kr?

#41
2018-02-14 08:18

Axa, upp till 300 000 kr täcker man in alla storleksklasser. Under 200 000 kr finns inte minibussarna för den större familjen.

#42
2018-02-14 08:35

Hur kan man sätta en gräns på vad en bli kan kosta som skall täcka alla ens behov?
Är väldigt många som har andra behov än frakta sig från a-b, då kan det kanske vara applicerbart. Men nu ser ju många bilägandet som något mer än att frakta sig.

#43
2018-02-14 09:11

Guran, jag kommer aldrig gå med på att någon verkligen *behöver* en bil för över 400 000 kr eller ens 300 000 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.