Bild
Nästa artikel
DS3 är ingen terrängbil men 17 cm markfrigång är bra att ha ibland.

Provkörning: DS3 Crossback (2019)

Provkörning

DS3 Crossback är en lyxig liten suv för folk med smak för det goda. Bilen uppfyller högt ställda krav men hur premium är varumärket?

Varför ska man tvingas köpa en stor bil bara för att man vill åka be-kvämt? DS3 Crossback kan vara en utmärkt lösning för många. Här har vi ett litet högbygge som är riktigt komfortabelt, även på längre sträckor. Trots stora hjul arbetar fjädringen mjukt. Vindbrus och motorljud är väl dämpade men asfalten vi kör på runt Monaco är alldeles för slät för att jag ska våga göra någon bedömning av vägbullret.

DS3 bygger på PSA-koncernens nya plattform CMP. Alla kommande småbilar från Peugeot och Citroën kommer att baseras på den här konstruktionen vilket bådar gott. Utrymmet för passagerare och bagage är så bra man kan begära av en småbil med totallängd på 4,12 meter. 

Fint detaljarbete men reglagen är utspridda i kupén och kräver tillvänjning för att föraren ska hitta rätt.

Bakom ratten sitter jag bra men benutrymmet på passagerarsidan fram är begränsat på grund av att golvet där är upphöjt i framkanten. Det går förstås att skjuta passagerarsätet bakåt men då försvinner benutrymmet i baksätet. 
Platsen där räcker annars för två vuxna passagerare. Det är gott om plats i huvudhöjd men sittdynan känns tunn.

Vi provkör två smidiga, bensindrivna varianter och snabbt står det klart att versionen på 130 hk räcker utmärkt! En eldriven DS3 Crossback lanseras i höst. Den kallas E-Tense och får ett 50 kWh stort batteri som ger upp till 32 mils räckvidd på el. Batteriet kan snabbladdas med upp till 100 kW och är så fiffigt inpaketerat i bilens golv att det inte stjäl något utrymme i kupén. 

"Är det verkligen så att premiumkunden är beredd att satsa stora pengar på en bil som ingen hört talas om?"

Inredningen då? DS säger att man haft mycket glädje av att ha en grupp sadelmakare inkluderade i designteamet som tagit fram bilen. Stor möda har lagts på att skapa en lyxig känsla i alla material man tar i. Dessutom har man lagt sig vinn om att designa allt på sitt eget sätt vilket gör att första kontakten med den här bilen gärna blir lätt frustrerande. Den som skaffar en DS3 Crossback får räkna med en stunds träning innan man hittar rätt i röran av knappar och reglage som strösslats över kupén. Entusiasten lär sig säkert snabbt men själv blir jag mest irriterad över att behöva leta efter saker som fönsterhissar, backspegelinställning, volymkontroll och startknapp. Tycker man att en förarmiljö ska vara funktionell och präglas av ordning och reda kommer man inte att trivas i DS 3. 
 
Sedan var det frågan om varumärket. Är det verkligen så att premiumkunden är beredd att satsa stora pengar på en bil som ingen hört talas om? Jag tror DS får kämpa för att ta plats bland etablerade tungviktare som Audi, Mini, BMW, Mercedes och Lexus.

Diskutera: Vad tycker du om DS3 Crossback?

DS3 Crossback Puretech 130  Automatique Opera

Pris, från kr: Ej fastställt.
Svensk lansering: Augusti 2019.  
Mått, cm: L 412/B 179/H 153.
Markfrigång, cm: 17.
Bagagevolym, l: 350–1 050.
Tjänstevikt, kg: Från 1 205.
Motor: Tvärställd trecylindrig bensinmotor med turbo. 4 vent/cyl. Volym 1 199 cm3. Max effekt 130 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 230 Nm från 1 750 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 196 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,6 s. 
Deklarerad förbrukning: 4,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 111 g/km.
Konkurrenter: Audi Q2, Mini Countryman, Mercedes GLA. 
 

Plus: Hög komfort, fina drivlinor, mycket utrustning.
Minus: Rörig förarmiljö, udda märke. 

Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? Frankofiler med små transportbehov.    

Kommentarer

#1
2019-04-20 10:50

"Utrymmet för passagerare och bagage är så bra man kan begära av en småbil med totallängd på 4,12 meter"

"men benutrymmet på passagerarsidan fram är begränsat på grund av att golvet där är upphöjt i framkanten. Det går förstås att skjuta passagerarsätet bakåt men då försvinner benutrymmet i baksätet"

Då begär... man tydligen inte mycket om man är nöjd med en sådan utformning och varför golvet är gjort på detta sätt kan man ju undra.

Det förefaller som inskränkt fotutrymme i framsätet är något som utmärker de nya bottenplattorna från PSA eftersom denna detalj kritiseras på samtliga nya modeller.

#2
2019-04-20 11:14

En genomtänkt bil i design och känsla med ett genomgående diamant-tema. Jag förstår inte varför skribenten anser sig behöva leta efter reglage. Start-knappen pulserar som ett hjärta, det är helt omöjligt att missa den. Den sitter i mitten på panelen under reglagen för infotainment och ventilation.

Reglagen för fönsterhissarna sitter på rad bredvid växelspaken, mittkonsolen mellan förare och passagerare. Detta är en klassisk placering för dessa reglage. Redan Citroën CX hade placeringen av elhissarna där. Lancia Delta också. Detta är alltså en klassisk idé och placering från 1970-talet.

Volymkontrollen finns i ratten. Osv osv.

Huvuddelen av knappar och reglage är väl samlade i diamanter ovanför och under ventilationsutblåsen. Lätta att se och nå. Så de är inte alls utspridda.

Jag förstår inte varför man skulle tycka att elhissar bredvid växelspaken skulle vara mer utspritt än elhissar i dörren. Båda lösningarna innebär ju att elhissarna är på andra ställen än övriga knappar.

Jag minns att Alfa 33 sågades för den hade elhissarna under ventilationsutblåsen i mitten, de var samlade ihop med elvärme på bakrutan, dimljus och varningsblinkers. Men det var tydligen helt fel placering det också trots att alla reglage var samlade.

Så nej, detta handlar inte om att knappar och reglage skulle vara ”utspridda” utan att de är placerade annorlunda och ser annorlunda ut enligt den tyska DIN normen formulär 1A.

Men det finns ingen lag som kräver att franska bilar måste följa tysk standard. Tvärtom så tycker jag det är uppfriskande med en bil som satsar på egen design och så genomgående som DS gör!

#3
2019-04-20 11:18

DS riktar sig till ungdomar, unga i IT generationen. De är lättrörliga och är inte lika lätt insålda på klassiska 100 åriga varumärken. Och de är vana vid pekskärmar och touch-reglage. Detta är målgruppen och för den målgruppen är DS en utmärkt och komfortabel bil med lyxkänsla.

#4
2019-04-20 11:22

Ska bli spännande att se om Raphael kan upprätthålla sin kvot, på 80% av inläggen som vanligt.

#5
2019-04-20 11:36

Jag ser DS3 Crossback som en konkurrent till Mini Countryman, men i ett mindre format. Och lyxigare och snålare än en Fiat 500X. Om vi tittar på Minin så har den en betydligt mer utspridd och stökig interiör än DS. Minin kombinerar olika runda och rombiska former. DS kör genomgående med diamanter, väl samlade i mitten. Och så en skärm över det.

Jag uppskattar att DS interiören finns i olika färgsättningar. Jag personligen föredrar den bronsfärgade interiören, men för den som vill ha ännu ljusare så finns inredningen även i ljusgrått och vitt. Då är även ratten väldigt ljust ljusgrå, nästan vit.

#6
2019-04-20 11:55

Ungdomar köper inte DS. Dom köper inga bilar alls, inga pengar. Har dom pengar är det snarare Tesla som gäller.

#7
2019-04-20 12:02

Jag tycker det är märkligt att testförare i biltidningar påfallande ofta är rigida om en knapp är på en annan plats än han/hon är van vid, det ser jag som en brist, ordning kan vara olika. Detta med Premium håller jag dock med om, tror inte man får premium självutnämnt, det kommer att ta några år med nöjda kunder.

#8
2019-04-20 12:22

Tesla var också nytt en gång i tiden, precis som Mini och Lexus. Allt har en början. Det är klart att planen med DS är långsiktig. Tesla är både större och dyrare än DS 3 Crossback E-Tense. Jag tror att det finns plats för fler elbilar i premiumsegmentet än Tesla.

Det finns absolut unga med pengar. IT-generationen. Som tjänat miljoner på att göra ett dataspel typ, och liknande.

#9
2019-04-20 12:23

Eller unga som har gjort klipp på Bitcoin. Bitcoin-generationen.

#10
2019-04-20 12:45

Bitcoin är så 2018. DS är en flopp. Tiden kommer visa detta.

#11
2019-04-20 12:46

Norskarna står i kö på elversionen, de har bokat upp tre kvartals produktion och har betalat handpenning. Först efter sommaren 2020 så kan den leveras till kunder som inte förbokat idag. Så nej, det är inte bara Tesla som säljs. DS3 E-Tense är redan en succé.

#12
2019-04-20 13:18

Att man inte kan tillverka den mängd bilar marknaden önskar är inte automatiskt en succé.
Elhissar brukar vara på fönster så då bör knappar också vara vid dem.

#13
2019-04-20 13:18

Att man inte kan tillverka den mängd bilar marknaden önskar är inte automatiskt en succé.
Elhissar brukar vara på fönster så då bör knappar också vara vid dem.

#14
2019-04-20 14:19

Bilen är inte premium för fem öre, det är en Citroen med allt vad det innebär av bristande kvalitet i längden. Få kommer att säljas här, man köper säkrare kort som verkligen ÄR premium och med kvalitet i längden.

#15
2019-04-20 14:37

Inte fel med komfort

#16
2019-04-20 14:53

Lusekoftorna köper allt som går på el...

#17
2019-04-20 15:58

Shogun, kom igen nu! "Premium" har aldrig betytt *verklig* kvalitet, det borde du redan veta! Audi, BMW, Mercedes osv. har ju alltid sina brister gällande den *verkliga* kvaliteten men nog kan även dom använda "premium" material för interiören, såsom också DS har gjort. "Premium" är ju en sinnesförvirrelse och skall därmed alltid skrivas inom citationstecken, "mera" bil men mycket mindre valuta för pengarna.

#18
2019-04-20 16:15

Toyota är premium. Gång på gång.

#20
2019-04-20 16:51

Nej premium har ju verkligen inget med hur bra bilen håller att göra.

Men om DS är premium? Skulle nog säga att varumärket är lite för okänt ännu. De flesta utanför Frankrike säger nog "va?" om man säger att man säger att man har köpt en DS. Och så får man förklara att det är en citroen med trevligare interiör.

#21
2019-04-20 17:39

Peugo.

Det finns ett märke som är premium med kvalitet i längden och pålitlighet/driftsäkerhet, men helt korrekt det är inte tyskt, och varför skulle det behöva vara det....? Men du får betala för premium kvalitet.....på tyska "premiumbilar", men får inte premiumkvalitet i allt.

#22
2019-04-20 17:44

Lite svårt att få en uppfattning på bilderna men ser jag rätt så måste man sträcka sig fram på skärmen för att sänka temperaturen.
Är det enda alternativet så är det dåligt.
Och premium priset vad kan det vara.
Småsuvarna i polo klass är omotiverat dyra för den skrammel komfort man får för priset.

#23
2019-04-20 17:47

DS är ett eget märke och division inom PSA gruppen. DS har sitt eget team. Det är inget undermärke eller underdivision till Citroën. DS Automobilés leds av Yves Bonnefont och bilarna är designad av Thierry Metroz som är designchef för DS. Yves Bonnefonts chef är Carlos Tavares som är CEO för PSA. Yves kollegor är Linda Jackson (CEO Citroën) och Jean-Philip Imparato (CEO Peugeot). DS har även sina egna distributionskanaler och i Sverige importeras det av KW Bruun AB (Peugeot, Opel) och inte av FCS AB (Citroën).

#24
2019-04-20 17:56

Jag tror det är ett misstag att minsta motorn med manuell låda inte kommer att säljas i Sverige. Här en provkörning i Storbritannien och den verkar räcka till mer än väl
https://youtu.be/OwOndxGqE68

Bilen är tyst och ovanligt komfortabel trots 17” hjul. Här har DS verkligen lyckats, men det visar också de fina kvaliteterna hos den nya plattformen.

I provkörningen ovan så får inredningen beröm, den är väldigt genomtänkt och av högsta klass ända ner till stygnens design i stolar och instrumentpanel. Den erbjuder en unik design och den vänder sig helt klart till kunder som inte vill att deras bil ska se ut som någon annan bil varken utanpå eller inuti. Om man betalar så mycket pengar för en ny bil så vill man ha en unik design, att de som gjort bilen verkligen har tänkt i nya banor och gett bilen en unik och intressant personlighet istället för att följa den tyska DIN standarden för interiördesign. Nu gäller DIN kravet bara tyska bilar, franska bilar har ingen skyldighet att följa DIN för sina interiörer - även fast båda är med i EU.

#25
2019-04-20 18:04

Och så kommer det vanliga tramset om dålig kvalitet. Jag tycker att de som påstår att DS 3 Crossback har dålig kvalitet ska ta och provköra en. Helt klart handlar det bara om fördomar från deras sida. Bilen är byggd på en helt ny plattform med senaste teknik.

Jag har haft två Citroën och en Peugeot. Jag har även haft två Renault. Det har varit alldeles utmärkta bilar. Den Citroën jag har nu passerade 16 000 mil i vintras och går nu stadigt mot 17 000 mil. Allt fungerar i den! Och besiktigad utan anmärkning. Jag gör bara vanlig service en gång om året och byter slitagedelar. Förra året gjorde jag en basservice för 1795 kr. Jag kör ca 2 000 mil om året.

Jag skulle absolut kunna tänka mig en DS3 Crossback. Det är som en liten bakelse, en läckerbit som genom sin design verkligen skapar känslor. En bil som syns!

Jag gillar den i vinrött med svart kontrasttak och bronsfärgad inredning.

#26
2019-04-20 18:11

DS är premium på franskt vis, fransk lyx och fransk design. Det är ingen Mercedes-wannabe som Lexus. DS har sin egen yttre och inre stil och står trygg och stark i sin egen identitet.

#27
2019-04-20 18:37

Självfallet så är det imponerande att kölistan redan är fulltecknad redan ett halvår innan bilen börjar produceras och innan elversionen ens finns för provkörning. Det är givetvis en drömsituation för producenter. Redan första dagen som orderböckerna öppnade under Parissalongen hösten 2018 så tecknade 1 000 norskar en order och betalade in handpenning. (Inga pengar = ingen plats på listan). Det var ett år innan bilen kommer i produktion. Det visar förtroende för produkten. DS3 Crossback E-Tense är först i världen som elbil i premiumsegmentet för B-SUV storleken.

#28
2019-04-20 18:41

Redan första dagen som orderböckerna öppnades så tjänade DS 3,3 miljoner NOK på försäljning av DS3 E-Tense. Ett år innan bilen rullar ut från fabrik för leverans till kund.

#29
2019-04-20 18:52

Ds= premium?? Är det 1:a April?

#30
2019-04-20 19:41

Raphael skriver i #2: ”Start-knappen pulserar som ett hjärta...”
Ja, nog lär man behöva en hjärtstartare om ska åka något från PSA....

#31
2019-04-20 20:10

https://www.youtube.com/watch?v=Flpi8cdmAss

Ser väldigt billig ut inuti.

#32
2019-04-21 08:29

Den ser ju faktiskt hyggligt snygg ut men instrumentbrädan ger dåliga vibbar.
Sedan får vi se hur många udda och bakvänt konstiga funktioner man lyckats bygga in i Citroën kulturen.
Komfort biten är ju en osedd och obeprövad bit på denna bil men den bör ju gå tyst.
Och priset och andrahandsvärdet är ju en fråga

Nya T-cross är väl en konkurrent i samma klass som är för dyr tycker jag men slår alla andra jag provat i komfort.
Seat och kia/hunday varianterna framstår tyvärr som bullriga plåtlådor av rang i denna småsuvs klass.

#33
2019-04-21 09:56

Det är märkligt med biltestare ,när tyskarna sätter alla funktioner på lyse,torkare o blinkers i samma spak och p-bromsen med en pedal plus en spak under brädan för att lossa den, det är tydligen normalt.Sedan det där med premium som MB som rostade fort , ja då fick man ju köpa ny premium med tätare intervall men sådana bagateller verkar inte påverka premiumsnacket, Verkligheten är väl att de flesta bilmärkena har sina lik i lasten Opel skramlade i karosserna Saabar kom med trumbromsa på en sida och skivor på den andra BMC hade ofta vissa delar medskickade i bagaget,allt det där är ju länge sedan,men det händer ju tabbar fortfarande med livsfarliga krockkuddar,bilar som brinner och hur är det med brandsäkerheten i elbilar och gasbilar vid kollisioner.nya kvastar gör nya misstag,det är svårt att lära av andra t.ex kameror och radar som störs av regn och slask

#35
2019-04-21 11:22

Shogun jag vet inte om 350000:- Lexus ug är jämförbar.
Och h-cr är tveksam för 250000:-

Eller vad kommer en DS att kosta

#36
2019-04-21 11:04

@Hans Berglund
Helt O.T. men nu blev jag intresserad, vilken Saab hade trumbroms på ena sidan och skivor på den andra,?
Jag trodde jag kände till de allra flesta Saab men det här är en modell som jag aldrig hört talas om.

#37
2019-04-21 11:07

mso 1000.

Det är en jämförelse, sedan vad man vill betala för premium är upptill var och en, men om man nu vill vara premium på riktigt med DS så måste man ju ta betalt för produkten, annars är man ju inte premium, och då är ju vitsen borta med att lansera ett premiummärke. Jag personligen köpte hellre en Toyota C-HR än en DS 3, premium eller ej.....Lexus UX är i en helt annan klass än DS3.

#38
2019-04-21 11:10

Jag fattar inte hur PSA tänkt med DS, varför ska man börja med ett helt nytt märke när man har en flora av gamla märken att välja bland.
Varför valde man inte t.ex. Panhard som ju är ett väldigt gammalt märke och under många år med bilar i premiumklass?
Det måste vara betydligt enklare att väcka ett gammalt märke än att etablera ett nytt hittepåmärke!

#39
2019-04-21 11:24

Hur kommer de sig att franska bilar alltid ska vara annorlunda?
Om alla världens tillverkare kommit fram till att en viss form och funktion, med vissa individuella avvikelser, är den bästa att använda så jobbar fransoserna med att hitta något som avviker.
Det måste vara ett under att de inte fortfarande använder spakstyrning, men det kanske beror på att de var bland de första att använda ratt.
Men det förvånar mig att inte gaspedalen sitter till vänster om bromspedalen.
Jag har haft franska bilar under många år och man förvånar sig över deras konstruktionslösningar, ibland kan de vara genialiska, men oftast bara annorlunda och konstiga.
Det var värre förr, det har blivit bättre, förmodligen har man tvingats att anpassa sig till en mer internationell standard.

#40
2019-04-21 11:53

Ja saabnisse det var länge sedan 1968 V4 upptäcktes vid lev.service vi fick även en ny bil utan bromsbelägg fram,men jag håller med dig om fransmännen jag började jobba som verkmästare med Citroen 1971, D-mod hade 2 huvlås jag behövde en månads jobb på tegeluddsvägen Stockholm för att lära lite om märket det var lärorikt DS21Pallas fanns då med bränsleinsprutning och så kom Citroen SM med Maseratimotor .tidigare hade jag jobbat på Volvo,Opel ,Saab o BMC sen.Citroen o MB

#41
2019-04-21 12:04

Saabnisse
Titta på deras modeindustri, haute couture. Det ska vara så nyskapande och speciellt att ingen normal människa vill ha det, då har man uppnått verkshöjd enligt fransk standard.
Det är likadant med bilarna...

Du märker väl att när man påpekar detta med formgivningen av franska bilar så får man höra att det är inget en normal förstår, lite som att formgivningen är ett högt stående väsen som endast invigda och de lärda förstår... (jmf sekt)

#42
2019-04-21 12:53

Men komfortmässigt ligger fransmännen före tyskarna på dåliga vägar behöver man inte åka i taket i guppen

#43
2019-04-21 17:59

Testade en kort tur nya t-cross.
Kändes som en helt annan bil än Seat arona mfl.
Kanske inte samma klass som DS men tyst och fin till skillnad mot dom billigare i klassen.
http://www.dagensps.se/motor/biltester/biltest-vw-t-cross-lika-sjalvklar...

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/provkorningar/20190416/...

#44
2019-04-21 15:30

Saabbisse, det är inte fransmännen som är annorlunda eller konstiga. Det är de andra som är det. Jag tycker det är helt obegripligt att andra inte gör som fransmännen.

#45
2019-04-21 15:39

Danskarna gillar DS3 Crossback. Om inredningen: ”Ser riktigt, riktigt godt ud”. DS3 överraskar med luxus och meget godt komfort.
https://youtu.be/B8b8exm-2M8

#46
2019-04-21 15:47

Jag tycker det är helt sjukt att man eller vissa frankofiler inte kan acceptera att det finns plus och minus med alla fabrikat oavsett franskt eller asiatiskt och europeiskt.

Man kan väl fundera på varför man på DS drar upp fönsterlinjen bakom b-stolpen så att ett barn inte ser ut och förmodligen blir lättare åksjuk.
Fransk finess eller en efterapning av Toyota C-hr

#47
2019-04-21 15:43

Både Tesla och Lexus är hittepå-märken. De fanns inte innan någon hittade på dem. Faktum är att alla märken är hittepå. Allt har en början, allt har en start. Det var ingen som kände till något om Toyota innan de började heller, eller Ford. Ford var helt okända när de började göra bilar. Och Volkswagen fanns inte heller innan de fanns.

#48
2019-04-21 15:51

@Raphael, dumheter, flera av de märken du nämner har benämning efter sina grundare och då är det inte hittepåmärken som DS.
Citroën och Panhard som jag nämnde är ju inga hittepånamn!
DS är tokeri och kommer inte att bli långvarigt.

#49
2019-04-21 15:55

Saabnisss, ok. Du tycker att det jag skriver är dumheter och jag tycker att det du skriver är dumheter. Så vi är rörande överens om det. Och visst är Ford etc hitte-på märken. Det var någon som hittade på namnet Ford. Och både Saab och Nisse är hittepå. Någon som hittat på det.

#50
2019-04-21 15:57

Holländarna gillar också DS3 Crossback. Beröm för inredning, körkänsla och komfort. Och blinkersen har riktig premiumkänsla, liknas vid en xylofon i silkestyg.
https://youtu.be/rOq-YYZJf9c

#51
2019-04-21 16:01

Men jag måste säga att jag vet ingen annan som köper eller inte köper en bil på grund av vad den heter eller inte heter. Saabnisse torde vara helt unik i det avseendet.

#52
2019-04-21 16:04

För mig fåt DS3 heta vad som helst, Louise eller Peter eller Mattias eller Vivianne. Jag tycker den är fin ändå. De som köper en bil, de döper ju ändå om dem efter köpet. Det är som när man köper en hund, man kallar inte hunden för kennelnamnet. Man hittar på ett eget namn som man tilltalar hunden med. Och så är det med bilar också. Man hittar på sitt eget namn.

#53
2019-04-21 16:11

Citroen eller DS...same shit, different name

#54
2019-04-21 16:27

@ Peter:

Audi, VW, Skoda och Seat... Du glömde ju dom ;-)

#55
2019-04-21 16:44

Rålle G...artikeln handlar såvitt jag kan läsa mig till om DS. Att du inte verkar läskunnig kan jag inte göra nåt åt.

#56
2019-04-21 16:49

Märkligt att en bil som denna som knappast kommer ens på topp-100 köplistan i Sverige kan generera så många kommentarer. Eller - nja, det finns väl en skribent som står för en väldigt stor andel av kommentarerna känns det som.
Sen ser jag ingen som helst anledning att aktivt välja att göra sin förarmiljö udda - det borde snarare finnas riktlinjer eller regler för hur vissa reglage skall sitta så att förare som byter mellan olika bilar enklare kan framföra bilarna på ett säkert sätt.

#57
2019-04-21 16:55

@Raphael, jag skulle inte köpa den här oavsett vad den hette, jag är färdig med franska bilar.
Men det spelar ingen roll, jag tycker ändå att det är fånigt med det namn den har när nu PSA har så många namn att välja på.

#58
2019-04-21 16:56

Pi: Det är ju så att det blir en del kommentarer just pga att PSA byter namn på en Citroen och plötsligt blirmdet en premiumbil....
För de flesta tänkande personer så verkar det knäppt....därav en del kommentarer.
Sen finns det uppenbarligen några som gillar franskt. Till varje pris

#59
2019-04-21 17:07

@ Peter:

Trodde du skulle se det lätt ironiska i mitt inlägg men icke...

När dina inlägg till 90% handlar om att uttrycka ditt förakt för allt franskt så får du nog räkna med att det kan bita tillbaka då och då..

VAG är ju världsmästare på badge engineering.

#60
2019-04-21 17:22

VAG har aldrig varit premium.
Inte heller Citroën, Volvo eller Dacia.
Endast Toyota som är äkta premium. Se själva alla undersökningar. Alltid i topp.

#61
2019-04-21 17:28

Om man ofta byter mellan märken och vill att alla märken ska vara likadana, då behövs det ju inte olika märken. Då räcker det med en bil för hela världen. Men jag tycker det blir en tråkig värld om alla är likadana, jag uppskattar mångfald.

#62
2019-04-21 17:32

Premium handlar om känsla, om design, om att vara annorlunda, om att skapa välbefinnande genom mjuka material, låg ljudnivå och en komfortabel fjädring, och en egen touch. Därför är DS och Daimler Sovereign premium. Och därför är Toyota inte premium.

#63
2019-04-21 17:45

VAG designat sina bilar så att de har samma designstil utanpå och innan. Det är samma raka, strama linjer och samma interiördesign. De har bara olika märken.

PSA däremot ger alla sina märken olika designspråk och designteman, utanpå och inuti. Det är helt enkelt olika designteam.

DS3 Crossback liknar inte alls C3 Aircross eller Peugeot 2008. Crossback är lägre och bredare för att ge ett mer muskulöst och exklusivt intryck.

Inredningsstilarna är helt olika. Peugeot har sin i-cockpit som blandar olika materialval och en design på bredden. Och med en mindre och lägre placerad ratt.

Citroën har romber och lekfulka färger och accentuarer, och bredare stolar som är mer fåtölj och soffa med lägre sidostöd.

DS har ett diamanttema som återkommer på alla detaljer, och borstad aluminium med diamantstruktur på flera reglage. Som journalisterna säger ”interiören liknar inget annat”.

Citroën har den mjukaste fjädringen. Peugeot den stramare och sportigare, och DS som lägger sig mittemellan.

Inte ens fjädringsmässigt skiljer sig VAG ut, utan de är likadana där.

Så PSAs märken är distinkt annorlunda, medan Audi är en Skoda till ett högre pris.

#64
2019-04-21 17:58

Rålle G: Jag har inget förakt för allt franskt, men DS är i mina ögon en sminkad Citroen, därmed inte premium.

#65
2019-04-21 18:56

Är det någon som provat en DS och är den premium och tyst och bekväm.

Citroën är inte det minsta premium och kvalité på det jag provat genom åren.

#66
2019-04-21 18:04

10 st DS har registrerats i Sverige tom Mars månad. Verkar som om de flesta har genomskådat premiumbluffen.

#67
2019-04-21 18:16

Premium har inget med kvalitet, fjädring, materialval, ljudnivå eller driftsäkerhet att göra...

Premium handlar om att sätta ett mycket högre pris på en produkt än vad konkurrenterna har satt, och sen få folk att betala det priset.

Lyckas man inte med det konststycket har man helt enkelt inte en premiumprodukt...

#68
2019-04-21 19:30

Marknaden är större än Sverige. Det har sålts över 600.000 DS hittills.
Att den är baserad på Citroen är inget konstigt eller udda, många bilar innehåller delar inom och utom koncernen.
Se bara Skoda-Seat-VW-Audi. Skoda anses inte premium, medan Audi (kanske) anses premium.

#69
2019-04-21 19:58

Premium är ett positivt värdeladdat ord, som inte har någon specifik betydelse. Alla kan ha en egen definition av premium, och ingen har rätt och ingen har fel. Om jag t.ex gillar min Dacia, så kan jag säga att den är premium, och ingen kan bevisa för mig att det är fel.

#70
2019-04-21 20:06

Vad skiljer denna DS från en vanlig 2008?

Motorn tycks ha samma effekt, sedan har man lagt till lite extra ljudisolering och några extra växlar hos automaten.

Eller har jag missat något?

MVH AL

#71
2019-04-21 20:18

@AL: Jo, du har missat något. Faktiskt en hel del, men jag tror att du inte är intresserad av vad det är...

#72
2019-04-21 20:48

40-talisten
Tyvärr, en helt egen definition av premium är inte särskilt gångbart.
En Dacia kommer inte bli premium bara för att man själv tycker det. Däremot kan man vara rejält nöjd med bilen ändå.

#73
2019-04-21 21:00

Axa:
Premium kan bara bli subjektivt, dvs ingen allmän definition. Vi ser ju divergerande uppfattningar i denna tråd, typ märke A är premium, nä inte alls, det är märke B osv. Om det finns någon officiell standard för premiumbil, så var god och länka dit...

#74
2019-04-21 22:38

40-talisten. Jo berätta gärna så kanske jag förstår bättre?

MVH AL

#75
2019-04-21 22:43

40-talisten
Nej, det kanske inte finns någon enhetlig definition av premium.
Jämför med konst.
En teckning av ett dagisbarn är ju inte samma sak som en tavla av Matisse.
Med DS försöker dem få hötorgskonst att säljas som en Dali, Monet eller Picasso...
Kan DS skapa ett mervärde? Ja, men hos ett väldigt fåtal, typ samma människor som ratar en Dali till förmån för dagisteckningar...

#76
2019-04-22 10:52

Men om man inte bryr sig om ytan utan genomskådar vad det egentligen handlar om så blir ju beteckningen "premium" dels likställt med ett bedrägeri och dels likställt med en dum prioritering och ekonomiskt slöseri med investerade pengar.

Därför att man tar en uppenbarligen bristfällig bil och snofsar till den med krimskrams och bjäfs och får det att se ut som det var något väldigt välgjort och påkostat vilket får människor att köpa baserat på detta intryck.

Som alltså inte alls behöver överensstämma med hur det egentligen ligger till med den saken.

Om något inte är lika bra som det vill göra sken av är det ett bedrägeri.

Samtidigt kostar förgyllningen med lyxig dyr yta massor av pengar som man istället kunde ha investerat i att göra den så bra som ytan falskeligen hävdar att den är.
Vilket hade varit en väsentligt intelligentare användning av de investerade pengarna.

Ifrågasättas måste dessutom den rådande argumentationen att de som köper en "premiumbil" är helt medvetna om att de inte köper förstklassig konstruktion, teknik och kvalitet utan bara ett ytligt skådespel vars syfte är att ge det intrycket och att detta skådespel av känslointryck är just precis det de söker och vill ha och att de absolut inte är intresserade av eller vill ha förstklassig verklig kvalitet, påkostad teknik och påkostad konstruktion.

Att hävda detta är oerhört fräckt, baserat på vilken grund?
För att ett 30-tal personer på ett forum kommit överens om att man ska hävda detta?
Mager grund att stå på.

En annan teori förefaller mer trovärdig, nämligen att när det visade sig till slut att de "fina" bilmärkena de s.k. "premiumbilarna" råkade ut för massor av fel och brister gick det inte att upprätthålla den gamla myten om den överlägsna kvaliten längre.

Och för att då rädda dessa bilmärkens ära och anseende började dessa bilmärkens beundrare att hävda att detta inte var något problem därför att kunderna ville inte ha kvalitet och påkostade utföranden, det hade aldrig handlat om detta utan alltid bara handlat om att man ville ha en dyr och lyxig upplevelse.

Alltså är det inget fel, dessa bilar är fortfarande överlägsna eftersom de ger kunderna precis vad kunderna efterfrågar, en dyr, fin och påkostad yta precis som de alltid gjort, inget har förändrats, allt är precis som det alltid varit.

Detta resonemang uppvisar klara likheter med när religionen såg sin överlevnad hotad och därför uppfann den nya läran "Intelligent Design" för att med nya kreativa argument sälja in den gamla kreationismens budskap.

När de gamla argumenten faller hittar man bara på nya för att dölja verkligheten och slipa möta sitt nederlag.

En betydligt mer trovärdig verklighetsbeskrivning är nog att människor i allmänhet faktiskt tror att premiumbilar är mycket bättre byggda, konstruerade och har högre faktisk verklig kvalitet, det är bara de som vet att de får smäll på fingrarna om de hävdar det som inte vågar påstå det längre och därför säger något som är socialt accepterat att säga, men det är bara skådespeleri.

#77
2019-04-22 11:37

Niklas
Om materialvalen är av bättre kvalisort så kan det upplevas mer premium. Jämför interiört en tex billigare bil med dyrare där det i princip är hårdplast i billigare men skinn eller textil i premium. Det skapar väl ett mervärde hos kunden. Att det praktiken inte spelar roll har ingen betydelse.

Lite som med konst. En teckning med dagiskritor eller tavla i olja där konstnären blandat färg med pigment.

Framför allt brukar premium märkas av på andrahandsmarknaden. En beg premiumbil kommer alltid finnas efterfrågan på andrahandsmarknaden. En DS som beg, nja... förmodligen för att ingen vill ha en sådan och priset gör det till ett ”kap”

#78
2019-04-22 16:27

Jag trodde inte denna bil kommit till Sverige ännu eller har jag fel? Flera som skriver kommentarer verkar redan provat bilen för inte kan man väl bedöma en ny bil bara av ett kort reportage? Jag vill själv gärna se och känna innan jag har en uppfattning mer än att bilen ser ganska bra ut på bild.

#79
2019-04-22 20:10

Ja jag håller med Lasse L.
Hur kan det bli 80 kommentarer innan en bil kommit till Sverige och ingen har ens sett den i verkligheten och än mindre klämt på en.

#80
2019-04-22 20:50

Jag kan hålla med Lasse och mso i deras åsikter i de senaste inläggen, för att kritisera en bil bör man ju ha provat den för att veta vad man ska tycka.
Jag skrev att jag var färdig med franska bilar efter att ha haft flera franska i mer än tjugofem år och det jag bråkat mest om är det fåniga namnet.
Men givetvis bör jag prova den här innan jag har rätt att döma den.

#81
2019-04-22 21:18

Tycker du Cupra och Polestar också är lika fåniga namn på ett ”bilmärke” saabnisse?

#82
2019-04-22 21:19

Det är väl samma sak åt andra hållet - för att sakligt kunna "hissa" bilen bör man ju också ha sett den i verkligheten och provkört den.

#83
2019-04-22 21:48

@Guran, ja, men i fallet med PSA hade de mycket att välja på.

#84
2019-04-22 22:28

@saabnisse, men det är ju ett ”nytt” märke, inget gammalt som skulle reinkarneras, men det kan ju passa nu under påsken. En evolution av Citroën.

#85
2019-04-23 08:52

AL, det är givetvis mycket som skiljer en DS3 från en 2008. Om vi bortser från det uppenbara som annan yttre och inte design och andra stolar, knappar och reglage osv, och tittar på skillnader som inte syns lika lätt för ett otränat öga, så bygger DS3 Crossback på plattformen CMP, och kommer även i en elversion byggd på e-CMP. 2008 bygger på den äldre PF1. CMP är en nedskalad version av EMP2, och hette faktiskt EMP1 från början. EMP2 är den plattform som sitter under nya Peugeot 508 II m fl.

Skillnaden mot PF1 är att CMP/EMP1 är 40 kg lättare och mer isolerad från vägljud. Den använder aluminium och magnesium för att öka vridstyvheten samtidigt som vikten har kunnat sänkas. CMP/EMP2 har en bredare spårvidd och är moduluppbyggd och finns med olika axelavstånd.

Den lättare vikten och ökade vridstyvheten ger bättre förutsättningar för chassiteknikerna. Enligt journalister som provkört så ligger DS3 mycket fint på vägen samtidigt som komforten är mycket hög, även med 17” däck.

Den nya plattformen innebär även att bilen kan utrustas med modernare säkerhetssystem. Autobromsen på 2008 är en ”city break” genom att den består av en kamera uppe i backspegeln. Fungerar bara i stadstrafik.

DS3 Crossback har en radarkontrollerad autobroms som även fungerar i motorvägsfart. Den upptäcker även gående och cyklister. Dessutom har DS3 adaptiv farthållare vilket inte 2008 har.

DS3 har ett mer avancerat system för automatisk parkering och högre nivå på förarassistans. Den tekniska nivån är genomgående högre.

DS3 finns även med en 155 hästars turbo vilket inte finns till 2008. Dessutom så går 2008 inte att få med kombinationen 130hk och automat. 2008 har 110hk och automat. Den varianten kommer inte till DS3.

Den nya EAT8 är en annan låda än EAT6 och har fått fina omdömen av journalister som provkört. Länkar till några provkörningar har jag redan gett i tråden.

#86
2019-04-23 09:02

Självfallet kan jag hylla DS3 Crossbacks design utan att provköra den, givetvis kan jag vara positiv till exteriör och interiördesignens estetik utan att provköra den för design ser man med ögat. Självfallet kan jag uttrycka att DS3 är en läcker bakelse in och utvändigt som skapar habegär.
Och uppenbart så har DS sålt flera tusen till personer utan att de provkört. Detta är en bil som säljer på sin design.

Jag har ingenstans uttryckt mina personliga upplevelser om körupplevelsen, utan här återkommande hänvisat till journalister där jag gett Youtube-länkar. Journalisterna är överens om att den ligger mycket fint på vägen, har hög komfort, har bra styrning och en unik inre design som inte liknar något annat. Se även länkarna jag redan gett där det öses lovord över inredningens materialval med alcantra, mjukstoppad instrumentpanel och knappar i borstad aluminium.

Sen finns det de som inte gillar touchkontroller medan andra upplever det som modernt. Men en fransk bil är inte fransk om den inte har en interiör som utmanar och provocerar den tyska DIN-standarden.

#87
2019-04-23 09:12

Saabnisse, Volvo har också fler varumärken. De hade inte behövt uppfinna ett nytt som Polestar eller Lynk & Co. De äger ju faktiskt redan namnet DAF. Och Volvo är inte heller det namnet på företagets grundare.

#88
2019-04-23 10:18

Det är skillnad mellan något man ställer i ett glasskåp eller hänger upp på väggen och en teknisk konstruktion som har syftet att fungera som ett praktiskt verktyg som skall utföra en fysisk handling och fungera i en mängd olika praktiska och funktionella situationer, då handlar det inte längre uteslutande om dyra material på ytan.

Krocksäkerhet t.ex., BMW har flera gånger fått lägre betyg än man borde de senaste 20 åren och älgkrockar förefaller de mindre modellerna inte heller imponera i, senaste 3-serien har identisk samma balk över vindrutan som Skoda Octavia och det är inget märkvärdigt med den.

En bild på väggen behöver inte hantera den hård verklighetens smällar, men det behöver en bil, att då lägga pengarna på dyrbara dörrfickor och snåla in på metallen i karossen är inte ett högklassigt utförande utan ett idiotiskt utförande och den som köper en sådan bil borde nog fundera på om han inte har köpt motsatsen till prestige.

#89
2019-04-23 10:39

Niklas
När det kommer till krocksäkerhet så är det en självklarhet snarare än fråga om premium.
Dvs bilen ska ha så hög krocksäkerhet som möjligt. Nuförtiden är det förhållandevis säkra bilar även bland folkmodeller.

Men när det kommer till säkerhetstekniska hjälpmedel så brukar premiumbilarna vara bättre utrustade eller ha tillgång till mer avancerade hjälpmedel på tillvalslistan.

En modern premiumbil har tillräcklig säkerhet att mervärdet snarare handlar om just materialval, bullernivå, bekvämlighet, etc.

#90
2019-04-23 11:16

Fantastiskt med en riktigt komfortabel bil i klassen, raka motsatsen till Mini som bl.a. får kritik för högt vägljud.Det är ju komfort de flesta uppskattar istället för "sportigt" stenhård fjädring och hög ljudnivå. Begreppet "premium" sitter mer i kundernas hjärnor än i verklig kvalitet.

#91
2019-04-23 12:25

Tack Raphael för att du förklarade skillnaden.

Förhoppningsvis har man fått till chassit bättre på DS än 2008 - som jag tycker lämnar en del i övrigt att önska (framförallt med avsikt på riktningsstabilitet).

MVH AL

#92
2019-04-23 14:57

"Krocksäkerhet t.ex., BMW har flera gånger fått lägre betyg än man borde de senaste 20 åren och älgkrockar förefaller de mindre modellerna inte heller imponera i, senaste 3-serien har identisk samma balk över vindrutan som Skoda Octavia och det är inget märkvärdigt med den."

Har du någon källa på att det är samma balk? Har inga siffror på just 3-serien, men alla andra BMW-modeller byggda på CLAR-plattformen (5-serien, 7-serien, X3 och X5) har styrka på över 900 MPa i balken ovanför vindrutan, medan Golf 7, som ju är släkt med Octavia, har mindre än 420 MPa på samma balk. Så jag är mycket nyfiken på vad du har för data som visar att det är samma balk.

#93
2019-04-24 09:25

Varför har det blivit över 80 kommentarer om en bil som inte har kommit än , jo kanske för att Fransmännen satsar på komfortabla bilar som en del biltestare har upptäckt,,Calle Carlquist som testade C5 Aircross verkar vara less på vägkänsla som tidigare har kritiserat Franska bilar att ha saknat, hård sportig fjädring har ju tidigare premierats,många skulle nog vilja prova att ha en bekväm bil men är för fega att prova och fortsätter att studsa omkring med hårda järnfjädrar o dämpare

#94
2019-04-24 17:30

Även jag blir nyfiken på Skodaägares fråga. Var hittar man informationen om karossen hos nya 3-serien med avsikt på styrka?

Det enda jag fick fram via internet var nya X4 och sedan - som nämndes - de större BMW-bilarna.

https://www.repairerdrivennews.com/2018/02/26/bmw-offers-details-on-stee...

Och även där sitter det en höghållfast balk över vindrutan som torde klara en älgkrock även i högre hastigheter (dessutom tycks avståndet mellan hjässa och själva balken vara hyfsat långt vilket är det mest avgörande vid en älgkollision). Vad det motsvarar i hastighet, givet krockvinkel och älgens massa samt deformation kan man förstås beräkna - för de som orkar sitta med det:-)

MVH AL

#95
2019-04-24 23:08

Komfort är inte fel, men varför göra knappar som inte är knappar, utan bara okänsliga ytor?
När jag för flera år sen skissade på instrumentpaneler för bilar, ritade jag rejäla vred och vippor med plats för tydliga symboler så att man både såg och kände vad som hände. Allt kompletterat med ljus i olika färger. Här kan man tänka sig två möjligheter. Grönt för på och rött för av alternativt grönt för normalt och rött för onormalt. Symboler och siffror ska förstås vara vita, möjligen med ljusgrön, gulgrön eller blågrön belysning, vilket även gäller instrumenten. Visarna ska däremot kontrastera med gulorange färg.
Design som inte funkar är bara intressant som coolhetsfaktor när bilen är sprillans ny. Bra funktion blir aldrig out of date.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.