Bild
Nästa artikel

Provkörning: Dacia Sandero (2013)

Provkörning

Dacias tekniker kan räkna ören för att hålla ner priset. Därför justeras strålkastarnas höjdreglering med vajer. Tillverkaren anser att bilen är tillräckligt säker, men förväntar sig bara tre stjärnor i kommande krocktest.

Dacia har gjort en rejäl uppryckning av Sandero som nu har fått bulligare kaross med markerade hjulhus.

Det är en helt ny bil menar Dacia. Visserligen bygger nya Sandero på samma plattform, eller bottenplatta som tidigare modell, det vill säga Clio II. Men den är förstärkt och uppdaterad varför den betraktas som ny.

Körintrycket är okej. Det blåste småspik vid provkörningen och Sandero reagerade för sidvinden men alls inte onormalt mycket. Vid små rattrörelsen känns en viss mjukhet och hårda förflyttningar i sidled får det elektroniska stabiliseringsprogrammet att vakna till liv med en bestämt korrigerande bromspuls.

ESP hör till standardutrustningen på Sandero, precis som låsningfria bromsar, broms-assistans och fyra krockkuddar, varav den på högra främre passagerarplatsen, är enkelt urkopplingsbar.

Styrningen är av kuggstångstyp med konventionell hydraulisk servo, som underlättar vid   parkering, men också har sämre känsla och för lättgående styrning vid 90–100 km/tim. Ratten är bara justerbar i höjdled.

Sittkomforten fram  är godtagbar även om sittdynan är väl kort. Benutrymmet bak är begränsat med vuxna i framsätet.  

Billigaste versionen av nya Sandero, med gamla 1,2-litersfyran, hamnar på låga 78 900 kronor – vilket är svårslaget. I Sverige bedömer importören att det trots allt bara blir fem procent av köparna som kommer att välja den versionen.


Även när det gäller Dacia är kunderna intresserade av lite mer av livets goda, som man får när man till exempel väljer den tiotusen kronor dyrare Ambiance. Då är det också Renaults nya trecylindriga 12-ventilsmotor med variabla ventiltider, som sitter under huven. Den är byggd helt i aluminium och har en cylindervolym på måttliga 898 cm3, men levererar ändå 90 hästkrafter. Det är möjligt genom turboöverladdning via en ny lågfriktionsturbo som är snabb och har lågt motstånd.

Trean har en oväntat len motorgång och ett väl dämpat motorljud. Med två personer i bilen känns den fullt tillräcklig. Vill man öka farten, vid exempelvis en omkörning, gäller det att växla ner och ta hjälp av turbon.

Med den här motorn ska man vid blandad körning klara en bränsleförbrukning på halvlitern jämnt per 100 km med Sandero och med den något förhöjda Sandero Stepway 5,4 l/100 km. Låter inte så tokigt. Vid provkörning hamnade jag betydligt högre (6,7) men det var bergigt och vi hade inte tryckt in ECO-läget vilket sägs spara tio procent bränsle.

Stepway är en cross-overliknande version av vanliga Sandero. Den har lite högre markfrigång – 20,7 cm mot 16,2 – och har också designattribut av typen skärmbreddare och hasplåtar fram och bak (i plast).

Stepway är mer ett design- och utrustningsalternativ än en verklig suv, eftersom den tyvärr inte finns med fyrhjulsdrivning.

Dacia har på nya Sandero lagt till nyheter och utrustning som köparna tidigare inte ville betala för. Ägarna till nya Sandero har fått större möjligheter till mer utrustning som multimedia via en integrerad display, radiostreaming, bluetooth och för första gången i Dacia – hastighetsbegränsare och farthållare.

När det gäller den passiva säkerheten har säkerhetsburen förstärkts, frontbalken är ny  och det finns en balk i huven för att förbättra säkerheten för oskyddade trafikanter och dess form är mindre aggresiv. Säkerheten är för många en central fråga, men uppenbarligen inte för alla. Vid presskonferensen frågade Vi Bilägares reporter vilken ambition Dacia har i ett framtida test hos Euro NCAP?

– Minst tre stjärnor, och då är kraven något högre än för närvarande, svarade Vincent Bottaro, Dacias produktchef.
Han anser också att att Sandero har tillräckligt stark säkerhetsbur och att fler stjärnor i Euro NCAP mest handlar om  nivån på bilens elektroniska utrustning.

– Det är bilbältet som ger säkerheten, inte bältespåminnaren.

Med Dacias ambition får inte Sandero fem stjärnor, möjligen skulle det kunna bli fyra – om den är utrustad som importören valt att göra i Sverige.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Sandero?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Dacia Sandero.

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Dacia Sandero TCE 90

PRIS, FRÅN KR: 78 900.
MODELL: 5-dörrars kombisedan.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 408/B 173/H 152.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 040.
MOTOR: Trecylindrig bensinturbo med bränsleinsprutning, tre ventiler per cylinder. 898 cm3, 90 hk (66 kW) vid 5 250 v/min, 135 Nm vid 2 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 175 km/tim. 0–100 km/tim på 11,1 s.
FÖRBRUKNING: 5,0 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 116 g/km.
KONKURRENTER: Renault Clio, Hyundai i20, Ford Fiesta, Seat Ibiza, Toyota Yaris.

Vad nytt? Ny kaross och interiör och förstärkt bottenplatta.  ESP som standard. Ny snål trecylindrig bensinmotor.
För vem? Den som väljer nytt till lågt pris utan fallskärm.

Plus: Lågt pris för en ny bil.   ESP och bälteskraftbegränsare är nu standard.
Minus: Dacia prioriterar lågt pris och saknar därför nyare säkerhetssystem.

Kommentarer

#1
2013-02-12 09:06

En bil till vettigt pris för den som ska från a till b och det ska väl de flesta. Man får två dacia sandero till samma pris som för en toyota yaris eller vw polo är det vettigt pris för båda konkurrenterna? Det tål att diskuteras kan bli en het diskussion.

#2
2013-02-12 09:23

Visst bilen ger ett billigt intryck men bilen är ju faktiskt väldigt billig med.
Jag tycker nog att man får ganska mycket bil för pengarna om man vill ha en ny bil till ett närmast oslagbart pris men man får då leva utan de nyare säkerhetssystemen.

#3
mcregor
2013-02-12 09:31

Ja, väljer man den dyraste varianten (Stepway) så får man ju också ovanligt mycket för pengarna. Kanske an typisk "pensionärsbil" - bra pris, bra kvalitet, vettigt insteg (inte så låg), rimlig utrustning och antagligen också billig att äga totalt sett. Kör man inte så mycket så skulle jag absolut kunna tänka mig att den kan vara ett alternativ. Det är ju också en viss "behaglighets-känsla" att köpa en prisvärd bil även om den inte är helt optimal...

#4
2013-02-12 09:59

"Inte i klass med dyrare konkurrenter"

Tro fasen det. Nånstans sitter ju pengarna.

Köper man en ny 5-dörrars bil under 80.000 så tror jag inte att man störs särskilt mycket av att kvalitetskänslan är något lägre.
Man är nog ganska nöjd med att få en billig basic bil för småpengar.

#5
Leif Larsson
2013-02-12 10:00

"Minst tre stjärnor, och då är kraven något högre än för närvarande, svarade Vincent Bottaro, Dacias produktchef.
Han anser också att att Sandero har tillräckligt stark säkerhetsbur och att fler stjärnor i Euro NCAP mest handlar om nivån på bilens elektroniska utrustning.

– Det är bilbältet som ger säkerheten, inte bältespåminnaren."

Det har han rätt i,Vincent Bottaro, Det är bilbältet som ger säkerheten, inte bältespåminnaren.

#6
2013-02-12 10:42

Euro NCAP blir allt mer löjligt anser jag, de tappar allt mer i trovärdighet. För att få fem stjärnor så måste bilen vara utrustad med elektroniska system som farthållare eller fartbegränsare. Om bilen inte har farthållare så får bilen fyra stjärnor. Men på vilket sätt är bilen mer säker att krocka i om den har farthållare? På vilket sätt överlever mina barn en krock bättre för att bilen är utrustad med en farthållare jämfört med en bil som saknar farthållare?
Jag tycker Euro NCAP har blivit trams.

Jag har förresten hört ett trovärdigt rykte att från och med nästa år måste en bil vara utrustad med automatisk klimatkontroll för att få fem stjärnor i Euro NCAP. Och det sägs även att Euro NCAP förbereder ett lagkrav på automatisk regnsensor och el-inställbara sidospeglar för 5 stjärnor, men det ska gälla först från år 2016.

#7
mcregor
2013-02-12 10:58

Jag har länge propagerat i dessa spalter för att man borde ta in möjligheten att enkelt kunna byta strålkastarlampor på bilarna som ett krav i EuroNCAP och det tycker jag fortfarande är viktigare än t ex farthållare/fartbegränsare...

#8
2013-02-12 11:26

Om två år måste bilen ha automatisk växellåda och inbyggt navigatorsystem som ständigt är uppkopplad mot trafikinformation på internet, samt bluetooth handsfree. Annars får inte bilen 5 stjärnor i Euro NCAP.

Om tre år måste båda framstolarna vara utrustade med massagefunktion för att bilen ska få 5 stjärnor i Euro NCAP.

Om fyra år måste bilen vara utrustad med s k aktiv körhjälp, en form av autopilot, där bilen kör själv utan förarens inblandning. Då får bilen fem stjärnor i Euro NCAP.

Om 6 år får inte bilen vara utrustad med ratt, utan den måste kunna framföras enbart med hjälp av dator som står i ständig kommunikation med en trafikledningscentral. Bilar som tillåter att det finns en förare för max tre stjärnor i Euro NCAP. Endast förarlösa bilar får 5 stjärnor.

#9
2013-02-12 11:30

En högljudd bältespåminnare räddar liv.

#10
2013-02-12 16:45

Inte om man spänner fast bältet bakom sig under överdragsklädseln.

#11
2013-02-12 17:42

Vänta bara tills NCAP börjar ställa krav på föraren...

#12
2013-02-12 18:20

Det jag tycker är det löjligaste med Euro NCAP är inte Euro NCAP i sig utan snarare det att när de började ställa krav så började många biltillverkare att utveckla bilar för att klara Euro NCAPs krocktester bra, inte verkliga krockscenarion. Det där krocktestet då man krockade bilarna med bara 20% eller 25% av fronten, istället för vanliga 40%, visar jäkligt tydligt på att så är fallet. Märken som vi tar för givet är säkra, t ex Mercedes, gick det åt helvete för. Det var väl bara Volvo och Acura som fick godkänt?

#13
2013-02-12 20:43

Gillar inte bältespåminnarens tjut i min bil när jag efter att jag lastat ur nånting vid ytterdörren sätter mig i den för att köra trettio meter till garaget. Inte fan sätter jag på mig bältet då utan jag tar den oerhörda risken utan. Vill jag köra utan bälte ska inte bilen bry sig! Hatar såna Bror Duktig-system i bilar men tyvärr blir dom bara mer vanliga.

Att en utebliven bältespåminnare kan ta bort en stjärna i betyget visar bara vilka muppar dom är i Euro NCAP.

On-topic: Dacia är ett märke på uppgång och kan de undvika alltför stora prishöjningar framöver så kommer de garanterat bli en stor spelare i Europa rätt snart.

#14
2013-02-12 21:07

Jag har programmerat ur bältespåminnaren.
Jag hade dock gärna haft en funktion som informerar om någon passagerare inte selat sej ...

#15
2013-02-13 09:52

Den som köper den här bilen är troligen en person som vill betala maximalt 100 000kr och inte har råd att riskera en massa dyra reparationer på en begagnad bil som kostat minst dubbelt så mycket när den var ny.
Säkerheten i den här blilen bör därför gämföras med säkerheten hos en 5 - 7 år beg bil. Om begbilen inte har sidokrockkuddar som skyddar pasagerarnas huvuden, så skulle jag helre suttit i den nya Dacian om jag blev påkörd från sidan.
Håller inte med om att den skulle vara dåligt utrustad, då man för mindre än 99 000kr kan köpa den med modern 3 cylindrig turbomotor, luftkonditionering, bluetooth radio och farthållare.
Om bilen skrotas efter 10 år så har värdeminskningen varit 10 000kr per år.
Jämför gärna utrustiningsnivån i vettiga Peugeot 107, vilken är en storlek mindre och kostar ungefär lika mycket.

#16
2013-02-13 12:41

Om Sandero får fyra stjärnor med den säkerhetsutrustning som blir standard i Sverige, så motsvarar detta 5 stjärnor för tre år sedan. Så då kan vi säga att säkerhetsnivån är som på en tre års begagnad bil, inte 7 års.

#17
Leif Larsson
2013-02-13 14:12

Vad jag tycker om Dacia Sandero?
Jag skulle kunna tänka mig att ha en.

#18
2013-02-13 14:43

Mycket bil för pengarna, eller prisvärd, är det jag tänker när jag ser denna bil. Skönt med en icke överdesignad bil som är enkel och kanske också bra. Intressant, särskilt i Stepway-utförandet.

#19
2013-02-13 17:45

En bra bil för sossen. Själva köpte vi en helt ny Avensis, min fru och jag. Vi har råd med sådant. Men så har vi också en bil som rullat billigt och tryggt 11 år nu. Avensisen snart tolv fylla, detta ska vi alla hylla. Toyota är bäst, Findus lasagne smakar häst. Uno är bäst, då blir det fest. Med frugans egen lasagne.

#20
2013-02-13 21:29

Ät du din hästlasagne Uno och sitt och dröm om en ny Sandero på din uppfart. Jag vet att du vill ha en.

#21
2013-02-14 08:09

En bra bil som blevit bättre men det är ju klart att det oroar en del med krocksäkerheten.
Den är säkert helt ok inte minst i jämförelse med äldre bilar även om jag undrar varför man baserar modellen på Clio ll!??
Känns inte särskilt säkert faktiskt men det känns otroligt fräscht med den nya motorn som även finns som tillval till Clio 4.

Jämförelsen med 107:an var bra då man lite lättare förstår hur billig Sanderon är.
Tidigare saknades viktig säkerhetsutrustning och Clio lll framstod som väldigt mycket mer prisvärd,.
Skulle nog kunna tro att många som tidigare har köpt Clio nu går över till Sandero och på köpet får en rymligare bil.

#22
2013-02-14 13:45

Nya Clio attraherar nog inte samma köpare som tidigare.
Så bra då att de kan välja denna.
Bottenplattan kommer från Clio II, men är "förstärkt och modifierad".
Som sagt: Prisvärd, tror jag.

#23
2013-02-16 03:06

Den vanliga frågan - är den bättre än en begagnad annan bil? Ja, kanske. En begagnad lite "lyxigare" bil kan ju få ganska dryga omkostnader.

Nog kan jag hålla med mcregor att möjligheten att byta lampor vid vägkanten är en större säkerhetsdetalj än bältespåminnare.
Jag tycker för övrigt att Euro NCAP borde separera betygen för själva krocksäkerheten och de förebyggande systemen.

Jag har långt innan det blev lagkrav på bilbälten vägrat att köra en meter innan alla passagerare varit bältade.
Riktigt illa tycker jag om baksätespassagerare som än idag lever i villfarelsen att det inte är så viktigt där bak. Så de i framsätena ska alltså ta upp även deras vikt vid en krock. "Vi ska ju inte åka så långt." Nä, krockarna är ju lindrigare om man kört två km jämfört med 10 mil...

#24
2013-02-16 13:04

Det finns folk som fortfarande tror att man kan hålla emot en krock i 50km/h obältad med bara armarna. Dom kommer att få en stor överraskning om de verkligen råkar ut för detta

#25
2013-02-16 16:43

3 års nybilsgaranti upp till 10.000 mil.
Visserligen inte 5 år, men ändå.

#26
2013-04-04 11:43

Tidigare köptes Sandero av väldans få. Såna som ansåg sej kunna leva utan ESP. Nu köps Sandero få, men ändå fler än tidigare, som kan avstå el-speglar. Typ 1-persons-hushåll. El-speglar finns inte ens som tillval. Jfr. t.ex. tyska marknaden. Där är el-speglar standard på 90hk Tce. Dessutom kostar AC där 4.200 sek istället för det hutlösa svenska priset, 7.000. Dacia-Sverige kanske bedömer "Die Dumme Schweden" rätt.

#28
2013-06-29 15:52

Har provkört Sanderon igår med Ambiance utrustningen och 0,9 tce motorn.. Jag var positivt överraskad, visst det märks att det är en billig och enkel konstruktion, men hade jag inte haft en ny bil redan (VW Polo-12) så hade jag lätt köpt en sån här. Räcker gott och väl för mitt behov. Pendlar 10 mil t/r varje dag till jobb och ärligt talat, jag är en rätt enkel människa, jag tycker om enkla saker och tycker det är en viss charm med det. Bilen var riktigt trevlig faktiskt och min flickvän blev väldigt förtjust i den, hon ville gärna ha en helt basutrustad för att slippa elektronik, men hon vill ändå ha lackerade stötfångare, navkapslar och AC och stereo, resten struntar hon i och vill helst ha manuella fönstervevar och inga elhissar, men det blir man ju "illa" tvungen till att ha om man ska upp en nivå med Dacia.. Kanske ändå det mest förnuftiga valet? Om 1 år ca så har hon sagt att hon ska köpa en bil och då blir det troligtvis en lätt begagnad Sandero (Räknar med att den tappar en del i värde så en ny med lite lull lull går på ca 96 000kr och efter 1 år ca och 2000-3000 mil ligger den nog på max 70000kr. =) Men det är en trevlig bil.. Jag gillade den!

#29
2013-08-19 21:50

Det är väl inget snack helt enkelt anser jag, finns det någon bil som kan jämföras i pris och hur mycket bil du får för pengarna? Inte vad jag vet. När jag köpte min för tre år sedan kollade jag in alla de här bilarna i segmentet men för att få samma utrustning som i min Dacia fick jag lägga till omkring 20-30 000. Så för mig så är det inget snack, tycker att recensionerna i de flesta medier luktar lite oldstyle Trafikmagasinet, och det är verkligen inget bra betyg, humle och Dumle hade inte ett rätt enligt mig. Men den "normalstore" som absolut inte var just det men sade det själv, sågade i sina recensioner Alfa Romeo, kommenterade Alfas innerutrymmen med att den var för lite för en "normalstor" svensk som han, som Alfisti glömmer man aldrig en sådan sak ;-) , senare fick vi ju veta att de tydligen hade förmåner hos bilen "Jag rullar", vilket så här i efterhand för mig inte var förvånande. Däremot tycker jag att denna artikel verkar sansad och bra, och nu när jag kört den senaste pga. av att min är inlämnad på lite service så blir jag förbannat sugen på att uppdatera mig, säger med det att det nu inte borde vara något snack gällande vilken bil som är mest bil för pengarna om det ens var det för tre år sedan. Den är ju otroligt mycket bättre på varje punkt vad det verkar, och jag är ju redan nöjd med min 3 år gamla bil. Renault gick ju ut och sade att det nu i lågkonjunkturen var just Dacia som räddat dem, det kan jag förstå, folket förstår oftast mycket bättre än recensenter vad som är bra balans gällande plånbok och inköp.

#30
2013-09-24 14:09

Tyvärr har priset gått upp från 12900:- till 18900:-, metallic tillkommer med 4200:-
Jag fick en offert från Bilia i Malmö på 23100:- och då är det inte så intressant längre.

#31
2013-10-16 13:36

Jag som gillar lite större säkrare bilar typ SAAB 9-5 Kombi har faktiskt haft mina små funderingar på att ev ta en fundering på en beg Dacia Sandero Ambiance förutsatt att de finns hyfsat fullutrustad. Det enda som talar emot ett sådant köp är att jag sedan barnsben får frossa bara jag tänker på franska bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.