Bild
Nästa artikel
Dacia har gjort en rejäl uppryckning av Duster, även om man kanske inte ser så stor skillnad på de yttre linjerna. Bättre komfort men ingen autobroms ännu!
Helt ny instrumentbräda och ratt, justerbar i två ledder, dörrsidor och säten höjer komforten. Stolarnas framkant borde vinklas mer i sänkt läge.
Duster tar sig fram över knepiga hinder och klarar sidolutning på 40 grader. Multi-view med fyra kameror hjälper vid parkering och i terräng.
Koll på om bilbältena används i baksätet via indikation i instrument-klustret.
Med nya baklysen ser Duster betydligt modernare ut.
Förhållandevis låg etta och 4WD från Nissan ger skaplig framkomlighet.
Nya klädslar med 3D-vävning och toppstickning kan ge mer suvkänsla resonerar Dacia. (Här läder dock.)

Provkörning: Dacia Duster (2018)

Provkörning

Att erbjuda en bil som är 434 cm lång för under 100 000 kronor är inte illa – även om det bara är med en marginal på en hundralapp. I Sverige är det ändå ett fåtal som väljer just den – vi vill ha mer bil!

Nya Duster är förvillande lik föregångaren. Vid första anblicken såg vi inte vad som var nytt. Men jo, karossen är helt ny! Man får titta mer noggrant för att se de nya dragen. 

Duster är en succé för Dacia. Den har sålt överraskande bra i Europa och man har velat behålla utseendet, eftersom den robusta och lite knubbiga designen gillas skarpt hos de som slängt statustänket åt sidan och chansat på en helt ny bil. 

Tydligaste skillnaden mot första versionen som damp ner i Sverige 2010 är den nya fronten med strålkastare som kan innehålla LED-lampor för halvljus och varselljus dagtid. Främre takstolparna har fått en brantare lutning och flyttats framåt för att ge känsla av rymligare kupé. Grillen sträcker ut sig med mer enhetligt utseende mellan strålkastarna. Midjan är högre. Framskärmarnas utbyggnad i bakkant är också markant, när man ser bilen från sidan.
17-tumshjul höjer utseendet en hel del, men ingår först i högsta utrustningsnivån, Prestige. Bakifrån är det främst de fyrkantiga lysena som sticker ut.

"För många betyder valet av Dacia att det är första gången de köper en ny bil."

Det vi omedelbart noterade var att köregenskaperna är betydligt bättre än hos den tidigare generationen. Stötigheten är borta och nya Duster tar vägskarvar och ojämnheter avsevärt komfortablare. 

Fjädringen är förstås en kompromiss mellan stabilitet och framkomlighet på dåliga vägar och i terräng. Den lutar först mjukt vid hård kurvtagning, men rörelsen stannar sedan upp. 

En ny elektriskt styrservo gör bilen lättare att manövrera vid låg fart och parkering. Den gör också en hel del för körkänslan. Styrningen är visserligen ganska lätt men progressiv och ger en direkt, exakt känsla. Äntligen är ratten numera justerbar i både höjd- och längdled, men tyvärr inte i den allra billigaste versionen, Access.

Krocktestet som gjordes av Euro NCAP 2011 renderade bara tre stjärnor. Då var inte antisladdsystem standard och där gick tydligen gränsen hos konsumenterna. En bil utan autobroms kan tydligen accepteras men inte utan ESP. 

I den nya bilen har plattformen förstärkts i de längsgående golvbalkarna, främre rambenen och i de främre takstolparna. Dessutom har stolarna ny sätesram och nya bättre nackskydd mot påkörning bakifrån. Plumpen i protokollet är att man inte kan få autobroms vilket motiveras av prisskäl. 

Lågt pris är den avgörande faktorn för kunderna vid köp. Den billigaste versionen av Dacia Duster går lös på låga 99 900 kronor. Den är då framhjulsdriven och har minsta bensinmotorn på 115 hästkrafter. 

Säkerhetsutrustning som ingår är bältessträckare i fram- och  baksäte, krockgardiner, antisladdsystem, fartbegränsare, bältesindikator i förarens display med mera. Men en hel del bekvämligheter saknas. Klimatanläggning är option (3 500 kr) på alla nivåer.

I dag rullar 12.000 Duster i Sverige. Bara en procent av köparna har valt inroparen. Tio procent har valt den näst lägsta utrustningsnivån och hela 89 procent väljer någon av de två mest utrustade versionerna. För många betyder valet av Dacia att det är första gången de köper en ny bil, visar Dacias egna marknadsundersökningar. I Vi Bilägares AutoIndex 2017 visade det sig att Daciaägarna ger högst poäng av alla på en av delfrågorna – när det gäller betygsättning av bilens kvalitet i förhållande till pris.  

Nya Duster är en positiv överraskning. Den nya interiören och stolarna gör en hel del för helhetsintrycket av bilen. Bensinmotorn TCe 125 är lågmäld, känns smidig och är egentligen tillräckligt stark i Duster. Även dieselmotorn är en trevlig bekantskap och de vibrationer vi tidigare klagat på har uppenbarligen minskats, kanske genom karossens förstärkningar.

Vid provkörningen uppfattade vi det som att nya Duster har en lägre bullernivå, vilket ska ha åstadkommits med mer isolering och tjockare sidofönster fram. Förhoppningsvis består intrycket på svensk väg.  På den konstruerade terrängbanan visade Duster god form med finesser som automatisk kontrollerad bromsning vid nedförslut och möjlighet att använda kamera för att få bättre sikt över skarpa krön. 

På sikt kommer Dacia med AdBlue-rening och såväl mildhybrid som plug-in.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Duster?

Dacia Duster TDCi 110 4x4 Prestige

Pris, från kr: 179 900.
Säljstart: Februari 2018. 
Mått, cm: L 434/B 180/H 168.
Markfrigång: 21 cm.
Bagagevolym, l: 467–1 444 (4x4).
Tjänstevikt, kg: 1 317–1 387.
Max släpvagnsvikt, kg: 1 500. 
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med direktinsprutning. 1 461 cm3 på 110 hk (80 kW) vid 4 000 v/min. Vridmoment 260 Nm vid 1 750 v/min. 
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell växellåda. Framhjulsdrift, inkopplingsbar 4WD. Låsbar mellandiff.  
Prestanda: Toppfart 169 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,4 s. 
Deklarerad förbrukning: 4,7 l/100 km (NEDC). CO2-utsläpp: 123 g/km.
Konkurrenter: Storleksmässigt: Seat Ateca, Skoda Karoq. Prismässigt: Opel Crossland, Renault Captur med flera.

Plus: Mycket bil för pengarna, bra framkomlighet.
Minus: Autobroms saknas.

Vad nytt? Helt ny kaross, ny interiör. 
För vem? Alla som vill lägga mindre pengar på en bil och som struntar i statusen. Billig andrabil.   
 

Kommentarer

#1
2018-02-18 10:56

Det är en överraskande snygg och kompetent bil som även har en låsbar mellandifferential. Då folk tex kan köpa en Toyota som saknar pondus / prestige kan jag inte förstå att inte fler köper Dacia.

#4
2018-02-18 13:17

Man får vad man betalar för - och det kan vara helt ok - bara man är medveten om de brister som ingår. Tänker här främst på krocksäkerheten som, även om den nu förbättrats, ändå lär ligga steget efter de bästa då tekniken de bygger på är just "steget efter". För egen del skulle jag kunna ha en som tredjebil (slit och släng) då ca 180´ är löjligt små pengar för en ändå hyfsat funktionell bil.

#5
2018-02-18 13:57

Ingen bil väcker så mycket känslor på ViB:s forum som Dacia Duster...

#6
2018-02-18 15:19

"Man får vad man betalar för"... Är inte den frasen lite utsliten? Jättedyra prestigetyskar har haft katastrofala kamkedjor, hysteriskt rostande karosser med mera trots att de kostar ett par normala årslöner. Jag har kört en enda Dacia och det var ingen fantastisk upplevelse MEN den gjorde sitt jobb. Jag kör ju mycket hellre en fungerande enkel bil som folk fnyser åt än en imponerande lyxbil som går sönder. Finns det för övrigt några extremt svaga punkter hos Dacia som kan sägas vara ett typfel för fabrikatet? Å andra sidan - ingen bil har så bra säkerhet som den bil som inte kan köras för egen maskin:-)

#7
2018-02-18 19:21

Dacia har sålts i Sverige i ca 10 år. Inga extremt svaga punkter har framkommit under denna tid.
Framvagnsdetaljer på Sandero/Logan verkar vara förbrukningsvara, däremot verkar Duster klara sig bättre, kanske för att den delar fler komponenter med Qashqai/X-trail.

#8
2018-02-18 21:07

Är nog mera fransk/ryskt än nåt annat(nissan).

#9
2018-02-18 22:55

99.900 -modellen... -synd att inte ni på ViBilägare testar den varianten också -hade varit riktigt intressant. Vad jag hört så skall den varianten vara nära nog omöjlig att beställa, men det kan vara hörsägen. Stämmer det sista så har man en trolig förklaring till den extra låga försäljningen där (även om många väljer en högre version så gör en otillgänglighet försäljningen för den billigaste ännu lägre).

#10
2018-02-18 23:06

Jag är en bilnörd som gillar alla bilar och då är det jättebra för sådana som mig att hänga på en sån här webbsida som testar och skriver om alla slags bilar (nästan), men jag förstår inte varför folk hänger här och dissar bilar och märken till höger och vänster, är inte dedikerade märkesforum en bättre plattform för er?

#11
2018-02-18 23:08

Varför ska de testa den variant som bara en procent av köparna väljer? Det är ungefär lika vettigt som att prova Audi RS6, när de ska göra tjänstebilstester i stora klassen med V90, 520.

#12
2018-02-19 00:54

Det är väl bra att det finns så många olika typer av bilar som möjligt.
Visserligen är det ett minus på denna bil krocksäkerheten.....men kör man ganska få mil om året och huvudsakligen inom tätbebyggt område så fungerar det säkert bra med denna bil.

#13
2018-02-19 05:27

Man kan få intrycket att Duster skulle vara lika krocksäker som en mopedbil, efter så många påpekat krocksäkerheten.
Men, med Europas äldsta bilpark lär inte Duster vara något större hot.
Ja, det finns säkrare bilar, men nån dödsfälla är det inte.

#14
2018-02-19 08:38

Celef
Även om man gillar bilar generellt så betyder det inte att man gillar bilar specifikt. Det är klart man kan ha synpunkter på olika modeller, både negativt och positivt.
Annars skulle alla testade bilar få maxbetyg och ingen kritik...

#15
2018-02-19 17:33

Det tycks ha kommit bort att den grundläggande krocksäkerheten är avsevärt förbättrad jämfört med föregående model. Karossen är förstärkt, kollapsar inte utan förblir intakt, Skyddet för krockdockorna är i stort sett acceptabelt, sidokrockskyddet är bra och bilen har till och med bältessträckare i baksätet, vilket inte alla bilar som säljs 2018 har. En stor del av den låga poängen för skyllas på att bilen har så litet elektronik. Det hade förmodligen varit möjligt att med samma kaross nå 4-5 stjärnor med en aning mer elektronik och finlir med krockkuddar och instrumentpanel.

#16
2018-02-20 00:18

Vart är kommentar #2 och 3?

#17
2018-02-21 15:32

Anders.J., "var", inte "vart"!
Jag ser åtminstone #3.
#2 kan ha varit en dubblett som blivit bortplockad.

#18
2018-02-21 15:33

Den tar sig …
Särskilt med 4WD.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.