Bild
Nästa artikel
Dacia Duster ser i alla fall ut som en tuff liten suv, även om den är framhjulsdriven med automatlåda.
Luftkonditionering ingår i de bäst utrustade versionerna och manövreras manuellt.
475 l bagage får plats i skuffen men lasttröskeln är hög och lätt att repa.
Ratt enbart ställbar i höjdled gör det svårt att få till körställningen. Navigatorns display sitter för lågt.

Provkörning: Dacia Duster (2017)

Provkörning

Dacia Duster säljer bra i Sverige i fyrhjulsdrivet utförande. Nu kommer den även med automatlåda men tyvärr enbart i kombination med framhjulsdrift.

Dacia Duster är en bil som tilltalar många. Tufft utseende, bra priser och nonsensfri utstrålning har gått hem hos de europeiska bilköparna. Det låga priset genomsyrar produkten och har inneburit en rad kompromisser. Här finns inte den senaste säkerhetstekniken med automatisk nödbroms.

– Våra kunder prioriterar ett lågt pris och är inte intresserade av den typen av finesser, menar Dacia. Tyvärr kommer vi därmed knappast att få se säkerhetsutrustning som AEB hos Dacia förrän den dag det blir lagstiftning. Ett gott argument för att få våra makthavare att sätta fart!

Duster genomgick en genomgripande ansiktslyftning härom året. Då moderniserades bland annat interiören, ny medieanläggning med navigation togs fram och knapparna till elfönsterhissarna flyttades från mittkonsolen till sin nuvarande plats på dörrsidorna. Det mest påfallande problemet med förarmiljön åtgärdades däremot inte. Körställningen är knepig och passar dåligt för såväl korta som medellånga. Ratten är enbart ställbar i höjdled och det är svårt att få till avståndet mellan ratt, pedaler och förarsäte. I versionen vi kör här är situationen dock lite bättre än vanligt. Tack vare att kopplingspedalen försvunnit finns i alla fall gott om plats för föraren att sträcka ut vänsterbenet. Kopplingspedalen är borta eftersom Dacia Duster äntligen kommit med automatisk växellåda.
 
Lådan är en avancerad dubbelkopplingslåda som liksom andra viktiga komponenter är direkt hämtad från Renault. Tillägget för den i Sverige är 15.000 kronor och det är den absolut värd. Växlingar sker mjukt och smidigt. Vid krypkörning drar bilen visserligen iväg med en smula mer kraft än föraren ibland väntar sig men den ryckighet jag ibland funnit hos andra dubbelkopplingslådor lyser här med sin frånvaro. Automatlådan gör livet med Duster lättare. Framför allt torde den passa kunder som ofta kör i stadstrafik.

"Dieselmotorn är hopplöst omodern. Den vibrerar på tomgång och slamrar hårt på gaspådrag. Såhär behöver det verkligen inte vara i en bil år 2016."

Mot den moderna automatlådans fond framstår dock dieselmotorn som hopplöst omodern. Den vibrerar på tomgång och slamrar hårt på gaspådrag. Såhär behöver det verkligen inte vara i en bil år 2016 och skillnaden är milsvid om man jämför den här installationen med hur Renaults dieselmotorer upplevs i modellerna under det egna varumärket. Några kronor ljudisolering borde man kosta på sig. 

Tyvärr kommer automatlådan endast i kombination med dieseln på 110 hk och vad värre är, enbart i kombination med framhjulsdrift. Det här kan komma att ställa till det för Dacia i Sverige som länge önskat sig en automat. Majoriteten av de Duster man säljer här är nämligen fyrhjulsdrivna och den förbättrade framkomligheten och ökade säkerheten på vinterväg har varit goda försäljningsargument för modellen i Sverige.
 
Sammantaget ger Dacia Duster
möjlighet att köpa en ny bil med tre års garanti till samma pris som en begagnad från någon av de närmaste konkurrenterna. För många kan det kännas attraktivt. Glöm då inte att kolla att du klarar körställningen!

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Duster?

Dacia Duster dCi 110 EDC

Pris, från kr: 149 900.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 432/B 182/H 170.
Bagagevolym, l: 475–1 635.
Markfrigång, cm: 20,5.
Tjänstevikt, kg: 1 349.
Max dragvikt, kg: 1 200 kg.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig turbodiesel, volym 1 461 cm3. Effekt 110 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. 6-stegs dubbelkopplingslåda. 
Prestanda: Toppfart 169 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,9 s.
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 116 g/km.
Konkurrenter: SsangYong Tivoli, Ford Ecosport, Nissan Qashqai, Mazda CX-3, Peugeot 2008. Suzuki Ignis, Lada Niva.

Plus: Lågt pris, smidig dubbelkopplingslåda.
Minus: Bristfällig komfort, knepig körställning, låga säkerhetsambitioner.

Vad nytt? Tillgänglig med automat.
För vem? Bäst för stadsbon som inte behöver fyrhjulsdrift.   

Kommentarer

#1
2017-02-18 10:53

Varken Renault Kadjar eller Nissan Qashqai erbjuder kombinationen diesel, automat och fyrhjulsdrift. Där är det framhjulsdrift som gäller för diesel och automat. De har samma drivlina som Duster, men bättre motorupphängning och ljudisolering.

#3
2017-02-18 15:34

Hoppas att denna dubbelkopplingslåda kommer till fler Dacia-modeller, och då ersätter den trista robotautomaten Easy-R. Har månne Raphael någon inside information om detta?

#4
2017-02-18 17:02

Dacias designers kan ju inte ha gått samma utbildning som övriga bilvärldens,

#5
2017-02-18 17:33

Sä vitt jag vett så har inte Dacia samma motorer och inte heller växelådor, det nya o avancerade är förbehållet Renault.
Tce 90 motorn i Dacia saknar balanshjulet, vore det så enkelt o billigt som att dämpa vibrationer med motorkuddar så hade det gjorts men det är ju gärna så med budgetvurmarna att de ljuger sig själva blå.
En fullspecad Duster är inte heller billig med tanke på vad konkurrenter ger.

#6
2017-02-18 17:46

Behöver ingen fyrhjulsdrift, man klarar sig utmärkt utan. Kör man bara på svenska vägnätet så är det lugnt. Idag överdrivs alla egenskaper en bil måste ha.

#8
2017-02-18 23:03

Astra.mackan ja en egen bil med egen design javisst. Men designen behöver ju inte vara 80 tal. Lite fransk var ser du de ? Vet inte riktigt va den liknar. Kanske Renault bromsar designen för att skydda sin egna modeller, men smaken är ju som baken men för mig är de otänkbart att äga och åka omkring i en duster om den så kostar 50 tusen. Men de är min högst personliga åsikt.

#9
2017-02-19 07:24

Tycker den ser ut som alla andra suv, klossig och tråkig.

#10
2017-02-19 07:50

När alla modeller för gården blivit "stads-suvs" känns duster som en frisk fläkt, bara lågväxel som saknas för ett givet köp!

#11
2017-02-19 09:54

Duster är en rejäl bruksbil, och formen kommer med funktionen. Den är helt fri från fjollorden "premium, sportig, rolig, körglad, inspirerande," osv. Om jag bodde på landet, så skulle Dacia Duster 4x4 vara mitt förstahandsval av bil.

#12
2017-02-19 11:07

Den dagen jag går och köper en ny Duster, ist för en några år gammal premiumbil, är den dagen jag just fått diagnosen alzheimers och är hög på morfin. De som säger sig ha och dessutom vurma för Duster som bra bil, har uppenbarligen inte alla hästar i hagen.

#13
2017-02-19 11:51

Jag tycker modellen har ett sympatiskt uttryck, funkis i nästan allt! Synd bara att komforten och ergonomin och säkerheten inte fått någon tanke.
De examplar med nissans emblem ger lite mer premiumkänsla

#14
2017-02-19 11:55

Man skall nog inte döma denna bilen i samband med bilar som kostar minst det dubbla utan man skall döma efter vad man för för den ringa kostnad denna bilen har och då är det säkert en hyfsad affär.

#15
2017-02-19 12:55

Jag har precis passerat 1500 mil i min Adventure Duster 4x4 diesel -16 och har haft helt problemfritt. Fick den i mars -16 så första servicen sker snart. Innan hade jag en Duster Laurette 4x4 diesel - 11 som hade gått 20000 mil. På de milen byttes följande ut, bromsbelägg fram, bromsbackar bak, yttre styrleder, bakre knutkors och kamrem. Pga dom problemfria milen köpte jag min första nya bil. Innan Duster -11 an körde jag Volvo 945. Steget mellan Duster -11 och Duster -16 upplevde jag som mycket stor. Har provkört Kia Sportage och tycker den är mycket trevligare och finare att köra än min Duster, men eftersom jag inte har alla hästarna i hagen så kommer jag att köra glatt vidare i min Duster. : )

#16
2017-02-19 13:30

Är det bara jag som tycker att förarutrymmet är förvånande trångt för att vara en så stor bil?
Den ger verkligen inte det där slösande intrycket som jag tycker att stora bilar ska ha.

Lite som gamla BMW E34, skapligt stor utanpå men mindre än en Volvo 240 inuti.

Sedan är accelerationen, speciellt med de större motorerna inte speciellt imponerande om man jämför med lika tunga och starka tyskar.
Men jag är bra sugen på en V90 än då, det övriga är så sanslöst bra.
30år gamla siffror:
9000i 2,0 130hk/DIN Acc 0-100 10,5 sek

#17
2017-02-19 16:20

11 sek till hundra? Ruggigt slö.

#18
2017-02-19 18:44

Snabbare än 10 sekunder ifrån 0-100 är ganska onödigt, bättre då att tex 70-110 km/h går snabbt (omkörning). Bilar idag har oftast för klen motor eller extremt stark motor i förhållande till vikt på bilen. Lagom är bäst. Tenderar till bli nästan löjligt när bilen kan köpas med extremt många storlekar på motor.

#19
2017-02-19 18:49

Har inte #16 och #17 hamnat i fel tråd?

#20
2017-02-19 21:54

Jag håller inte med om att föraren skulle sitta illa, jag är 1.63cm och sitter väldigt bra vid ratten och inte är det trångt för fötterna heller. Min sambo är 1.89cm och han sitter heller inte illa. Och inte har vi något skrammel från diesel motorn på våran bil, har en 2014 jag tycker att man åker rätt skönt iallafall.

#21
2017-02-20 07:05

Duster är en kompromiss på alla plan för att frakta en person från A till B som inte bryr sig om något annat än A till B. Jag skulle dock hellre välja busskort eller varför inte betala 30.000 till för en absolut 100 % förbättrad bil? Nu när dem kommer med automat så är det på rätt väg, men priset? 150.000? Då är du just 30.000 ifrån många fler bättre bilar. Trodde snarare att bilen skulle kosta under 100.000 med automat, Jag har svårt att glömma "nybils" lukten i den där. Det kan inte vara hälsosamt att andas in den.

#22
2017-02-20 07:13

@ 40-talisten: Förstår att det kan vara ditt förstahandsval och du har helt rätt i att Dacia, i detta fall duster är fri från allt som gör en bil till en bil. Jag är dock orolig att din syn är lite nedsatt eller att du blandat ihop en premium bil med namnet duster. En Dacia är som en pantburk efter att du pantat den och då är jag snäll. Ofredar nästan pantburken men jag måste försöka ge någon liknelse.

#23
2017-02-20 09:18

Provkörde en Duster 4WD för ett par år sen när det faktiskt var riktig vinter och på en oplogad väg som jag emellanåt har behov att ta mig fram på. Och där fungerade den utmärkt, inte minst för den relativt höga markfrigången, och den var också acceptabel att åka i men tyvärr - man måste blunda både när man går till bilen och när man sitter i den om man skall stå ut. Det är ju egentligen inte så mycket som skulle behöva designas annorlunda för att den skulle bli mera "aptitlig" för många av oss men gissningsvis får man inte göra den alltför bra för sina ägare... Likadant är det ju med säkerhetsfunktioner och andra bekvämlighetsfunktioner - den får väl inte konkurrera alltför mycket med Renaults ordinarie bilsortiment. Även om Renault själva inte heller varit så snabba att implementera t ex autobroms och adaptiv farthållare.

#24
2017-02-20 09:50

En perfekt bil för folk som klarar sig utan premium å prestige...

#25
2017-02-20 16:37

...

#26
2017-02-20 17:25

Adzam, och komfort.

#28
2017-02-20 18:49

Kan bara hålla med att det finns mycket trevligare bilar än Dacia. En faktor som gjorde att jag valde en ny Duster var total ekonomin. Hyffsat billig försäkring, service avtal 175 kr per månad på tre år, 16 tum 215/65 däck betyder överkomliga däckpriser och vanliga H4 lampor som man kan byta själv vid macken. Åkte i torsdag 75 mil och tycker att det gick lika bra i den som min gamla 945 a. Kunde vara roligt att höra andra som har Duster vilka problem dom har haft.

#29
2017-02-20 19:19

@CEAT: Om du vill betala, säj över 300 000 kr för att transportera din kropp med, så är det OK för mig också. Detta då i en bil som måste ha den så kallade premiumstämpeln. Vad detta premium är, har aldrig helt definierats. Sanningen är väl, att det helt enkelt är att annat ord för det lite mera skämmiga ordet status...
Min syn räcker nog för att veta att Dacia Duster inte är den vackraste bilen som finns. Men det spelar ingen roll för de som väljer den bilen! Sign. "i love dacia" har klart visat varför Duster säljer i så stort antal.
PS. En kompis med nyare BMW, boende på landet, har tröttnat på på de ohemula verkstadsräkningar på sin premiumbil, och bytt ner sig till en Duster. Statusen är inte värd vilka kostnader som helst...DS

#30
2017-02-20 19:47

För tio år sen skulle jag inte kommit på tanken att köpa en helt ny bil, men med åldern så har intresset att skruva i bruksbil avtagit rejält. Den lilla lusten som jag har kvar lägger jag på min Oldsmobile 1958. Tack vare Dacia har både jag och min sambo köpt nya bilar som jag inte behöver skruva i. Skittråkiga, fula och mycket driftsäkra. I love Dacia som ni förstår.

#32
2017-02-21 05:22

@ 40-talisten: Premiumstämpel är något man sätter på en bil med kvalité och fina funktioner. Man kan säga såhär, blodpudding med lingon är mat som kan göra dig mätt, men ett resturang besök gör själen lite gladare då det är godare. Båda gör dig mätt men på helt olika sätt. Precis som en premium bil och en Dacia. Precis allt är bättre genom ett resturangbesök och i en premiumbil förutom blodpropparna och vikten man drar på sig kontra dem då dyra verkstadsbesöken. Och i slutändan vill man leva ett "bra" liv och inte snåla in på allt man ser. Jag skulle med detta inlägg påstå att det är skillnad på eldorado blodpudding och en saftig ekologisk svensk stek med bea och lite grönsaker men det kanske inte heller är någon skillnad för dig?

#33
2017-02-21 09:37

@ CEAT: Jodå, jag uppskattar god mat, men inte till vilket pris som helst. Rätta mun efter matsäcken, som det hette förr... Du är beredd att betala mycket för de yttre kvalitéerna, som du uppskattar och kallar premium i bil. Dessa betyder helt enkelt inte lika mycket för Duster-köparen. Han/hon (vägrar använda hen...) är inte heller beredd att betala dyra verkstadsräkningar för en bil med premiumstämpeln. Sign. "i love dacia" medger att en Kia Sportage är en finare och trevligare bil, men att pengarna kan användas bättre på annat än bil. En fråga om prioritering...
Dock hedrar det dig CEAT, att du inte menar att Dacia-ägare har bristande förståndsgåvor, vilket sign. AudiS4 antyder.

#34
2017-02-21 21:38

Jag fick prova en av jaktlagets Duster på en skogsbilväg med 20 cm snö och tidigare uppkörda hjulspår. Trots nerkopplad ESP gick antispinnsystemet in hela tiden och bilen spårade dåligt. Körde sedan sedan med hustruns Forester - Rock steady!

#35
2017-02-21 22:17

@ 40-talisten: Det är intressant att tala för och emot då vi alla har olika tycke och smak. Jag förstår din poäng så tackar för samtalet.

#36
2017-02-21 23:04

Det är roligt att ett bilmärke kan skapa debatt. Kommer inte ihåg om Skoda var lika debatterad i slutet på 90 talet? Hur som helst så när jag köpte min första Duster våren -13 så var det inte många privat personer som körde Duster i min kommun. Däremot så körde hemtjänsten med Duster då de lämpade sig i glesbygden med oplogade vägar. Nu när man åker in till samhället kryllar det av Duster bilar. Tydligen har alla här i glesbygden sina hästar utanför hagen :)

#37
2017-02-22 15:57

Vacker? Nej, men inte heller ful som stryk.
Spontant skulle jag no hellre köpa en tre år gammal bil av något annat fabrikat, men totalkostnaden kan då ändå bli högre. Skatt, försäkring, bränsleförbrukning och, inte minst, service och reparationer. Å andra sidan lär den äldre bilen tappa mindre i värde - den har ju redan tappat omkring hälften.

På ett sätt tilltalar mig den oömma robustheten, men jag skulle nog ändå ha svårt för komfortbristerna.

#38
2017-03-20 23:25

Tråkigt att ingen kört automatlådan med den rappa Bensinturbon på 125 hk en riktig rackare att skutta iväg. Verkligen kvick och dessutom snål på dropparna när man känner det behovet. Visst inte är inredningen som en Geelys värsting ( volvo ännu Svensk )
men duger mycket bra för en fattig Bilmek - pensionär. Och jag skäms inte när jag är ute och kör, och på detta sätt kan jag lämna
litet till mina kära efterlevande som blir glada åt Dacia Dustern då den slösade inte bort alla Farsans slantar. Men skämt åsido så
är Dustern en robust och smidig kärra med stora utrymmen när man behöver..Johan i Borlänge

#39
2017-09-14 14:24

Om nu dieseln är omodern hoppas jag att fler köper bensinvarianten. Vad är det för fel med enbart framhjulsdrift för gemene man? Bilprovaridioti?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.