Nästa artikel
Provkörning: Citroën Pluriel
Provkörning

Provkörning: Citroën Pluriel

Publicerad 8 oktober 2003 (uppdaterad 21 september 2010)
En bil - fem varianter. Citroën Pluriel är den klurigaste bilnyheten på länge.

Årets varmaste dag. Blå himmel, vita molntussar, grönt gräs, gula maskrosor, vattenglitter, syrendoft och fågelkvitter. Aldrig är sommaren så somrig som när man sakta susar fram i en öppen bil.

En cabriolet är balsam för en stressad själ. Det är inte någon bil som man jäktar fram med. Det blir alldeles för fladdrigt och obekvämt. Dess-utom är de flesta cabbar inget kul att åka fort med ens med taket på. En öppen kaross är mindre vridstyv än en täckt och de många cabbar vränger sig och knirkar i minsta gupp.

Nej, i en cab ska man glida runt och njuta av livet och sommaren. Det finns så mycket att upptäcka i en bil utan tak: hur fåglarna grälar i träden och hur gräsklipparna knattrar i villaträdgårdarna, doften av nyklippt gräs (och föralldel även av nygödslade åkrar och gamla dieselbilar).

I kölvattnet av en cabriolet uppstiger ibland avundsjuka eller beundrande kommentarer. Dessa hörs kanske extra bra nere i sittbrunnen. Den som kör en cabriolet har nog inget alls emot att märkas. En öppen bil bör ha högt tittvärde. Det hör liksom till konceptet både för tillverkaren och ägaren.

Inget idealiskt klimat
Vän av ordning invänder förstås att en cabriolet är en fullkomligt idiotisk biltyp i ett land som Sverige där sommaren vissa år nästan kan räknas i timmar. Färvisso är vårt klimat kanske inte det mest idealiska för taklösa bilar.

Men de dagar då det verkligen är rätt väder är njutningen i en cabriolet så intensiv att det räcker för hela året. En del bilar med avtagbart tak går faktiskt riktigt bra att använda även på vintern.

Att köpa en cab behöver alltså inte vara en dåraktig investering. Det behöver inte ens bli särskilt dyrt. De billigaste cabbarna kostar strax över 150 000 kronor.

Under våren har det rullat in flera nya cabbar hos de svenska bilhandlarna. Vi lät fyra biltokiga ungdomar - Pia, Elin, Jocke och Miriam - välja sin favorit att ta med ut i grönskan på vårens varmaste dag. Den femte och lyxigaste nyheten tog vi hand om själva.

Pia är en praktisk och förnuftig flicka som tittar noga på vad hon får för sina pengar. För henne var det ingen tvekan om vilken cabriolet som är mest prisvärd av alla årets nyheter: Citroën Pluriel.

Grundpriset är 151 900 kronor och för dessa pengar får man inte en, utan fem, bilmodeller. Pluriel är som ett plåtlego.

Genom att dra i sär, pussla ihop, vika undan och lyfta bort prylar kan bilen förvandlas från helt täckt till en sedan med panoramatak, till fyrsitsig cabriolet, till roadster och till två- eller fyrsitsig pick-up. Det blir bara 30 380 kr per bilmodell!

Hemligheten ligger bland annat i ett ihopskjutbart tak och löstagbara takbågar. Beroende på hur mycket luft passagerarna önskar kan tygtaket dras bort i flera steg ända tills det ligger veckat över bakrutan.

I det läget går hela takpaketet att fälla ned i bagaget och bilen förvandlas alltså till cabriolet. Taket stuvas undan under en lös skiva. Bagageutrymmet kan skyddas från insyn med tre lösa plastbitar som fogas ihop.

Även takbågarna med tygtakets glidskenor kan lyftas bort. Pluriel blir då en roadster med plats för fyra. Om bakluckan fälls ut och baksätena viks ihop bildas ett över två meter långt lastflak och bilen kan då frakta cyklar, vindsurfingbrädor och annat långt.

Enklast trevligast
Förvandlingsnumren är förstås kul, men de kräver lite praktiskt handlag och - i början - ett noggrant studium av instruktionerna.

Enklast är nog i alla fall trevligast, när taket bara är bortvikt och takbågarna kvar på plats. Bilen blir tillräckligt öppen ändå. Det saknas mittstolpar så även passagerarna bak har fri sikt. Och de sitter bra.

Sätena är rejäla och utrymmet tillräckligt för normalväxta. Dessutom är det ovanligt dragfritt. Är sidorutorna uppvevade går det till och med att prata obehindrat i mobiltelefon från baksätet.

1,6-litersmotorn på 110 hk gör Pluriel ganska pigg. Till standardutrustningen hör en automatisk koppling, senso-drive, som fungerar ungefär som en automatlåda.

Fast den växlar rätt långsamt och det kan vara irriterande. Roligare är att lägga i lådans manuella program och växla själv som i en F1-bil: med paddlar på ratten.

Ett antal bastanta förstärkningar gör karossen ganska vridstyv. Även på ojämna vägar känns Pluriel väl ihopskruvad. Den varken skevar eller knirkar.

Pluriel ska kunna fungera som åretsruntbil. Taket är gjort i flera lager och ytterst finns kraftig PVC som står emot det mesta. Bilen går till och med att automattvätta.

Testad i Vi Bilägare nummer: 10/2003 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.