Bild
Nästa artikel

Provkörning: Citroën Grand C4 Picasso (2013)

Provkörning

Kalla för allt i världen inte Grand C4 Picasso för MPV – Citroën vill lära oss uttrycket ”modern kombi”. Det är en bussig typ, i alla fall. Vi har provkört den sjusitsiga modellen.

Bilindustrin slår ofta knut på sina benämningar. Den fula förkortningen SUV används dagligdags om rundhylta bilar med högbenta karosser och när så kallade familjebussar för några år sedan var populärare än SUV:ar (sic!) kallades de MPV, Multi Purpose Vehicle.

Citroëns sjusitsiga Grand C4 Picasso uppfyller alla kriterier på en familjebuss men MPV får man inte kalla den, Modern Kombi ska det vara säger Citroën. Klart som korvspad. Själva bilen är enklare att ta till sig, en modernt formad och rikligt utrustad långfärdskamrat i en stil som bara kan vara fransk. Karossen är stolt, speciell och skarpskuren.

Grunden utgörs förstås av samma EMP2-arkitektur som för några månader sedan lanserades på den femsitsiga C4 Picasso. Det är en modulplattform som kommer på mängder av Citroën framöver och som bidrar till att både Grand C4 Picasso och Picasso fått fem stjärnor i Euro NCAP-proverna. Efter en finess som autobroms letar man dock förgäves, men automatisk avståndshållare, kollisionsvarning i tre steg och aktiva säkerhetsbälten fram finns i alla fall.

Bilen har elva centimeter större axelavstånd än föregångaren, mindre överhäng, motorplacering och golv sänkta med ett par centimeter och spårvidden fram/bak ökad 82 respektive 31 millimeter. Detta ger dels en effektivare paketering på i stort sett samma karosslängd som tidigare, dels förutsättningar för en annan körkaraktär än i föregångaren. Citroën menar att bilen fått snudd på ”sportiga” köregenskaper, vad man nu ska med dem till i en bil av den här typen.


Som långresekamrat gör sig Grand C4 Picasso däremot exceptionellt bra. De stora glasytorna (särskilt i kombination med tillvalet panoramaglastak), utrymmena, åkkomforten och utrustningen skapar tillsammans med den speciella inredningsstilen och materialvalen en resemiljö som är avspänd.

Jag körde den nya dieselmotorn BlueHDi 150 hk med automatlåda, en stark och snål maskin som beräknas svara för en tredjedel av dieselförsäljningen i Sverige (fördelningen bensin/diesel antas bli 10/90). Hälften av de svenska bilarna antas bli e-HDi med 115 hk och den sexväxlade, robotiserade låda som vi tidigare gett mycket kritik, men som nu ska vara kraftigt omarbetad. Någon sådan tillhandahölls tyvärr inte vid provtillfället.

Totalt hoppas Citroën sälja 1 000 C4 Picasso i Sverige under nästa år, varav 60 procent med den sjusitsiga karossen. En ökad andel företagskunder hoppas man också på, med fördelningen 40 procent företagskunder, resten privatköpare.

Den något hårda fjädringen blev i stort sett min enda initiala invändning – tänk om en sådan här bil fått Citroëns gashydraulik...

Diskutera: Vad tycker du om Citroën Grand C4 Picasso?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Citroën Grand C4 Picasso Blue e-HDi

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Citroën Grand C4 Picasso Blue e-HDi

PRIS, FRÅN KR: 264 900.
MODELL: Sjusitsig familjebuss.
SÄLJSTART: Efter årsskiftet.
MÅTT, CM: L 460/B 183/H 164.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 710.
MOTOR: 4-cyl rak tvärställd turbodiesel med direktinsprutning, två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 370 Nm vid 2 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sexväxlad automatlåda.
PRESTANDA: Toppfart 207 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,5 s.
FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 117 g/km.
KONKURRENTER: Ford Galaxy, Opel Zafira, Volkswagen Sharan.

VAD NYTT? Sjusitsig version av Picasso, byggd på Citroëns nya modulplattform.
FÖR VEM? För familjer som behöver utrymme och komfort och gillar modern stil.

PLUS: Utrymmen, åkkomfort, inredning, pris.
MINUS: Ingen autobroms.

Kommentarer

#1
2013-11-25 11:12

En bra och rymlig och komfortabel biltyp som är en succé på kontinenten, men i Sverige väljer man mindre och trängre och inte lika bekväma kombibilar istället för samma pengar. Jag tycker nya generationen Grand Picasso är snyggare än den förra, när det gäller den mindre 5 personers versionen så är svaret inte lika självklart att den nya är snyggare, men som Grand-version så är formerna harmoniska, eleganta och samtidigt väldigt moderna. Jag tycker även om färgen på avbildade bilen. Autobroms kommer till våren. Blue-HDI motorn har en NOx-fälla och 0,45 l/mil och 117 g Co2 är bra för en 150 hästars minibuss med konventionell automatlåda med momentomvandlare.

#2
2013-11-25 11:35

*går och hämtar popcorn*

#3
2013-11-25 12:19

"Den något hårda fjädringen blev i stort sett min enda initiala invändning – tänk om en sådan här bil fått Citroëns gashydraulik..."

Precis!

Varför inte Citroen använder sig av sin överlägsna gashydraulik i fler av sina bilar numer förutom C5 är oförlåtligt. Okey att bilarna kanske blir något dyrare men då har man ju samtidigt något helt unikt och bättre än konkurrenterna.

C3 och C3 Picasso har jag kört och de var förvisso rätt mjukt fjädrade ändå men om man nu stramat upp på denna så är det helt galet men i linje med de senaste lanseringarna. Cittror ska vara extremt komfortabla och mjuka, (gärna parad med lite "knäpp" design), traditionell körglädje finns det andra märken som profilerar sig på. Det är en fundamental märkesegenskap likaväl som att Volvo ska vara krocksäkra, BMW körglada etc...

Om Citroen gick in för att i alla sina bilar erbjuda den bästa rullkomforten i sin klass skulle man ha en tydlig identitet och betydligt större chans att överleva. Nu håller man på att slarva bort den...

#4
2013-11-25 12:23

Jag håller helt med, stålfjädrade cittror är fullkomligt ointressanta.
Med gasfjädringen blir de unika och får en överlägsen komfort och det är ju vad som krävs på en bil i den här klassen.
Sedan ska man ju komma ihåg vilka övriga fördelar Citroëns gasfjädring ger, konstant nivå, möjlighet till högre markfrigång t.ex.

#5
2013-11-25 13:06

Rålle G:
Kunde inte sagt det bättre själv !
Hur vågar man slarva så med sitt varumärke som är så unikt ?

#6
2013-11-25 14:50

Kan bara instämma. Det är synd att man ska göra Citroen, vars namn har varit synonymt med komfort, "sportigare".
Varför inte låta enstaka modeller/varianter vara mjuka?

Den mjuka svävande känslan som den hydrauliska fjädringen ger är oslagbar. Kanske inte uppskattad av alla, men ändå en klar tillgång för de som gillar den och som inte uppskattar stötig fjädring.

Sedan får man hoppas att Raphael har rätt om att autobromsen kommer, och att den då blir av bästa sorten, inte lightmodell.

Bilen ser för övrigt bra ut tycker jag, och är nog ett trevligt alternativ. Fast jag ser nog hellre instrumenten framför föraren än i mitten. Kanske en vanesak. Måste prova innan jag dömer ut/gillar det.

#7
2013-11-25 15:43

Nej hultarn, jag håller inte med om att man bör göra enstaka modeller mjukare, alla modeller bör ha gasfjädring utom kanske någon snikmodell.
Vill man ha en fördelning inom PSA kan man ju låta Peugeot stå för lite mer prestige och flärd, Citroën givetvis för den exklusiva komforten och så kan man ju öppna Talbot, som ju är ett klassiskt sportvagnsmärke som man äger, till de mer vässade sportiga bilarna.

#8
2013-11-25 17:06

Klokt att hoppas, istället för att prognosticera. Klart som korvspad att Citroen hoppas på 1000. Jag gissar 347. Om ett drygt år så får vi facit. (Fords modeller är nog största hindret för C4 Picasso.)

#10
2013-11-25 17:34

Citroën behöver inte ha gashydraulik för att göra komfortabla bilar, det visade redan 2CV och Citroën har visat det många gånger. När Citroën satsade på gashydraulik genom hela programmet utom den billigaste så gick Citroën i konkurs. Att fortsätta den strategin, som många här vill att Citroën ska, det vore oförlåtlig. Jag vill inte se Citroën i konkurs, därför är gashydraulik genom hela programmet en omöjlighet - det skulle leda raka vägen till ättestupen för det har vi redan sett. En stor anledning till att XM floppade på marknaden för att den hade gashydraulik, trenden på marknaden när den släpptes var för helt andra värden än den som gashydraulik innebar så modellen floppade och Citroën hämtar sig fortfarande efter förlusterna från hydraulik-satsningarna. Vi bör ju minnas att förutom under slutet av 70-talet in i 80-talet så hade Citroën hydraulik enbart på utvalda modeller, alltså inte genomgående i modellprogrammet. Och det är en strategi som har visat sig framgångsrik, mycket mer framgångsrik än när de satsade på hydraulik på allt utom den billigaste.

Det är fullt möjligt att göra komfortabla stålfjädrade bilar med en särskild körkänsla, och då är C3 Picasson ändå stötig i jämförelse med den större Picasson fast om man kommer från andra bilar än Citroën så säger man att den är mjuk.

#9
2013-11-25 17:35

Picasson är fortfarande mjuk och komfortabel, detta har inte ändrats. Däremot så innebär den lägre tyngdpunkten och det nya vridstyvare men ändå lättare chassiet att bilen har mer kördynamik än tidigare. I Citroëns värld innebär detta "mer sportighet" även om nog ingen annan än Citroën skulle kalla det för sportigt utan sävligt, distanserat och mjukt - vilket ju är vad biltypen passar utmärkt för. Nya Picasson är fortfarande en mjukis och inte en sportig minibuss som Ford, men det finns mer närkontakt med bilen för föraren jämfört med tidigare versioner. Jag har inte kört Grand, men jag har kört nya versionen av den lilla och där märks detta. Så den som behöver vara orolig att Citroën ska göra hårdfjädrade och stötiga bilar, den kan släppa sin oro. C4 Picasson är verkligen ingen stötig och hårdfjädrad bil. Citroën erbjuder fortfarande marknadens komfortablaste minibussar.

#11
2013-11-25 17:44

Den kanske helt enkelt måste vara lite mera "fast" fjädrad för att inte falla igenom helt i EuroNcap's undanmanöverprov... Den vanliga Picasson ser ju verkligen inte rolig ut i detta prov.

#12
2013-11-25 17:46

Raphael: nej, inte var det väl hydrauliken som gjorde att XM floppade. Bilen hade ju en hel del problem, och designen hjälpte den inte heller.
Xantia hade ju också hydraulfjädring och den sålde 1,2 miljoner...

Men, visst kostar systemet mer än vanlig fjädring och är kanske mindre lämpligt för de billigaste modellerna.
Fortfarande är det dock så att Citroen borde nöja sig med komfortabla bilar, även om det förstås kan få förekomma sportigare DS.

#14
2013-11-25 17:56

Hultarn, enligt marknadsanalytiker som Citroën anlitade så var XM fel bil vid fel tillfälle och därför floppade den. XM vände sig till lyxbilsköpare för en marknad som hade en annan inriktning än den XM mötte när den lanserades, och därför var den inte attraktiv på den marknad som den var positionerad för. Visst det handlade inte enbart om hydraulfjädringen som skrämde bort köparna i segmentet, det handlade även om att bilen var en halvkombi när konkurrenterna var sedaner. Men hydraulfjädringen hörde till de faktorer som gjorde att bilen var oattraktiv på marknaden för sin tänkta målgrupp. Xantia hade en annan målgrupp så de är inte jämförbara, men den målgrupp som Xantian var riktad till har ju Citroën fortsatt att möta genom C5, om än att Citroën har breddat målgruppen genom att även erbjuda C5 utan hydraulfjädring. Det finns köpare som vägrar hyudralfjädring hur bra det än är.

Citroën gör fortfarande komfortabla bilar och Citroën kan göra komfortabla bilar även med stålfjädring, det har de gjort många gånger och de fortsätter att göra det. Men Citroën har också en sportig sida och Citroën erbjuder både sportiga modeller och komfortabla modeller. Jag förstår inte problemet.

Tror de flesta som klagar på stålfjädring inte har kört en Citroën med stålfjädring. C3, C4, utgående C4 Picasso och nya C4 Picasso - har alla en bra och komfortabel fjädring. Nu har jag inte kört Grand, men jag har kört den mindre nya C4 Picasso och den är fortfarande komfortabel. Däremot så har den något mer kördynamik och det är därför som det kallas för "sportigt" även om ingen annan än Citroën skulle göra det. Det är alltså den ökande kördynamiken som Citroën försöker berätta, vilket inte skall tolkas som att bilen nu plötsligt har blivit okomfortabel och stötig. Den är fortfarande mjuk och komfortabel.

#13
2013-11-25 17:56

Denna bil är nog med all säkerhet mjukare än alla konkurrenterna, och nästan alla i kombiklassen (med samma storlek). Det brukar vara så att den längre modellen är lite hårdare än den korta, kanske just för att kunna prestera bättre även full-lastad. Så brukar det ju också vara att en variant med en kraftigare och större motor har fastare fjädring än en variant med en mindre motor, så har det varit med PSA så länge jag minns. Tror inte gashydraulisk fjädring är den rätta vägen om man vill sälja mer bilar, kanske i en C6 men inte i mindre bilar för jag anser att det inte finns en marknad för bilar med "enorm" komfort i dessa dagar när tysk stötig fjädring är det som motorjournalisterna anser alla bilar skall ha. Bäst säljer bilar som är medelmåttor på allt. Den korta C4 Picasson har ju en härlig komfort!

Den korta C4 Picasson hade inga som helst problem i undanmanöver provet men vissa vet inte hur bilar fungerar? Den har fått beröm av såväl tyskar som finnar (har släktingar som håller mej up-to-date). Tex. Ford Focus uppför sej precis lika.

#15
2013-11-25 18:09

Raphael - nu får du ge dig med din propaganda.
Den vanliga Picasson hade uppenbara problem i undanmanöverprovet - http://euroncap.com/player_Mediacenter.aspx?nk=fa2f9518-2875-4a7e-a879-afbe64d722d6
Det känns som att det snarare är du som inte förstår att 4 hjul i asfalten är säkrare än 3 hjul och där det 4:e dessutom är en bra bit ovanför...
Som jämförelse en Volvo V40 - http://euroncap.com/player_Mediacenter.aspx?nk=d7102ee7-f1b4-4c92-86bf-5e5870de8bea

#16
2013-11-25 18:57

Att introducera nya varumärken är kostsamma, och därför introducerar inte PSA-gruppen Talbot - pengarna saknas för det, det är helt enkelt inte ett realistiskt alternativ. Utan fördelningen hos PSA är Citroën C-serie för de enkla och praktiska basbilarna (nya Cactus som kommer våren 2014 är första C-bilen utifrån denna strategi), DS-serien för exklusivitet, sportighet, avantgarde och lyx (nya DS9 får hydraulfjädring, och 2015 släpps DS5 med nytt fjädringssystem). Mellan Citroën C och DS så finns Peugeot. Det är strategin. Genom detta så konkurrerar inte Peugeot och Citroën med varandra. Peugeot har mer kördynamik än Citroën C samtidigt som de har en stramare designhållning än avantgardistiska DS.

#17
2013-11-25 21:33

Nej Pi, det är inget fel på Citroen i undanmanövern. Det är helt normalt att bilen går upp på två hjul. Helst skall den välta över också. Då kan man ta chassit rakt av och vinna samtliga F1-lopp med det.:-)

Sätt ni en takbox på den Picasson och lasta den lite så kommer den volta. Eller sätt dit ett par bredare däck så friktionen ökar och vips, en voltande Citroen till (det är inte den enda modellen som voltar från föratget).

Mest beklämmande är att det finns individer som säger att detta är bra. Än värre är att Citroen uppenbarligen förlitat sig på ESP-systemets funktion istället för att bygga ett chassi som håller kvar hjulen i vägen.

Men Peugo föredrar förmodligen kölen uppe i masten också när han seglar. Personligen tycker jag nog att det är bättre att ha kölen under båten så att den inte tippar över när det blåser i seglen - men alla får tycka vad de vill.

MVH AL

#18
2013-11-25 22:25

Så länge ingen sett ett test med Grand Picasso, vet heller ingen om hur den fungerar i ett undanmanövertest.
Mer komplicerat än så är det inte och inget att diskutera.

#19
2013-11-25 22:39

Insåg precis att det var Peugo som jag borde "tillägnat" mitt förra inlägg och inte Raphael så i det fallet får jag skamset be Raphael om ursäkt....

#20
2013-11-25 22:43

Har den fortfarande kvar den vidriga EGS-lådan?

#21
2013-11-26 00:29

Jag har köpt det nya Grand C4 Picasso eHDI Intensive. En 92 hk 1.6l diesel (98 g/km) utrustad med ETG6 låda. Var tveksam till den låga effekten men tack vare det höga vridmomentet så märker jag ingen skillnad mot förra generationens 110hk motor. Den nya generationen är även drygt 140kg lättare vilket gör sitt till. Snål är den, drar knappt 0.5 l/mil vid motorvägsfart (115km/h) och den är långt ifrån inkörd. JAg är 191 cm lång och jag kan sitta bakom mig själv, knäutrymmet räcker till tack vare det långa axelavståndet på 284 cm. HAr man tre barn så är det oslagbart med tre individuella och reglerbara säten i mellanraden. Har endast kört 100 mil men komforten är god och bullret lågt. ETG lådan är en klar förbättring jämfört med gamla EGS lådan, speciellt vid krypkörning. Kör man lugnt så märks knappt växlingarna, "gummibandskänslan" har minskat betydligt. Fast lika smidig som en VW DSG låda är den förvisso inte. Instrumenteringen är kanon. En högupplöst 12" HD skärm med krispig grafik, smart tänkt då grafiken kan erhålla framtida mjukvaruppgraderingar. 7" tums pekskärmen är tyvärr lite omständig men en vanesak. MAterialvalet är sobert och bilen känns lyxig. Med tanke på priset (gav 199kSEK) och utrustning (navigator, bluetooth, ETG, backkamera, sensorer fram/bak, farthållare, etc) får man sjukt mkt bil för pengarna. Tre års garanti är mer än vad tyska "premiumtillverkare" ger, men det är en bit kvar till Renault och Kia. Nya Grand C4 Picasso är väl värd en provkörning, denna biltyp slår den traditionella kombin alla dagar i veckan.

#22
2013-11-26 06:29

Hoppsan! Glömde ju att det är MVH AL som är allvetare inom bilindustrin....NOT! Kolla finska biltester och tyska så skryter dom på chassits beteende så kom inte och säga att det bara är jag som sprider "rappakalja". Vissa lär sej väldigt långsamt men man kan inte hjälpa alla tokstollar här i världen. ;)

#23
2013-11-26 06:56

M.a.o peugo. Det är bra att bilens chassi är uppe på två hjul. Det tillhörde en av kravspecifikationerna t.o.m. NOT!

MVH AL

#24
2013-11-26 12:49

En Citroën utan gasfjädring är helt ute för mig, det spelar ingen roll hur bra stålfjädringen är, den är bra på de flesta andra bilar också.
Men just gasfjädringen ger en mängd extra godis på ett effektivt sätt som aldrig stålfjädringen kan matcha.
Förutom en automatisk konstantnivåreglering, får man ett aktivt chassi, enkel möjlighet till större markfrigång och man blir helt utan behov av konv. domkraft.
Med vanlig stålfjädring blir Citroën som vilken annan bil som helst.

Ända sedan modell A7 kom 1934 har ju Citroën varit annorlunda än flertalet jämnstora bilar och då menar jag inte framhjulsdrivningen, den fanns på många andra märken, men sammantaget fanns många säregna konstruktioner.
Nu har PSA tagit beslutet att förvandla Citroën till mellanmjölk!

Och Raphael, gör ingen jämförelse med 2CV, den bilen med den (visserligen suveräna fjädringen) skulle aldrig bli godkänd idag.

#25
2013-11-26 14:15

Nej, PSA har inte tagit beslutet att förvandla Citroën till mellanmjölk. Tvärtom så återvänder Citroën till sina rötter. C-serien får fokus på enkelhet, komfort och välmående. "Lloyd said Citroen's C-line cars will have simple shapes and plain surfaces unlike many cars currently on the road that have aggressive styling. "People's lives are complex and overloaded nowadays. Most of our customers are looking for simplicity. We have taken out anything unnecessary to concentrate on comfort and well-being," he said." och detta apropå nya Cactus, men Cactus är först i en ny generation av C-modeller. Det blir ett återvändande till komfortabla, sköna och mjuka och samtidigt praktiska modeller - som moderna varianter av Citroën Ami och 2CV fast snyggare och stilrena och med särskilda finesser. Cactus får en soffa fram! Bara en sådan sak...

Men de blir lägre prissätta än Peugeot. Och den yttre avantgardistiska formgivningen fortsätter med DS-serien som hamnar över Peugeot i status och prisklass. Mellanmjölk? Verkligen inte, snarare att Citroën väljer att nischa in sig åt två håll med olika produktlinjer.

http://www.autonews.com/article/20131022/ANE/131029993/citroen-c4-cactus-will-have-airbumps-and-sofa-style-front-seat#ixzz2lky8WV6G

Nya Picasso-serien följer sin egen tradition av komfort, interiör och känsla.

Att likställa en stålfjädrad Citroën med andra stålfjädrade bilar är grymt orättvist anser jag, Citroën har en annan känsla och design. Citroën har ju av tradition byggt både stålfjädrade bilar (2CV, Ami, Visa med flera) såväl som modeller med hydraulfjädring. Jag förstår inte varför det klagas så mycket på att Citroën fortsätter med denna strategi. Citroën har haft stålfjädring från början, det är en del av Citroëns själ. En Citroën utan stålfjädring är ingen riktig Citroën. Och en stålfjädrad Citroën är mer personlig och har sin egen stil än andra stålfjädrade bilar på marknaden.

Citroën fortsätter med hydraulfjädringen i de dyrare modellerna, men de kommer inte finnas i de nya enklare modellerna som börjar släppas nästa år med Cactus. Men enkelhet innebär i detta fall fortfarande hög kvalitet och komfort, det enkla är att ingen av modellerna kommer att gå fortare än 200 km/h.

Att Citroën skulle vara som vilken annan bil som helst... Jaha, så ny Grand Picasson är som vilken annan bil som helst? Jag tycker att den varken ser ut som, känns som eller har en inredning som är som vilken vanlig Volvo eller Volkswagen som helst...

#26
2013-11-26 14:25

Jag förstår inte den här kritiken mot Citroën idag, för Citroën har fortfarande inte tagit bort hydraulfjädringen, den finns fortfarande kvar. Och Citroëns stålfjädrade bilar är fortfarande mjuka och komfortabla, precis som det varit under många många år. Det har ju inte hänt något speciellt. Vissa modeller har hydraulfjädring, andra har det inte. Jaha så Peugeot har nu plötsligt tagit ett beslut om Citroën som mellanmjölk? Men vad är det som har förändrats mot hur det var för 20 år sedan? Jo, bara det att Citroën diversifieras mer från Peugeot - att Citroën och Peugeot inte längre kommer att släppa modeller som konkurrerar med varandra, och att Citroën återvänder till sina rötter med å ena sidan enkla basbilar med fokus på komfort och mjukhet och en tidlös och stilenligt yttre och inre design, å andra sidan exklusiva, avantgardistiska modeller. Och denna nischade inriktning för Citroën kallas alltså för mellanmjölk fast det i praktiken är raka motsatsen till mellanmjölk. Jaja, märkligt är det.

#27
2013-11-26 14:34

"saabnisse": Problemet med gasfjädringen är kanske att den inte anses som nödvändig utav tillräckligt många samt att den vanliga stålfjädringen har blevit så mycket bättre än tidigare?
Det hjälper ju inte om några tusen ( eller kanske några tiotusental ) människor skriker efter gasfjädringen när inte ens motorjournalister tillräckligt mycket uppskattar finessen.

När Vib testade dyraste C5 med V6 Hdi så fick den storpisk utan V70 D5
Kanske inget konstigt i en Svensk tidning som har för vana att alltid dömma till Volvos fördel men det mest tragiska var ju att C5 inte ens "vann" komfort-ronden.
Den var något billigare än V70 och det var tydligen den enda fördelen ...
För mig sjönk respekten för Cittrans komfort ganska betydligt i och med det testet och nya C5 är dessutom betydligt trängre än tidigare så att då betala nästan lika mycket som för en Volvo blir ologiskt för mig.

Mot en hyllad bil som V70 så måste den bil i folkmun med den bästa komforten vara bättre än så eller så är det så enkelt att gasfjädringen inte längre tillför lika mycket?
Tragiskt men om det vore en större skillnad så kan man ju undra varför Citroen går allt längre ifrån sitt unikum?

#28
2013-11-26 15:35

När bilen är precis så "udda" designmässigt som en riktig Cittra ska vara så är det bara än mer tragisk att de inte satt i gashydrauliken. Den skulle passa perfekt i denna biltyp. Visst kan Citroen erbjuda fin komfort med stålfjädring också men har man kört eller åkt en gasfjädrad så inser att det ändå är ganska stor skillnad. Dessutom så får bilen mer karaktär vilket kan behövas i dagens alltmer konforma utbud.

Kunder som vill ha absolut bästa fjädringskomfort borde ha Citroen som ett självklart val men numer är det tyvärr inte så. Där missar fransmännen en enkel matchboll..

Jag är övertygad av att man gör fel och försäljningssiffrorna talar inte direkt emot den uppfattningen.

Att pr-avdelningen inte håller med är dock...inte oväntat.

#29
2013-11-26 16:12

Rålle "Att pr-avdelningen inte håller med är dock...inte oväntat"
d.v.s, Raphael!

Raphael, Citroën har haft gasfjädring alla år i modern tid alltså efter 1954, i snart 60 år, även om det inte varit på alla modeller!
Märkligt att du gör två inlägg på varandra med 10 minuters uppehåll och med ungefär samma innehåll!

Mistro, "När Vib testade dyraste C5 med V6 Hdi så fick den storpisk utan V70 D5",
Eftersom jag åker både V70 och C5, dock kanske inte med de testade motorerna, men det har kanske inte så mycket med komforten att göra, så kan jag enkelt bilda mig en uppfattning om komforten och där ligger V70 i lä och jag struntar fullständigt i vad motorjournalisterna anser, jag går efter eget omdöme.

#30
2013-11-26 17:00

Mistro, läs gärna tester. Men var inte troende. Ett bland många exempel, så har vi ViB och Teknikens Världs test av Captur och 2008. Captur är mycket bättre än 2008. Men 2008 är oändligt mycket bättre än Captur.
Låt motorjournalisterna leka. Dom har säkert jättekul. Men prova själv, om du vill veta.

#31
2013-11-26 17:12

Vad journalister skriver kan och ska tas med en nypa salt, det varierar efter smak och tycke.
Av någon anledning hyllas sportchassi förvånansvärt ofta.

Men, trots allt gillas komforten även i TV: "Få eller inga bilar går så lugnt på vägen som C5"
Att bilen var 35.000 billigare är väl också värt att påpeka.
Även om de jämför äpplen och päron...

Och som saabnisse påpekar: man kan höja bilen vid behov, t.ex. inför den dåliga vägen på landet och nivåreglering är standard. Inga bländande ljus...
Den speciella flygande-mattan-känslan får man på köpet.
Det vore dumt att slarva bort ett sånt signum...

#32
2013-11-26 19:26

Ja en C4 i detta utförandet är onekligen rätt snygg. Synd som sagt på det tveksamma väguppträdandet och den låga säkerhetsnivån (framförallt för andra än dem som åker inne i bilen). Annars hade nog C4 kunnat jämföras med de bästa.

Och visst saknar man den fina fjädringskomforten som tidigare var ett Citroen-signum. Ibland tänker jag tillbaka på den gamla Xantia Activa som jag fick tillfälle att köra några gånger. Det var en härlig upplevelse. Det systemet vore onekligen häftigt om Citroen åter installerade i sina bilar. Då skulle man rent av kunna överväga en C5 - trots att den i övrigt inte kommer i närheten av en riktig premiumvagn i fråga om (ljud- och sitt) komfort, driftsäkerhet, framkomlighet eller säkerhet.

Så en fråga till Raphael och Peugo: Varför övergav Citroen Activa? Fann man några svagheter eller var det för dyrt etc? Vore kul att få veta om ni känner er manade att svara, eller om ni har något svar på frågan.

MVH AL

#34
2013-11-26 20:27

AL, jag jämför komforten på V 70 och C5 och där är den senare överlägsen, bortsett från att man får krypa ihop ännu mer vid insteg för att inte slå i huvudet.

#35
2013-11-26 20:31

Som jag sa tidigare:
Så länge ingen sett ett test med Grand Picasso, vet heller ingen om hur den fungerar i ett undanmanövertest.
Mer komplicerat än så är det inte och inget att diskutera.

När det gäller Activa blev det för dyrt, vad jag hört. Systemet gav bilen otroliga vägegenskaper, och det var en märklig känsla att köra en bil som inte kränger, men ändå var komfortabel vid vanlig körning. Dock inte så mjuk som vanliga Xantia.

När det gäller sittkomforten i C5 har den fått bra betyg av testare. Därmed inte sagt att alla trivs. Bilen spelar inte i s.k. premiumklassen, och ska väl inte jämföras med de bilarna. Den ligger ju i samma liga som Passat, Camry och V70.

#33
2013-11-26 20:37

Har för mej att Activa blev alldeles för dyr att tillverka. Måste säga att Citroen är inte något jag kollat på förut riktigt. Det är först med C5 III och DS -serien som jag fått upp ögonen för Citroen. Förut var det Honda som gällde för mej men dom förstår sej aldrig(?) på att göra sittdynan lite längre, eller? Sedan är det där med interiören och lite studsiga fjädringen…

Vet inte om Peugeot 3008 med sin Dynamic Roll Control (2l diesel samt 1.6 THP) har en del av Activa i sej? Den fungera dock endast på bakaxeln.

Jag är också av den åsikten att C5 är mera komfortabelt än Volvo V70. Volvo är dock mera kul att ratta, C5 glider man med. C5 har bara en nackdel, ifall man har för lågprofila däck så stöter den mot hårda kanter. Vet också att många byter ut sina hydrauliska klockor(?) mot ännu mjukare för att få fram den gamla tidens mjukhet. Billig service av "fjädringen" (krävs väldigt lite och när det krävs så är det billigt) är ju också ett store plus för C5.

#36
2013-11-27 09:41

Men det finns ju ett test att titta på hultarn. Där c4;an är uppe på två hjul. Det är ett faktum. Bilen är dessutom olastad.

Jag skulle avråda er från att montera en takbox, eller lasta en bil som redan tom går upp på två hjul vid en kraftig manöver. Lite anmärkningsvärt med tanke på att biltypen vänder sig till barnfamiljer......

Närmare undersökningar får sedan visa vad som händer. Studerar vi det utifrån ett olycksperspektiv skattar jag riskökningen till c:a 10-15%.

MVH AL

#37
2013-11-27 12:46

AL: det finns inget test på denna modellen, men däremot på den mindre som underpresterade.
Som du ser i artikeln, har denna modell längre hjulbas och bredare spårvidd, vilket båda ger möjlighet till bättre stabilitet.
Så, tills denna modell är testad, kan ingen påstå att den är osäker.

Vi kan ju jämföra med Saab 9-5 som först underpresterade i älgtestet, men som efter omkalibrering uppförde sig bra. Mer behövs inte.

#38
2013-11-27 13:34

Oavsett bagateller som eventuellt bristande säkerhet :-) så tycker jag det är kul att Citroen verkar ha hittat hem när det gäller designen. Bilarna är riktigt snygga numera och känns moderna, utan att för den skulle vara mainstream.
DS3 och DS5 är riktigt snygga och drar åt sig blickar. Även nya C4 Picasso tycker jag känns riktigt lyckad, designmässigt.

#39
2013-11-27 14:31

Jo jag läser många tester och vet om någon att man bör ta väldigt mycket med en nypa salt. Men samtidigt anser jag ändå att en motorjournalist borde kunna avgöra en bils komfort bättre än mig då den frågan är mer komplex än den låter.
Den allmänna meningen är ju just att C5 är överlägsen V70 och betydligt dyrare bilar med sin komfort och då är det lite märkligt att Vib inte åtminstone kunde ge bilen kred för sin komfort.
Vill minnas att de även skrev att skillnaden mellan gas och stålfjädringen inte var så stor i C5 och att stålfjädringen idag är så mycket bättre än förr.

Summerar jag då vad just den dyraste C5 kostade,dess prestanda och förbrukning ( som faktiskt inte var så imponerande ) tillsammans med Vib kommentar om komforten + det faktum att Citroen går allt mer bort ifrån gasfjädringen,..ja då är nog inte Vib uppgifter så tokiga ändå?

#40
2013-11-27 14:57

Citroën har fortfarande inte tagit bort sin hydraulfjädring, utan den erbjuds fortfarande och kommer även att erbjudas i framtiden. Tycker ni ser problem där det inte finns några. Citroën har haft modeller med hydraulfjädring och med stålfjädring under en stor del av sin historia och de fortsätter med detta så jag förstår inte problemet. Activan lades ner därför att att den inte var lönsam, det var helt enkelt för få kunder som köpte Activan för att det var värt att fortsätta med det. Xantia Activa blev en ren förlustaffär som aldrig tog hem sina kostnader, den sålde för dåligt fast den var bra. Citroën och dyra bilar är en problematik sedan många år, de som har mycket pengar väljer hellre andra bilar än en Citroën och detta är något som Citroën fortfarande kämpar med. DS-serien kom till för att skapa en ny image för ett urval av speciella bilar med egen profil som skulle skilja sig åt från Citroëns basbilar. De har lyckats väldigt bra i Kina. Och nya DS6 får hydraulfjädring. Även DS9 kan komma att få det, men det är osäkert då modellen troligen inte kommer att säljas i Europa utan enbart vara för Kina. (C6 blev en för stor flopp ekonomiskt så nu är man väldigt försiktiga gällande majestätiska storbilar från Citroën i Europa...). DS6 bygger på C5 III och väntas senast 2016. Så era farhågor och insinuationer att Citroën kommer att sluta med hydraulfjädringen, det finns det inget stöd för. Däremot kommer Citroën fortsätta ha stålfjädring på fler modeller än hydraulfjädring.

Och nej, jag representerar inte Citroëns PR-avdelning. Jag representerar enbart mig själv och mina egna åsikter. Men jag råkar ha en Citroën Picasso och jag trivs väldigt bra med den och min första Citroën var en AX GT som var fin och jag har även haft en Xsara som fungerade mycket bra. Dock har jag även haft andra bilar, både Peugeot och Renault som jag har varit väldigt nöjd med. Jag är uppvuxen i en familj med bred bilsmak, min fader - ära vare hans minne - körde Alfa Romeo. Vi har även haft flera Ford i familjen och en del annat smått och gått och stort eller annorlunda. Ett tag körde min mor en Lancia Delta/Saab 600...

#41
2013-11-27 14:59

Fast, prestigebilar går väl aldrig ihop sig.
Jämför Phaeton, Maybach, Bugatti Veiron. Även om tillverkarna gör pengar på de andra modellerna (ett måste) så har de ändå gärna något att glittra med, även om det kostar rött...

När det gäller C5, så säljs de flesta med hydraulisk fjädring, har inte hittat någon siffra, men enligt Citroenhandlaren är det få bilar med stålfjädring.
Och jag ser ingen anledning till stålfjädring om alternativet finns.

#42
2013-11-27 15:50

Jo förvisso är det svårt att få ihop det med prestigebilar, men nu har Citroën nog inte sett Maybach-kunderna som en målgrupp utan snarare har det handlat om att göra ett franskt alternativ till tyskarna - det säljs fler tyska premium i Frankrike än franskt premium i Tyskland. Men franska storbilar har gått bättre i Frankrike än utomlands, även Renault och Peugeot har försökt - inte bara Citroën - och det har väl gått så där. Men nu strukturerar man om... DS är ett nytt försök och även om dagens serie har varit inriktad på sport så kommer de större DS-modellerna vara mer komfort - inklusive hydraulfjädring. DS5:an får även nytt fjädringssystem (detaljer dock okända idag) från 2015, det har chefen utlovat. Men DS6 är större än DS5 och blir DS-seriens motsvarighet till C5 III. (DS5 bygger på C4:an).

#43
2013-11-27 16:11

@ Raphael:

Var har du hittat info om ny fjädring till DS5? Den bilen skulle verkligen vara gasfjädrad men att man i efterhand skulle sätta in det är väl osannolikt. Troligare att man bara sätter in mjukare dämpare/fjädrar. Alla har ju klagat på att den är alldeles för hårt dämpad.

Och är det bekräftat att C5 III också kommer erbjudas med gashydrauliken? Först lät det väl som att den inte skulle det men man har kanske besinnat sig.

#44
2013-11-27 16:27

Rålle, jag har inga tekniska detaljer om förändringen av DS5:ans fjädring - jag vet bara att Citroën har utlovat en förändring, att det blir nytt. Exakt vad det innebär i praktiken, det har jag ingen information om.

DS6 får hydraulfjädring enilgt det som sägs idag. DS9 kan få det, men DS9 är osäkert då den görs för Kina och troligen inte kommer att säljas i Europa. C5 III finns det många olika bud om och många spekulationer och Citroën själva har varken sagt bu eller bä om det. DS6 bygger på samma bottenplatta som C5 III så rent tekniskt finns inga hinder för C5 III att få det då DS6 får det.

Däremot så blir nästa C5 III enklare och i linje med nya Cactus. Dvs, ingen modell över 200 km/h (de motorstarka motorerna försvinner från C5) och utförandet blir enklare för att C-serien blir ett alternativ till Skoda. De lyxigare varianterna av C5 idag ersätts av DS6.

Ledorden för nya C-serien är enligt Citroën komfort och infotainment och praktisk funktionalitet. Bilarna hakar inte på modetrender designmässigt utan idén är att de ska kunna ha en längre livscykel (för det är mer ekonomiskt), en personlig design utanpå och inuti med egna lösningar och funkis.

#45
2013-11-27 16:45

Okey Raphael, ett tag skulle ju C5 III dela teknik med nästa Insignia men det är ju som tur är skrinlagt nu så vi får väl hoppas att åtminstone den fortfarande kommer erbjudas med "äkta" cittra-fjädring!

Men jag är fortfarande övertygad om att Citroen borde erbjuda den i fler modeller, C4 Picasso hade varit klockren med gas.

#46
2013-11-27 19:30

Så det var lönsamheten som gjorde att PSA la ned Activa alltså, eller rättare sagt, brist på lönsamhet. Men i så fall borde man ju lägga ner alla sina bilprojekt eftersom de just går back, med mångmiljardbelopp t.o.m, och har gjort så under en herrans massa år. Personligen tror jag i alla fall att det var ett misstag. Activa var en härlig uppfinning.

Förresten minns jag också att de franska ingenjörerna laborerade med att luta bilen inåt i kurvorna. Dock satte företagsledningen stopp för det. Man vågade inte släppa ut en sådan bil i trafik eftersom folk lätt skulle kunna bli fartblinda. Men vilken grej det hade varit!

På C4 Picasso vore dock en sådan teknik förödande. Den bilen behöver kränga - alternativet är annars ni - vet - vad.

MVH AL

#47
2013-11-27 19:40

Raphael, hur kommer det sig att du ständigt skriver hydraulfjädring?
Ingen Citroën har eller har haft hydraulfjädring, det borde du känna till som är sådan inbiten frankofil!
Hydraulik fjädrar inte, det är nitrogengas som utgör fjäderelementet, hydrauliken är enbart energitransportör, här liksom i bromssystemet.
Att påstå att stålfjädring är lika bra som gasfjädring är lika korkat som att påstå att mekaniska wirebromsar är lika bra som hydrauliska.
Det är de, men bara då och då, eftersom det är omöjligt att få en jämn kraftfördelning i ett mekaniskt system.

Med datorstyrning kan man med hjälp av hydrauliken reglera gasfjädringen på varje hjul helt separat och kontrollera vägegenskaperna på ett sätt som är helt omöjligt med mekanisk fjädring.

Egentligen är det inte omöjligt, man kan tänka sig att varje hjuls fjäder förses med en styrd spännanordning som bestämmer fjäderkraften, men det kommer antagligen att bli väldigt komplicerat.

#48
2013-11-27 20:36

Jag tror jag kan svara på din fråga saabnisse. En del gillar inte teknik, en del gillar heller inte ingenjörsmässig metodik och har i sig inte en aning om hur en bil ser ut under huven. Testa bara att ställa en fråga så skall du få se vilka svar du får:-)....Därför blandar en del givetvis ihop begreppen:-)

MVH AL

#49
2013-11-27 20:52

AL: "Den bilen behöver kränga - alternativet är annars ni - vet - vad. "

Nej, vi vet inte vad. Men tydligen har du information om denna bil som vi andra inte har.
Det vore därför lämpligt att du delar med dig av faktan. Avslöja gärna också källan till denna fakta.

#50
2013-11-27 21:00

Ja du har nog rätt AL, Raphael försvarar tydligen PSAs beslut, hur tokiga de än kan tyckas.
Man har ju en möjlighet att göra Citroën till något särpräglat inom koncernen, men förmodligen har man inte förtroende för elektroniken och det har jag förståelse för med tanke på mjukvaran till PSAs automatlådor som jag har egen erfarenhet av.

#51
2013-11-27 23:31

Rålle, C5 III, DS6 och Peugeot 508 II baseras alla på samma bottenplatta och det är samma bottenplatta EMP2 som Picasson och Grand Picasson har. Denna bottenplatta är tillräckligt flexibel för att rymma flera storleksklasser och även hantera olika fjädringssystem med olika hjulupphängningar.

GM avböjde att använda PSA:s nya bottenplatta fast tyska Opel var för, men GM har en egen ny större bottenplatta som kineserna har ett finger med i och GM ville hellre använda den och det var inget alternativ att låta PSA använda den för kineserna ville inte det. Men EMP2-plattan fungerar.

#52
2013-11-27 23:50

Saabnisse, jag skriver hydraulfjädring som en förkortning för gashydraulisk fjädring. Om du har problem med att jag skriver så, så ber jag om ursäkt men jag tror att de flesta förstår vad jag menar. Jag är fullt medveten om att hydraulfjädringen (hehehe) har sina fördelar, jag har själv kört flera Citroën med det systemet och jag var faktiskt nära att köpa en Xantia Activa en gång men jag backade ur och köpte en Renault Laguna istället. Jag tyckte om Activan, men den jag tittade på hade V6 motor och det kändes inte rätt med tanke på förbrukning och utsläpp, så det blev en Laguna med 1,8 motor istället. Och Lagunan hade med en utsökt komfort så att det kändes som den flög över marken. Och det har jag hittills enbart upplevt att franska tillverkare lyckas med när det gäller systemet med stålfjädring. Visst har gashydraulisk fjädring sina fördelar, men stålfjädring behöver inte vara helt fel för det. Jag ser inget problem med att Citroën har både och i sitt sortiment.

Sedan så är jag rätt trött på att efter de senaste 30 åren följt diskussionen och debatten och så fort Citroën släpper en bil med stålfjädring kommer tugget att Citroën nu har gett upp hydraulfjädringen och att Citroën ska kritiseras och förbannas för detta. Och fortfarande har inte Citroën gett upp hydraulfjädringen. Jag menar, efter att ha sett detta under 30 års tid så blir man trött på att diskussionen aldrig kommer vidare.

Och för mig är det inget problem att Citroën gör bilar med hydraulfjädring såväl som bilar med stålfjädring. Det är bara att beklaga att det för vissa är ett stort problem.

Citroën är särpräglat inom koncernen, och det blir nu allt tydligare. Citroën och Peugeot ska inte längre konkurrera med varandra, och det är väl ett bra beslut? Jag förstår inte att ni är kritiska mot det. Idag konkurrerar C4 med 308, i framtiden så har Citroën och Peugeot helt olika målgrupper. Varför tycker ni att detta är dåligt och fel att Citroën blir mer unikt och särskiljs? Citroën C blir den komfortabla basbilen med egen stil och lösningar, Peugeot blir premium och Citroën DS blir lyx. Jag tycker det är bra. Citroën har en bakgrund som både folkbil (2CV och Ami) såväl som lyxbil (DS och SM). Citroën återvänder till rötterna. Och Peugeot blir ett mer sobert märke, medan Citroën fortsätter sin avantgardism och utvecklar den ytterligare.

#53
2013-11-28 00:07

Sedan så tycker jag inte det är underligt att jag är positiv till Picasson eftersom jag har en Picasso. Jag menar, jag gillar ju denna biltyp. Det har jag gjort ända sedan Renault kom med sin Scenic och jag tycker Citroën har gjort sin egen version på ett väldigt bra sätt. Jag uppskattade den första Xsara Picasso mycket, den var rymligare än Scenic. Scenic är en bra minibuss absolut, men Picasson har sin egen stil och jag tycker nya versionen är snygg - jag är tveksam till aktern på 5-sitsaren men i övrigt är den fin. Grand Picasson har en härlig design med flera finesser i designen som kanske många missar, men jag ser dem. Som att bakljusen formar ett C, och att C-formen finns i listen över taklinjen ner till bakänden. Det är stiligt, det är genomtänkt och det är sådant jag gillar, denna extra lekfullhet som jag saknar hos framförallt de tyska märkena som rationaliserar bort sådana utsvävningar. Men jag skulle inte köpa en Grand Picasso för den är för stor för mig, jag har inte behovet. Det skulle bli den kortare Picasson isåfall. Och 90 hästarn dieseln räcker gott för mig, men egentligen bör man vänta tills nya 1,6 Blue-HDI om man vill vara snäll och det vill man ju. Den kommer första kvartalet 2014.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.