Nästa artikel
Provkörning: Citroën C5 kombi HDI FAP Exclusive Automat
Provkörning

Provkörning: Citroën C5 kombi HDI FAP Exclusive Automat

Publicerad 28 september 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Citroën C5 HDI är en glidare av stora mått. Som kombi är den rymlig och bekväm. Dessutom är priset lägre än för konkurrenterna. Men med dubbelturbo blir  bränsleförbrukningen hög och den nya automatlådan inte särskilt smidig.

Citroën C5 presenterades redan våren 2001 och modellen närmar sig nu sin pensionering. Dess efterföljare kommer kanske redan att presenteras vid bilsalongen i Genève i vår.

Nackdelen med att köpa en lite äldre modell är att man kanske går miste om de allra senaste finesserna. Å andra sidan får man en beprövad konstruktion där de flesta barnsjukdomar torde vara åtgärdade.

Nytt för året är emellertid en 2,2 liters dieselmotor med dubbla turboaggregat. Tanken är att med dubbla aggregat ska man slippa fenomenet som många moderna turbodieslar lider av, att de blir kraftlösa på väldigt låga var. Vi testar den nya motorn tillsammans med en ny sexstegs automatlåda. Därför är det inte så lätt att avgöra hur väl Citroën lyckats med sin föresats.

Klart är att motorn i alla fall levererar massor av kraft. Omkörningar går lekande lätt och på motorväg är det lätt att bli fartblind. Däremot är inte den nya automatlådan särskilt smidig och växlar oväntat ryckigt.

Bränsleförbrukningen hamnar högre än för många konkurrenter, 0,73 liter milen vid blandad körning är nästan en deciliter mer per mil än vad VW Passat tar med lika stark diesel och automatisk DSG-låda. Dock ska sägas att Citroëns deklarerade förbrukning verkar vara oväntat ärlig. Under närmare 80 mils provkörning i verklig trafik, drog den 0,729 liter diesel per mil.

Citroën C5 Kombi är en bil som det är svårt att inte gilla. Den är stor och kan upplevas lite klumpig i stadstrafik. Å andra sidan är utrymmena generösa, såväl för passagerare som för bagage. Den gashydrauliska fjädringen gör färden bekväm samtidigt som den fungerar som nivåreglering och ser till att bilen inte "knäar" även om man lastar tungt. Möjligen skulle man kunna önska sig lite lägre ljudnivå. Såväl däcksbuller som motorbrum kan störa den annars så fridfulla framfarten.

När det gäller säkerheten ligger gamla C5 fortfarande långt fram. Kombinationen stor, tung bil, fem stjärnor i Euro-NCAP, antisladdsystem och sju krockkuddar är svårslagen. Ännu en faktor som talar för C5 är rostskyddet. Vi Bilägares rostskyddsexpert ger C5 betyget 4 på en femgradig skala. I konsumentundersökningen Autoindex får Citroën ett genomsnittligt betyg av sina ägare.

Citroën C5 kombi är fortfarande ett mycket intressant bilval men vi skulle inte välja just den här drivlinan. Trevligast och mest ekonomisk är C5 med den lilla dieseln på 1,6 liter och 110 hästkrafter. Fullutrustad kostar den strax över 260 000 tusen kronor och bränsleförbrukningen ligger strax över en halv liter diesel per mil. Eller strunta i lyxutrustningen och köp den för 206 000 kronor. Det är nästan syndigt billigt!

Citroën C5 kombi HDI 173 hk FAP Exclusive Automat

Pris, kr från: 269 900 (testbilen 315 100).

Modell: Femsitsig kombi   

Säljstart: Nu

Mått, cm: L 484/B 178 /H 155

Tjänstevikt, från: 1 758 kg

Släpvagnsvikt:  1 700 kg

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel på 2,2 liter. Cylindervolym: 2 179 cm3. Max effekt: 173 hk vid 4000 varv/min. Max vridmoment 400 Nm från 2 000 varv/min.

Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 10,7 sek. Toppfart 222 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,3 l /100 km. CO2-utsläpp: 194 g/km.

Konkurrenter: Ford Mondeo, VW Passat, Peugeot 407, Renault Laguna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-09-28 21:12
Conny Karlsson (ej verifierad)

Det är säkerligen inte bara priset som är lägre än konkurrrenterna,det är säkerligen kvaliten också om man jämför mot japanerna (läs Toyota). Skulle inte våga ta steget och köpa Citroen när man kan köpa så fina bilar som Toyota,Honda,Subaru.

#2 • Uppdaterat: 2007-09-30 17:13
jan (ej verifierad)

att inte våga gör att man går miste om de små glädjeämnen som faktiskt citroen erbjuder ,,Och detta om kvaliteten den är inte dålig bara gammal skrock

#3 • Uppdaterat: 2007-10-04 15:33
Anders Eriksson (ej verifierad)

Att C5 skulle sakna rattjustering i djupled är helt nonsens.Jag vet för jag har en sådan bil som ni skriver om. Dock en sedan som nu under 1000 mil har dragit 0.59 l/mil. Blandad körning. Mycket tyst och med fler säkerhetspoäng än någon annan bil.
Vi Bilägare är ofta väldigt dåligt pålästa vid sina tester. Gäller i synnerhet när det handlar om C5. Märker jag mest för om den vet jag allt (nästan). Hur var det t.ex. med vinterkylarskyddet?

#4 • Uppdaterat: 2007-10-04 17:29
Tommy Wahlström (ej verifierad)

Du har helt rätt om rattjusteringen Anders! Jag drog väl inte tillräckligt hårt i ratten när jag provade....
Jag beklagar och uppdaterar genast min artikel.

Vänliga hälsningar
Tommy Wahlström
Vi Bilägare

#5 • Uppdaterat: 2007-10-21 11:49
L Olsson (ej verifierad)

Japaner japaner japaner... När det gäller rostskydd så ligger Japanerna låångt efter. Jämför en 97-ans toyota med en 97-ans Citroen! Fransmännen blir hela tiden bättre.

#6 • Uppdaterat: 2007-11-04 17:54
Christer (ej verifierad)

När jag för två år sedan köpte min C5;a kombi diesel var det många som varnde mig. Två kompisar grattulerade mig till ett bra val. Dessa två var dom enda som själva ägde en. Jag har kört 6000 mil till 0,57 lit /mil blandad körning. Komforten är i värdsklass. Helt klart i jämförelse med ex.vis Audi och Mercedes som jag kört hittills. Kvalitet, driftsäkerhet finns inget att anmärka dock tycker jag att vissa detaljer, reglage etc. inte håller samma höga kvalitetskänsla som de två nämda märkena. Eftersom jag får ju två C5 mot en tysk och därtill bättre komfort är mitt val är enkelt när jag nu skall bytta bil i vår.

#7 • Uppdaterat: 2008-03-09 01:40
T. Johansson (ej verifierad)

Har haft min C5:a i fyra månader och rullat nästan 3000 mil. Jag är extremt nöjd med motorn, komforten och ljudanläggningen. Förbrukningen ligger lite högt men det är inte lätt att låta bli att pressa bilen lite extra och utnyttja kraften fullt ut. Men i lugn landsvägskörning går det att köra den under 0,6, vilket är helt ok.
Vad jag inte är helt nöjd med är diverse småfel såsom att bakruteöppningen inte fungerar, cd:n lagt av och att motordiagnostiken är ur funktion (för andra gången). Men jag ångrar inte valet av bil en enda sekund.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.