Bild
Nästa artikel

Provkörning: Citroën C4 BioFlex

Provkörning

C4 BioFlex är Citroëns första etanolbil på den svenska marknaden. Citroën lovar lägre pris och personligare design än konkurrenterna. Dessutom ligger bränsleförbrukningen ovanligt lågt för att vara en etanolbil.

C4-modellen känns vid det här laget som en gammal bekant. Under det futuristiska skalet döljs mekanik och elektronik från Peugeot 307.

Utrymmena räcker för fyra vuxna. Bilen är hyfsat komfortabel men baksätespassagerarna lider av korta sittdynor och en del vägljud från bakdäcken.

Instrument och reglage är på klassiskt Citroën-maner en smula annorlunda. Ansamlingen av reglage i det fasta rattnavet, kan till att börja med te sig skrämmande. Efter att man vant sig uppskattar dock många förare att ha de flesta vardagsfunktioner lätt tillgängliga.

BioFlex-motorn kommer från Brasilien där man som bekant länge kört på etanol. Matad med etanol känns den riktigt pigg. Enligt Citroën ger den tre hästkrafter extra på E85, jämfört med när den drivs med 95-oktan.

Tyvärr ökar också förbrukningen markant. Från 7,1 l/100 km vid bensindrift till 9,8 l/100 km på etanol. Ã-kningen beror på att etanol innehåller mindre energi per liter än bensin. Kostnadsmässigt vägs det upp av lägre pris på E85 men räckvidden blir kortare.

Så mycket längre än 60 mil ska man nog inte räkna med att man kommer på en tank med C4 BioFlex. Det är en väldig skillnad jämfört med den miljöbilsklassade dieselmodellen C4 HDI EGS som nästan klarar 130 mil, trots att bränsletanken i den rymmer fem liter mindre än i etanolversionen.


Citroën C4 BioFlex är dock snålare än många etanoldrivna konkurrenter. Under 60 mils varierad vardagskörning förbrukade den 9,0 l/100 km. Det är till och med lägre än den deklarerade förbrukningen vid blandad körning.

Den kund som gillar Citroën C4 har nu två intressanta miljöbilsalternativ att välja mellan. Hur bra ekonomisk affär det är att välja BioFlex framför dieseln HDI EGS, beror på var man bor. Bränsle och servicekostnader blir lägre för dieseln men BioFlex slipper trängselavgifter och är dessutom billigare i inköp.

Kommentarer

#1
Ola Hansson
2007-09-06 17:10

Har sedan ett par veckor en Peugeot 407 SW med 110 hästars dieseln, och den är ju betydligt tyngre än C4. Den har under 400 mil dragit 0,51 blandad körning...brytpunkten för för en mer lönsam dieselekonomi måste nästan gå under 2000 mil årligen?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.