Bild
Nästa artikel
Linjeskön enligt de flesta. DS5 ser slank ut, men rymmer det mesta man kan kräva av biltypen.
Head up-displayen på nya Citroën DS5.

Provkörning: Citroën DS5

Provkörning

Med uppdaterad fjädring och ny drivlina satsar Citroën åter mot toppen. Är reviderade DS5 så bra som vi önskade från början?

När vi provkörde Citroën DS5 under hösten 2011 riktades skarp kritik mot bilens åkkomfort. Nu siktar tillverkaren åter mot toppen med den formglada DS5. Bland nyheterna finns bland annat ny fjädring, motor och växellåda. Inredningen i DS5 är oförändrad. Rader av knappar och varierande material faller samman till en aningen rörig men trivsam helhet.

De tre fönstren i taket – två i targaformation och ett över baksätet – släpper in bra med ljus. Som längre än genomsnittet stör jag mig dock på de balkar som skiljer glassektionerna. Även insteget är trångt och det händer att jag slår i huvudet när jag kliver i och ur bilen. Provbilens elstolar med inbyggd massagefunktion bjuder på toppkomfort men kostar från 11 900 kronor extra. I framsätet sitter jag dock väl högt och har konstant mittbackspegeln i synfältet, vilket känns som en ren – nästan farlig – miss, då den skymmer sikten framåt i högerkurvor.

I baksätet erbjuds bra benutrymme, men sikten är skral och det känns mer instängt än många andra bilar av samma storlek. DS5 är en bra laståsna. Karossen är bred och det är lätt att fälla sätena för att kunna fylla det 1 288 liter stora utrymmet. Bortsett från problemen för långa förare är DS5 en trevlig långfärdsbil.

En av de bästa ljusbilder jag upplevt underlättar på långresa i mörker och ljudnivån i kupén är klart godkänd. Den nya fjädringen sköter sitt jobb på ett tillfredsställande sätt så länge underlaget är jämnt. Drivlinan bjuder på jämna växlingar och ett härligt bottendrag. Motorns vridmoment om 400 Nm redan vid 2 000 v/min hjälper till vid omkörningar, men bidrar också till möjligheten att hålla varvet nere och spara dyra droppar. Lådan är adaptiv och anpassar sig efter körsätt. Informationsflödet framför ratten är tydligt och relevant, den som vill ha ännu bättre koll kan utrusta sin DS5 med head-up-display för 4 000 kronor.


När färden viker av från landsvägen, in mot Göteborgs ojämna gator står det klart att Citroën har en del kvar att jobba på när det kommer till fjädringen. Bilen upplevs fortfarande som hård över kullersten och spårvagnsräls, och intrycket går inte alls hand i hand med resten av bilen.

Att summera DS5 är inte lätt eftersom bilen till viss del handlar om individualism och design. Hur mycket dessa mjuka egenskaper är värda är naturligtvis upp till var och en att bedöma. Faktum kvarstår dock att de vinster bilen plockar på landsväg och jämnt underlag – tack vare låg ljudnivå, fina utrymmen, kul design och en toppendrivlina – neutraliseras så fort bilen hamnar utanför sin komfortzon.

Diskuter: Vad tycker du om Citroën DS5?
FAKTA Citroën DS5 BlueHdi 180

PRIS, FRÅN KR: 349 000.
MODELL: Femdörrars kombi.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 453/H 154/B 187.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 725.
MOTOR: Fyrcylindrig tvärställd rak turbodiesel med direktinsprutning. Slagvolym 1 997 cm3. Effekt 180 hk vid 3 750 v/min. Vridmoment 4 00 Nm vid 2 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad automatlåda. Framhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,2 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 118 g/km.
KONKURRENTER: BMW 3 GT, Range Rover Evoque.         

Kommentarer

#1
2014-12-18 14:07

Fjädringen är inte ny, det är bara stötdämparna som är omkalibrerade. Att göra om fjädringen helt skulle kosta för mycket, plus idén med DS5 är att det ska vara en sportig modell. Det är en annorlunda lösning på idén att göra en formskön coupé... Ja den sticker ut, som coupér också ska göra. Vill man ha en praktisk bil med det yppersta i komfort på alla sätt och vis då är det en C4 Picasso eller Grand Picasso som man väljer... DS-serien har sitt eget stuk och ska ju nu bli ett eget märke inom Citroën.

#2
2014-12-18 14:35

Uselt att fransoserna inte får till en skön komfortabel fjädring som en sån här kärra naturligtvis ska ha.

Även om den nu kanske blivit något bättre så är det för mig obegripligt hur man resonerade från början. DS5 är otroligt snygg i mina ögon, avantgardistisk och i övrigt säkert en toppenbil i det mesta men en stor Cittra ska ju alldeles självklart vara extremt komfortabel. Okey att man inte fjädrade den på gas men att sätta en enligt alla objektiva bedömare alldeles för hård fjädring på den är otroligt korkat. Försäljningssiffrorna är väl inte heller så imponerande så jag är nog sanningen på spåret.

DS5 ses inte som en "sportig modell" av någon utanför PSA:s PR-avdelning utan det krävs mer än ett stenhårt chassi för att vara sportig vilket nog de allra flesta kan hålla med om.

#3
2014-12-18 15:14

Idén med DS har från första början varit att det skulle ha sin egen stil och stå för sportighet - första modellen var DS3 som en sportigare variant av C3. Och DS3:an blev en såpass stor succé att Citroën bestämde sig för att löpa hela linan ut och lansera fler DS-modeller med syfte att DS skulle vara en helt egen linje utifrån sitt egna tänk och profil och inte bara vanliga Citroën-modeller under annat namn. Nu kan sportighet betyda många olika saker, och sportighet på franskt vis är inte nödvändigtvis samma som på italienskt eller tyskt vis.

#4
2014-12-18 15:16

Detta med "objektiva bedömare" - det anser jag inte finns. Alla människor är subjektiva, därför kan ingen människa göra en objektiv bedömning. Även om människor kan sträva efter att göra en objektiv bedömning så anser jag att det är omöjligt för en människa att komma fram till ett objektivt mål, därför att människan per definition alltid är subjektiv. Det anser jag är något som vi människor inte kan komma ifrån.

#6
2014-12-18 15:44

Det bör förresten påpekas att den provkörda DS5 är i versionen "Sport" och den har större fälgar (18") och en däckdimension som innebär en hårdare och stötigare gång än andra DS5-versioner... Är man inte intresserad av det så välj en annan DS5 version med mindre hjul och mjukare däck, då får du också en komfortablare gång.

#7
2014-12-18 15:48

Bilvärldens fulaste mittkonsol. Något mer osymmetriskt har nog aldrig sett. Snett och vint är bara förnamnet!

#8
2014-12-18 17:02

Går de tinte att få luftfjädring till DS5? Interiört var det väl sisådär, men exteriört är DS5 riktigt snygg, tycker jag!

#9
2014-12-18 17:40

Utsidan är trevlig. Insidan ser jag inget större fel på heller - hellre osymtersikt än för symetriskt. Provsatte en när den kom och vill minnas att den var snuskigt plastig inuti dock. Men de kanske fixat till sånt nu..

#10
2014-12-18 17:57

"Detta med "objektiva bedömare" - det anser jag inte finns."...varför läser Raphael överhuvudtaget biltester?

#11
2014-12-18 18:59

Detta med Citroen och fjädring...
En Citroen ska ha gasfjädring punkt slut.
Alla försöker vårda/stärka sitt varumärke, de som inget har försöker skapa ett.
Citroens starkaste varumärke är komforten med hjälp av just den unika fjädringen.
Hur man kan äventyra sitt varumärke på detta vis är obegripligt !
Denna DS5 är en fantastisk modell, men saknar det viktigaste.

#12
2014-12-18 19:16

Ja hur man tänker är för mig en gåta likaså. Om nu DS skall vara ett "sportigt" alternativ så skulle man förstås satt i systemet från Xantia Activia i den, d.v.s den aktiva fjädringen som satt i de äldre Xantiabilarna. Det var förvisso dyrt, men DS-bilarna säljs inte i sådana kvantiteter att det har någon större betydelse för den totala lönsamheten (som ju iofs de senaste årtiondet varit obefintlig i PSA:s bildel) och skall ju verka som imageförstärkare att det troligtvis hade varit en lönsam affär totalt sett i alla fall. Nu har Citroen försökt sig på konststycket att lansera en bil med dålig fjädringskomfort, vilket är ungefär rakt motsatt vad köparna förväntar sig av just en Citroen. Så med en sådan satsning blir det platt fall - trots den futuristiska designen.

Ja åter väcks frågan i mig: Finns det någon plats för Citroen i framtidens bilvärld? Jag tror inte det. Märket är på väg bort - och har blivit akterseglat av huvudkonkurrenterna från Japan och Korea.

MVH AL

#13
2014-12-18 19:36

Intressant biltyp, men linjeskön är den inte med den stubbiga aktern, linjerna står på näsan efter bakdörren.
Aldrig sett någon i verkligheten, trodde den var större och lyxigare men den ser faktiskt trång ut och den röriga inredningen ger då ingen lyxkänsla.
Har dock tittat på Opel Zafira och baserat på detta så förefaller den bra mycket trevligare.

#14
2014-12-18 19:55

Knappar m m med text uppe i taket är nåt som är helt oanvändbart när man använder progressiva glasögon. Jag har tyvärr några sådana knappar även i min Golf och just dessa är de som skämmer en i övrigt mycket lättarbetad instrumentering. Fungerar kanske bra för 30-åriga ingenjörer och formgivare men gissningsvis är det inte 30-åringar som köper denna bil utan snarare herrar i undertecknads ålder och då är knappar placerade i taket helt onödiga för man ser som sagt inte texterna på dom. F ö håller jag med dom som anser att det är ett riktigt magplask av Citroen att inte använda den enda riktiga försäljnings- och komfortfördel man har nämligen sitt unika fjädringssystem.

#15
2014-12-18 20:20

DS = sportig. Småler. Att man fått till en usel fjädring på en i övrigt rätt intressant bil är för mig en gåta. Att man inte implementerat Xantias fjädring är väl bara, hm konstigt.

Värre är att den inre backspegeln skymmer sikten. Jag har själv upplevt samma sak i en hyrd Mini och det är ta mig f-n inte acceptabelt. Men där ser man vad som sker när design går före funktion. Man kan undra varför man inte gjort en SAAB och satt den inre backspegeln där Raphael vill ha instrumenten, dvs mitt i instrumentpanelen och på en liten fin fot. Då hade man kunnat få fri sikt bakåt (pga taklinjen) utan att skymma sikten framåt.

#16
2014-12-18 20:37

Helt logiskt tänkt av Citroen beträffande stadig fjädring i DS-serien (= Sport). Det är tyvärr bara ett faktum att mjuk fjädring hackas av alla motorjournalister i världen (älgprov som enda mätestock, fy fan!), eller åtminstone nästan alla. DS är också tänkt för Kina-marknaden och där är stramare fjädring som gäller. Citroen kund lätt ge en ny C5 så mjuk och behaglig fjädringskänsla så du inte kände ett dugg av vägen MEN försäljningen skulle inte vara någon succe. Tyvärr är det den stora massans smak, samt motorjournalisternas skrivelser, som styr vilken sort av bilar som det går att producera och sälja utan förlust. Tycker förresten att interiören i DS5 (den med brun läderklädsel) är den finaste av alla bilar jag sett i mitt hela liv. Såg en vit i Monaco vid slottet och där tog jag tillsammans med Japanerna bilder av bilen fastän det fanns Ferrari o.dyl. bredvid. :D

PS. "Ursel" fjädring? Nej, körglad kurvkramare. Tycker DS5 fjädring är ganska så lik Audi fjädring så gå och provkör men kom ihåg att det är inte en så stor bil som tex A6 så välj en med max 17" fälgar.

#17
2014-12-18 20:49

Peugo skrev: "Citroen kund lätt ge en ny C5 så mjuk och behaglig fjädringskänsla så du inte kände ett dugg av vägen MEN försäljningen skulle inte vara någon succe."

Jaha, är C5 en succé? Det var nyheter som vi andra inte har fattat;-)

#18
2014-12-18 21:01

Nu är inte säkerhet ett argument för den typiske Citroen-köparen Audi. Det syns också i DS. Förutom att den saknar olyckspreventiv teknologi för både gående, cyklister som bilar så har den också sämre egenskaper vid en kollision med 20% av fronten (vanlig olyckstyp), kollision med vilt (ännu vanligare), påkörning bakifrån och vid avåkningsolyckor (framförallt ett undermåligt whiplash-skydd med högre skadenivå på både rygg och nacke=vanligaste skadetypen i trafikmiljön ö.h.t) och ett rätt klent sidokrockskydd likaså. Allt detta i jämförelse med klassledarna som bygger riktiga premiumprodukter och som också konstruerar bilar som har i alla fall 40-70% lägre skadeföljder i verkliga olyckor. Citroen bygger bilar för att uppfylla krockproven, inte mer. Så låt oss inte kräva mer än vad de klarar av att leverera..:-)

Och självklart skulle Activa-systemet suttit i DS om det inte vore för att PSA:s bildel blöder hemula summor kapital varje månad. Svårare är det inte. En snygg design lär inte ändra på det.

MVH AL

#20
2014-12-18 21:15

Som Raphael skriver ska ju DS bli ett eget märke.
Tack för det, jag vill inte att Citroen, som jag ända sedan 1955 hyllat för sin unika gasfjädring, ska förorenas med en simpel stålfjädring som ju finns på i princip alla konkurrenter och som man tydligen inte lyckats med.

#21
2014-12-18 21:20

"Jaha, är C5 en succé? Det var nyheter som vi andra inte har fattat;-)"

C5 är inte den heller så mjuk som Citroen varit förut i tiden. Man kan trolla väldigt mycket med den gashydrauliska fjädringen med som jag sade stramare är det som säljer.

#22
2014-12-18 21:25

(Redigerat)
Premium = tar mera pengar för ingenting av dumma köpare = bilar som tappar mest i värde = bilar med dåligt utrymme för tårna där bak (varför?!).

#23
2014-12-18 21:51

(Redigerat)
Vad gäller premium så är det inte jag som driver tesen att Citroen vill dit, utan PSA-koncernen själva. Peugo får väl höra av sig till dem och förklara att deras strategi är felaktig:-)...

MVH AL

#24
2014-12-18 22:06

Angående whiplash: "I toppen återfinns Alfa Romeo, Audi, BMW, Mercedes, Saab och Volvo, där whiplashskyddet i samtliga modeller får bästa resultat. Sämre gick det för Citroën, Daihatsu, Ford, Landrover, Opel och Suzuki där flera modeller per märke får underkänt testresultat. "

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/11/23/CC/wkr0011.pdf

Listan över samtliga modeller återfinns här:

http://media.folksam.se/sv/files/2010/04/Resultatlista-IIWPG-20101.pdf

Och observera att detta bara är ett enskilt prov. Studerar man verkliga olyckor - vilket ju är kvittot på att säkerhetsutrustningen fungerar ute i verkligheten - så skyddar Citroen bland de sämsta av alla bilar på marknaden. Ännu värre är det dessutom att det är få whiplash-skydd som är könsneutrala....

Peugo får alltså undvika att bli påkörd bakifrån i sin C5... Och förresten: Observera att detta bara rör nacken. Skulle man utöka testet även till ryggen så skulle skillnaderna mellan klassledaren och Citroen mer än dubbleras. Så illa är det.

Tur dock att allt fler biltillverkare räddar stackarna i Citroen genom att förse bilarna med autobroms....:-)

MVH AL

#25
2014-12-18 22:12

Berätta nu vem du jobbar för AL!? Vilken biltillverkare är det du säljer bilar för? Ingen kan vara som du.

#26
2014-12-18 22:31

Jag har haft flera biltillverkare som kunder Peugo, även ett franskt sådant (dock inte PSA). Om du undrar så är säkerhet mitt yrkesområde. Jag sysslar dock inte så mycket med kollisionstest utan dataanalys, d.v.s hur en olycka uppstår, varför och hur olika skyddssystem har samverkat och en radda andra saker (det som kallas för samvariation). Hoppas det gav svar.

MVH AL

#27
2014-12-19 09:30

Den stora massan köper inte Citroen oavsett fjädring.
Citroen borde göra allt för att skilja ut sig från massan.
Varför inte då med sitt unika signum, komforten, som inte så många andra strävar efter.
Fjädringen från Xantia Activa borde kunna passa DS-serien som vill vara sportig.
För C-serien borde C6:ans fjädring användas.
Merkostnaden spelar ingen roll, de säljer ju inte bra nu heller trots bra priser.
Kostnaden kan inte bli så stor heller om man använder fjädringen på många fler modeller.
Så Citroen Sverige: Tala om för moderbolaget vad vi vill ha !

#29
2014-12-19 11:59

Vad räknas denna bilen in i för kategori? Kombi i mellanklassen? Det sluttande taket bak borde ge problem med lastning av större (högre) föremål. Bilen är ganska kort, endast 4,5 meter. Tycker Niklas lägger in personliga värderingar lite för mycket när han säger att bilen " neutraliseras så fort bilen hamnar utanför sin komfortzon" .. vart mer skall man köra än på vanliga släta vägar? Det är typ 99% av tiden man gör det, med andra ord ett icke-problem.

#30
2014-12-19 13:40

DS5 är en riktigt snygg bil, tyvärr på bekostnad av funktion. Men, det är ju inget unikt, t.ex. BMW gör samma sak.
Lite annorlunda designlösningar är inte fel, när de görs så här snyggt.

Jag hade också sett hydraulfjädringen här, den har ju många fördelar, och varför ge sig in i stora-bilar-med-hård-fjädring-klassen? Där är det fullt nog ändå.
Att det kostar några Euro extra är inget stort problem, DS5 står för en liten del av de c:a 600.000 bilar som Citroen säljer årligen.

#31
2014-12-19 14:10

Är väl lite samma biltyp som BMW 5-serie GT, kan jag tycka. Sportigt, svulstig med lite SUV-känsla, utan markfrigången.

#32
2014-12-19 21:50

En Citroen ska ha gasfjädring!
Annars är det som vilken dussinbil som helst och eftersom den är fransk får den extra svårt att konkurrera.

#33
2015-02-21 17:38

Körde nya Passat med 2l diesel och strax efter en ny DS5 med BlueHDi automatic. Borde testa en Passat med inställbar fjädring för denna version var inget att hänga i julgranen!? Passat hoppade och var elastisk, nya versionen av DS5 däremot gömde ojämnheterna väldigt mycket bättre! :o
Minns att när DS5 kom så var den också lika obekväm som nya Passat men nu är den ju en helt annan bil, testa gärna! Minns även att den förra Passaten hade en betydligt bättre fjädring när det kommer till att gömma ojämnheter, är ni av samma åsikt? Även ni som kört nya DS5, är ni av samma åsikt beträffande fjädringen? DS5 är säkert ännu i dag också en av dom snyggaste både ute och inne, kvalitetskänslan är ypperlig!

PS. Måste även tillägga att ingen av dom där hade nån chans mot min nuvarande Citroen C5 med Hydractive fjädring, dom är inte i närheten heller, den gömmer ojämnheter så jävligt bra och ojämnheter finns det mer än någonsin i dag!? I vissa moment kanske DS5 nådde till samma känsla men ändå inte.

#34
2015-02-21 17:13

Det kan påpekas att även gasfjäringen har fått kritik för spårvagnsräls och "potthål" i vägbanan i låg fart. Gasfjädringen fungerar bäst när det är längre ojämnheter i vägen, vilket också gäller fjädringen i DS 5.

#35
2015-02-21 17:32

Irvor, för att en bil ska kunna utrustas med gasfjädring så behöver bilens chassi vara konstruerad och anpassad för det från början. Detta leder till en högre utvecklingskostnad och en fördyring. Genom att gasfjädringen inte delas med andra märken så innebär det att kostnaden för Citroën blir dyr. Inom PSA-koncernen så har varje märke sin egen ekonomi. Det är inte Peugeot som betalar för Citroëns gasfjädring utan det är Citroën som gör det. Peugeot och Citroën samutvecklar plattformar, om dessa ska anpassas till gasfjädring så innebär det att Citroëns del i utvecklingskostnaderna blir större än Peugeots del, eftersom Peugeot inte använder gasfjädring.

Du påstår att gasfjädringen inte är dyr, men faktum är att Citroën inte tar tillräckligt betalt för den. Citroën behöver höja priset på C5 för att den ska bära kostnaderna för gasfjädring, men köparna är inte beredda att betala mer för C5 än vad de gör idag så marknaden har satt sitt pris. C5 bygger på samma plattform som Peugeot 508, och på grund av anpassningen till gasfjädring så har den plattformen varit dyrare att utveckla än den hade varit annars. Tittar vi nu på försäljningssiffrorna så säljer de stålfjädrade C5 mycket bättre i Europa än de gasfjädrade, köparna har alltså valt bort gasfjädringen - antagligen för att de tycker det är ett för dyrt tillvall, och då bör vi minnas att Citroën inte tar ut full betalning för gasfjädringen utan subventionerar den. Ändå uppfattar kunderna gasfjädringen som för dyr.

Anledningen till att Citroën har minskat sin utveckling av gasfjädrade bilar, det är för att försäljningen av dem har sjunkit. Detta är en trend i över 20 års tid. Det är därför inte hållbart ekonomiskt att fortsätta utvecklingen av en teknik som ratas av kunderna. Kunderna har övergett gasfjädringen. Xantia Activa höll på att knäcka företaget, det var skyhöga utvecklingskostnader och bilen sålde inte. Det är en dyr teknik, och köparna var inte beredda att betala priset för tekniken. C6 var också en flopp på marknaden, köparna var inte intresserade av att betala för tekniken. XM floppade. Xantian sålde Ok men ändå inte så mycket som Citroën hade behövt. Citroën försökte nå både XM och Xantia-köpare med C5, det gick inte så bra. Och när de nu har erbjudit C5 också med stålfjädrar så har köparna valt stålfjäder-versionen och ratat gasfjädringen.

Allt detta talar sitt tydliga språk för Citroën. Det är inte hållbart ekonomiskt med gasfjädring.

Nu profileras Citroën till ett märke som ska ha lägre priser än Peugeot, då kan inte Citroën ha högre utvecklingskostnader än Peugeot. Och gasfjädring i DS-serien skulle kosta för mycket att utveckla, det går inte att anpassa dagens bilar för gasfjädring utan det måste byggas in i chassiet och plattformen när plattformen designas.

Adaptiva stötdämare och liknande det kan man sätta in i efterhand, det är enklare att bygga in och PSA-gruppen utvecklar ny teknik för detta och det kommer säkert i DS i framtiden, kanske i den kommande DS 9, men det blir inte gasfjädring.

Citroën fortsätter på sin särart att göra de skönaste bilarna i varje klass de gör bilar i, och detta till ett lågt pris. Kombinationen gasfjädring och lågt pris går inte, det är inte möjligt. Lågt pris är en tradition hos Citroën sedan 2CV, att göra prisvärda bilar. När gasfjädring kom så var det i rena lyxbilar, inte bilar för folket utan bilar för direktörer. Därför att det är en dyr teknik och det har alltid varit en dyr teknik och är det fortfarande i dag.

DS är tänkt som dynamisk och sportig med en fransk touch. Gasfjädring ger en distanserad och fjärmande körupplevelse, det går inte ihop med det som DS-serien innebär.

#36
2015-03-05 01:19

Raphael, att påstå att kunderna valt bort gasfjädringen på C5 är nog att tumma på sanningen.
Gasfjädringen har aldrig varit något tillval utan varit knuten till val av motor. Tex. har för många den mest attraktiva motorn och den enda diesel som varit miljöbilsklassad (1,6Hdi) aldrig varit möjlig att få med riktig fjädring.

#37
2018-06-08 12:28

Läckan, du utgår från svenska förhållanden och inte Europa. I Sverige så har gasfjädringen sålts ihop med vissa motorer och i praktiken inte varit tillval. I Sverige så har bilarna färdigpaketerats med färre möjligheter att välja själv. Längre ner i Europa har det funnits fler möjligheter. Det svenska utbudet har varit mer begränsat och låst. Men faktum är att i Sverige så har många kunder köpt en C5 med gasfjädring, särskilt kombin. Men längre ner i Europa har gasfjädringen inte alls varit lika populär. De bilar som Citroën säljer flest av har aldrig funnits med gasfjädring, som C3, C4 och Picasso. Klassikern och storsäljaren Ami levde i 18 år på marknaden och fanns aldrig med gasfjädring. Visa fick aldrig heller gasfjädring. De här modellerna har aldrig varit storsäljare i Sverige men längre ner i Europa förknippar man Citroën med dem.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.