Bild
Nästa artikel
Citroën C5 Cross Tourer.

Provkörning: Citroën C5 Cross Tourer (2015)

Provkörning

C5 är inte bara den sista regelrätta kombin från Citroën. Det kan också vara sista Cittran med klassisk gashydraulisk fjädring. Läge att slå till innan det är för sent?

Det är som att åka på bomull. Vägens ojämnheter filtreras bort så effektivt att Citroën C5 nästan svävar ovanför asfalten. Frågan är om någon annan bil rullar så bekvämt på den här sidan lyxkryssare som Mercedes S-klass.

Tacka det gashydrauliska fjädringssystemet för det. Sedan 1950-talet har Citroëns snillrika ingenjörslösning begåvat märkets större modeller med svårslagen komfort. Tekniken har gjort att den franska bilen stuckit ut bland stålfjädrade konkurrenter.

Nu verkar det dock som att Citroën är på väg att skrota sitt kanske främsta kännetecken. Chefen Linda Jackson har sagt i intervjuer att gashydrauliken sjunger på sista versen och att tillverkaren ska satsa på annan fjädringsteknik framöver.

På ett sätt förstår jag Citroën. Gashydrauliken väger mer, tar mer plats och kostar mer jämfört med konventionell fjädring. Ändå känns det vansinnigt att slopa systemet. Finns något mer effektivt sätt att urvattna varumärket?
 
I dag är C5 ensam med den karaktäristiska fjädringen. Modellen börjar dock bli till åren, den lanserades redan 2008, och pensionen rycker närmare. När ersättaren ska komma är inte bekräftat, men det står klart att det inte blir någon ny C5-kombi. Kaross-typen säljer inte tillräckligt bra, menar Citroën och tänker uppenbarligen inte på Sverige.

Utförandet på provbilen kallas Cross Tourer. Det innebär plastlister runt hjulhusen, aluminiumskydd på stötfångarna, och 1,5 centimeter högre frigång. Men det handlar inte om någon terrängbil – fyrhjulsdrift saknas.


Däremot finns ett fyrkantigt och hyfsat rymligt lastutrymme och en smart finess som gör att bilen kan sänkas för att underlätta lastning. I Cross Tourer finns också gott om utrustning, till exempel skänker den sköna förarstolen med massagefunktion lite extra lyxkänsla. Till bilens starka sidor hör också den låga ljudnivån i kupén, liksom den smidiga automatlådan som anpassar sig efter körstil.

Den nya dieselmotorn med gott om kraft i botten av registret passar också bra till bilen. För att klara utsläppskravet Euro 6 finns en tank för reningsvätskan Adblue. Bilägaren ansvarar själv för att fylla på efter 2 000 mil.
 
Riktigt underhållande blir det däremot inte bakom ratten. C5 känns tung och lite trög på krokiga vägar, men rappa köregenskaper är kanske inte den springande punkten för en sådan här långfärdsvagn. Det finns dock ett sportläge som stramar upp chassit en aning.

Om man ska anmärka på något när det gäller fjädringen är det att hydrauliken inte klarar att svälja riktigt tvära gupp. Över brunnslock och broskarvar stöter det ganska hårt.
Att C5 börjar bli gammal märks till viss del i interiören men också när det gäller säkerhetstekniken: något system för autobroms finns inte.

En miss av det obegripliga slaget är avsaknaden av plats för vattenflaska och kaffekopp. Dörrfickorna är trånga och den enda mugghållaren som finns är placerad i mittfacket, omöjlig för föraren att komma åt.

Allt som allt känns C5 som ett prisvärt alternativ för den som vill ha en bekväm och lite udda kombi. Utan egenheter som Citroëns gashydraulik skulle bilvärlden vara fattigare.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën C5 Cross Tourer?
Citroën C5 Cross Tourer BlueHDi 180 AUT

Pris, från kr: 309 900.
Modell: Femdörrars kombi.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 483/B 186/H 148.
Tjänstevikt, kg: 1 830.
Max dragvikt, kg: 1 250.
Motor: Fyrcylindrig dieselturbo, volym 1 997 cm3, max effekt 180 hk vid 3 750 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexstegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 219 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,8 s.
Deklarerad förbrukning: 4,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 114 g/km.
Konkurrenter: Volkswagen Passat Alltrack, Volvo XC70, Opel Insignia CrossFour, Peugeot 508 RXH med flera.

Plus: Skön åkkomfort, mycket utrustning för pengarna.
Minus: Börjar bli till åren, ingen autobroms.

Vad nytt? Motor och växellåda.
För vem? Den som vill sväva fram i en Cittrakombi – innan det är för sent.   

Kommentarer

#1
2015-10-25 10:16

Trist om man avvecklar gashydrauliken. Som jag skrivit tidigare skulle jag kunna tänka mig en C5 Activa.... Men nu tvingar den ekonomiska verkligheten PSA att slopa denna förträffliga lösning och mitt förslag är att man låter komponentdelen av PSA utveckla och sälja systemet till någon annan istället. Jag är övertygad om att det finns både tyska som koreanska tillverkare som är intresserade.

MVH AL

#3
2015-10-25 12:41

Jag har alltid varit lite delad till deras fjädring.
Tvillingbrorsan är frälst, däremot.
Personligen älskar jag sättet som Citroen förvandlar en tjälskadad skitväg till salsgolv.
Å andra sidan har jag aldrig kört en Citroen som har någon direkt närvaro på vägen. Man har liksom aldrig kännt att man faktiskt kör bil, utan mer åker dem.
Dessutom har alla cittror jag någonsin åkt klonkat rätt osnyggt i upphängningen.

#4
2015-10-25 15:41

Galenskap. Är Linda Jackson inkvoterad, eller?

#5
2015-10-25 16:57

Bra föslag! detta föråldrade och värdelösa system borde ha slopats för länge sedan! Finns bara mest nackdelar med fjädringssystemet, klarade inte senaste Euro-6 EU körcykeln som Raphael hade påpekat många ggr, att detta dyra och milöovänliga system inte kommer finnas, olja som pumpas runt konstant tar effekt från motorn! Inte minst oljespill som uppstår efter haverier.

#6
2015-10-25 17:15

curry osv. har tydligen ingen aning om hur detta geniala fjädringssystem fungerar. "Olja som pumpas runt konstant.." "oljespill som uppstår efter haverier"! Tror du inte det finns hydraulsystem i andra bilar?
Du kanske vill hålla dig till en 30-tals Ford, där allt är mekaniskt inkl, de stela axlarna försedda med var sin bladfjäder.
PSV borde behålla Citroën som det tekniskt innovativa märket och låta Peugeot stå för gubbilarna.

#7
2015-10-26 01:09

Visst det har funnits en massa innovationer men det udda går och det rediga består.
När cittrornas gashydraulik falerar så blir det en mycket dyr och besvärlig historia.

#8
2015-10-26 06:01

Varifrån har ni fått att det är dyrt att reparera? Det är ju frågan om enkel teknik. Samtidigt har det ju i praktiken varit så att gashydraliken kräver mycket mindre service än den traditionella. Det man bör veta (kanske inte mera i dagens läge) är att dom första satserna av 2008 C5:or hade dåliga "dämpare" där framme men fabriken byter än i dag ut dom gratis ifall dom av nån anledning hållit så här länge. Serviceställena borde ha info om dessa på datorn. Detta gjorde dock inte bra åt ryktet.

#9
2015-10-26 07:23

Jag har kört den, och jag upplever den som "degig" i styrning och markkontakt, samt något för mycket "gungig". Så jag föredrar allt en god funktionerande stålfjädring, även om den är något stötigare.

#10
2015-10-26 07:44

Ur säkerhetssynpunkt har ju C5 enl. EuroNcap helt uruselt whiplashskydd. En stor nackdel eftersom kollision bakifrån är den vanligaste krocken och jag tycker det är intressant att seriösa biltestare aldrig noterar whiplashresultaten vare sig från EuroNcap eller typ Folksam.

Synd på Whiplashresultaten, annars gillar jag C5an.

#11
2015-10-26 08:12

"...menar Citroën och tänker uppenbarligen inte på Sverige"
Man kan knappast behålla kombin för några hundra svenska köpares skull.
Gashydrauliken är SÅ överreklamerad... jag provkörde en C5 med vanlig fjädring, sen med gashydraulisk... knappast nån skillnad. Den var säkerligen hästlängder bättre för 50 år sen men idag har teknologin blivit så bra att även stålfjädrar kan ge minst samma komfort. Faktiskt bättre, redan Mercedes C-klass har bättre fjädringskomfort än den C5s gashydraulik ger.

#12
2015-10-26 11:07

Ur komfortsynpunkt är stålfjädring hästlängder efter gashydraulik. Vilket illustrerats i bl a detta (något humoristiska) inslag i Top Gear: https://www.youtube.com/watch?v=0qzuFE1AIew

#13
2015-10-26 11:34

Om man föredrar en bil med stötig fjädring är gashydraulik inget att ha. Men gillar man att åka bekvämt och långt då är det skönt! Tydligen förstår inte somliga hur systemet funkar, det kan man utläsa. Nånstans ska energi till olika servon tas, på alla bilar. Nivåreglering är också bra, inget nedlastande. Man behöver inte tänka på att byta stötdämpare heller.

#14
2015-10-26 11:54

Degig i styrning o markkontakt ? Ja vem vill känna markkontakt på våra dåliga vägar !
C5:s fjädring är oslagbart mångsidig:
Asfalt eller grusväg: Går mjukt o tyst på vanliga fjädringsläget.
Om du vill vara lite aktiv: Tryck in sportläget på fjädringen.
Lasta tyngre: Sänk fjädringen så blir lasthöjden lägre=bekvämare att lasta.
När du lastat klart höjer sig bilen till normal nivå=bländar/knäar inte som andra bilar med last.
Husvagn: Ingen nedtyngd bakvagn på C5=bländar inte, går lika mjukt o tyst med husvagn som utan.
Husvagn o dålig väg: Går så mjukt så risk finns att köra för fort så husvagnen far illa.
Skogsbilväg/oplogad vinterväg: Höj fjädringen o ta dig fram där vanliga bilar inte gör det.

...o nej, jag säljer inte Citroen, men jag äger en.

#15
2015-10-26 18:29

Mercedes S-klass är den ju inte heller lika bra på komfort, har kört dessa efter varandra vid två olika tillfällen. Enda som S-klass är bättre på är att den emellanåt klarar av att se (i praktiken kanske 50%?) farthinder och går snyggare över dom då såklart då den är beredd för guppen.

#16
2015-10-27 09:23

Nja, nu ska man kanske inte överdriva. Jag är ganska säker på att S-klass är bättre på själva vibrationskomforten. C5:an har en tendens att vibrera i stolen och inredningen över lite grövre asfalt. Det tror jag inte att S-klass gör i samma utsträckning, eftersom inte E-klass gör det. Som nämnts tidigare så klonkar det ju också en del om hjulupphängningen i C5:an vilket det knappast gör i en S-klass. Med det sagt så tycker jag dock att det är mycket synd att Citroen överger detta fantastiska fjädringssystem. Känns som ett mindre komplicerat och driftsäkrare alternativ till de luftfjädringssystem som alla premiumtillverkare klämmer in i sina bilar. Krävs inte mer än lite småsten så spricker en luftbälg och måste bytas ut för många sköna tusenlappar.

#17
2015-10-27 10:05

Under slutet av 80-talet och första halvan av 90-talet hade jag i rak följd 5 st. Bx-ar. Den roligaste var BX-16 valv med 148 HK, skinnklädsel och elektrisk sollucka. Vi körde varje vår och höst från Skåne upp till Fjällvattnet i Härjedalen och komforten var vida överlägsen dagens konventionella bilar. Dessutom var bränsleförbrukningen så låg att den hade platsat bland dagens mellanklassbilar men bensinmotor.

#18
2015-10-27 13:58

"Mercedes S-klass är den ju inte heller lika bra på komfort, har kört dessa efter varandra vid två olika tillfällen."(#15)

Detta är ingen fantasi eller lekskola, utan en vuxen verklighet. Dags att vakna upp ur drömmarna nu.:-)

MVH AL

#19
2015-10-27 15:10

Man blir ju lite rädd när vissa pratar med sej själv. Inga sagor inte utan 100% fakta. C-klass är också ingen komfortkung med luftfjädring.

#20
2015-10-27 18:44

Tack Irvor!
Kunde inte sagt det bättre själv - säljer inte heller, men äger oxå en C5a.. Så övriga kan bara läsa o begrunda..
Och är det någon som tycker den är slö - chippa dieselmotorn! Min har väl ca 50hk mer än den nya 180hk, vilket bl.a. de "Bayerska Motor Werken" (typBMW) inte riktigt gillar i långa sugande uppförs lut.. Bra med vrid här.. Snabb som en vessla när det behövs. Nog med fakta - köp en senare modell, gärna 204hk, chippa och kör kungligt - länge...

#21
2015-10-27 21:15

"Nog med fakta - köp en senare modell, gärna 204hk, chippa och kör kungligt - länge..."

Länge och länge är väl frågan. I genomsnitt lever ju en Citroen inte särskilt länge, i alla fall inte i jämförelse med märken från Tyskland, Sverige och Japan. Fakta visar där, att redan var tionde skrotad Citroen, inte är äldre än 10 år, att jämföra med motsvarande andel från övriga biltillverkare som pendlar mellan 1-4%. Så man kan inte njuta lika länge av en Citroen som exempelvis en Volkswagen, eller Toyota. Men som tur är har man ju då den fina fjädringen som tröst för den relativt sett sämre kvalitetsnivån.

MVH AL (Citroenägare)

#22
2015-10-28 06:48

Bara man repeterar samma trams så kanske, kanske det blir sant? Kom igen nu gubbe!

#23
2015-10-28 12:42

Nu är det inte jag som tagit fram siffrorna utan statistiska centralbyrån i Norge. Peugo får kontakta dem och förklara att de har fel:-). Då kan man dessutom notera, att de är heltäckande och därmed mycket trovärdiga (läs: Det finns ingen felmarginal som i diverse andra klåparsiffror). Och dessa är synnerligen obekväma för Citroen, då märket (Och PSA som helhet) uppenbarligen inte håller ihop lika länge som konkurrenterna.

För egen del tycker jag att min Citroen bekräftar denna bild. Med bara 11 000 mil på mätaren är den behäftad med en mängd fel som jag nu lagat (startmotor, bakvagn, elektronik etc)

MVH AL

#24
2015-10-28 16:54

Nu är det ju så att ingen vet hur länge en bil kommer att gå, inte ens AL.
Dessutom är ju en enstaka bil med problem inget att fästa sig vid.

Jag tycker C5 är en intressant bil, och har kikat på den som en möjlig ersättare till min gamla Xantia den dagen den är dags att pensionera.
Fast utan de där fula plastbitarna som den i artikeln har.

#25
2015-10-28 16:57

Min C5:a (gen I) är 2004 års modell.
Är hela 11 år gammal nu, men verkar som den ska hänga med länge än.
Inte ens rosten får fäste på den.
Måste vara en bra modell som Citroen fått till.

#26
2015-10-28 19:26

Hultarn.

Även jag tycker att C5 är intressant, så länge den har ett vettigt pris. Kvalitetsavvikelsen och den bristfälliga säkerhetsnivån kan jag leva med då den bara kommer att gå som hundbil. Men jag efterlyser en C5 Activa.

MVH AL

#27
2015-10-29 07:07

Irvor: ja, C5 verkar ha ett mycket bra rostskydd, du lär inte behöva bekymra dig för rost.
11 år? Det är ju ingenting för en C5, du har många sköna mil kvar! :-)
Min Xantia är nu drygt 16 år, och har bara gått drygt 25.000 mil. Går hur bra som helst.

#28
2015-10-29 12:29

När kommer denna barnslighet att upphöra när någon sitter framför datorn och ger 49 ´bromsar´?? Att ta en annans inlägg personligt är på dagisnivå.

#29
2015-10-29 13:13

Det kommer att fortsätta så länge som någon uppmärksammar det. Så det är bara att ignorera.

MVH AL

#31
2015-10-29 14:01

"Absolut ej sämre kvalitet än tex passat men mycket bättre komfort dock"

Ja komforten är ett bra köpargument. Kollar just nu på lite begagnade C5:or på nätet. Föga oväntat ligger priserna lågt då marknaden själv konstaterat att kvalitetsnivån är sisådär.

Kollar man i de officiella registren så håller en Passat längre, den blir äldre och den tål milen många gånger bättre. Det är fakta. Men samtidigt är den sannolikt inte lika komfortabel, men går å andra sidan att få med AWD. Lite knivigt val alltså:-)Komfort till ett bra pris eller slitstyrka och framkomlighet?

MVH AL

#32
2015-10-29 15:55

Det enda du saknar är just fakta för du kan ju inte tyda statistiker och vad som ligger bakom. Hmm, jag skrev fel, du tyder dom som *du* vill att sanningen ska se ut. Du glömmer vem och vad som ligger bakom statistiken och blundar helt för människors beteende, psykologi är det du kanske borde läsa på lite mera? Over and out för min del igen, onödigt att slösa sitt liv med att försöka få sista ordet mot AL för det orkar ju ingen i den här världen med! ;) PS. Tänk med era egna hjärnor så får ni också ett bättre liv med bilar som i *verkligheten* håller år ut och år in även om motorjournalister och andra nät-troll skriver att dom faller i bitar och dylikt. :)

#33
2015-10-29 18:16

Det anses väl inte tillräcklig status att åka C5.
Det kan man skylla motorjournalister för !
Finns det någon biltest där C5 segrat ?
Nej, det är bara "gokartbilar" med sportiga chassien utan komfort, som vinner tester verkar det som.

Men C5 är unikt mångsidig:
Laståsna med hög markfrigång på skogsbilvägen till fritidshuset.
Landsvägskryssare med hög komfort på alla vägar, även grusväg.
Kompetent husvagnsdragare som inte blir nerlastad och bländar.
Alltid lika skönt fjädrad oavsett last eller passagerarmängd.

Det finns andra bilar med dessa egenskaper.
Men inte i en o samma modell, tyvärr.
Därför är C5 helt unik som förenar så många egenskaper.

#34
2015-10-29 19:03

Jodå Peugo, så länge du argumenterar med verifierbara data och fakta så är jag den första att applådera. Jag har vid flera tillfällen erbjudit dig att härleda dina påståenden, men hittills utan någon vidare stor framgång. Men för att visa dig hur man kan göra, eller rättare sagt, hur man gör i den riktiga världen utanför internetforumen där Peugo normalt sett inhämtar alla sina "fakta" (enligt honom själv) så tar jag här ett exempel. Se och lär. :-)

Många av er önskar jämföra mot VW och deras Passat, så då kan vi konstatera följande. Vi kollar Citroen C5 med bensinmotor, och Volkswagen Passat med bensinmotor, årsmodell 2002.

Efter 8 år har då populationerna i genomsnitt rullat följande sträckor:

Citroen C5 bensin: 14 215
Volkswagen Passat: 14 960

Nu väntar vi två år, och kollar vad som hänt efter 10 år på svenska vägar. Då har respektive populations medelvärde ökat till (skillnad mot föregående mätperiod):

Citroen C5: 16 953 (+19,3%)
Volkswagen Passat: 17 798 (19,0%)

Nu blir det lite matematik. Som Peugo förhoppningsvis fått lära sig i skolan så finns det alltid en fördelning runt ett medelvärde. Alla bilarna har ju inte rullat lika långt, utan vissa kortare och vissa går längre sträckor. Den mest kända och mest använda fördelningen är den så kallade Normalfördelningen som Peugo kan läsa mera om här, http://www.matteguiden.se/matte-2/statistik/normalfordelning/.

Som man alltså kan se, så får vi en större andel bilar som rullat långt (säg över 20-25 000 mil) ju mer som medelvärdet växer. Vad händer då med dessa fordon? Jo, de slits ut och skickas till skroten (eller var de nu tar vägen). Men tänker då Peugo: Vad innebär det? Jo, om vi jämför populationsstorleken år 2012 och 2010 med varandra, så är det sannolikt att vi får fram en skillnad. För våra jämförelseobjekt är den följande

Populationsstorleksskillnad mellan år 2010 och 2012:

Citroen C5: 13,1%
Volkswagen Passat: 8,2%

Och som vi nu då kan se, så "tappar" Citroen 13,1% av sin totalpopulation på dessa två år, samtidigt som Citroen-bilarnas medelkörsträckor ökar med 19,3%. Samma siffror för Volkswagen är 8,2% färre bilar och 19,0% ökning av medelkörsträckan.

Slutsats: Volkswagen Passat tappar färre fordon per extra utförd mil än vad Citroen gör.

Vart skall jag skicka fakturan Peugo?

MVH AL

#35
2015-10-30 10:19

En av marknadens absolut mest prisvärda modeller, speciellt lätt beggad.

Slösande bekväm och dessutom med motorer och växellådor utan typfel. Alltså i motsats till VAG...

Sen stämmer det inte att hydrauliken i sig skulle vara mer krånglig och dyrare i underhåll, tvärtom. De som hävdar annat är direkt okunniga.

Funderar starkt på att en sista gång äga en gas-cittra igen även om jag i dagsläget egentligen inte behöver en så stor bil länge.

#36
2015-10-30 11:13

Jo med tanke på de låga priserna är C5 absolut ett alternativ - trots allt strul som det kan innebära med en Citra och trots den skrala säkerhetsnivån (där en Volvo 850 och framåt har en bättre whiplash-lösning). Gillar att bilen är komfortabel och att man får en hyfsat ny för 50 000 kr. En fråga bara till er som kör C5: Hur är bensinaren i jämförelse med dieseln? Finns där något motorsurr i fallet bensin (på grund av lägre utväxling)? Någon som vet?

MVH AL

#37
2015-10-30 15:08

Nuvarande generation har inga större problem mig veterligt. Men om någon har belägg för motsatsen så...

Föregående modell hade däremot div. problem i sina första årgångar men blev något bättre sen. Dyra poster som motorer och växellådor har de aldrig haft några påtagliga problem med men däremot en del annat. Dessutom har de bra motståndskraft mot rost. Har aldrig sett nån riktigt upprostad C5a till skillnad mot andra konkurrenter från de åren...

#38
2015-10-30 15:47

Vilka problem har en 05-06 i så fall? Vad bör man se upp med specifikt hos kombin?
Har inte heller sett någon C5 med rost, i alla fall inte hittills. Min Berlingo har heller ingen rost på ytan. Men kollar man undertill ser det inte lika bra ut:-).

MVH AL

#39
2015-10-30 16:28

Har med intresse och inte sällan med förvåning tagit del i diskussionen om Citroën. Har haft 14 st bilar av nämnda märke, 5st Bx, 5 st Xsara Pcasso, 1 st Berlingo Family 1st C3 Picasso, 1 st Pluriel och 1 st Xsara Break. Utan minsta tvekan skiljer sej Citroën från andra märken genom att gå sin egen väg och mestadels har det varit positivt. Om jag håller mej till komforten, vilket särskilt här har avhandlats, så är det absolut huvudet på spiken av dem som påpekat att en Citroën kör man inte den åker man i och det inte sällan med ett leende på läpparna. Detta gäller speciellt de hydraulfjädrande bilarna samt Xsara Picasso och C4 Picasso. Till komforten hör stolarna och den i positiv bemärkelse speciella inredningen, vilken alltså saknas i C5.

#40
2015-10-30 16:41

vill också påstå att asiatiska bilar, har haft Nissan, Mazda, Hyundai och Kia, överlag känns otroligt könlösa eller ska vi säga karaktärslösa och tråkiga. En helt annan diskussion är den om sammansättningskvalite. Min uppfattning där är att speciellt elektroniken fungerar pålitligare hos asiaterna, men huganemej va tråkiga.

#42
2015-11-03 10:41

Om de inte ska göra någon kombi blir det bara en sedan då ?
Eller har de fattat att halvkombi är bra, som C5 var från början.

#43
2015-11-05 20:29

Bekväm bil, men dålig detaljkvalitet! Min C5 2010 har t ex sönderrostad wire till elhissen! Felkonstruktion/dåligt rostskydd! Citroën tar detta på goodwill om bilen varit servad på märkesverkstad. Detta trots att service inte har med saken att göra! För övrigt har jag haft några småfel till, men i stort är det en snygg, rymlig och tyst bil. Billig dessutom, men pga småfel dyr och irriterande att äga! Jag ska sälja min och inte köpa Citroën igen!

#44
2016-01-21 11:45

Det är ju synd att Citroen tar bort gashydrauliken den komfortablaste fjädring som funnits övriga märken använder ju fortfarande stålfjädrar som man hade på hästvagnarna på 1800 talet. Luftfjädringen på S-klassen är ju någorlunda bara det inte är kallare än -20 gr. då pajar många luftfjädringar på Mercedes. Har varit verkm. 34 år på cit.vst. sista 7 år även MB

#45
2016-04-20 11:31

Har genom åren ägt CX, XM,C5 bilar just p g a deras optimala fjädringssystem. InredningsKvalitén på min nuvarande C5 från -12 är väsentligt högre än på mina tidigare Cittror, när det gäller den mekaniska kvalitén så är den som vanligt mkt god. Jag kör i snitt 5000 mil /år på våra puckelpister till Norrlandsvägar och värdesätter därför komforten samt det förnämliga med att kunna höja markfrigången på bilen när så behövs,vilket är relativt ofta då jag är hängiven Jägare/Fiskare. Om ersättaren till nuvarande C5 saknar det gas/hydrauliska fjädringssystemet kommer jag att köpa en Cross Tourer av nuvarande modell och hålla liv i den så länge som möjligt, sedan vete f...n vad man ska åka omkring i. Jag tror att Citroen begår ett stort misstag om man plockar bort det som är specifikt för märket...världen är full av karaktärslösa bilmärken så det behövs inga fler.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.