Bild
Nästa artikel
Senaste Citroën C4 lanserades 2010. Nu får bilen nya motorer och uppdaterad design.

Provkörning: Citroën C4 (2015)

Provkörning

I år får Citroën C4 mer utrustning och uppdaterade drivlinor. Stark dieselmotor och tyst kupé gör mellanklassaren till en milslukare.

För att klara EU:s striktare utsläppskrav har Citroën bytt ut både bensin- och dieselmotorerna till mellan-klassbilen C4.

Från och med i år finns modellen med en trecylindrig bensinmotor med antingen 110 eller 130 hästkrafter samt med en dieselmotor på 100 eller 120 hästkrafter. I starkaste utförandet finns motorerna även med Citroëns datorstyrda sexstegade automatlåda.

Interiören är i det stora hela sig lik men mitt i instrumentbrädan återfinns nu en sjutums pekskärm som känns igen från syskonet C4 Cactus och koncernkusinen Peugeot 308. Till skillnad från dem har C4 kvar större delen av sina välplacerade och välfungerande fysiska knappar och vred. Instrumenten är lagom designade och känslan i kupén ombonad. Här och var är det sisådär med passformen på plaststycken och mattor.
 
Baksätets yttre platser erbjuder normallånga acceptabelt med knä- och huvudutrymme. De stabila framstolarna är aningen mjuka men möjligheten att justera svankstödet höjer komforten bakom ratten.

Den tidigare dieselmotorn hade en slagvolym på två liter och 30 hästkrafter fler än den nya BlueHDi 1,6-motorn. Men med 300 Nm i vridmoment tillgängligt redan från 1 750 v/min är kraftresurserna i den senare är ändå mer än tillräckliga. Vibrationerna från dieselmotorn känns i både ratt, stol och pedalställ vid tomgång men de försvinner när bilen fått lite fart.

Den sexväxlade manuella lådan har distinkta lägen. Växellänkaget är lättarbetat och smidigt jämfört med Citroëns sladdrigare femstegade manuella låda som kommer i de svagare motorversionerna. Den enda invändningen är att den sexväxlade lådan upplevs lite högt växlad för stadstrafik. Det blir gärna mycket harvande på tredje växeln mellan rödljus, rondeller och övergångsställen.
 
På småvägarna gör den mjuka stötdämpningen bilen följsam och lugn både in i och ut ur kurvorna. Dieselmotorns bottendrag bidrar även till de trevliga köregenskaperna. Det mjukare chassit i kombination med en väl ljudisolerad kupé och vridet i  dieselmotorn gör bilen till en fin milslukare. Det är lite storbilskänsla över Citroën C4.

Ett knepigt tilltag är att lastöglorna i bagageutrymmet gjorts i princip verkningslösa. Citroën har nämligen valt att montera dem i den löst liggande lastgolvsskivan istället för i karossplåten. Andra små kvalitetmissar drar ner helhetskänslan i en annars trevlig bil i slutet av sin livscykel.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën C4?

Citroën C4 BlueHdi 120

Pris, från kr: 189 400.
Modell: Femdörras halvkombi.
Säljstart: Nu.
Mått, cm:  L 433/B 179/H 152.
Tjänstevikt, kg: 1 432.
Motor: Direktinsprutad fyrcylindrig turbodiesel, två ventiler per cylinder.  Volym 1 560 cm3, max effekt 120 hk vid 3 500 v/min, max vridmoment 300 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,5 s.
Deklarerad förbrukning: 3,8 l/100 km.
CO2-Utsläpp: 100 g/km.
Konkurrenter: Volkswagen Golf, Seat Leon, Skoda Rapid, Kia C’eed, Hyundai i30, Peugeot 308 med flera.

Plus: Stark och tyst på landsväg, bekväm fjädring.
Minus: Upplevs högt växlad i stadstrafik, kvalitetsmissar.
 
Vad nytt? Mer utrustning och renare motorer.
För vem? Den som söker mellanstor bil med hög komfort.

Kommentarer

#1
2015-09-10 15:04

En bra komfortbil till ett bra pris. Bagageutrymmet tillhör bland de största i klassen, rymmer mer än Golf och Focus. Framstolarna går att få med massagefunktion, en funktion som Bentley gör stort nummer av för sin nya SUV... Instrumentbelysningen och varningsljuden går att personalisera, och det är ju lite kul. Väldigt fina stolar i den här bilen, man åker väldigt skönt.

Automatlådan EAT6 är inte enkelkopplingsautomaten ETG utan har klassisk momentomvandlare, men i en ny konstruktion som är resultatet av ett samarbete mellan PSA och Aisin. Det som framförallt skiljer den mot den tidigare EAT-lådan (som har funnits för PSA:s starkare dieslar) är att den nya är mer kompakt, väger mindre och har snabbare reaktioner plus drar mindre bränsle.

Den yttre designen är väl lite väl ospännande, lite för försiktig, för att vara Citroën. Denna bil ser ju ut som en vanlig bil.

#2
2015-09-10 15:24

Jag vill ha en C4 kombi!
Hallå PSA?

#3
2015-09-10 15:52

Skönt att läsa att en bekväm bil uppskattas, alla gillar ju inte stötig fjädring och hjul.
Jag gillar C4, det är en trevlig bil. Snygg om än kanske lite försiktigt formgiven, men det funkar ju för VW så...

#4
2015-09-10 16:49

Vem gillar " Vibrationerna från dieselmotorn känns i både ratt, stol och pedalställ vid tomgång men de försvinner när bilen fått lite fart" Inte jag i alla fall. Hej Raphae du skriver att ( Framstolarna går att få med massagefunktion,) och då menar du väl inte vibrationerna från dieselmotorn va?

mvh alias /Ben Sin

#5
2015-09-10 17:48

"Ett knepigt tilltag är att lastöglorna i bagageutrymmet gjorts i princip verkningslösa. Citroën har nämligen valt att montera dem i den löst liggande lastgolvsskivan istället för i karossplåten."

Ja, det är väl f.ö. som om man sätter sig i bilen och anser sig bältad för att man har ryggsäcken på sig..... I övrigt en helt normal bil med normala instrument, ja det mesta är normalt - men en Citroen??

#6
2015-09-10 20:16

Har under senaste veckan åkt i Volvo xc60 och jämförde den med Citroen C4. Jag blev oerhört besviken på stolarna,som höjs till skyarna av samtliga svenska motorjournalister, sitter betydligt bekvämare i Citroen C4. Rullkomforten är ytterst komfortabel i C4 jämfört med xc60. Volvos xc60s rullkomfort upplevde jag mer som struttig, typ småbil. Ljudnivån upplevde jag som densamma i båda bilarna, likaså kupén.

#7
2015-09-10 20:23

Har inte provat nån ännu mej jag tror säkert att den skulle kunna vara en lämplig modell för mig här framöver. Relativt billig, bekväm och snåla dieslar är sånt jag prioriterar.

Men frågan är om jag kan lära mig att tycka om utseendet? Den är ju inte ful på nåt sätt men bara så oerhört anonym och trist. Typ som Skoda, VW eller Hyundai. Cittror ska se ut som rymdskepp; in- och utvändigt. Som DS5:an eller Cactus.

#8
2015-09-10 21:21

Franska bilar har kort livslängd och kasst 2:a handsvärde.
Ett riskfyllt köp.

#9
2015-09-10 22:18

"Jörgen" : Det får bli en C4 Picasso då eller kanske en 308 SW om du tycker att Picasson är för bussaktig.

#10
2015-09-10 22:29

Jo - 159.900 kr för en fullt användbar Peugeot 308 SW känns ju klart konkurrenskraftigt. Rent ekonomiskt är det säkert det utförandet man skall välja för att få lägsta ägarkostnaderna för den bilen.

#11
2015-09-11 00:05

Havskatten, då har vi nog samma åsikt om XC60.. den var inget vidare att åka i. Jag har på senare tid blivit mer intresserad av franska bilmärken. Kan de bara få ordning på whiplash skyddet så skulle jag tänka mig köpa en fransk bil.

#12
2015-09-11 10:11

Synd att ViB inte testade varianten med 130 hästars bensinaren. Den lilla 1.2-snurran är en pärla till motor.

#13
2015-09-11 11:49

Har haft en C4. Trevlig bil. Dåligt var instrumenteringen som liknade ett flipperspel och vägljudet samt motorsurr i motorvägsfart. Minus för klen säkerhetsnivå likaså. Jag tror absolut inte att den är i närheten av en XC60 komfort- och ljudmässigt, även om jag inte provkört den senaste varianten. Fick in hunden därbak i C4 (om man tog bort hatthyllan), trots att det inte var en kombi, men det var inte optimalt.

MVH AL

#14
2015-09-11 16:50

Fjädringen är mera komfortabel i C4:an än i XC60 och ljuden från däcken beror väldigt just på däcken man har under. Har man en 5-växlad bil så blir nog motorljudet mera påtaglig, en med 6 växlar däremot går att köra tyst med mindre varvtal. Förstår inte vad dom pratar om för vibrationer men kanske den ojämna tyska kvaliteten har kopierats av PSA? ;)

Varför skriver ni billig hårdplast? Kostar det samma har jag för mej och kom ihåg att mjukare plastdetaljer, på tex. knappar och vred, är 10 gånger (9,94 har jag räknat exakt) sämre med tanke på hållbarheten. Speciellt om knapparna har några symboler så får man vara väldigt försiktig att dom inte slits ut, väldigt vanlig i tex. Mercedes (att dom inte håller). Koncentrera er på verklig kvalitet och inte sagor tack!

#15
2015-09-11 17:52

Har bara åkt med som passagerare. Min spontana reaktion var att bilen var komfortabel, definitivt tystare än en Focus och kändes lite som en storbil. Huruvida några paneler var av hårdplast eller inte var inget jag reflekterade över. Jag brukar inte sitta och smeka panelerna. (Finns kanske motorskribenter som finner detta upphetsande, men jag har andra sexuella preferenser.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.