Bild
Nästa artikel
Bakersta sidofönstret är gjort av plast, med färgglada stripes inuti rutan.
Baksätet är skjutbart i två delar men bara med högsta utrustningsnivån (Shine).
Handbromsspaken breder ut sig på mittkonsolen, mugghållare får inte plats.
Tygklädda paneler ger viss vardagsrumskänsla. Klimatanläggningen styrs via pekskärmen i mitten.

Provkörning: Citroën C3 Aircross (2017)

Provkörning

De små högbyggda bilarna blir allt fler. Nya Citroën C3 Aircross sticker ut med typiskt fransk fjädring och former som är gladare än de flesta.

Modet med små crossovermodeller håller i sig. Inom loppet av några månader anländer ytterligare en handfull nya modeller till bilhallarna. De heter saker som Hyundai Kona, Kia Stonic, Seat Arona och Citroën C3 Aircross.

Cittran utmärker sig formmässigt. Med hög och bullig kaross och färgglada inslag här och var – 90 färgkombinationer finns att välja mellan – blir bilen ett utropstecken i den jämngrå trafiken. C3 Aircross är helt enkelt roligare att titta på än andra ”småsuvar”.
Stilen känner vi igen från vanliga C3 och C4 Cactus. Strålkastarna är delade på samma sätt, tunn lysdiodslinga i övre enheten, hel- och halvljus i nedre. De säregna luftfyllda sidoskydden, Airbump, finns däremot inte till C3 Aircross.

Tekniskt är modellen släkt med Opel Crossland X, ännu en ny crossover, men också med flera äldre Citroën och Peugeot. Plattformen har använts sedan början av 2000-talet och det betyder vissa begränsningar, till exempel att det inte blir någon hybridversion.
Insteget är ryggvänligt och föraren sitter upprätt med god sikt. Framstolarna är speciella, breda och väldigt mjuka, kanske lite väl mjuka. Ratten går att ställa i höjd och längd men den här testchauffören, 187 centimeter lång, får inte till körställningen. Hjulhuset gör att det knappt finns viloplats för vänsterbenet.

"Måste handbromsspaken vara så stor att den tar all plats mellan framstolarna?"

I kupén blandas högt och lågt. Tyget på dörrsidorna och instrumentbrädan (4 900 kr) ger en hemtrevlig känsla, hårdplasten runtomkring känns inte lika ombonad. Pekskärmen i mitten styr de flesta funktionerna, även klimatanläggningen. Försök vrida ner fläkten utan att släppa blicken från vägen, det är inte helt enkelt.

Handbromsspaken är ett annat frågetecken. Måste den vara så stor att den tar all plats mellan framstolarna? Ett starkt kort är bagageutrymmet. Volymen är tilltagen för storleksklassen och lasthöjden är smidigt låg.
 
Den trecylindriga turbomotorn
på 110 hk är allmänt pigg, synd bara att så mycket vibrationer letar sig ut i ratt och pedaler. Växellådan har långa slag och lite sladdrig känsla. Sexstegad automat kostar 15 000 kr. Samma motor finns utan turbo, med 82 hk. En fyrcylindrig turbodiesel, 100 hk, erbjuds också. Femväxlad manuell låda gäller för dessa.

Körningen är komfortinriktad. Med lätt styrning och mjuk chassisättning gungar Cittran fram på klassiskt vis. Hjulen med 16-tumsfälgar och hög profil bidrar säkert till den goda åkkomforten. Korta gupp har bilen svårare att svälja.
Citroën ska lansera en ny fjädringsteknik nästa år, med hydrauliska ”kuddar” i ändarna på stötdämparna, men inte till C3 Aircross.
 
Passagerarstolen fram är ovanligt högt monterad och har ingen höjdjustering, vilket gör att långa medåkande får gnugga huvudet mot taket. Däremot kan ”högsätet” vikas ihop för att få plats med riktigt långa prylar. Dessutom är baksätet skjutbart, perfekt för att prioritera antingen ben- eller bagageutrymme. Som krona på verket sjunker dynorna ner vid ryggfällning så att lastgolvet blir plant. Fiffigt!

Vad som är synd är att sätesfinesserna endast ingår i högsta utrustningsnivån (Shine). Samma nivå krävs för att få körlägesväljaren Grip Control som anpassar antispinnsystemet för olika underlag. Enligt Citroën ska detta ge framkomlighet i 95 procent av alla situationer. De sista fem procenten får man helt enkelt undvika, verkar vara logiken. Fyrhjulsdrift finns i varje fall inte.

Säkerhetsnivån är femstjärning, i alla fall enligt Euro NCAP som nyligen granskade bilen. Undvik dock den billigaste versionen (Live) som saknar automatisk nödbroms.
 
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C3 Aircross?

Citroën C3 Aircross PureTech 110 S&S Shine

Pris, från kr: 234 800 (lägre utrustningsnivån Feel: 204 900).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 415/B 182/H 164.
Markfrigång, cm: 17,5.
Bagagevolym, l: 410–1 289.
Tjänstevikt, kg: 1 322.
Motor: Trecylindrig bensinturbo, volym 1 199 cm3, max effekt 110 hk (81 kW) vid 5 500 v/min, max vridmoment 205 Nm vid 1 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, femväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 185 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,2 s.
Deklarerad förbrukning: 4,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 112 g/km.
Konkurrenter: Renault Captur, Opel Crossland X, Peugeot 2008, Seat Arona, Kia Stonic med flera.
 

Plus: Bekväm åkkomfort, annorlunda design, stort bagageutrymme.
Minus: Tveksam förarergonomi, motorvibrationer, bökig klimatanläggning.

Vad nytt? Högbyggd modell som ersätter C3 Picasso.
För vem? Den som gillar poppig design och mjuk fjädring.    
 

Kommentarer

#1
2017-11-20 00:20

Det märks att artikeln är gammal, artiklarna publiceras ju på webben en bra bit efter de varit i tidningen. Nu är vi redan framme vid "om några månader" som artikeln talar om. C3 Aircross finns ute hos handlarna att provlöra och köpa, så även Kia Stonic m fl. Vad som kan vara bra att nämna är att provkörningsbilarna var förseriemodeller inte produktionsmodeller, det betyder att de inte har fintrimmats. Och med klimatanläggning så har man inte riktugt behovet att pilla på reglagen under färd. Jag kör på 21 grader året runt, funkar bra. Defroster har separata knappar utanför skärmen och de är de enda jag skulle röra. Plattformen är PF1 evo alltså en utvecklad variant och med det längre axelavståndet från Cactus och C-Elysée. I praktiken är plattformen ett mellanting mellan PF1 och kommande CMP/EMP1. Handbromsen är liknande den i Peugeot 2008, den fungerar bra och har en rolig design. Men det är ju en kär och klassisk tradition att svenska biljournalister klagar på handbromsens utformning i Citroën - det har svenska journalister gjort sedan 70-talet.

#3
2017-11-20 05:30

Passar nog bäst på Gröna lund som "radiobil"

#4
2017-11-20 08:13

Om jag minns rätt kvittrade redaktionen förtjust över pekskärmarna i Cactus, initialt. Dessbättre kom man så småningom till insikt om att denna lösning har sina begränsningar. Kollade på Citroens hemsida och det förefaller som att man måste köpa till mycket av den utrustning som finns hos konkurrenterna som standard. En Stonic i välutrustat basutförande köper du idag ca 40000kr billigare. En slags dumsnålhet som tyvärr präglat Citroens prispolitik sedan Cactuspremiären.

#5
2017-11-20 09:27

Jag avskyr pekskärmar i bilar och anser att det vore lag på att de inte fick existera, men tyvärr kommer de att bli allt vanligare, det är ett betydligt billigare sätt att få till kontroller än med fysiska strömställare.
Men jag håller med Raphael att biljournalister ofta klagar på reglage till automatiska klimatanläggningar. Har man en gång ställt in dem till en behaglig temperatur behöver man knappast röra reglagen om det inte är en dålig anläggning.
Handbromsen, eller parkeringsbroms som det borde heta numera, har man med all rätt klagat på hos Citroën, det förefaller att man ofta gör cardinalfelet att låta form gå före funktion, något som varit vanligt ända sedan 1955 års DS och det gäller inte endast parkeringsbromsen.

#6
2017-11-20 09:35

"Passagerarstolen fram är ovanligt högt monterad och har ingen höjdjustering, vilket gör att långa medåkande får gnugga huvudet mot taket." Hur tänkte man med en sådan tokig konstruktion? Nu försvann Citroën C3 Aircross från min lista över tänkbara bilar att köpa.

#7
2017-11-20 09:49

Visst blir man "glad" över att få köpa en ny bil.

#8
2017-11-20 10:42

Jag föredrar elektrisk parkeringsbroms att aktivera med ett finger framför en kloss som hämtad ur en stridsvagn.
Vad är tanken med tape-rastret i sidorutorna?

#10
2017-11-20 11:44

John, om passagerarstolen är högt monterad kanske det ändå bara ger problem för passagerare med lång rygg.
Är man kortare kan det ju bli trevligt att se ut!

#11
2017-11-20 13:30

Lasse J, det förefaller som du har tittat fel på hemsidan eftersom de enda tillvalen är olika färger, färgpack och sätesklädslar. Finna alltså inte särskilt mycket att köpa till. Aircross säljs, som andra Citroën i Sverige, med olika färdigpaketerade utrustningsnivåer. Det finns alltså väldigt få tillval. Det beror på den nya generalagenten (samma som importerar Mitsubishi). Utomlands är det annorlunda.

Live-nivån kan man strunta i, men Feel-nivån är i praktiken fullutrustad. Shine-nivån adderar öppningsbart tak, Grip Control, trådlös laddning av mobiltelefon m m.

I Sverige har både Feel och Shine extrautrustning som standard. Utimlands är öppningsbara taket, trådlös laddning, grip control mm extra tillbehör.

Stonic är inte lika praktisk och rymlig som Aircross.

#12
2017-11-20 13:31

Det finns annars en trend att man ska "sitta på golvet", vilket inte uppskattas av alla, särskilt inte dem som är under medellängd. Om man nu är 1.87 och tycker att stolen sitter för högt, får man väl välja någon annan bil där man sitter på golvet.

#13
2017-11-20 13:35

Jag har svårt med design i hysteri bara för att man kan utan stt stoppas.
Franskt är ofta udda men Citroën speciellt.
En handbroms spak som tar bort mugghållare och andra finesser.
Ingen höjd justering på en stol som ingår på bilar som är 100 tusen billigare.
Finesser är bra men här är det ofta åt fel håll på nåt sett.
Ett plus för många fack i instrument brädan men där kan man inte ha kaffe muggen.
Och för dom pengarna finns det vettigare och billigare bilar .
I min värd är en fabia kombi likvärdig men vettigare i allt och 100 papp billigare och där justerar man stolarna som man vill, lång som kort.

#14
2017-11-20 13:33

Hur ofta har man personer på 2 meter som passagerare? Det går att vinkla ryggstödet bakåt..

#15
2017-11-20 13:40

Hultarna. Jag småler åt trend att sitta på golvet.
Alla skall ju ha Suv och gamla lilla mamma 85 kan inte hasa upp rumpan på dom högsta bilarna och omöjligt stt få in kassarna bak med 75 cm lyfthöjd.
2017 så borde alla ha justerbara säten som standard, helt huvudlöst tänkt faktiskt.
Det har nog varit standard på många sedan minst 5 år sedan i lågprisklassen.

#16
2017-11-20 14:01

Mso, men mugghållarna är framför växelspaken så de berörs inte av handbromsens storlek då handbromsen är bakom växelspaken. Förarstolen är höj och sänkbar, det är bara passagerarstolen som inte är det - men passagerarstolen kan fällas fram för plan yta från bagageutrymmet och framåt, bra när man fraktar långa föremål.

En Fabia kombi är lägre byggd och rymmer inte lika mycket på höjden Fabian har lägre takhöjd och baksätet är inte skjutbart. I en Fabia sitter man mycket trängre och mer ihopkrympt plus man måste krypa in i bilen. Aircross har lägre lasthöjd bak än andra SUV:ar genom låg skärning av stötfångaren.

#17
2017-11-20 14:02

Mso, förarstolen är höj och sänkbar. Passagerarstolen brukar inte vara det ens i småbilsklassen.

#18
2017-11-20 14:20

Finns inte höjd justerbart som extrautrustning?
Så kan man ju om man är intresserad av modellen välja den andra versionen Opel Crossland, i paketet med det justerbara baksätet ingår Opels AGR sportstolar och där är passagerarsätet justerbart i höjd.

Bakersta sidofönstret gjort av plast, mindre glassplitter i en krock kanske och det är behövligt, men repigt borde det väl bli och hur har man löst UV problemet efter 10 år?
Hur ljudisolerar plastrutor?

#19
2017-11-20 14:21

N-iklas: men om man inte vill ha en "tysk" bil...? ;-)

#20
2017-11-20 14:31

Då kan man ju öppna motorhuven och glädjas åt att skenet kan bedra...
Tyvärr tillverkas ju C3 A. också hos Opel så den som hoppas på härligt fransk monteringskvalitet där delarna ramlar av efter en tid blir ju besviken även om man väljer C3 A. då tyvärr.

#21
2017-11-20 14:54

Bakersta sidofönstret är inte plast. Det är glas med en ränder av en plastfilm, typ samma som solskyddsfilm fast på utsidan istället för på insidan. Estetiskt tilltalande och minskar solmängden till bagageutrymmet, bra när man har hundar i bak.

Bilen tillverkas i Spanien. N-iklas fördomar om franskt lyser igenom som vanligt.

#22
2017-11-20 14:57

N-illas, men Opeln har inte längdjusterbar ratt vilket Citroën har och dessutom saknar Opeln Grip Control med mera plus att den har lägre markfrigång och i Sverige inte finns med dieselmotor. Det är helt enkelt olika erbjudanden.

#23
2017-11-20 15:05

Passagerar-stolen är en icke-fråga. Aircross har högre talkhöjd än konkurrenterna, därför att den är en minibuss maskerad som en SUV. Passagerarstolen är monterad som motsvarar mellanläget på försrstolen, alltså inte det högsta läget och heller inte det lägsta. Det är samma i min C3 Picasso och jag har en kompis på 1.95 och det har aldrig varit ngt problem köra honom trots en "ovanligt högt monterad passagerarstol". Jag förstår inte varför man måste sitta ner i golvet för, det är bara obekvämt. Jag är 1,85 lång och förarstolen på min C3 Picasso har jag två-tre pumpningar upp från golvet. Det är mest bekvämt. Och bara glida in med rumpan istället för att krypa in. Jag har en vän med en Passat, min rygg knäcks varje gång jag ålar mig in i den och sen behöver jag hjälp för att komma ut. Den bilen är inte gjord för människor. Trångt och instängt.

#24
2017-11-20 15:21

Det är inte lätt att vara Citroen. De förväntas vara annorlunda - annars är de inte en riktig Citroen, men det är ju inte bra med annorlunda lösningar.
Men, om de inte är annorlunda - då är det inte bra, för då är de ju som alla andra... Xsara är ett typiskt exempel på det, den var ju inte tillräckligt annorlunda., nästan som en vanlig bil... Inte bra.

#25
2017-11-20 16:04

Oj vilken gräsligt fugly bil!

#26
2017-11-20 16:51

Provsatt en sån här bil idag. Det jag irriterade mig på direkt var att ratten för att justera ryggstödslutningen knappt var nåbar och den gick välkdigt tungt att justera. Visst - det är inget man behöver göra dagligen men det borde ändå vara bättre utfört.
Men man bör nog provköra innan man gör andra bedömningar. Provsatt också en vanlig C3 som stod en bit ifrån denna och den bilen hade enorma reflexer i instrumenten. Orkade inte undersöka närmare om det var likadan instrumentering men jag hoppas att man modifierat den lite i Aircross för att få bort reflexerna. Sen får man konstatera att även en vanlig C3 ger rimlig instegs/sitthöjd - betydligt bättre för min personliga del än t ex "vanliga" Volvo-modeller.

#27
2017-11-20 16:58

Släpvagnsvikten på en sån här gediget byggd bil är max 840 kg med det provkörda motor/växellådsalternativet.
Det finns även möjlighet att köpa en modell med lägre släpvagnsvikt...

Vad gäller mer allmänt så tror jag att det som vanligt kommer vara större chans att se en sån här i citroens försäljningshallar än ute i trafiken.

#28
2017-11-20 17:06

Tycker den var rätt fräsig ja. Kanske inget jag skulle köpa själv men för ett glatt pensionärspar som är lite "hippa" så kan jag absolut se att den skulle ha en plats. Har ett litet guilty plesure i C3 Picasso - speciellt den som finns i svart med cerica inslag eller vit med gröna. Sjukt fräcka bilar. Gör man ett litet högbygge är det i princip omöjligt att göra den "snygg" som i linjeskön. Då är fräck design och trevliga detaljer det man får ta till.

#30
2017-11-20 20:38

Tycker man inte om fräcka kontrastderaljer etc så finns bilen utan. Orange pack är extra. Man kan t o m få taket i samma färg som övriga karossen om man vill vara extra anonym....

#31
2017-11-21 00:43

Anonym om man kör en rulltårta?
Knappast möjligt...

#32
2017-11-21 13:24

"N-illas, men Opeln har inte längdjusterbar ratt vilket Citroën har och dessutom saknar Opeln Grip Control med mera plus att den har lägre markfrigång och i Sverige inte finns med dieselmotor. Det är helt enkelt olika erbjudanden."

Förvisso men att ha varm mössa på sig gör det inte trevligare med trånga skor.
Är höjdjusteringen av stolen ett problem så är den...
Och C3:an som tappar delar här utanför ser då inte ut som en fördom...

Plastlisterna på skärmarna hälls förövrigt fast av bara 3 små och en ännu mindre plastplugg, ser ut att vara gjort för att lätt kunna tas lös istället för att sitta fast.
Meningen att man ska ta lös listerna och tvätta under för att förhindra rost?
Bättre montering hade kanske varit att föredra.

#33
2017-11-21 08:22

Känns lite som om man uppfunnit hjulet igen här. Detta är väl en identisk bil till Peugeot 2008. Mao en bil ingen borde köpa. Från 204kkr så framstår ju Skoda Fabia, Volvo v40, ja nästan alla andra bilar som prisvärda..

#34
2017-11-21 11:23

Det är kul med annorlunda bilar. Men det finns annorlunda snyggt och annorlunda fult. Den här är inte snygg...

#35
2017-11-21 11:35

Bevare mig väl vilken hemsk design.......

#36
2017-11-21 11:39

Smak och tycke kan egentligen inte diskuteras, det är personligt vad som är snyggt. Jag tycker den är fräck att se på, har inte kört den eller suttit i den, så vad en enskild journalist tycker bekymrar mig inte.

#37
2017-11-21 17:42

Hultarn
Det har du rätt i. Den passar helt enkelt inte MIN smak.

#38
2017-11-21 19:41

Nej detta är ingen Peugeot 2008. Aircross har längre axelavstånd och därmed bättre utrymmen i baksätet, den har även större bagageutrymme, högre markfrigång, mjukare fjädring och stolar samt betydligt mer säkerhetsutrustning än vad som är möjligt att få till 2008:an. Dessutom är autobromsen i Aircross mer avancerad, den i 2008 är en city break. Plus att Aircross finns med öppningsbart panoramatak (standard i Shine) och det har inte 2008:an 2008:an bygger på en äldre plattform medan Aircross är den utvecklade PF1 evo, fast versionen med det längre axelavståndet. 2008 använder alltså en äldre och kortare variant.

#39
2017-11-21 19:46

En sak som bör nämnas är att pekskärmen bara finns i versionerna med klimatkontroll, dvs Feel och Shine. Instegsversionen Live utan klimatkontroll har gammalmodiga reglage för ventilationen. Det är alltså bara versionerna med klimatkontroll som har dess styrning i pekskärmen. Och temperatur och fläkt sitter man normalt inte och pillar på under körning när man har klimatkontroll, så det är en non-issue. Ett icke-problem. Knappar för defroster, elbakruta och återcirkulation finns utanför skärmen och det är i praktiken de enda man kan behöva använda manuellt.

#40
2017-11-22 06:37

Fast jag håller inte med om skärm och knappar.
Klart det finns behov av att ändra temperaturen.
Vinter och lite kläder och vinter och varma kläder. Gabardin byxor.
Klart som tusan att det kan finnas behov i Sverige.
Att det funkar för fransosen med medelhavsklimat.
Sämst är mitt betyg.

#41
2017-11-22 08:23

Nu är det ju inte så att Citroen är ensam om att lägga funktioner i en skärm, det har snart varenda bil. På gott och ont. Det tar mycket koncentration på allt pillande på skärmen i alla bilar.

Vi har också olika vanor, det verkar vara totalt okänt i utlandet att taxibilarna har ACC, antingen kör de på 15 grader eller öppna rutor. Jag har varit med om det även i Sverige, varför hålla på att fippla när det finns automatik?
Jag sätter 21 grader på min sida (frugan vill ha varmare på sin sida), och sedan rör jag inte den mer. Ja, förutom defroster men det är en fysiskt knapp för den (och cirkulation)

#42
2017-11-22 10:13

Raphael #11.
Har nu byggt en Feel på Citroens hemsida. Billigast möjligt, med solid vit och standardklädsel. Pris i princip 200000 kr. Då saknas backkamera och sensorer, vilka finns på Stonic med motsvarande utrustningsnivå till ett pris av 163000 kr.

#43
2017-11-22 10:47

Priset för Feel med 82 hk motor är 180 000 kr, och med 110 hk motor är 197 000 kr. Den har backsensor. Dessutom har den automatisk klimatanläggning och aluminiumfälgar, där Stonic du jämför med har manuell A/C och plåtfälgar. Feel har dessutom mörktonade sidorutor bak, regnsensor, automatiskt helljus, infällbara sidospeglar och el-hissar även bak - inget av detta har Stonic i grundutförandet, du behöver gå till Advance Plus för det. Hittar inget om backkamera på Stonic i basutförandet heller.

Så Aircross har högre nivå på standardutrustningen än Stonic, dessutom är Aircross rymligare med större bagageutrymme och kupéutrymme, samt är mjukare i fjädring och stolar - Stonic har ju kritiserats av journalister för att den har en så hård fjädring.

#44
2017-11-22 10:57

Mso, det innebär inte att det finns behov av att ändra temperaturen under körning. Jag kör med 21 grader året om i min fransos och det fungerar utmärkt, även med -30 grader utomhus som det har varit ett par vintrar där jag bor, och i Februari brukar det vara -20 någon vecka eller två. Utmärkt värme och bra funktion. Att franska bilar bara skulle fungera i medelhavsklimat är en fördom. Jag tar av mig mössa, vantar och halsduk i bilen. Inte sitter jag och kör med det mil efter mil. Ska jag åka långt tar jag av mig vinterrocken och hänger den bak. Jag sitter inte och kör 20 mil i min duffel med mössa och vantar. Värmen kommer snabbt så det blir behagligt och varmt. Men om man vill köra fullt påklädd så kan man ju tala om det för systemet innan man åker iväg. En klimatanläggning ser ju till att hålla en jämn temperatur i bilen, det innebär att temperaturen inte kommer att variera under körning. Jag har en värmepump hemma, den fungerar på samma sätt.

#45
2017-11-22 10:58

Den stämmer alltså av temperaturen inuti bilen och anpassar sin kapacitet efter det.

#46
2017-11-22 11:29

Stonic Advance 1,4 100 hk kostar 163900 kr och då har den dessutom elvärme i ratten och förnuftiga femtontumshjul med Al-fälgar. Feel med 110 hk kostar i absolut standard 199900 kr enl hemsidan.

#47
2017-11-22 12:05

Ok men då är det inte basversionen Action du tittar på utan Advance så ditt tidigare påstående om "välutrustad basversion" var fel eftersom du tittar på mellanpris-modellen. Jag kollade på 1.2 Action. Om du värderar elvärme i ratten högre än klimatanläggning så är det upp till dig. Jag väljer hellre klimatanläggning än manuell A/C och inte ens mellanversionen av Stonic har klimatanläggning. Sen så har Stonic fortfarande hårdare fjädring och det handlar inte om hjulen utan om fjädersättningen. Även med 17" hjul så går Aircross mjukare än Stonic med 15". Kia har helt enkelt satsat på "sportighet", och det är inte fel om man är det man söker. Men det är inte den målgrupp som Citroën fokuserar på, så Stonic och Aircross har olika målgrupper och därmed inte är direkta konkurrenter. Aircross är ju högre och större invändigt, lastar mer pga sin högre och mer fyrkantiga form, passagerarna sitter högre och rakare vilket ger mer utrymmen och luftigare kupé. Dessutom har Aircross högre markfrigång så den passar bättre på dåliga vägar. Och du har fel om priset, enligt prislistan kostar en 1,2 turbo på 110 hk med Feel 194 900 kr.

#48
2017-11-22 12:18

Kia/Hyundai 1.4 är en sugmotor och ingen turbo, i Kias prislista kostar den 178 900 kr. Utan klimatanläggning, regnsensor, automatiskt helljus, kurvfunktion på strålkastare mm som Aircross Feel har. Men ja den har elippvärmd ratt. Stonic 1.4 MPI ger 133 Hm vid 4000 rpm. Aircross 1,2 PureTech turbo ger 205 vid 1500 rpm. Aircross har allrså en motor med betydligt bättre dragkraft och det vid betydligt lägre varvtal än Kias motor. Kias motor är en motor du måste varva, men Aircross drar redan från lägre varv. Aircross motor är dyrare att tillverka genom sin mer avancerade konstruktion. Den är inte bara starkare än Stonics 1.4 utan den är snålare också.

#49
2017-11-22 12:23

Aircross bättre utrymmen, högre komfort (mjukare fjädring), högre utrustningsnivå (bl a klimatanläggning) och starkare och snålare motor gör den värd merkostnaden i min bok. Men vill man ha en sportig bil med hård fjädring med motor som tycker om höga varv och har man inte behov av så mycket utrymmen så är Stonic absolut ett intressant val för den målgruppen.

#50
2017-11-22 12:31

Ordinarie pris C3 är 204900 kr. Tar hellre rattvärme än klimatanläggning då Stonic har AC med rejäla lätthanterade manöverrattar. I övrigt tycker jag att du inte ska uttala dig angående fjädring, motorkaraktär och annat innan du provkört.

#51
2017-11-22 13:57

Lasse J, introduktionspriset i prislistan på Aircross är de-facto listpris, räkna med lägre pris ute i handeln. Motorkaraktären finns i de tekniska specifikationerna, Stonic har lägre vridmoment 133 och nåbart först vid 4000 varv medan Aircross har 205 redan vid 1500 varv. Detta talar sitt tydliga språk. Kias motor saknar turbo, det är turbon som gör att Citroëns motor drar som den gör redan från låga varv. Inga konstigheter utan fullt förståeligt utifrån motorernas olika tekniska konstruktion. Sedan så är de journalister som provkört samstämmiga i att Stonic har en hård och stötig fjädring medan Aircross rullar mjukt. Eftersom detta är genomgående hos flera journalister så ser jag inget skäl att tvivla på det, Stonic kritiseras för sin hårda, stötiga fjädring och lilla bagageutrymme. Att Kia har fastare fjädring än Citroën är ju enligt märkenas tradition också. Kia är det sportigare märket hos Kia-Hyundai, de har den uttalade ambitionen medan Hyundai riktar in sig mer mot komfort. Citroën är ett uttalat komfortmärke det ligger i företagets gener och med Linda Jackson som chef så har det blivit ännu mer fokus på det. Så Stonic = sportighet, Aircross = komfort.

#52
2017-11-22 13:59

Vill man ha en Kia-Hyundai som är mer inriktad på komfort så torde Kona vara ett bättre val än Stonic men den finns inte i Sverige än vad jag kan se. Den lär bli dyrare än Stonic då Hyundai överlag ligger lite högre än Kia prismässigt.

#53
2017-11-22 14:27

Jag läser i den prislista du hänvisar till och då finner jag ordinarie pris som ovan. Avseende vridmoment. Har du studerat Stonic:s graf? Hur flack är kurvan ? Att maxmoment inte nås förrän vid högre varvtal innebär inte nödvändigtvis att det saknas kraft vid lägre.

#54
2017-11-22 22:28

Bra att ha en till diesel modell, fast finns många konkurrentmodeller av samma klass och billigare.

#55
2017-11-23 00:24

Jag har inte sett någon graf på Stonics vridmoment, men tekniska specifikationer visar att max vridmoment för 1.4 MPI är klart lägre än för PSAs 1.2 turbo. 1.4 MPI saknar turbo, så den har inget som knuffar upp vridmomentet, det är en vanlig sugmotor. PSAs motor ger max vridmoment redan vid 1500, och den har mycket mer kraft där än 1.4 MPI har vid 4000. Även om 1.4 MPI skullw ha dragkraft vid 1500 så tror jag inte det överstiger max vridet vid 4000 som är klart svagare än PSAs vrid vid 1500. PSAs bensinturbo är designad för att likna en diesel med bra deagkraft från låga varv och flack vridmomentkurva, det visar tester av motorn hos bl a Teknikens Värld. Den finns ju i flera PSA produkter. Engine of the Year tre år i rad. Passar PSA märkenas komfortprofil och särskilt Citroën. Kia har ju uttalat sportiga ambitioner så inte förvånande de har en motor som ligger högre i varv på max vrid, det uppfattas ju som sportigt.

#56
2017-11-23 00:43

Kia-Hyundai 1.2 3-cyl turbo tycks vara ett bättre val, men Stonic är ingen modell som intresserar mig. Motorjournalisters rapporter på Youtube indikerar att Kona har en bättre balanserad fjädring, inte lika stram och styv som Stonic, och dessutom är Kona mer praktisk med lägre skuren baklucka så inte samma höga lasthöjd och höga tröskel bak. Men man sitter ner i golvet och kör i båda, det lockar inte mig som föredrar en högre och rakare sittposition. Stonic/Kona har lägre takhöjd än Aircross, precis som VW T-Roc m fl. Aircross är ju en omsminkad minibuss, inte en omsminkad liten halvkombi som flera konkurrenter. Kan inte tänka mig gå från min minibuss till en liten och låg Stonic/Kona. Aircross passar mig. Jag tror Aircross har en chans hos de som främst söker komfort (mjuk fjädring, breda välstoppade stolar) och utrymmen i kombination, och inte är ute efter en sportig körupplevelse. Men jag skulle välja med diesel för ännu lägre förbrukning.

#57
2017-11-23 08:24

I Autoexpress, placerar sig C3 före Seat Arona och Kia Stonic (sist). Kias bästa styrka är motorn, dock törstig jämfört med de andra. Seat är mest underhållande att köra, C3 mest komfortabel. C3 slår Arona med en mer flexibel inredning. Seat och Kia har 6-vxl låda, vilket inte C3 har, Seat är snabbast genom växlarna, men de är jämnsnabba på högsta växeln.
http://www.autoexpress.co.uk/seat/arona/101768/seat-arona-vs-citroen-c3-...

#58
2017-11-23 13:44

Ja vill man ha en sån bil med udda lösningar så visst, men när man jämför och att man får en stor tyst normal familjebil med 200 liter mer lastutrymme, fabriks drag o bränslevärmare, led strålkastare mm för samma eller mindre pengar så undrar man ju.
När man läser ”fredl” tråd om octavian för dryga 200 tusen med så mycket för slanten och då känns c3 som en udda liten trång bil som är alldeles på tok för dyr.

#59
2017-11-23 16:01

mso1000: det är sant, "nuftiga" bilar är en annan sak. men, bilar som sticker ut säljer ju bra utan att vara smartast, t.ex. Mini, Beetle (nåja), Fiat 500, Adam... Ingen av mini-SUV:arna riktar sig mot de bilarna.

#60
2017-11-23 17:29

Att inte folk genomskådar design till vansinne och funktioner som aldrig används viket kanske inte denna bil är värst på men bara en fet handbroms spak som eliminerar mugghållare som vilken annan bil som helst har på detta utrymme.
Som vissa andra med 0 bakåtsikt och plats för tre kabinväskor

#61
2017-11-27 19:54

Den är så fruktansvärt ful och fransk. Den som köper en sån bil måste vara helidiot i hela huvudet.

#62
2017-12-27 14:56

På versioner utan trådlös laddning av mobiltelefon så finns mugghållarna framför växelspaken, det är alltså inte ett dugg relaterat till storleken på hamdbromsen. På bilar med trådlös laddning så finns mugghållarna i dörrfacken plus bakom armstödet för föraren.

Jag provkörde en C3 Aircross idag, de hade bara med minsta motorn inne för provkörning, men jag tyckte motirn räckte till bra. Den kändes inte alls kraftlös. Och den var rätt tyst också. Överlag upplevdes bilen välisolerad. Tystare och mer solid i känsla än min C3 Picasso. Helt klart uppgraderad interiör. Mycket fin styrning, välavvägd. Bra fjädring, inte hårdare eller mjukare än C3 Picasso men kändes mer kontrollerad på något vis. Mycket fina stolar, fastare än C3 Picasso utan att vara hårda.

Rymlig och bra, fast för mig som är 1,85 räckte det med nedersta läget eller en pumpning upp på stolen. I min C3 Picasso sitter jag två pumpningar upp.

Reglaget för stolavärmen har de vänt på vilket resulterade i grillning :) en vanesak. Den har 3 nivåer, precis som i C3 Picasso.

Växelspaken är större än i Picasson, det kändes ovant.

Jag pillade en massa på värmesystemet under färd, provkörningsbilen var satt på High, så jag sänkte temperaturen till 22 och sen Auto. Var inget som helst problem att göra det under färd. Reglagen på skärmen är stora och tydliga, går inte att missa. De som klagar har inte provat själv.

En mycket fin bil, komfortabel, tyst, motorerna räcker till, rymlig för sin storlek. Kul multimedia skärm.

Och jag gillar designen skarpt!

#63
2017-12-27 15:10

Är det en "leksaksbil"?... med fett fläckar i taket.... trevligt.

#64
2017-12-27 15:26

Jag har provsuttit men det känns sjukt mycket pengar för en sådan bil.
Bara argumentet mugghållare i dörrfickan för att man har fet handbroms spak som tar platsen och plötsligt omvänd funktion på stolsvärme knappen mot tidigare skriker ut det udda franska mentaliteten.
Sedan kan jag aldrig tycka att alla funktioner i skärmen är bra.
Bara det om någon lånar bilen stället ju till det.
Ägde Citroën för 20 år sedan och det krävs tillvänjning men jag ryggar ändå för priset för bilen.

#65
2017-12-27 15:43

Nej mso det är den trådlösa laddningen av mobiltelefon som tar platsen, inte handbromsen. Som jag skrev, versioner utan trådlös laddning av mobiltelefon har mugghållarna framför växelspaken. Med trådlös laddning lägger man mobiltelefonen där mugghållarna annars varit. Om man tycker detta är en jättegrej så väljer man en version utan trådlös mobilladdning, då får man mugghållare framför växelspaken.

Det är bara Shine-versionen som har trådlös laddning av mobiltelefon som standard, Feel har det inte även om det kommit några specialutrustade Feel som har trådlös mobilladdning.

Detta är ingen grej för mig. Jag köper flaskor och de fungerar utmärkt ha i dörrarna eller bakom handbromsen. I C3 Picasson har jag flaskan i hållaren mellan framstolarna bakom handbromsen, C3 Aircross har en mugghållare på samma plats.

Jag tycker handbromsspaken känns väldigt bra att använda. Bilen går riktigt fint på vägen och känns dyr, solid och trevlig. Utmärkt fjädring och väldigt fina stolar. En bil att åka långt i!

Att Aircross har snurran för stolsvärmen åt andra hållet än C3 Picasso är en vanesak. verkligen inget att haka upp sig på.

Alla funktioner är inte i skärmen. Defroster fram och bak ligger under skärmen och multimedia-funktionerna stur man med knapparna i ratten.

Jag upplevde inga som helst problem med att justera värmen under färd på skärmen, gick hur fint som helst. Det är verkligen inget problem. Fast den har ju en klimatanläggning så troligen kommer man inte sitta och pilla på den hela tiden ändå.. men om man vill så fungerar det utmärkt.

#66
2017-12-27 15:57

Aircross matchar Seat Arona prismässigt och då är Aircross rymligare och mer praktisk, framförallt är ju en Aircross högre från tröskellådan till taket. Aronan är bara en vanmig småbil med höjd markfrigång, men Aircross är verkligen byggd på höjden. Jag tycker Aircross har bättre stolar och klart bättre fjädring än Arona. Och så tycker jag Aircross har en finare interiör, känns mer personlig. Min hundbur går inte in i Aronan men i Aircross är det bara att lyfta in den. Aircross har ett mer praktiskt akterparti.

Det är framförallt jämfört med Kia Stonic som Aircross är dyr, men Kian har klart stötigare fjädring, sämre komfort och sämre ljudisolering. Jag tycker Aircross är värd merpriset för det är en bättre bil än Stonic.

Valet mellan Arona och Aircross handlar om tycke och smak och vilka behov man har. Seat uppfattas som mer för den sportige föraren och hushåll utan barn eller hund. Aircross är mer familjebil för långfärder.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.