Bild
Nästa artikel
Hög front, platt huv och svarta skämkanter. Nya C3 ger en hel del crossover-vibbar.
Utrymmet bak är klart godkänt. Med glastak blir det trångt för huvudet.
Isofix-fäste fram som sig bör i en småbil. Ovanligt mjuk stoppning, men sittställningen är inte perfekt.
Kameran läser av skyltar och vägmarkeringar. Den sparar också automatiskt en 90 sekunders film i händelse av en olycka.
Avskalad inredning med en sju tums pekskärm som styr en lejonpart av funktionerna. Stora valmöjligheter av färg och materialval invändigt.
Slankare profil än gamla, bulliga C3. Debutanten är fyra centimeter lägre och har högre fönsterlinje. Färgat tak är tillval.

Provkörning: Citroën C3 (2016)

Provkörning

Citroën C3 kommer i ny upplaga. Crossover-vibbar, hemtrevlig inredning och komfortfokus ska få småbilsköpare att välja fransk flärd.

Med kvasi-suven C4 Cactus bytte Citroën designlinje. Avskalat och enkelt löd de nya ledorden. Nya C3 följer i samma linje och bär ett tydlig släktband med Cactus, men C3 har inte en lika asketisk utrustningsfilosofi.

Nykomlingen erbjuder det Cactus saknar och mer därtill. Äntligen finns ventilationsutblås på passagerarsidan, delbart baksäte samt hissbara fönsterrutor bak. Även säkerhetsutrustningen är mer omfattande och inkluderar skyltavläsning, döda vinkelvarnare och filhållningsassistent.

En unik egenskap är att C3 även kan använda säkerhetskameran till att ta bilder från färden, att dela på sociala medier, samt spela in händelse-förloppet vid en olycka. Om krockkuddarna löser ut sparas en 90-sekunders film från tillbudet. De svenska bilarna får inte stillbildsfunktionen ”ConnectedCam”, med hänvisning till svenska Personuppgiftslagen (PUL). Dock kan det bli aktuellt med krockkamera-funktionen sedan svenska Högsta förvaltningsdomstolen godkänt filmkameror i bilar.
 

"I klassisk Citroënanda är fjädringskomforten hög med mjuk chassisättning. C3 kränger påtagligt i märkestypisk stil."

Under skalet är C3 och C4 Cactus DNA-tvillingar. I väntan på den stundande EMP1-arkitekturen bygger nya C3 på den beprövade PF1-arkitekturen som modifierats till att möta dagens krav. C3 är bli första småbil från Citroën med automatisk nödbroms (AEB). Den ska även kunna nödbromsa för fotgängare – en essentiell funktion för en modern citybil. Tyvärr kommer inte AEB-systemet förrän i maj 2017.

Det finns stora möjligheter att skräddarsy sin C3. De nio karosskulörerna går att kombinera med tre olika takfärger. Även backspeglar och dimljussarg byter då nyans.
Stöttåliga luftgummikuddar på sidorna, kallade AirBump, finns som tillval. Då ingår en grafisk kvadrat i kontrasterande färg – antingen vit eller röd.

Inredningen finns i fyra olika stilinriktningar. Provexemplaret var iklädd ”Urban Red” – en mörk och sober stil med rödflashiga detaljer. En personliga favorit är Metropolitan Grey vars gråa textilier som panel-inlägg ger en hemtrevlig och ombonad känsla.

Kupén erbjuder en stilren och luftig miljö. I princip allt styrs via pekskärmen på sju tum, som delas med flera koncernsyskon. Som vanligt irriterar klimatfunktionerna som är dolda i en undermeny och skärmens placeringen hade gärna fått vara högre.

I klassisk Citroënanda är fjädringskomforten hög med mjuk chassisättning. C3 kränger påtagligt i märkestypisk stil. Hjulen har den största rullomkretsen i klassen och därmed får till och med provbilens 17-tumshjul en hög gummiprofil som bidrar till bekväm rullkomfort. Tyvärr är vägbullret påtagligt och sittkomforten halvdan. Rattjusteringen är generös. Problemet är begränsade stolsinställningarna. Redan efter en kortare tur blev kroppen ”rastlös”, oavsett sittposition.

Baksätet har gott om utrymme för klassen, men se upp med glastaket som stjäl en stor del av takhöjden. Även bagaget står sig väl med sina 300 liter. Lasttröskeln är dock onödigt hög. 

Kraftkällorna består av två trecylindriga bensinmotorer på 1,2-liter, med eller utan turbo, samt en fyrcylindrig 1,6-litersdiesel. Turbomaskinen på 110 hästar är med sina 205 Nm starkare än motsvarande konkurrenter. Utväxlingen är hög och motorn arbetar i vilsamma 2 500 varv i 110 km/tim och förbrukningen förefaller vara moderat.

Det gör att dieselalternativet känns överflödigt. Vibrationerna är påtagliga i HDI 100-motorn och ger ingen mersmak. Det kommer att krävas många mil innan dieseln lönar sig. Att långpendla på motorväg är ändå inte C3:ans naturliga habitat – till det är stolskomforten och kupébullret för dåligt. Det är bensin som passar C3 bäst.
Den billigare 82-hästars- versionen utan turbo är tillräcklig pigg för hetsig stadstrafik, tack vare tätare steg i växellådan. Men kör du ofta utanför stadsgränsen är turboversionen att föredra. En välkommen nyhet är att Citroën valt bort de flegmatiska robotlådorna. Istället kommer C3 med vanlig automatlåda med momentomvandlare.
 
För att summera nya C3 sticker den ut med en mjukare personlighet i tider då sportiga egenskaper är högsta mode. Den unika karaktären förstärks av designen samt de många valmöjligheterna. Därtill adderas goda utrymmen och moderna motorer. Det gör att C3 är ett av de intressantaste valen i klassen – en bil för både hjärta och hjärna.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën C3?

Citroën C3 1,2 PureTech 110

Pris, från kr: 144 900.
Modell: 5-D småbil i B-segmentet.
Säljstart: December.
Mått, cm: L 399/B 175/H 147.
Bagage, liter: 300–922 (VDA).
Tjänstevikt, kg: 1 165.
Motor: Trecylindrig bensinturbo, volym 1 199 cm3, max effekt 110 hk vid 5 500 v/min, max vridmoment 205 Nm vid 1 500 v/min.
Kraftöverföring: Femväxlad manuell. Sexstegad automat, tillval. Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 188 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,9 s. 
Deklarerad förbrukning: 4,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 103 g/km.
Konkurrenter: Ford Fiesta, Mazda 2, Renault Clio, Skoda Fabia, Toyota Yaris, VW Polo.

Plus: Fjädring, motor, utrymmen. Unik stil.
Minus: Sittställning, ljudnivå.
 
Vad nytt?
Ny karaktär i klassen.
För vem? Småbilskunden som söker fransk komfort och individualitet.

Kommentarer

#1
2016-12-03 11:03

Märkligt att man har så bråttom att få ut modellen på marknaden att man släpper den ett halvår innan den kan levereras med autobroms... Ungefär som Subaru också gjort. När man släpper en helt ny modell så borde den väl vara full-utrustad säkerhetsmässigt när den väl går att köpa...
F ö ser den tu OK ut för bilklassen och kan säkert bli hyfsat populär - inte minst för att kuddarna på dörrarna är tillval och inte obligatoriska som på C4 Cactus.

#2
2016-12-03 18:00

En sak jag noterat på sistone är att även små bilar runt 4 meter börjar bli rejält breda. 175cm på denna tex. Lika bred som en Volvo 850....

#3
2016-12-03 18:11

Kollade på Citroens sida..... verkar som om 110 hästarn får dra max 600 kg(450 med automat)...... och max taklast är.......32 kg!! (26 kg på 82 hästarn)
Skojar dom?
Eller står det fel?
Jag vet att det kanske inte är en bil man köper för att dra släp men det där verkar ju löjligt.
Och taklasten..... 26-32 kg...det väger taxboxarna ju.

#4
2016-12-03 20:38

Ännu en fransk bil med tveksam kvalité och som ingen behöver.
Köpråd? Nej, avstå.

#5
2016-12-03 21:34

@ Hubbabubbabubben

Det troligen bra kvalitet med bra bil i Tyska Opel sammanlagt med England Vauxhall och Usa Chevrolet.

#6
2016-12-04 09:00

Förra generationen erbjöd låga driftskostnader och hög tillförlitlighet, tror knappast att nya är sämre.

Den är inte DNA tvilling med Cactus, för Cactus bygger på den förlängda PF1 från Citroën C-Elysée/Peugeot 301 och har även samma styrningslänkage (därför har Cactus enbart höjdjustering av ratten) så det är dessa som är DNA-tvillingar till Cactus.

Stolskomfort är som alltid en smaksak, men stolarna är av en ny konstruktion med flerlagers stoppning - inspirationen kommer från Tempur-madrasser och liknande. Dock saknas justerbart svankstöd och det kanske är detta som provföraren har problem med.

#8
2016-12-04 11:07

"Äntligen finns ventilationsutblås på passagerarsidan" Var inget verkligt problem på Cactus men biljournalister är tvärr bessewissers...

#9
2016-12-04 12:17

Ja, det finns ju faktiskt ventilationsutblås på passagerarsidan även på Cactus... Fast bara ett litet för sidorutan

#10
2016-12-04 17:28

Från Citroen angående airbumps: "Materialet som används, polyuretanplast, gör att karossen skyddas från repor, slitage från solljus och vatten och håller bättre över tid. "
Om det nu är så viktigt att skydda karossen från solljus o vatten kanske man ska ha airbumps över hela karossen ;-)

#11
2016-12-04 19:05

Jag var tvungen att kolla om Peter E citerat rätt - och det har han.
Märklig formulering.

#12
2016-12-05 09:31

Jag gillar inte alls extra plast på bilar, det ger bara ett "billigt" intryck och det tål inte så mycket som man tror. Plast åldras snabbt i solsken och blir matt och blekt om man inte behandlar det ofta.

#13
2016-12-05 12:17

Hoppas man har bättre förebyggande konstruktionslösningar avseende korrosion än gamla C3 och Cactus. Tog en titt på Cactus hos lokala handlaren. Numer är åtminstone bakre ryggstödet delbart, men samma billiga lösning för sidorutorna bak kvarstår. Bilen har plastinnerskärmar och jag trodde i min enfald att dom var heltäckande och "landade" i plastskärmkanterna för att skydda bakomliggande plåtskärmkant. Ingalunda! Innerskärmen slutar ovanför plåtskärmkanten som dessutom skapar en smutssamlande hylla. På utsidan av karossen har man monterat plastskärmkanterna som skapar en öppen oskyddad ficka mot karossplåten som kommer att fyllas av smuts och fukt. Har VIB missat detta i sin rostprognos eller är det en modifiering till modellår 2016?

#14
2016-12-05 15:40

Billiga lösningar brukar vara dom mest geniala! Har du hört talas om luftkonditionering? Helt önödigt att få ner rutorna där bak i moderna bilar och ännu mera onödigt att ha dom elstyrda.

#15
2016-12-05 16:20

Just det! Teknik ska vara enkel och funktionell. Krånglig teknik bör snarast förpassas till teknikhistoriens soptipp. Men, som jag tjatat om på annan plats; All teknik är i princip fråga om ekonomi, så enkelheten borde avspegla sig i prissättningen, vilket jag inte tycker är fallet med denna Cactus.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!