Bild
Nästa artikel
Med stora trecylindriga bensinmotorn blir nya Citroën C1 kul i stan men samtidigt bullrig och brysk.
C1 1,2 PureTech är stark nog för landsväg men passar bäst i stan.

Provkörning: Citroën C1

Provkörning

Pigga men bullriga C1 är Citroëns variant av den senaste generationen fransk-japanska mikrobilar.

Citroën C1 har ett sansat yttre jämfört med plattformssyskonen Toyota Aygo och Peugeot 108. Med sina stora runda strålkastare, ögonbrynslika blinkers, svarta a-stolpar och höga midja ser C1 både sportig och mogen ut. Fyra dörrar gör den lilla bilen, med knappt 3,5 meter från nos till akter, relativt praktisk. Men innerutrymmena är klart begränsade, till exempel lastutrymmet på 196 liter.

Instrumentbrädan domineras av en stor rund hastighetsmätare med en liten och rörig digital display i centrum som visar färddata. Varvräknaren är en ljusstapel som trängts undan till vänster om hastighetsmätaren. Ratten är lagom stor och greppvänlig men endast justerbar i höjdled. Detta gjorde det svårt att hitta en riktigt optimal körställning för mig som mäter knappa 1,80 meter. Sätena kändes svampiga och de gav dåligt sidostöd vid svängar i gathörn och skarpa kurvor. Baksätet har godkänd takhöjd, begränsningen är snarare benutrymmet.

Under den korta motorhuven hade bilen vi provkörde ett riktigt litet kraftpaket. Den trecylindriga bensindrivna PureTec-motorn har en slagvolym på 1,2 liter och producerar 82 hästkrafter. Gången är barsk och högljudd men motorn upplevs som rivig och stark. Maxeffekten finns inom ett smalt register, vilket gör stadskörning underhållande men kanske inte så ekonomisk. Motorns råa gång får innerbackspegeln att darra vid tomgång och vibrationerna letar sig även fram till föraren genom ratten. Trecylindriga 1,2 PureTec-motorn introducerades för två år sedan i bland annat Citroën C3. Tyvärr kan den inte anses vara i klass med de exempelvis Opels eller Volkswagens trecylindriga bensinare som har betydligt jämnare och framför allt tystare gång.


Fartresurserna är goda, de räcker gott och väl till motorvägsmarsch men endast fem växlar gör varvtalet högt. Motorljudet ackompanjeras av ett digert vägbuller som tröttar ut de mest härdade öronen snart nog. Det är i staden som C1 hör hemma.

Varken autobroms eller dödavinkelvarnare finns till nya Citroën C1. Mikrobilar som denna körs i livlig trafik och saknar större bilars tilltagna deformationszoner. De borde ha aktiva säkerhetssystem som standardutrustning.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën C1?
FAKTA Citroën C1 Puretech 82 5d

PRIS, FRÅN KR: 114 900.
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Finns att köpa nu.
MÅTT, CM: L 347/B 162/H 146.
TJÄNSTEVIKT, KG: 962.
MOTOR: Tvärställd trecylindrig rak, fyra ventiler per cylinder. Volym 1 199 cm3. Effekt 82 hk vid 5 750 v/min. Vridmoment 116 vid 2 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. 5-växlad manuell växellåda.
PRESTANDA: Toppfart 170 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,0 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,3 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 99 g/km.
KONKURRENTER: Toyota Aygo, Peugeot 108, Hyundai i10, Volkswagen Up med flera.

Vad nytt?
Ny generation av Citroëns minsting.
För vem?
Den lomhörde stadsbon.

Plus:
Snygg och pigg.
Minus:
Bullrig, motorvibrationer, inga aktiva säkerhetssystem.

Kommentarer

#1
2015-02-17 12:30

" De borde ha aktiva säkerhetssystem som standardutrustning." Näe, det tycker jag inte. Skala av allt som fördyrar och som kan gå sönder och sänk priset istället. Detta är en stadsbil, ingen landsvägsbil.

.

#2
2015-02-17 12:53

Fast det är väl på en citybil dessa system gör mest nytta, t.ex. autobroms fungerar inte i högre hastigheter.

#3
2015-02-17 19:09

Jag tycker Vi Bilägare gör fel som dömer ut 1,2 motorn utifrån hur den är i C1. C1 är en billig minibil med viss flärd i utrustning och ett gulligt utseende framförallt framifrån, men den har inte samma förfining i detaljerna som dyrare modeller. Det räcker med att gå en storlek uppåt till C3, eller för den delen till Peugeot 208 eller 2008, så ger motorn plötsligt ett mognare intryck och det beror på att dessa modeller har en mer förfinad motorinstallation som ger motorn en lugnare och tystare gång. Den är även ett lyckat val för Cactus. Särskilt fin är den i turboversion och då med 110 eller 130 hk och gör ett utmärkt jobb i Peugeot 308 II, där känns och upplevs som en betydligt större motor och med fler cylindrar än den verkligen har.

#4
2015-02-17 19:45

"Vad tycker du om Citroen C1?"
Tja, en billigt byggd bil från Citroen med en vibrerande bullrig trecylindrig motor.

Vad motorn presterar i andra modeller är ganska ointressant vad gäller just C1.

"Tyvärr kan den inte anses vara i klass med de exempelvis Opels eller Volkswagens trecylindriga bensinare som har betydligt jämnare och framför allt tystare gång."

Det går uppenbarligen bygga bra grejer även till små bilar...

#5
2015-02-17 22:07

Innerbackspegel som darrar av vibrationer har jag bara upplevt på BMC 1100 och Lada Samara, men det är ju väldigt länge sedan.
Finns väl ingen som tolererar detta på en bil nu för tiden!

#6
2015-02-18 08:47

Ja det är konstigt att bensinaren är så dåligt isolerad när PSA fått till sina dieslar så väl. Att det saknas modern säkerhetsteknologi hänger ihop med att PSA inte säljer några bilar på säkerhet eller annan modern teknologi. Citroen utvecklar sina bilar för att klara krockproven, så att konsumenterna föranleds att tro att det är en säker bil. Men i verkligheten, i verkliga olyckor, har både Citroen och Peugeot en högre skadeföljd än flera andra. Och det är verkligheten som bilarna körs i..:-)

MVH AL

#7
2015-02-18 13:12

Det där är ju till 99,998% en Toyota, trodde ni alla förstod det? Skulle PSA bygga den skulle det ju vara andra bullar.

#8
2015-02-18 13:37

Nog för att motorn är liten men tror nog Citroen bidragit med mer än 0,002% till denna modell.

#9
2015-02-18 14:17

MVH AL, yrar du i nattmössan? C1 och tex Peugeot 108 som testades 2014 av EuroNCAP ligger i paritet med andra bilar i klassen (småbilar). Skoda Fabia är nog en av de säkrare i denna klassen. Och skall vi prata verklighet så är alltid de större och tyngre bilarna säkrare, då motparten som då antagligen är mindre får ta smällen. Sedan vet jag inte vad som händer om två XC90 krockar mot varandra som väger 2,2 ton...om det skulle vara bättre än om 2 kombi på 1.5 ton vardera skulle krocka. Tyvärr har SUV utvecklingen satt snöbollen i rullning och nu skenar vikten på bilarna uppåt. Per automatik blir en vanlig kombi bil på 1500 kg med högsta säkerhet osäker när den krockar med en stor SUV på över 2 ton. Och den utvecklingen gillar jag inte.

#10
2015-02-18 19:33

Styggavargen: Det är ju tur att Citroen konstruerar bilarna så att de skall klara EuroNCAP, annars skulle de sälja ännu sämre än vad de redan gör:-). Men hur bra tror du att du mår om du smäller med en älg i en C1? Jodå, det är en väldigt vanlig olycksform. Och vad händer med din nacke och rygg vid en singelolycka, eller vad sker om bara en liten del av fronten tar smällen (säg 20%) i en C1? Jag vet - men uppenbarligen inte du.

När det handlar om XC90 så kommer den ha många hundra procent lägre skadeföljd än C1 - inte bara för att den är tyngre och fylld av säkerhetslösningar utan också kopplat till dess intelligenta olyckspreventiva teknik. Tar vi exempelvis en av de största olycksgrupperna, oskyddade trafikanter (gående etc) eller cyklister så klarar XC90 att stanna för dessa. C1:an däremot saknar system för att bromsa för både gående och cyklister - och då spelar det mindre roll att den inte är så tung:-).

Så XC90 kommer fortsätta på den inslagna vägen- d.v.s nollvisionen. Där ligger man redan med XC60 - trots dess avsevärda massa. Ja det är faktiskt så, det finns fortfarande inte ett enda dödsfall registrerat i kombination med XC60 - någonstans i hela världen. Det går alltså utmärkt att bygga stora tunga bilar men ändå låta dem vara snälla mot människor, andra bilar och miljön.

MVH AL

#11
2015-02-19 17:45

Jag säger det igen.....förra generationen av dessa syskonbilar är enligt folksam något av det farligaste man kan åka omkring med. Det finns flera andra alternativ i samma storleksklass eller något större som är betydligt säkrare. Givetvis finns det ekonomiska och praktiska skäl till att välja dessa bilar, men om det går, undvik! Det finns som sagt andra alternativ. Sen tycker jag de här bilarna är klart övervärderade som begagnade, speciellt med Toyota emblem. Sen hur den nya generationen är får vi se.....

#12
2015-02-21 20:20

Peter E, det är inte motorn det är fel på utan det handlar om att bilen har en enkel installation av motorn. Samma motor fungerar utmärkt med låga vibrationer och låg ljudnivå i andra modeller, det är alltså inte motorrelaterat. Vi Bilägares artikel menar att det är motorrelaterat, och det är det som är fel. Motorn är utmärkt.

#13
2015-02-21 20:21

Det är ett samarbetsprojekt mellan Toyota och PSA. Toyota står för chassiet och plattformen, och även bär skuld i att bilen inte har en bättre installation och upphängning av motorn. PSA har bidragit med design och interiören.

#15
2015-02-21 22:35

Som Citrofil kan jag i alla fall hoppas att dom är lite bättre än de gamla. Quote från Citroën mek (om den gamla) : billigt toyota skit..
Mitt råd är köp en C3 eller 208 istället, de går ju att få för ca,100-110 000kr(ny) och de är mycket trevligare och det är knappt mer än för en c1.

#16
2015-02-28 18:36

Raphael, givetvis så är motorn rejält obalanserad!
Stadigare muffar må lura bilägaren men motorn är fortsatt vad den och är och slå sig självt i bitar under en hyfsat kort tidsperiod.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.